Halvlängdsmän

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Igor
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 3
Blev medlem: 2007-04-17 14:48
Ort: Göteborg

Halvlängdsmännens fruktade legioner

Inlägg av Igor »

felix falk skrev: Under denna tid föddes de två legionerna,Mörkrets legion och Jordlöparnas legion. Dessa arméer utgör den grund på vilken halvlängdsmännen som blev kvar kunde bygga sin makt. En väldrillad halvlängdsarmé där minörkonsten står högt i kurs och som bevarat hemligheter som Jorpangsk eld, automatarbalest och katapulter som skjuter dubbelt så långt.
Detta har gjort att det vinodlande och fruktälskande halvlängdsmännen i Jorpagnas inre aldrig blivit kuvade av varken människa eller vätte.

Kullarnas folk är inga erövrare men i teorin skulle de kunna lägga sig under en mycket större del av Jorpagna än den dom besitter idag.
felix falk skrev:Som ni säkert har märkt finns det bara några saker som gör en halvlängdsman till en halvlängdsman, stora fötter, krulligt hår och väst. Sen är halvlängdsmannen precis som människan, mycket flexibel och anpassningsbar.
Hej allihopa! Inleder min karriär på detta forum genom att kasta mig in i dissektionen av halvlängdsmännen.
Med dessa senaste inlägg av Felix, tycker jag att han tar in halvlängdsmännen på ett nytt och lite väl oortodoxt spår. Är det verkligen bara fysiska attribut och klädmode som skiljer halvlängdsmännen från människorna. Själv anser jag att nog att varje ras skall ha ett eget kynne vilket är gemensamt för alla stammar av rasen oavsett vilken miljö de lever i. För halvlängdsmännen kan man t.ex. räkna upp deras kärlek till jorden och odlandet samt deras osentimentala inställning till krig och religion. Idén om Mörkrets och Jordlöparnas legioner tar bort lite av "gullifieringen" av halvlängdsmännen vilket i och för sig kan behövas, men är inte namnen lite väl dramatiska för att kännas halvländska? Sen tycker jag nog att dvärgar och svartfolk kan ha fortsatt patent på massförstörelsevapen
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Mörkrets och Jordlöparnas legioner
:shock:
Massförstörelsevapen
:shock: :shock:

Vad har ni killar hittat på som inte jag har upptäckt... nu blir det till att läsa igenom hela halvlängsmanstråden!
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Jag kan hålla med om att mörkrets legion kanske är over the top: men jordlöparnas legion är klockren :D
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

felix falk skrev:Mörkrets legion och Jordlöparnas legion. Dessa arméer utgör den grund på vilken halvlängdsmännen som blev kvar kunde bygga sin makt.
Ja, som sagt. Tona ner "Mörkets legion" lite. Det för omedelbart tankarna till riktigt onda sinnen.

felix falk skrev:En väldrillad halvlängdsarmé där minörkonsten står högt i kurs och som bevarat hemligheter som Jorpangsk eld, automatarbalest och katapulter som skjuter dubbelt så långt.
Minörkonsten? Trakorien är den enda platsen med cruta och där är det dessutom välbevarat. Inget dom handlar med tror jag vi kommit överens om.

Katapulter som skjuter dubbelt så långt? Hur uppnår dom detta? Måste vara oerhört stora och sofistikerade isf.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Gunther skrev:Minörkonsten? Trakorien är den enda platsen med cruta och där är det dessutom välbevarat. Inget dom handlar med tror jag vi kommit överens om.
Minor (det vill säga underjordiska tunnlar som underminerade borgmurar: samma ord som eng. mine (gruva) ) har varit en del av krigföring i alla tider, och har inget med sprängämnen att göra. Tror att det är detta som Felix tänker på, och inte våra moderna små sprängpaket.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Ah, ok. Underminering, jag fattar.

