Svartfolk

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Spelknepe skrev:Men kan vi inte bestämma att...

٭ Vi behåller raserna
٭ Vi beskriver raserna grundläggande
٭ Vi påpekar att det finns en rad avvikelser beroende på kulturella och geografiska aspekter
٭ Vi skriver mer detaljerat om faktiska bosättningar/stammar, lägger fokus på detta.
Eller så gör vi så här:

* Vi beskriver svartfolken allmänt. Ganska kortfattat om ursprung, om deras utbreddhet osv och drag som är egmensamma för dylikt pack.
* Vi påpekar att det finns avvikelser såväl som enhetligheter.
* Vi skriver mer ingående om specifika bosättningar och hålor, om kulturer och regioner, och speciella fysiologiska drag. Antingen anknytet till någon specifik region eller löst "placerbart" var SL vill.
På det sättet kan den som vill tolka "svartalfsbosättningen under Smältjökeln i Kardbergen" som tillhörande en specifik ras eller som bara en del av ett kaotiskt släkte fritt göra som den vill.

Så här blir det också ett betydligt lättare paket att hantera och friare tyglar för Sl.

Kanske kunde man göra så att flera författare kunde bidra med sina alster under punkt 3. Svartfolken kunde bli allas ansvarsområde.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Ett exempel till:

Inlägg av Peter »

Ödbryts Härjare
När de hedniska nomaderna i Oudes stam inte ville vika sig för den Palinoriska missionen raddades deras shamaner upp på led och avrättades som kättare, deras hövding och hans krigare drevs på flykt, och de resterande fördrevs från sin betesmarker av konkurrerande stammar såsam Nareman, Truvs och Bekarbek. De överlevande flydde nordösterut till vildmarken och de otillgänliga kullarna. Där lierade de sig med de lokala svartfolksstammarna: oregerliga vildar med sneda betar och grumliga ögon som livnärde sig på jakt, slakt och fiske. Tillsammans blev den nya stamman inte bara stark nog att slå tillbaka hotande faror, den kunde på allvar börja planera sin återkomst till de förlorade jaktmarkerna. De lystna svartfolken fröjdade sig över nomadernas lena kvinnohull och för dem stora rikedomar, och nargurerna såg i de vildsinta svartfolken en väpnad arm, och fäder till framtida hämnare.

Under det nya namnet Ödbryt (eg. det omskapade Oude) härjar denna stam av halvvättar och svartfolksblodade nomader östra Palinor. Deras ledare, Tukk Niding, är en väldig svartrese med kalla blå människoögon som leder sina härjare från lyckad räd till lyckad räd. De hållar sig utom räckhåll för de väpnade styrkorna på sina palinoriska stridshästar, vilka de rider barbacka. De är skickliga slavhandlare som hanterar lariat och piska med lätthet, men de saknar modet, manskapet och utrustningen för att kunna stå emot ett samlat motangrepp. De säljer sina slavar till jordukaerlarna i norr, eller till vissa subversiva riddarfamiljer i Palinor.

Oudes gamla förfäderstro har blandats upp med svartfolkens elementära animism. Nu tillber de hjältar som "Gamle Björn" och "Konung Mjukmull", påhitt och missförstånd av de gamla myterna. Deras religiösa ledare är den krumsatte vargryttaren Ryk, vars ulvar Snappe, Bete och Fräse är skickliga vildhästsvallare.
Senast redigerad av Peter den 2007-05-29 20:31, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

vije skrev:
* Vi beskriver svartfolken allmänt. Ganska kortfattat om ursprung, om deras utbreddhet osv och drag som är egmensamma för dylikt pack.
* Vi påpekar att det finns avvikelser såväl som enhetligheter.
* Vi skriver mer ingående om specifika bosättningar och hålor, om kulturer och regioner, och speciella fysiologiska drag. Antingen anknytet till någon specifik region eller löst "placerbart" var SL vill.
På det sättet kan den som vill tolka "svartalfsbosättningen under Smältjökeln i Kardbergen" som tillhörande en specifik ras eller som bara en del av ett kaotiskt släkte fritt göra som den vill.
Precis vad jag hade tänkt mig :) Stöder detta grymt bra förslag med hela mitt hjärta :D
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Man kanske skulle kunna se raserna mer som "yrkesbeskrivningar"
där de stora starka o aggressiva svartissarna som krigar mest kallas orcher
de små smidiga som lyckas tämja en ulv, svartalf.
osv
då kan man ju välja helt enkelt om man som enskild SL om det rör sig om olika raser eller om det är bara olika egenskaper hos de enskilda svartisarna
Typ?
The Artist Formerly Known as Boris
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Re: Ett exempel till:

Inlägg av vije »

Peter skrev:Ödbryts Härjare ...

Krumsprång och kullerbyttor! Kakströssel och mammas fiskbullar!

