Hmm, jag har själv funderat en del kring svartfolk i mitt Ereb och deras roll. Jag ogillar onyanserad "ondska" hos något folk/ras och har försökt att göra svartfolken (jag använder både "svartfolk" och "svartblod" i världen men är egentligen missnöjd med båda termerna) mer humana, mer intressanta. Det första jag gjorde (och något som jag tycker att ni skall göra) var att ta bort orcherna. Har aldrig riktigt gillat dem, de har en alldeles för stark koppling till Tolkiens Midgård, en koppling som borde tas bort liksom "hober" som beteckning på halvlängsmän.
Det finns gott om svartfolksraser att använda istället för orcherna. Svartalferna t.ex. är en användsningsbar ras som hamnat på skam som orchernas ulvberidna spejare. Dessa skall ju vara de mest organiserade svartfolken (undantaget vättarna) och i Monsterboxen står det att de "upprättar beskyddarverksamhet ute på landsorten och tar upp vägtullar" vilket ändå tyder på att det inte rör sig om dräglade odjur. Svartalferna känns också rätt mångsidiga och passar in både i grottmiljö (övertagna dvärgstäder etc.) och på landsbygden, varg/ulvtämjandet får gärna vara kvar vilket ytterligare spär på människans fruktar för vargens tjut då dem vet att svartalfer också kan finnas i närhet. "Där vargar tjuter i ring, stryker också svartalfer kring", en modifierad variant av visdomsorden i Ringens brödraskap. Jag skulle kunna tänka mig att byta ändelsen -alf till -alv eftersom det ändå finns vissa fysiska likheter mellan alver och svartalfer, jag tänker främst på öronen. Svartalverna blir liksom de "vanliga" alvernas motsats i mer eller mindre allt.
Resarna har jag däremot haft mer problem med, svårt att se vilken roll de kan fylla. Jag gillar trollen (även om jag har tagit bort att de förvandlas till sten, deras ögon tar dock skada av ljus) och ser gärna att de tar en större plats i det nya Ereb Altor. Det finns mycket mer att hämta här, särskilt skogstrollen känns roliga då de har en INT på 11 i genomsnitt. De borde ha kunnat bygga skapa både kultur/religion samt mindre organiserade samhällen. Trollen ser jag ändå som främst levande för sig själv, långt ifrån människorna samhällen och kontakten mellan folken sker främst i form utav plundringståg från den ena eller andra sidan. Detta tillskillnad från svartalferna, svartnissarna och vättarna som i någon mån kan leva i symbios med människornas samhällen utan större konflikter.
Om resarna skall in i mixen skulle jag nog hellre göra dem mer människolika än de odjur som de beskrivs som i Monsterboxen, mer som D&D:s ogres. Kanske är Palamux tolgulder av resesläkt. Det skulle kunna innebära att det finns fler utspridda "klickar" av resar runt om i Ereb med egen kultur. Vättar och illvättar gillar jag starkt och önskar att även dem skulle få en mer framträdande roll (personligen ogillar jag dvärgar och funderar på att ersätta dem med vättar istället men det är nog lite magstarkt för det här projektet) och ser gärna dem i mänskliga samhällen. Kanske anställda som smeder hos en mänsklig furste som rustar till krig? Handel mellan vättestäder och mänskliga samhällen borde förekomma, kanske t.o.m mer än mellan dvärgar och människor. Illvättarna är ett intressant kapitel, jag har använt dem som en sorts "förbannelse" som hemsöker vättarna. De fruktar och avskyr dem men samtidigt händer det då och då att en illvätte får makten över ett vättesamhälle och kan då tvinga innevånarna ut på krigståg.
Svartnissarna ser mest som ohyra och slavar till svartalferna. De kan plundra visthus, förråd och kanske norpa ett spädbarn från dess vagga men utgör egentligen inget större hot. I stora städer såsom Krilloan skulle de kunnat flytta in i kloakerna och ställa till ofog. I grund och botten ser jag alltså två sorters svartfolk, ett kortvuxet (bestående av svartalfer, svartnissar, vättar och illvättar) som visserligen ställer till med mycket besvär men som ändå kan infogas i samhället och ett storvuxet bestående utav trollen som inte är möjliga att samexistera (utom möjligtvis Cer-trollen) med. Svartalferna är nog det svartfolk som spiller mest människoblod men de är kanske också de mest "mänskliga" utav sina släktfränder.