Det finns f.ö. en orchisk stridstaktik där dom gräver ner sig med spjut och överraskar fiendens kavalleri.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Peter skrev:Jag kan hålla med om att mörkrets legion kanske är over the top: men jordlöparnas legion är klockren :D
En oviktig sidonot, men en jordlöpare är en skalbagge. Coolt namn dock.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
felix falk
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-13 15:20

Inlägg av felix falk »

Det är klart man kan tona ner halvlängdsmännen i jorpagnas tekniska kunskaper, men varför skulle de inte kunna bygga ashårda katapulter och ballistor.
Måste alla halvlängdsmän bli stöpta i samma form, kan inte detta kullfolk sitta inne med teknisk kunskap från det gamla kejsardömet.
Mörkrets legion, handlar om att det är mörkt under jorden, inte att de är onda(ni får inte vara så trångsynta :D )
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Läser man mörkrets legion, så låter det väldigt ont. Vi bör hitta ett bättre namn.. kanske Mörkmyllans legion... inte ens "legion" passar in på halvlängdsmän... tyvärr

Nu är vi där igen om att "varför ska X vara som de alltid varit?"

Detta är en diskussion som har uppkommit på olika ställen och svaren har oftast varit desamma...

* Folk känner igen sig och trivs med det gamla. Att ändra på ett för stort och viktigt koncept rubbar för mycket, och stör för mycket.

* Vi bör utgå från det redan officiella materialet, därav den officiella bilden av halvlängdsmän, och inte derivera för långt från denna bild.

Jag har mycket svårt för att se att HLM helt plötsligt blir grymma på att bygga ashårda katapulter och ballister? Varför har de gjort det? Brukar HLM dra ut i krig med sina katapulter och ballistor? Genast jämför jag dem med gnomer, och dessutom tycker jag att dvärgarna ska bibehålla sin plats som någerlunda teknologiska.

Däremot tycker jag att de kan vara bra på detta med att gräva, bruka jorden. Varav kanske en grupp människor har använt dem i krigiska syften, genom att underminera en väg eller något.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Spelknepe skrev:Läser man mörkrets legion, så låter det väldigt ont. Vi bör hitta ett bättre namn.. kanske Mörkmyllans legion... inte ens "legion" passar in på halvlängdsmän... tyvärr

Nu är vi där igen om att "varför ska X vara som de alltid varit?"

Detta är en diskussion som har uppkommit på olika ställen och svaren har oftast varit desamma...

* Folk känner igen sig och trivs med det gamla. Att ändra på ett för stort och viktigt koncept rubbar för mycket, och stör för mycket.

* Vi bör utgå från det redan officiella materialet, därav den officiella bilden av halvlängdsmän, och inte derivera för långt från denna bild.

Jag har mycket svårt för att se att HLM helt plötsligt blir grymma på att bygga ashårda katapulter och ballister? Varför har de gjort det? Brukar HLM dra ut i krig med sina katapulter och ballistor? Genast jämför jag dem med gnomer, och dessutom tycker jag att dvärgarna ska bibehålla sin plats som någerlunda teknologiska.

Däremot tycker jag att de kan vara bra på detta med att gräva, bruka jorden. Varav kanske en grupp människor har använt dem i krigiska syften, genom att underminera en väg eller något.
Det problematiska med att tolka ÄS bokstavstroget enl. ditt resonemang, är att de generella beskrivningarna av raserna blir som en tvångströja på vilka koncept man kan utarbeta. Nu tycker jag inte heller att ingenjörsstuket eller legionkonceptet går stick i stäv med hur halvlängsmän framstår: tvärt om är det en fräck vidareutväcklign och fördjupning istället för att bara vara ältande av samma gamla material.

Halvlängsmän är fortfarande (tyvärr) väldigt mycket hober i klassisk DoD, och står konceptmässigt inte riktigt på egna ben. Hober i sin tur är väldigt mycket engelsk landbygdsidyll. Vi måste komma ihåg att tolkien började skriva sina böcker mellan turer till första och andra världskriget. Det var unga brittiska landsbygdspojkar som dog i frontlinjerna. Det tycker jag man kan ana som en underton i tolkiens värld: speciellt givetvis i Sagan om Ringen. Hober funkar bara om de ställs inför den grymma världen bortom deras egen "oskuld". Därför känns det som ett naturligt och fräscht drag att göra dem till belägringstrupper och legionärer. Plikttrogna, familjekära, helylle små halvlängdsmän som begår illdåd i pliktens namn.

