Människor

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

1. Jo så har jag tidigare sett på Palinorerna, dvs det har inget med ursprung att göra utan snarast med deras trosbekännelse till Ghaeril/Etin.
2. Visst är de riken som finns i Ereb inte på nationalstatsnivå, men vad kallar Felicierna folk från Berendien eller Ereboserna Zorakinerna? Troligen känner de inte till etniciteterna, men har hört talas om kungariket Kardien och kallar därför någon därifrån för kardier istället för echt.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Spelknepe skrev:Psipo: Helt ärligt så kan jag inte tala om för dig exakt vad en lista som detta skulle kunna användas till, mer än att det känns bra att få en rejäl överblick vad som verkligen FINNS.

Så kort och gott, det närmsta svaret jag kan ge dig är att skapa en överblick i denna förvirring. Det kan kanske användas senare för framtida projekt eller funderingar som ett hjälpmedel.
Som sagt, det har jag inga som helst problem med. bara alla andra är med på noterna också. :)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Mikael: Nu har jag stirrat mig blind på "listan" och kan inte riktigt reda ut vad som är vad.

Vi har FOLKGRUPP, NATIONALITET och ETNICITET att utgå från.
För att ta Barbia som exempel...

Barbia

Folkgrupp: Nargurer
Nationalitet: Barbier
Etnicitet: Byfolk, bergsfolk, habuloner

Om man sedan tittar på hur det verkligen ligger till, så finns där väl egentligen inget som heter "Barbier". Utan kommer du från Barbia så är du antingen byfolk, bergfolk eller habulon, som går under samlingsnamnet "Barbier" av utomstående?

Stämmer detta?
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Är man inte, i det här fallet, definierad utifrån vilken klan/stam man tillhör? (Förutom habulonerna) Tex borde någon från klan Tridor vara tridorit, och någon från byn Nug kallar sig Nugit eller liknande.

Min poäng är, folk från en annan kontinent eller avlägset land, är de ens typbestämda, eller är de bara "farsegels eller "de där"? Folk från grannbyn är "Folk från Nug" och nomader ser på ALLA som bor i städer som stadsbor. Kanske så definierar de VILKEN stad, men bara kanske.
A fat man brings a cushion wherever he goes
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Antagligen har barbier, liksom många andra folkslag, åtm. två eller tre paralella etniciteter: en bygde-etnicitet, en stametnicitet etc
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Spelknepe skrev:Mikael: Nu har jag stirrat mig blind på "listan" och kan inte riktigt reda ut vad som är vad.

Vi har FOLKGRUPP, NATIONALITET och ETNICITET att utgå från.
För att ta Barbia som exempel...

Barbia

Folkgrupp: Nargurer
Nationalitet: Barbier
Etnicitet: Byfolk, bergsfolk, habuloner

Om man sedan tittar på hur det verkligen ligger till, så finns där väl egentligen inget som heter "Barbier". Utan kommer du från Barbia så är du antingen byfolk, bergfolk eller habulon, som går under samlingsnamnet "Barbier" av utomstående?

Stämmer detta?
Nationaliteten tänker jag mig som det andra länders folk kallar invånarna, av tex kejsardömet Barbia. Att BArbierna sedan beskriver sig själva på en mängd olika sät är en annan sak. Folkgrupp är en hjälp för SL att skilja på jorer och narguri som det ser ut i materialet. Den är grov och kanske av ingen nytta, men en samanställning av vad som stått skrivet i olika moduler och diskuterats på forumet. Etnicitet är ett försök att samanställa vad som stått i officiella materialet. Ordet är kanske illa valt, men ett försök att beskriva de mindre gruppdefinitioner som folket själa beskriver sig med och de grupper som kan ingå där. Broderingar eller omdefinieringar av "etnicitet" uppmanas!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Nationaliteten tänker jag mig som det andra länders folk kallar invånarna, av tex kejsardömet Barbia. Att BArbierna sedan beskriver sig själva på en mängd olika sät är en annan sak. Folkgrupp är en hjälp för SL att skilja på jorer och narguri som det ser ut i materialet. Den är grov och kanske av ingen nytta, men en samanställning av vad som stått skrivet i olika moduler och diskuterats på forumet. Etnicitet är ett försök att samanställa vad som stått i officiella materialet. Ordet är kanske illa valt, men ett försök att beskriva de mindre gruppdefinitioner som folket själa beskriver sig med och de grupper som kan ingå där. Broderingar eller omdefinieringar av "etnicitet" uppmanas!
Detta låter på ett ungefär som ganska vettigt! :D

