Halvlängdsmän

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Mikael skrev:Några av er missuppfattar Felix tror jag. Hans idéer om huvudbonader, jordbruksprodukter, bostäder och slungsvingande är beskrivningar av lokala grupper, inte hela folket/arten som sådan. Att man har fez i krun betyder inte att man har det i Hynsolge.
Precis. Och det är ett sätt att beskriva ickemänskliga folkslag jag tycker skall vara vägledande för alla. Variation och mångfald :D
felix falk
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-13 15:20

Inlägg av felix falk »

I Erebos återfinns knappt några halvlängdsmän i vildmarken eller på landsbyggden men i staden Behrill återfinns trädgårdsmästarnasskrå. Detta skrå utgörs av halvlingar allena och Behrills trädgårdar är mycket omtalade i Erebos. Det är två familjer som dominerar, Sätter och Skörder. Dessa halvlängdsmän sägs alltid funnits i närheten av Behrill men är troligtvis slavättlingar från början.

I Behrill grönskar även fattigkvarteren, varenda vrå av staden är ett lyster av blomsterprakt under vår och sommarmånaderna. Och man ser ständigt halvlängdsmän med stegar, krattor, vattenkannor och fröpåsar rusa runt i staden pytsande och fejande sköta alla dessa figurklippta buskar, blomsterlådor och grästak.

Familjen Sätter leds av gammelmormor Blaudia och hennes lilavästade svärsöner. De består av ett tjugotal familjer.
Familjen Skörder leds av tre visa gammelgubbar väl kunniga i blomsterknytning och päronsafttillverkning. I familjen Skörder är västarna gula med röda knappar.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Gillar! :D
rust
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 25
Blev medlem: 2007-04-23 13:21
Ort: Stockholm

Inlägg av rust »

Hejsan, det här blir mitt första inlägg här på forumet. Faktum är att jag först nu hittade hit, märkligt eftersom jag brukar spökläsa inlägg på rollspel.nu forumet. Fastnade rätt hårt för diskussionen kring halvlängdsmännen eftersom det är en ras jag själv brinner för. Jag har spelat en hel del i Ereb Altor och gör det fortfarande och med tiden så har jag och mina spelare satt vår egen prägel på världen. Halvlängdsmän har dock inte förekommit så ofta som jag skulle önska och jag kan inte ens komma ihåg senast en spelare valde att lira halvman men jag tänkte ändå bidra med det lilla jag har.

Halvlängdsmän finns i min värld i två tappningar, den första och den som man som människa främst stöter på är den "integrerade" halvlingen. Dessa har sitt urpsprung i länderna kring Kopparhavet och levde här långt innan människorna anlände (i likhet med andra äldre raser såsom magirer), de utrotades till stora delar av invandrande stammar och till slut förslavades de av det jorpagniska kejsardömet. Slaveriet innebar att stora delar av halvlingarnas kultur, religion, historia utplånades eller glömdes bort (jämför t.ex. med amerikanska svarta) och de spreds av centralmakten till olika delar av kejsardömet. Dessa har fortfarande begränsad frihet, slavar eller livegna, oftast direkt beroende av monarken eller staten. Halvlängdsmännens goda handlag med växter och natur har utnyttjats och deras konstlade boningar är ofta skapade med någon form av huvudsyssla såsom tobak, en syssla som de har bemästrat till perfektion genom århundradena. En halvlängsmansby är således en god inkomstkälla för dess mänskliga herre.

I dessa byar har ursprungskulturen till viss del bevarats, luddiga hänvisningar till någon Urmoder, fruktbarhetsritualer, vikten av musik, tron på andeväsen och framförallt hemliga sällskap som förvaltar esoterisk kunskap men också praktisk kunskap rörande huvudsysselsättningen (jämförbara med bambaras hemliga sällskap i Mali). I det stora hela så har den omgivande människokulturen smittat av sig på halvlingarna och deras egna kulturarv är sammansmält med det joriska. Rasism, förtryck och fördomar (tjuvaktiga, lata) är vardagsmat men pga sin lönsamhet kan ändå halvlängsmännen åtnjuta ett rätt bekvämt liv, ibland t.o.m mer bekvämt än omgivande människobyar vilket självklart leder till konflikter.

En annan variant av den "jorifierade" halvlängsmannen är de som lever tillsammans med människor. De är ofta väl skolade inom olika områden och man kan finna på alla möjliga platser i samhället men framförallt i adelns/överklassens närhet. De är alldels utmärkta att passa barn, guvernanter, sköta räkenskaper etc. Jag har alldeles nyligen använt mig av en halvlängdsmannahärold arbetandes åt en trakorisk fogde. Dessa är ofta fortfarande slavar, i samhällen utan slaveri så är de ändå kringskärda med diskriminerande lagar och människors nedlåtande attityd gentemot dem (ungefär som judar historiskt). Meningen är förstås att ha dem som pålitliga tjänare men det förhindrar inte att en del kan samla på sig både rikedom och makt. Dessa har i allmänhet helt glömt bort sitt kulturarv, vissa "rasdrag" finns dock kvar, men de är fullt förmögna till lögner, lönnmord och girighet.

