Svartfolk

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Men herregud, låt orch vara EN ras och vätte EN ras. Sen att de kan bo ihopa, slåss ihopa och skita ihopa är helt ok. Men smält INTE samman allt till en ras. Det finns väl inga andra folkslag, raser där det ser ut på detta sättet? Sen att säga att det skulle vara mer "konstruktivt" och "intressantare" att gå er väg är lögn, för jag är övertygad om att ni utmärkta skribenter kan göra något bra med de penslar ni får i handen.
Varför är inte en gorilla en stor schimpans? Är gorillan meningslös och utan poäng för att vi inte vet det? Varför är detta så viktigt? Beskriv istället varför vättar och svartalfer är olika, men ändå svartfolk, trots vattentäta skott som kanske läcker av bara fan.
DETTA tror jag på!
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Det vi hade tänkt göra först och främst är att förbättra det som finns och fungerar medan vi ändrar på det som inte fungerar. Att ändra på det som eventuellt inte håller ihop är nog den viktigaste prioriteringen till att börja med.
Precis som du skriver vill vi ju förbättra Ereb och här tycker jag funderingarna kring svarfolk är en "förbättring". Jag får lite gammal gubbe som sitter på sin altan och ropar "det var bättre för" varning av en del inlägg här. :wink: Okej, att lägga in rosa smurfar och kalla dem orcher är väl att gå för långt, men jag ser inte riktigt problemet med de idéer som Psipo, vije, rust och peter kommit med här, utan jag tror snarare att det finns en hel del potential i det. Ibland är ni (ni vet vilka jag menar) så konservativa att det nästan gör ont. :P

Iaf, indelningen svartfolk, troll och jättar, tror jag kan vara rätt väg att gå, speciellt om vi inkluderar resarna under jättar och inte under svartfolk. Resarna kan ju som förslagits tidigare ha olika kulturer och benämnas olika på olika platser som t.ex. då tolgulder och lindaskiarn osv. Resarna bör då vara lite mer "civiliserade" än de framställs som i monsterboxen. De resar som återfinns bland svartfolken kan ju vara t.ex. utstötta resar som drivs till extremt raseri av sina svartfolks"bröder" osv.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Spelknepe skrev:
DETTA tror jag på!
Gorillor och schimpanser finns i verkligheten, svartfolk existerar i en fantasivärld, de har ett enda syfte: att tillföra något till de äventyr och texter där de figurerar.

Ereb Altor är en magisk värld. Den tjänar inte på en pseudovetenskaplig "rasuppdelning" utförd av lekmän och entusiaster. Speciellt inte när man börjar tala om intelligenta "raser", varav vissa är godare, vissa är ondare, vissa mer och vissa mindre värda. I så fall är det i mina ögon mer smakfullt att lista olika varelser av olika typer snarare efter de arketyper de fyller än en kryptobiologisk uppdelning.

Stryk rasbegreppet helt.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Bergdahl: Du får det till att vara konservativ är något negativt.
Precis som du skriver vill vi ju förbättra Ereb och här tycker jag funderingarna kring svarfolk är en "förbättring".
Jag tycker det är en försämring
jag ser inte riktigt problemet med de idéer som Psipo, vije, rust och peter kommit med här, utan jag tror snarare att det finns en hel del potential i det.
Jag ser inte fördelen kontra det konservativa heller...
Berätta gärna vilka fördelar detta skulle föra med sig?

Vi har bestämt att vi ska utveckla det som redan finns. Det är vagt att kalla det för en utveckling i detta fallet. Ni som vill klumpa ihop raserna till "Svartfolk" och göra likheterna med dem mindre, jag förstår inte poängen och det "intressanta" i det hela?

