Svartfolk

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Skulle gärna vilja ha en notis i historian om hur svartfolken påverkades av konfluxen.

Nomadiserade orcher eller svartalfer som befinner sig med endast tältduken till skydd ute på en slätt lär ha stått sig rätt...slätt (förlåt) men en vätte i en gruvgång kan nog lätt barrikadera sig (för köttbitarna och de påföljande smittorna åt sig väl inet genom sten?)

Kanske var det början till slutet för de nomadiserade vitt kringresande svartfolken? Nu tänker man på mörka skogar och berg då man hör talas om knytt, inte nomader.

Den andra orsaken är självklart människors utbredning och uppdragande av gränser såsom det talas om i svartfolk.
A fat man brings a cushion wherever he goes
Delanoir
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 129
Blev medlem: 2007-08-26 17:27
Ort: Helsingborg

Inlägg av Delanoir »

Det låter som en bra idé, Sopodlare! Jag tycker att det känns rimligt och logiskt.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Svartfolkens utbredning och segertåg under Mörkertiden efter 3K berodde på att de var i djupa berg och skogar, undandrivna dit av Imperiet.

Varje skribent får kalla svartfolkraserna / folken vad de vill. Personligen fortsätter jag på orch, om jag inte speciellt vill skildra en orch som berättare.
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

gtjorgo skrev:det viktigaste är väl att vi kommit överens om att svartfolken skiljer sig kulurellt sinsemellan så som människor gör? eller har jag misstolkat igen? :oops:
Japp det intresanta är ju att det finns variation mellan svartfolk och även inom de olika raserna och folkslagen för att ge lite mer karaktär än bara kött att sätta yxan i.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Så har har jag gjort med svartfolken i Nargur:
Svartfolk - Iotwrhol
Den joriska samlingsbeteckningen "svartfolk" används inte i Nargur utan dessa varelser kallas här svartblod, eller iotwrhol på centralnarguri. Svartbloden har alltid varit talrika och nargurernas eviga fiender, de har dödat varandra i tusentals år och deras gemensamma historia i norra Ereb är sammanflätat och fylld av strider. Det var kampen mot svartbloden som engång samlade nargurerna under sin Gudinna och som också orsakade den andra stora vandringen efter nederlaget vid baborska klippan. Alla senare narguriska folk minns detta.

Nargurerna skiljer egentligen bara på två typer svartblod; vargridande fanwhris och den mer vanliga lugnahren. Ett storvuxet svartblod kallas helt enkelt stor lugnahr och de ettriga små gaffelstickande liten lugnahr.

Varje vinter brukar nargurerna dra ut på svartjakt för att försöka döda omkringströvande svartblod som kan utgöra en fara för klanens thiwr. Det är oftast fanwhrisar som rör sig ute på månklara nätter, och alla nargurer utanför lägret vet att frukta vargylen på senvintern då skaren bär. Ibland organiseras stora krigståg mot nästen som vuxit sig stora och flera stammar kan samarbeta om detta. Utgången på både jakterna och krigstågen är dock osäker då iotwhrolarna är hårda motståndare, i många fall slutar det med nederlag för människorna och skäggiga huvuden att leka med för svarblodsyngeln. Det som egentligen utgör nargurernas lilla övertag är järnvapnen de handlar av dvärgarna i Nidabergen.
Nog inte så svårt att kanna igen vare sig orcher, svartalfer eller svartnissar, och for SL och Spelare står det sjalvklart fritt att heller anvanda dessa beteckningar om det aventyras i Nargurs djupa skogar.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev:Så har har jag gjort med svartfolken i Nargur:
Svartfolk - Iotwrhol
Den joriska samlingsbeteckningen "svartfolk" används inte i Nargur utan dessa varelser kallas här svartblod, eller iotwrhol på centralnarguri. Svartbloden har alltid varit talrika och nargurernas eviga fiender, de har dödat varandra i tusentals år och deras gemensamma historia i norra Ereb är sammanflätat och fylld av strider. Det var kampen mot svartbloden som engång samlade nargurerna under sin Gudinna och som också orsakade den andra stora vandringen efter nederlaget vid baborska klippan. Alla senare narguriska folk minns detta.