Stämningsfullt!
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Peter skrev:Tomte: småväxt skrymt knuten till en gård eller en lokal naturföreteelse. En liten, stark och vis försvarare av sitt territotrium och de i det. Lojal, men också snarstucken och fruktansvärd när vredgad. En personifikation av naturen/området snarare än biologisk individ.

Halvlängdsman: Småväxt mullvarelse med gröna fingrar och sina stora fötter på jorden. Lever i och runt mänskliga samhällen.

Svartalf: Svartfolk som ägnar sig åt jakt, laglösheter och förtullande utan att leva som en samlad fientlig front mot kringliggande varelser. Ofta småväxta vargryttare och skogsbor - ofta uppblandade med människobanditer och svartfolk av alla storlekar och kynnen.
Men... De är ju små allihop! Det är ju samma koncept... Kan vi inte slå ihop dem... Vissa tomtar kanske har huggtänder... Vissa halvlängdsmän kanske har luva etc. F.ö. röstar jag för att vi slår ihop torskar med delfiner också... De simmar ju i havet båda två... :)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Boris skrev:Man kanske skulle kunna se raserna mer som "yrkesbeskrivningar"
där de stora starka o aggressiva svartissarna som krigar mest kallas orcher
de små smidiga som lyckas tämja en ulv, svartalf.
osv
då kan man ju välja helt enkelt om man som enskild SL om det rör sig om olika raser eller om det är bara olika egenskaper hos de enskilda svartisarna
Typ?
Precis så :) Gillade särskilt rusts idé om att orcher är vikingar. Sedan behöver det ju inte sägas rätt ut, men vi kan ju använda dem ung. så.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Adragoor skrev:
Men... De är ju små allihop! Det är ju samma koncept... Kan vi inte slå ihop dem... Vissa tomtar kanske har huggtänder... Vissa halvlängdsmän kanske har luva etc. F.ö. röstar jag för att vi slår ihop torskar med delfiner också... De simmar ju i havet båda två... :)
Inte leka med elden: jag tycker att det är en jättebra idé. Jag har lobbat för att halvlängsmän skall vara mer "skrymtiga", och ö.h. att floran av småfolk skall vara stor och fantasifull. En inspirationskälla är t.ex. Mumintrollen eller Pettsons och Findus små krumelurer i kanterna :D

Krumsprång och kullerbyttor! Kakströssel och mammas fiskbullar!
Tackar mjukast :)

Har även tråden igenom i diskussionens hetta glömt tacka er allihop för alla jättefina kommentarer om Palinor :oops: ...för det värmer verkligen att höra att det är läsbart :) Tack :D
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Peter skrev:
Boris skrev:Man kanske skulle kunna se raserna mer som "yrkesbeskrivningar"
där de stora starka o aggressiva svartissarna som krigar mest kallas orcher
de små smidiga som lyckas tämja en ulv, svartalf.
osv
då kan man ju välja helt enkelt om man som enskild SL om det rör sig om olika raser eller om det är bara olika egenskaper hos de enskilda svartisarna
Typ?
Precis så :) Gillade särskilt rusts idé om att orcher är vikingar. Sedan behöver det ju inte sägas rätt ut, men vi kan ju använda dem ung. så.
om man gör så kan man ju sätta ut 1t6 orcher i en grotta o man vet vad man får
(rent regel mässigt skulle det kunna finnas minimi krav för de olika raserna/yrkena)
The Artist Formerly Known as Boris
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Inte leka med elden: jag tycker att det är en jättebra idé. Jag har lobbat för att halvlängsmän skall vara mer "skrymtiga", och ö.h. att floran av småfolk skall vara stor och fantasifull. En inspirationskälla är t.ex. Mumintrollen eller Pettsons och Findus små krumelurer i kanterna
Min poäng var att jag inte förstår tendensen att slå ihop... Jag förstår inte heller idén att allt måste ha ett unikt koncept (skada hos någon som gått en designlinje...)
I naturen kan det mycket väl finnas flera arter av... säg rovfåglar, som konkurrerar med varandra. Trots detta (att de ser olika ut och finns) existerar båda arterna inom samma område och har samma koncept... (Hur är detta möjligt???)
Att man vill ha ett givet koncept för varje element i en plot är inte alls konstigt, men här är det ju inte en plot vi sitter och skapar, utan ett underlag för ett oändligt antal plots... Och då är det kul med variation. Och inte bara i meningen att ett svartblod kan se ut lite hur som helst. Det blir i min mening mycket lättare om man har färdiga beskrivningar att välja mellan.
F.ö. krockar ju konceptet "kan se ut lite hur som helst" med demon-konceptet, och om allt måste vara unikt måste vi ju skrota antingan svartfolken eller demonerna... Båda är ju f.ö. onda, vilket krockar ännu mer... Två olika typer av ondingar går ju inte för sig i minimalistiska äventyr... :)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Äh, det är ju inte minimalism vi förespråkar, utan lite konceptionell frihet. Demoner har en massa konceptdrag som svartfolk inte har: utomvärdslighet, magisk makt, agerar symboliskt etc etc. Inget säger att de behöver vara onda :P

Jag är nog emot att beskriva varje rovfågelsart också: däremot kan vi skriva något allmänt om rovfåglar, och exemplifiera med de Krunska Jaktugglorna. Det är fenomenet som står i fokus, inte den bakomliggande taxonomiska uppdelningen.