Jag har frågat detta flera gånger. VARFÖR?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Spelknepe skrev:
Jag har frågat detta flera gånger. VARFÖR?
Peter skrev: Ereb Altor är en magisk värld. Den tjänar inte på en pseudovetenskaplig "rasuppdelning" utförd av lekmän och entusiaster. Speciellt inte när man börjar tala om intelligenta "raser", varav vissa är godare, vissa är ondare, vissa mer och vissa mindre värda. I så fall är det i mina ögon mer smakfullt att lista olika varelser av olika typer snarare efter de arketyper de fyller än en kryptobiologisk uppdelning.
Peter skrev:.
Framförallt tycker jag att prydligt uppdelade svartfolk är ruskigt tråkigt: det känns betydligt mer svartfolskt att ha en heterogen hord av stora och små, korta och långa, mordiska och sluga. Då finns alla arketyperna där, men även det udda, det missanpassade och det unika. Jag tror att det är den vägen man bör gå om man inte bara vill att orchen och svartalfen skall vara 2T6 motståndare i grottrum 1.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Bergdahl: Du får det till att vara konservativ är något negativt.
Att vara konservativ kan väl vara både positivt och negativt beroende på situationen och jag vet inte om jag har utmålat det som negativt utan bara att jag konstaterat att ni är allt bra konservativa. Så konservativa att det gör ont för att vara precis. :P
Jag tycker det är en försämring
Vad som är bättre eller sämre är ju högst subjektivt och jag menade bara att det utefter de mål som Adragoor skrev här i tråden inte går att säga att diskussionen rörande svartfolken ligger utanför projektets ramar. För vi är en hel del som menar på att detta skulle leda till en förbättring av Ereb.
Jag har frågat detta flera gånger. VARFÖR?
Som Peter visade på i sitt förra inlägg har det skrivits en hel del orsaker till att göra detta, men det känns som att en del inte vill se dessa för att man anser att man inte får röra något som skrivits tidigare, bara skriva mer. Allt är inte gudomligt bra i de officiella texterna, och en del kanske hade mått bra av en revidering för att blåsa liv i Erebaltor. Att då kategoriskt säga nej till alla nya idéer anser jag är att vara konservativ på ett negativt sätt... men det är min högst personliga åsikt.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Jag tycker personligen att dom olika raserna ska vara just det, olika raser.
Men ja kan tänka mig ett fåtal undantag.
Rese tex. dessa bjässar bland svartfolk bör kanske inte helt va en egen ras utan mer en deformerad avkomma av orcher. Något som sker endast vid ett fåtal tillfällen och är där av sällsynta.
Antadligen haar varje större Klan ett antall Resar, kanske 1/20 eller 1/100.

Att göra dom till egen ras kanske blir konstigt då det antadligen skulle innebära att dom finns många av dom och ja ser inte riktigt det framför mig.
En stor "flock" Resar kommer vandrande.
Dom är ju trots allt dummare än Orcherna och skulle antadligen inte klara sig själva.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Att då kategoriskt säga nej till alla nya idéer anser jag är att vara konservativ på ett negativt sätt
Jag har inte sagt nej till alla nya idéer. Däremot har jag en trist roll; att försöka agera vågskål mellan alla användare. Ifall ni inte har märkt det är ni en skara på ena sidan vågskålen...
Ereb Altor är en magisk värld. Den tjänar inte på en pseudovetenskaplig "rasuppdelning" utförd av lekmän och entusiaster.
Nähä? Varför inte det?
Speciellt inte när man börjar tala om intelligenta "raser", varav vissa är godare, vissa är ondare, vissa mer och vissa mindre värda.
Har detta någon moralisk/etisk baktanke?
I så fall är det i mina ögon mer smakfullt att lista olika varelser av olika typer snarare efter de arketyper de fyller än en kryptobiologisk uppdelning.
Ingår inte alv, halvlängdsman, dvärg, vargman, etc i en kryptobiologisk uppdelning då?
Framförallt tycker jag att prydligt uppdelade svartfolk är ruskigt tråkigt:


Detta kan vi säkerligen göra mer intressant, fast där vi behåller uppdelningen. Tycker du även att uppdelningen mellan alv, halvlängdsman, dvärg, vargman, etc är tråkig?
det känns betydligt mer svartfolskt att ha en heterogen hord av stora och små, korta och långa, mordiska och sluga.
Jag ser inget som helst problem med att ha en hord av vättar, svartalfer, orcher och svartnissar, där raserna behålls, men som grupp kallas för "Svartfolk"
Då finns alla arketyperna där, men även det udda, det missanpassade och det unika.
Det är ju precis detta vi kan utveckla hos var och en av sub-kategorierna. Om vi vill...
Jag tror att det är den vägen man bör gå om man inte bara vill att orchen och svartalfen skall vara 2T6 motståndare i grottrum 1.
Jag vet inte hur du spelleder, eller spelar i er spelgrupp. Men med de nuvarande gruppindelningarna har vi aldrig någonsin haft något problem med något så statiskt och trist som du lägger fram det. Du kan bättre än så Peter..
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Jag har inte sagt nej till alla nya idéer. Däremot har jag en trist roll; att försöka agera vågskål mellan alla användare. Ifall ni inte har märkt det är ni en skara på ena sidan vågskålen...
Nää, jag uttryckte mig nog lite dumt där, efter lite övertalning har du ju faktiskt gett med dig på en del punkter emellanåt. Sen så tycker jag iofs inte ett det känns som du agerar vågskål så ofta utan snarare att du sitter i den ena vågskålen. Men jag skall inte tjata mer om det nu. Bättre att återgå till svartfolken och försöka reda ut dem, men det över lämna rjag till någon annan att göra. :P
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Spelknepe skrev: Jag har frågat detta flera gånger. VARFÖR?
Jag med, men du har iaf fått en massa svar. Andra sidans argument verkar inskränkas till att "det är bra som det är". Ge oss lite mer, vid Kastykes bröstvårta!

Kan du, eller någon annan berätta vad skillnaden är mellan svartnisse, svartalf, vätte, illvätte, rese och orch. Jag är idel öra. Vilka fantastiska möjligheter erbjuder de ena men inte de andra?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Spelknepe skrev:
Ereb Altor är en magisk värld. Den tjänar inte på en pseudovetenskaplig "rasuppdelning" utförd av lekmän och entusiaster.
Nähä? Varför inte det?

Eftersom det förstör suspension of disbelief: istället för att se världen utifrån dess egna ögon ser man den ur en hobby-version av vår egen tids vetenskaps glasögon. Dessutom blir det antagligen ganska "fel" eftersom ingen här är biolog. Till syvende och sist så har Ereb Altor inte en värld där det naturliga urvalet styr: istället är varelserna skapade av gudar.
Speciellt inte när man börjar tala om intelligenta "raser", varav vissa är godare, vissa är ondare, vissa mer och vissa mindre värda.
Har detta någon moralisk/etisk baktanke?
Definitivt: givetvis finns det djupa moraliska återverkningar av att det finns flera olika typer av intelligenta varelser. Vad är det som ger en människa mänskligt värde? Är det känslan av självet och förmågan attt resonera? Har en orch denna förmåga? Varför har en orch bara 2T6 i intelligens? Jag säger inte att det är fel att dela upp i raser, bara att det kan upplevas som klumpigt och olyckligt: de gamla fantasygiganterna som först lade råmärkena för dessa varelser hade trots allt gott om rasbiologiskt tankegods.
Framförallt tycker jag att prydligt uppdelade svartfolk är ruskigt tråkigt:


Detta kan vi säkerligen göra mer intressant, fast där vi behåller uppdelningen. Tycker du även att uppdelningen mellan alv, halvlängdsman, dvärg, vargman, etc är tråkig?


Nej, men de är å andra sidan klart distinkta koncept. Egentligen så tycker jag väl mest illa om svartfolkens uppdelning eftersom det känns som att det finns färre koncept än "raser".
det känns betydligt mer svartfolskt att ha en heterogen hord av stora och små, korta och långa, mordiska och sluga.
Jag ser inget som helst problem med att ha en hord av vättar, svartalfer, orcher och svartnissar, där raserna behålls, men som grupp kallas för "Svartfolk"
Jag tror att du får en roligare hord i spel om du först tänker "Okej, en svarfolkshord, hur skall den vara" snarare än "Okej, en svartfolkshord: vilken ras".

N.B att jag varken förespråkar horder, grottsystem eller slentrianäventyr, åtm inte sådär generellt.
Du kan bättre än så Peter..
Det där var onödigt, det är inget fel på mina argument, du håller bara inte med dom. Ibland önskar jag att du ägnade mindre tid på att uttrycka ditt missnöje med mina åsikte, och mer med tid åt att bemöta dem. Det senare är ju till all lycka vad du gjort i din senaste post. Tack för det :D
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

[quote=

Nej, men de är å andra sidan klart distinkta koncept. Egentligen så tycker jag väl mest illa om svartfolkens uppdelning eftersom det känns som att det finns färre koncept än "raser".