Nargurerna skiljer egentligen bara på två typer svartblod; vargridande fanwhris och den mer vanliga lugnahren. Ett storvuxet svartblod kallas helt enkelt stor lugnahr och de ettriga små gaffelstickande liten lugnahr.

Varje vinter brukar nargurerna dra ut på svartjakt för att försöka döda omkringströvande svartblod som kan utgöra en fara för klanens thiwr. Det är oftast fanwhrisar som rör sig ute på månklara nätter, och alla nargurer utanför lägret vet att frukta vargylen på senvintern då skaren bär. Ibland organiseras stora krigståg mot nästen som vuxit sig stora och flera stammar kan samarbeta om detta. Utgången på både jakterna och krigstågen är dock osäker då iotwhrolarna är hårda motståndare, i många fall slutar det med nederlag för människorna och skäggiga huvuden att leka med för svarblodsyngeln. Det som egentligen utgör nargurernas lilla övertag är järnvapnen de handlar av dvärgarna i Nidabergen.
Nog inte så svårt att kanna igen vare sig orcher, svartalfer eller svartnissar, och for SL och Spelare står det sjalvklart fritt att heller anvanda dessa beteckningar om det aventyras i Nargurs djupa skogar.
Mycket snyggt, och jag gillar särskilt den naturliga fanwhrisprägeln! Vargayl i Nargurerskogarna: sedär ett utmärkt introäventyr :)
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Fan vet om jag skulle utsätta mina nybörjarspelare för svartblod och deras ulvar samtidigt. Känns som en TPK waiting to happen. Men texten är mycket riktigt stämningsfull :)
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Ang. diskussionen om alver.

Visst kör vi på tumregeln att svartfolk kan vara lite grann vad som helst och hur som helst, att det inte finns några skarpa gränser mellan gaffelbärande småsvartfolk, vargridande av medelstorlek, och sedan storväxta, vildbetade monstrum. Om man sätter ett svartfolk på 1.80 med skarpa huggtänder och svartgrå hy i ett träsk kommer hans barn och barnbarn (och nu pratar vi 20 år down the line antagligen) att vara små, grådaskiga, glosögda och kanske ha simhud mellan fötterna. Ständig anpassning och förändring alltså.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

När jag läser diskussionen kan jag bara finna att man aldrig kommit fram till något konsensus bara att varje SL får göra som den vill. Vill du använda orcher, troll, svartnissar, svartalfer och resar gör du det men vill du bara använda den odefinierbara termen svartfolk kan du även göra detta.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Kommer använda de klassiska termerna ibland och svartfolk ibland när jag skriver. Jag känner inte att termerna är så viktiga. Men jo konstant förändring låter ganska cool.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Konsensus var att vi inte skulle ha konsensus. På wikin skall svartfolk presenteras både som en art med mycket vitt skilda utseende... och Mandelmunkens rasindelning enligt spelets monsterkällor (inklusive Svartfolk även om den inte har samma status som källa som monsterböckerna, men väsentligt starkare än Alver som vi var överens om kunde bortses ifrån (liksom Drakar)). Jag tror att vi enades om att det svarat blodet och den mörka huden (grå, svart, svartbrun, grönsvart osv) (samt ev språket?) skulle vara förenande för svartfolken.

Somliga kommer alltså att skriva om orcher och troll, andra om svartblod, svartfolk, lortingar mer generellt...helst då i ingame version. Här ökar vi alltså förvirringen, men demokratin segrade. :D
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

men demokratin segrade
Minoriteten är missnöjd och går ut på Uppsalas gator och skriker revolution

:twisted:
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Skönt att man inte bor i Uppsala. Verkar som ett ytterst suspekt ställe.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Jan Erik Söderman skrev:Skönt att man inte bor i Uppsala. Verkar som ett ytterst suspekt ställe.
Jag som värmlänning hyser viss misstro mot alla stadsbor så :lol:
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

leinder skrev:
Jag som värmlänning hyser viss misstro mot alla stadsbor så :lol:
Inkl. karlstadbor?

Hoppsan, OT
Skriv svar