Den andra tappningen av halvlängdsmän är de som av någon anledning undgått förslavning. Dessa har bevarat sin kultur, språk etc. vilket inte innebär att det ändå kan finnas stora skillnader mellan olika halvlingspopulationer, de har varit åtskilda väldigt länge och även om de inte förslavats så har de varit under kulturellt inflytande från andra raser. Den här gruppen har jag inte haft med särskilt mycket i spel, Lunnebohalvningarna (jävligt sköna, utan de fysiska förändringarna dvs) kan vara ett exempel på en population som undgått förslavning liksom de nordiska halvlingarna (önskar se mer av dem). I Sanzas har jag spelat för länge sedan och där lät jag halvlingarna var delvis uppblandande med svartalfer (naturligt pga läget) vilket visade sig i skäggväxt, mer luden kropp och ett hetsigare sinne. De rökte också sin tobak på sanzas-sätt dvs bladen var ihoprullade till cigarrer. Under ett äventyr som tog spelarna bortom Drakryggen stötte de på halvlingar inspirerade utav Andernas indianer, dem var visserligen också förslavade av krystillerna men hade ändå en egen kultur.

I allmänhet gillar jag kulturella skillnader både bland människofolk och andra raser och har inga problem alls med att "mixtra" lite med raserna. Jag har tagit bort stora delar av gulligheten från halvlängdsmännen, de är redan så gulliga rent fysiskt att man inte behöver anstränga sig mycket mer för att framhäva den. Gillade t.ex. legionerna i Jorpagna, passade bra i den kulturella miljön och jag har lätt att sammanfoga det med min slaveri-tanke. Ett folk med så gröna fingrar borde lätt kunna framställa farliga gifter, ett bra sätt att försvara sig med (särskilt mot svartfolk) vore att förgifta mat, brunnar etc. innan man drog sin undan till sin tunnlar. Jag förstår att det går emot vissas föreställningar om halvlingar att se dem som kallblodiga giftmördare men ändå ett rätt naturligt sätt att försvara sig på. Dessutom blir det en bra öppning mot tjyv-yrket, giftblandare kan alltid finna anställning i städerna och särskilt om man är en vig liten rackare också.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

rust Strålande :) Jag tycker att både dina idéer om halvländsmän och din allmänna inställning till hur man väver in ickemänskliga folkslag i världen är klockren :) Mer sånt :D

Sedan är jag inte säker på att halvlängdsmannslavar across the board av historiska skäl är helt rätt: känns lite svepande. Däremot kan man nästan utgå från att alla ickemänskliga minoriteter har en mer eller mindre marginaliserad ställning i mänskilga riken. En marginaliserad, förslavad, rättslös eller livegen ställning torde snarare vara regel än undantag.

Halvlängsmannadiasporan känns helt rätt. Noterar också att dina tankar om jordmoderdyrkan etc. passar ganska bra ihop med Felix Falks och våra tankar om gröna fingrar och halvlängsmän "nära myllan" :)
Delanoir
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 129
Blev medlem: 2007-08-26 17:27
Ort: Helsingborg

Inlägg av Delanoir »

Betade av svartfolkstråden igår och idag läste jag bland annat igenom tråden för halvlängdsmän. Jag har själv alltid gillat halvlängdsmän (givetvis via Tolkiens försorg) och ofta spelat sådana när jag var yngre. Efter att ha läst igenom vad ni skrivit här måste jag säga att jag är mycket förtjust! Att utgå från de klassiska halvlängdsmännen men att brodera ut dem och ge dem intressanta, spännande och särpräglade egenheter så som ni har gjort här känns fräscht och inspirerande.

Gröna fingrar, Machu Picchu, den extrema kopplingen till myllan, minörerna, stridsgaltar, stålskodda jordkastanjer, svamprökning, fantasifulla västar, gerillataktiker i underjordiska gångar... Sådana twistar sätter verkligen sin särprägel på Ereb Altors halvlängdsmän och jag gillar VERKLIGEN det!

Såg att det var länge sedan tråden uppdaterades - hur är statusen på det här projektet för tillfället...?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Är det någon som vet var felix falk tagit vägen?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Sanzas i Klomellien är en utspridd lantby-stad? Detta borde göra dess HLM till en andra grupp skickliga HLM militär/taktiker likt Kullens folk eller hur överlever man annars?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

En erebisk halvlängdsman när jag ändå är i farten... Lägg märke till den furgiska mössan! :D Staven är en statussymbol, kanske är han en byäldste eller dylikt.