Svartfolk kan snarare jämföras med kaniner, och även om det finns en uppsjö av kaninraser är det en fråga för den idoge kaninavlaren, inte för den som vill använda kaniner i konst eller berättande.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Skillnaden mellan Svartfolksraserna är ju ganska mycke större än den hos kaniner, iaf den uppenbara tycker jag.

Men om det står så mycke om dom i Svartfolk så varför tjata om det?
Vad exakt är det som behöver ändras och beskrivas bätre?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Alendor skrev:Skillnaden mellan Svartfolksraserna är ju ganska mycke större än den hos kaniner, iaf den uppenbara tycker jag.
Det tycker du bara för att du inte är en hare :)

De varierar faktiskt från resar till svartnissar ;)
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Men äter den stora kaninen dina barn?


Just f*a.."den kanninen"
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Det mest intressanta i hela den här debatten är oviljan att se vad den handlar om. Givetvis måste fantasifoster i en fantasivärld ha något syfte, hela världen har ett syfte, och hela projektets syfte är att lyfta fram det!

Jag vet inte vad Adragoor syftar på med att vi inte behöver unika koncept (och då är jag ändå yrkesverksam designer) men gissar att vi övertolkats något väldigt. Unika koncept kan många gånger vara helt fel, men i det här fallet är unikt inte synonymt med exklusivt (det finns ju människobarbarer som lever på liknande sätt och annat ofolk) utan snarare att svatfolk som sådana utgör ett koncept. För att återgå till designliknelsen, så är det sällan du ser folk efterlikna koncept inom samma familj med så få sklinnader att de snarast konkurerar med sig själva. Det förekommer naturligtvis men ofta är det feltänk. Köper du den ena designproduktet har du ingen använding av den andra. Visst, valfrihet kanske ni säger, men det har vi aldrig försökt inskränka i fallet svartfolk. Tvärtom.

Ännu tydligare kanske det blir om vi jämför andra exempel som torsk och delfin. Ja, båda simmar och frågan är om det finns något spel som skulle försöka göra en poäng av att det finns en massa närmast identiska fiskar i spelet, eller fåglar o.s.v. Samma problem lider älvor och irrbloss av. Vilken är skillnaden på dem, förrutom att en brinner? Jag vet inte, och som spelkonstruktör eller världsbyggare bör man tänka på sådant. En värld kan mycket väl vara ett smörgåsbord men istället för att erbjuda spanska tomater, minitomater, tomatpué, ketchup m.m. så kanske man kan byta ut mot senap, gurka och kanske lite pastrami? Jag tror att mackan smakar godare då. :)

Så, för att återgå till svartfolk. Oavsett hur dispositionen ser ut är det viktigt att inga raser blir exklusiva ("bara svartalfer rider på ulfar", "alla resar är dumma i huvvet", "vättar är listiga", "svartnissar är fega" o.s.v). Varför? För att all karaktärsitika passar på alla svartfolk. Orcher är också fega, dumma, sluga o.s.v. Det här är den ultimata valfriheten samtidigt som vi har ett brett och färgglatt koncept och behåller reaserna. Orcher finns men skiljer sig inte så mycket från en stor svartalf.

Faktum är att det är så här det är idag, det enda jag m.fl vill göra att skriva ut det ordentligt.

Jag kan även ha misstolkat andra sidan. Som jag förstått det handlar det om att bevara raserna och snarare fördjupa dessa var för sig. Det funkar naturligtvis med men risken som jag ser det att (precis som med alver) så blir svartnissar ändå bara småorcher med skillnaden att deras roll blir för tydlig. Svartalfer blir sluga och smidiga orcher. Orcher blir defaultkrigare som gör lite av varje men håller sig i mitfåran för att inte sno övrigas koncept.

Älvfolk lider av samma problem vilket många lyft fram, men snarare som exempel på att de tycks anse att det funkar där. Men det gör det inte. Även älvfolken består främst av udda alver, som förstärkt någon utan alvens drag. 5 olika dvärgraser? Återigen, varför?

Spelknepe var en utav de första att hävda att det bara behövdes ett alvsläkte, och det var alven. Sen uppstod det vanliga käbblet och alla ändrade sig 1000 ggr, men ett tag var alla överns. Jag tycker fortfarande samma sak, och det finns idag bara en alv.

Så, om nu detta går att lösa med rätt dispositoon så föreslår jag att vi följer Vijes förslag ovan. Beskriv svartfolk och ge exempel på några yttringar.
Skriv svar