[/quote]

kan väl hålla med om det framför allt för orcher å resar men det är väll vårat jobb att skaffa fram de då
om man ser på alver, vargmän å annat som har skrivits så är det väl just det som har gjorts eller :?:

men peter och psipo skulle ni inte kunna beskriva lite mer vad ni har tänkt
för när förändringar föreslås så är det sålätt att bara stirra sig blind på vad som försvinner
tyckte att det var så med både alverna och halvlängdsgubbsen

istället för att diskutera om man ska förändra så bör vi väll diskutera vilken version som är bäst och då måste vi ha nått att jämföra emellan
Senast redigerad av Hans den 2007-05-28 22:00, redigerad totalt 1 gånger.
The Artist Formerly Known as Boris
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Eftersom det förstör suspension of disbelief: istället för att se världen utifrån dess egna ögon ser man den ur en hobby-version av vår egen tids vetenskaps glasögon. Dessutom blir det antagligen ganska "fel" eftersom ingen här är biolog. Till syvende och sist så har Ereb Altor inte en värld där det naturliga urvalet styr: istället är varelserna skapade av gudar.
Jag har inget problem med det. Du verkar ha problem med det. "Svartfolk" har varit indelade väldigt länge. Ända sedan första versionen av Drakar och Demoner har "ORCH" varit en egen ras. Och jag tycker inte det har cirkulerat missnöje om det? Och vi har redan agerat biolog i flera andra poster än denna.
Definitivt: givetvis finns det djupa moraliska återverkningar av att det finns flera olika typer av intelligenta varelser. Vad är det som ger en människa mänskligt värde? Är det känslan av självet och förmågan attt resonera? Har en orch denna förmåga? Varför har en orch bara 2T6 i intelligens? Jag säger inte att det är fel att dela upp i raser, bara att det kan upplevas som klumpigt och olyckligt: de gamla fantasygiganterna som först lade råmärkena för dessa varelser hade trots allt gott om rasbiologiskt tankegods.
Ok, mina åsikter skiljer sig. Låt oss avsluta denna del av tråden här och nu.
Nej, men de är å andra sidan klart distinkta koncept. Egentligen så tycker jag väl mest illa om svartfolkens uppdelning eftersom det känns som att det finns färre koncept än "raser".
Så, du tror inte att det skulle kunna gå att göra intressant som det är? Jag är inte en av de "skrivande" parterna på detta forum. Men även jag skulle kunna spotta ur mig ett tjog idéer om var och en av raserna.
Jag tror att du får en roligare hord i spel om du först tänker "Okej, en svarfolkshord, hur skall den vara" snarare än "Okej, en svartfolkshord: vilken ras".

N.B att jag varken förespråkar horder, grottsystem eller slentrianäventyr, åtm inte sådär generellt.
Jag kanske var otydlig i min förra post. För att citera mig själv
"Jag ser inget som helst problem med att ha en hord av vättar, svartalfer, orcher och svartnissar, där raserna behålls, men som grupp kallas för "Svartfolk""
Om du nu läser vad där står så vill även JAG blanda upp en hord av svartfolk med vättar, orcher, svartnissar, etc. Och inte endast EN ras som du verkar tro att jag menade. Kort och gott, detta är lika möjligt i mitt förslag som ditt förslag.
Det där var onödigt, det är inget fel på mina argument, du håller bara inte med dom. Ibland önskar jag att du ägnade mindre tid på att uttrycka ditt missnöje med mina åsikte, och mer med tid åt att bemöta dem. Det senare är ju till all lycka vad du gjort i din senaste post. Tack för det
Ibland önskar jag att du kunde GE UPP någon gång och sluta driva det till sin spets. Jag sprider både ris och ros över dig Peter, det vet du ;)
Jag med, men du har iaf fått en massa svar. Andra sidans argument verkar inskränkas till att "det är bra som det är". Ge oss lite mer, vid Kastykes bröstvårta!