Bild

Bild
Senast redigerad av anders den 2008-11-28 17:19, redigerad totalt 1 gånger.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Hyltran från Veglemyren
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 32
Blev medlem: 2007-10-28 14:43

Inlägg av Hyltran från Veglemyren »

Så jävla bra bild.
På Veglemyren kan bara jag höra dig skrika;)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Krille skrev:Huleriska/Hùli (Halvlängsmännens halvö i Kopparhavet som jag döpt till Hule på deras eget språk)
Dessa ord fick mig att åter tanka på halvlangdsmannen som hittas på kartan over Folkslag i EA-boxen. Kan vi kanske låta folkslaget ha sitt urhem har på halvon, och aven omgå krångligheterna med de Vita flackarna (åtminstonde har) genom att låta placeringen vara i Nostratiet? Detta vildland har vi knappt kartlagt och det borde finnas utrymme for ett kulturområde for halvlangdsmannen någonstans i de sodra delarna?

Skulle aven kunna gå att låta Hùli vara vad halvlangdsmannen "egentligen" heter, och vidare skapa en altorisk etymologisk som harleder "hùli" till "halv" och vara en forklaring till deras benamning bland ovriga folk?

:?
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

birkebeineren skrev:
Krille skrev:Huleriska/Hùli (Halvlängsmännens halvö i Kopparhavet som jag döpt till Hule på deras eget språk)
Dessa ord fick mig att åter tanka på halvlangdsmannen som hittas på kartan over Folkslag i EA-boxen. Kan vi kanske låta folkslaget ha sitt urhem har på halvon, och aven omgå krångligheterna med de Vita flackarna (åtminstonde har) genom att låta placeringen vara i Nostratiet? Detta vildland har vi knappt kartlagt och det borde finnas utrymme for ett kulturområde for halvlangdsmannen någonstans i de sodra delarna?

Skulle aven kunna gå att låta Hùli vara vad halvlangdsmannen "egentligen" heter, och vidare skapa en altorisk etymologisk som harleder "hùli" till "halv" och vara en forklaring till deras benamning bland ovriga folk?


:?
you read my mind :wink:
Jag hade tänkt att halvlängsmännen i Hule kallar sig själva för huler eller Hûli. (på andra platser säger de nog andra saker, typ småfolk, kullefolk eller något dylikt. Namnet på språket blir då húli eller hûli. Tycker det låter som en bra etymologisk idé Birke. "Hûli-folk" kom att bli "halvfolk" då man gjorde sig lustiga över deras kroppslängd.

På de flesta platser huler-folket spridit sig har man till hög grad assimilirats med människosamhällen, eller iaf tagit efter dessa i mycket hög grad. Men i Hule talar halvlängsmännen sitt eget språk, själv skulle jag gärna se att de har någon typ av självstyre. Hule är fredat från konflikterna kring Kopparhavet (pirater m.m) genom att mer eller mindre hela Hules kust består av en "vägg" höga vita klippor genom att landet . Däremot så borde logiskt (iaf för mig) Hule en gång ha tillhört kejsardömet Jorpagna. Kanske som en delvis autonom kornbod i kejsardömet och hulerna hade aldrig någon större anledning att klaga. goda odlingsförhållandena som både jorden, klimatet och den skyddande kusten ger gav tillräckligt avkastning för att betala tributerna till kejsaren och kejsardömet försvarade Hules nordgräns, en mycket bra affär för hulerna och kejsardömet.

3:e Konfluxen måste ha slagit mycket hårt mot hulerna då landet var ett dukat smörgåsbord när köttbitarna svärmade över Kopparhavet.

(Om vi nu kör på klassikern att halvlängdsmän är förtjusta i sina jordgångar, kanske just bruket av dessa uppkom i och med Konfluxen som skydd för att gömma sig undan köttbitarna? Kanske så har jordhålarna en rent krigisk funktion. Innan Jorpagna anekterade Hule borde hulerna varit ett mycket utsatt folk som i sin historia sett många krig, skövlingar, plundringar och faktiskt till sin storlek till trotts är ett mycket krigshärdat släkte? I så fall så är situationen nog likadan idag 610 E.O som den var innan Hule införlivades i Jorpagna)



Frågan är dock, hur ska man särprägla Erebs halvlängsmän från typiska halvlängdsmän från Tolkien, Dragonlance(kender), Trudvang osv?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kan detta vara halvlangdsmannens område i Nostratiet (grona markeringen oster om Fristaden):

Bild

:?
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

birkebeineren skrev:Kan detta vara halvlangdsmannens område i Nostratiet (grona markeringen oster om Fristaden):

Bild

:?
hmm skulle kunna funka, även om jag tänkt mig att de innehaft större område och längre söderut
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

I mitt personliga Ereb så kommer dessa Halvlängdsmän att förläggas i den Vita fläcken (som är en förlägning av Nostratiet).
Skriv svar