Självklart kan denna kategorisering nyanseras i varje land/ras beskrivning men i en översikt tycker jag den fungerar.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Mikael:
Bzegusta -
Bzegusta tillhör trakorien väl? Så den borde bort från listan?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bzegusta tillhör Trakorien, och före det Magilre, så en egen ...nationalitet !(?) behövs inte.

Bzegustiern är en etnicitet (ett bättre ord där?) under nationaliteten Trakorier, tillhörande den, antagligen, joriska folkgruppen.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Bzegusta tillhör Trakorien, och före det Magilre, så en egen ...nationalitet !(?) behövs inte.

Bzegustiern är en etnicitet (ett bättre ord där?) under nationaliteten Trakorier, tillhörande den, antagligen, joriska folkgruppen.
Ok. Kanske kan Brior eller Psipo lysa en liten lykta på om trakoriens olika öfolk och kolonier ser på sig som något annat än trakorier?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Mikael skrev: Ok. Kanske kan Brior eller Psipo lysa en liten lykta på om trakoriens olika öfolk och kolonier ser på sig som något annat än trakorier?
Ingen i Trakorien, utom möjligtvis några maktfullkomliga paratornier som kejsaren, ser på sig själva som trakorier. Och jag tycker fortfarande att den här tråden har ett egendomligt fokus. Så, vill ni ta reda på vilka andra grupper det finns så får ni leta själva i källorna. Men jag kan avslöja att det finns ganska många... :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

:lol:
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Psipo skrev:
Mikael skrev: Ok. Kanske kan Brior eller Psipo lysa en liten lykta på om trakoriens olika öfolk och kolonier ser på sig som något annat än trakorier?
Ingen i Trakorien, utom möjligtvis några maktfullkomliga paratornier som kejsaren, ser på sig själva som trakorier. Och jag tycker fortfarande att den här tråden har ett egendomligt fokus. Så, vill ni ta reda på vilka andra grupper det finns så får ni leta själva i källorna. Men jag kan avslöja att det finns ganska många... :)
Jag är benägen att hålla med Psipo. Det är nog bara paratorniska grupper som direkt tjänar på Trakoriska rikets styrka som uppfattar sig som trakorier, inklusive handelshus, kastykerpräster, ämbetsmän och paratorniska adelsfamiljer. Ingen av ingrodd stam från de andra tre öarna torde se sig som trakorier. Därför blir sammanhållningen skakig så snart riket inte längre förmår leverera. Dock bör en viss nationalism kunna piskas upp inför ett yttre hot där riket bedöms vara det säkraste kortet för att bevara en dräglig personlig tillvaro.
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Och liknande bör väl gälla för de flesta länder?

Jmfr Sverige/Stockholm. Då jag bodde i England var jag SVENSK (versaler, gärna ett par utropstecken efter) men då jag bor hemma i Svedala är jag Stockholmare. Tänker mig att en kardisk faltrakier, boende i baroniet Bosse helt plötsligt blir en mycket varm Kardier då kungens/grevens/hertigens män kommer för att näpsa hans rovgiriga länsherre.
A fat man brings a cushion wherever he goes
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Alltså... jag kanske är ensam om detta. Men för min del känns det bara jobbigt för mig och för mina spelare om de frågar...

-"Hur ser en Trakorier ut?"
-"Öh... mjao... en Trakorien kan se ut hur som helst, för där finns 49348934 olika sorters Trakorier"

Att ha en bild hur "en" Trakorier ser ut, underlättar alltid för spelledaren och spelaren. Nu är det ju som det är, och då får man väl bita i det sura äpplet...
Skriv svar