Kan du, eller någon annan berätta vad skillnaden är mellan svartnisse, svartalf, vätte, illvätte, rese och orch. Jag är idel öra. Vilka fantastiska möjligheter erbjuder de ena men inte de andra?
Detta skriver jag från minnet för att endast visa en röd tråd. Poängen är inte att visa en sammanfattning över raserna, eller att presentera en specifik beskrivning för varhe grupp, så häng inte upp er på vad där egentligen står

RASER

Älvfolk
Fredliga, natur, själar, moder jord, blabla
Alv
Älva
Satyr
Dryad
Nymf


Svartfolk
Aggressiva, starkes rätt, skitigare, "ondare"
Orch
Svartnisse
Svartalf
Vätte
Rese


Människofolk
Dominerande, expansiva, mångsidiga, blabla
Barbier
Ereboser
Trakorier
Magiller
Felicier


Stenfolk
Dvärg
Jätte
Stenbitare

...osv

Som du ser så har alla dessa grupperingar "raser". Det är en röd tråd som följer resten av raserna och som redan går hand i hand med hur mycket som helst. Vi är helt inne på att utveckla och knyta samman VAR och EN av dessa raser till något djupare och mer sammanfallet med världen de lever i. Precis så som vi har gjort med Vijes vargman och Psipos alv.

Min avsikt är inte att ta bort en ras, ersätta en ras eller på något sätt skriva mer om t.ex. orch än svartnisse. Tvärtom är jag stenfast övertygad om att det kan bli jäkligt kul att skriva om Svartnissar och deras livsstil, göra en djupdykning i Svartalfer osv.
Kan du, eller någon annan berätta vad skillnaden är mellan svartnisse, svartalf, vätte, illvätte, rese och orch. Jag är idel öra. Vilka fantastiska möjligheter erbjuder de ena men inte de andra?
Men det är ju detta jag vill att vi ska föra fram! Kulturella skillnader, fysiska skillnader, diplomatiska och rent beteendemässiga skillnader.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Spelknepe skrev:
Eftersom det förstör suspension of disbelief: istället för att se världen utifrån dess egna ögon ser man den ur en hobby-version av vår egen tids vetenskaps glasögon. Dessutom blir det antagligen ganska "fel" eftersom ingen här är biolog. Till syvende och sist så har Ereb Altor inte en värld där det naturliga urvalet styr: istället är varelserna skapade av gudar.
Jag har inget problem med det. Du verkar ha problem med det. "Svartfolk" har varit indelade väldigt länge. Ända sedan första versionen av Drakar och Demoner har "ORCH" varit en egen ras. Och jag tycker inte det har cirkulerat missnöje om det? Och vi har redan agerat biolog i flera andra poster än denna.
"Det har alltid varit så så det måste fortsätta vara så" är inget argument. Jag har gett dig mina skäl, och det enda motargument jag kan utläsa är att du inte vill ändra på saker och ting.

Ang. fantasyrasernas "mörka" idéhistoriska bakgrund så är det en ganska etablerad sanning. Detta behöver inte innebära mer för den moderne fantasyfantasten än att man bör vara en smula medveten runt mörkhyade orcher och ljushyade alver.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

"Det har alltid varit så så det måste fortsätta vara så" är inget argument. Jag har gett dig mina skäl, och det enda motargument jag kan utläsa är att du inte vill ändra på saker och ting.
För att citera mig själv... åter igen
Vi är helt inne på att utveckla och knyta samman VAR och EN av dessa raser till något djupare och mer sammanfallet med världen de lever i. Precis så som vi har gjort med Vijes vargman och Psipos alv.

Min avsikt är inte att ta bort en ras, ersätta en ras eller på något sätt skriva mer om t.ex. orch än svartnisse. Tvärtom är jag stenfast övertygad om att det kan bli jäkligt kul att skriva om Svartnissar och deras livsstil, göra en djupdykning i Svartalfer osv.

Men det är ju detta jag vill att vi ska föra fram! Kulturella skillnader, fysiska skillnader, diplomatiska och rent beteendemässiga skillnader.
Vad jag kan läsa här, handlar det inte om att "behålla det som det är", det är snarare "utveckla det vi har"
Skriv svar