Halvlängdsmän

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Spelknepe skrev:
Det är lungt. Jag känner Felix irl så jag kan beveka honom över telefon, och uppdatera honom. :)
Aha!! Konspirationen tätnar! Psipo använder sina marionetter för att få sin vilja fram... illusionen rämnar... ARRRRGH!! *hoppar ut för ett stup*



... :roll:
Hehe. Dessvärre saknar Felix min genialitet och han kan vara motsträvig som en beredisk mula, när andan faller på. ;)

(Vi behöver en chatt...)
felix falk
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-13 15:20

Inlägg av felix falk »

Tjurig måhända, men allt nytillkommet är ju mycket bra och jag gillar det. Jag är ju dessutom vindflöjel till naturen så jag köper mycket av diskussionen rakt av.
Däremot tycker inte jag att halvlängdsmännen ska ränna runt i solunas djungler, jag tycker de ska vara ett Erebfolk, kanske med hynsolge, Berendien som urhem, utan galen tvist av komet.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

felix falk skrev:Tjurig måhända, men allt nytillkommet är ju mycket bra och jag gillar det. Jag är ju dessutom vindflöjel till naturen så jag köper mycket av diskussionen rakt av.
Däremot tycker inte jag att halvlängdsmännen ska ränna runt i solunas djungler, jag tycker de ska vara ett Erebfolk, kanske med hynsolge, Berendien som urhem, utan galen tvist av komet.
Hmm... varför skulle de bara bo på Ereb? Bara för att vi alla är europeer behöver vi inte bli Erebocentriska. Först alver, sedan halvlängsmän, vartåt barkar det?
felix falk
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-13 15:20

Inlägg av felix falk »

Nej, de kan få bo i akrogal, och den norra världsdelen som jag just nu glömt namnet på. Ishalvlingar på snösvin som plockar den finaste vitlavan och under två korta sommarmånader skördar isris som de säljer till blåmännen.
Men i solunas djungler ska det hellre bo mimikattmän med blåsrör å höftskynke, ozelotmän.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Peter skrev: Hmm... varför skulle de bara bo på Ereb? Bara för att vi alla är europeer behöver vi inte bli Erebocentriska. Först alver, sedan halvlängsmän, vartåt barkar det?
Medhåll. Halvisar får gärna finnas överallt, sedan om de beskrivs inom ramarna för det här projektet eller inte är en annan sak.

F.ö bor det 10 000 halvlängdsmän i Klomellien, i en stat som gränsar till svartfolkens stat. Hur det funkar vet jag inte. :)

Ps. Alvers Erebisering är starkt präglad av hela temat. Det är inte bara en fix idé utan en given konsekvens, samt att det passar bra in tematiskt. Men nog om laveri den här tråden.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Psipo skrev:F.ö bor det 10 000 halvlängdsmän i Klomellien, i en stat som gränsar till svartfolkens stat. Hur det funkar vet jag inte. :)
Tja, om det är 1250 000 invånare och 15% är halvlängdsmän så är vi uppe i nästan 190 000!!
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Låter bra med Halvlängsmän i Akrogal. Kanske även i Samkarna och Soluna (bara inte som djungelfolk?)? Fast jag gillar när samma folkslag kan bära helt olika teman beroende på omgivning. Är det bara vi människor som anpassar oss till vår omgivning?

Kanske oashalvlängdsmän? Som lyckas pressa fram vatten ur ökenlandskap. Irrigation är ju en ädel konst, som praktiserats i tusentals år i nordafrika och mellan östern...

Sedan vore det fräckt med halvlingar i Krilloan
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Gunther skrev:
Psipo skrev:F.ö bor det 10 000 halvlängdsmän i Klomellien, i en stat som gränsar till svartfolkens stat. Hur det funkar vet jag inte. :)
Tja, om det är 1250 000 invånare och 15% är halvlängdsmän så är vi uppe i nästan 190 000!!
Jag utgår från att minoritetsfolken räknas utifrån siffran innan den modifierats. Det blir enklare och bättre så. 19 000 blir det iaf, och det är ganska många det med!
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Jag utgår från att minoritetsfolken räknas utifrån siffran innan den modifierats. Det blir enklare och bättre så. 19 000 blir det iaf, och det är ganska många det med!
Det beror ju helt på hur människodominerat Ereb är... Jag tycker att det är fräckare om vi snackar 190000 halvlingar är 19000. Vi måste ju inte nödvändigtvis tona ner absolut allt till människors fördel... Just det faktum att 15% av befolkningen är halvlängdsmän kan ju skapa en rätt unik miljö.
Psipos resonemang innebär dessutom att det bara finns några tusen svartfolk i Cereval och bara 3200 halvlängdsmän i hela Kardien. (Vilket låter rätt lite och futtigt i mina öron.)
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Det har du rätt i Adragoor. Vi kanske kan enas om ett mellanting? 190 000 låter ganska groteskt. Men jag tror inte att vi ska gå så långt som att låta bli multiplar.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Jo... Fast i just Klomelliens fall tycker jag nästan att vi ska behålla 190000. Det coola med Klomellien är ju just att så många icke-mänskliga folkslag samexisterar med människor...

Sen måste vi nog hålla lite koll på Psipo så att han inte tonar ner hela Ereb så mycket att inget finns kvar förutom europeisk medeltid till 100%... :P
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Haha, joo...jag och Spelis har satt koppel på honom! 190 000...det är mycket det. Halvlängdsmän är alltså väldigt vanligt där. Hur påverkar det staden, landet, Ereb? Hur ser andra halvisar på detta faktum/dessa halvisar?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Största delen av halvlängdsmännen (minst 100000) i Klomellien verkar komma från stadsstaten Sanzas.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Adragoor skrev: Sen måste vi nog hålla lite koll på Psipo så att han inte tonar ner hela Ereb så mycket att inget finns kvar förutom europeisk medeltid till 100%... :P
:lol:

Så nu är man ultrakonservativ...

Men seriöst, du har så klart helt rätt. Jag tyckte att det funkade i Klomellien och det funkade med alver med. Siffrorna du nämner låter ju lite tråkigare.

Fräckt vore om de joriska utvandrarna var just halvlängdsmän. Det skulle förklara det stora antalet.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Vi måste ju ha en syndabock... :twisted:

Jo... De skulle ju kunna vara joriska. Det sägs ju bara att de flydde ngn annanstans ifrån...
Skriv svar