Genom att dra parallellerna längre kan vi fördjupa halvlängsmännen i Ereb Altor och ge dem ett eget koncept: för det behöver de.

Och skall jag vara helt ärligt så är även dessa grepp något som är TYPISKT för ÄS gamla produkter. De älskade att ställa saker och ting på huvudet och göra roliga twistar på dem. Se bara hur de ställer till med Lysande Vägen i Krilloan. Och det är bara ett av många exempel.

Vad gäller logiken så är halvlängdmän enl. ovan goda med myllan. Vilket naturligt sätter dem i frontledet för belägringskonsten (under medeltiden handlade detta väldigt mycket om att underminera borgmurar). Dessutom är det väl ett vanligt koncept hos halvlängsmän att de är pricksäkra: vilket skulle göra det naturligt att de också ägnar sig åt katapultskytte. Sedan kanske det iofs inte är så att det behövs fler superkatapulter: men halvlängsmän kan vara superbra på att vara katapultskyttar.

Jag tror att du läser Felix halvlängsmän fel, hobbe, det är inte så att han slänger det gamla över bord: tvärt om fördjupar och tolkar han det: vilket väl är meningen med det här projektet. :)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

*Drar sig i skägget och tittar lömskt på er*
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Spelknepe skrev:*Drar sig i skägget och tittar lömskt på er*
Gör inte det. Argumentera hellre emot. Eller läs igenom ÄS grejer en gång till med ögat öppet för sånt här: de fullkomligt kryllar av "sådana som borde vara goda men som är onda" etc :)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Självklart ska vi ge HLM ett eget koncept. Men JAG tycker inte att det ska derivera för långt från vad de egentligen är. Du är kanske av uppfattningen att de är standardiserade Tolkien-hober. Jag mår alldeles utmärkt av det, och jag tror säkert många håller med mig.

Jag vill faktiskt ha de som den fredliga rasen, och har svårt att se de involverade i blodiga slagfält, längst bak med sina katapulter.

Att förstärka och färga deras redan etablerade natur tycker JAG är ett bättre steg.
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Tycker också att Felix är inne på rätt linje; gamla goa halvisar, men med en lite egen touch.

Men man kunde nog lite tona ner fezer, automatarbalester, mörka legioner mm - och så blir alla nöjda :D

Katapulterna kanske inte skjuter världslängst, men nog stenhårda och stålspetsade jordkastanjer som halvlängdsmännen omsorgsfullt odlar och som med sina taggar penetrerar de hårdaste rustningar.
Halvisarna behöver väl inte vara varje fältherres våta dröm, men väl kapabla att bita ifrån sig på hemmaplan och ställvis anlitade till specialuppdrag av militär natur.

Gillar skarpt Salsalamandrar, jordlöpare, simhud mm.

Och för att köra vidare på insekttemat och ideer till truppnamn mm: Mulldykare, Rotborrar och baggar av olika slag; tunnelbaggar, spetsbaggar och ollongnagare.
Senast redigerad av vije den 2007-04-17 22:57, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Spelknepe skrev:Självklart ska vi ge HLM ett eget koncept. Men JAG tycker inte att det ska derivera för långt från vad de egentligen är. Du är kanske av uppfattningen att de är standardiserade Tolkien-hober. Jag mår alldeles utmärkt av det, och jag tror säkert många håller med mig.

Jag vill faktiskt ha de som den fredliga rasen, och har svårt att se de involverade i blodiga slagfält, längst bak med sina katapulter.

Att förstärka och färga deras redan etablerade natur tycker JAG är ett bättre steg.
På vilket sätt menar du att Drakar och Demoners halvlängdsmän skiljer sig från hober i originalmaterialet?

Fast inte ens hober är en särskilt fredlig ras, när de tvingas till det. Se bara hur de tar till vapen i Konungens Återkomst. De är som gjorda för miliser och gruntgöra.

På sista punkten håller jag verkligen med. Och det är det som Felix Falk har gjort. De är verkligen inte så långt från originalkonceptet: däremot har han fördjupat vissa drag hos dem och dragit konsekvenserna av andra :)
Skriv svar