Människor

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Att metallrullar kan finnas är inte alls otroligt... Det enda jag vände mig emot var att brons skulle vara mycket svårt att tillverka rullar av. Brons är nämligen för sprött för att rullas ihop. Koppas funkar mycket bättre... Sen kan det ju finnas bronscylindrar. Med text i chifferform kanske? Flera cylindrar i varandra skulle kunna vara coolt. Det gäller då att lösa chiffret på varje cylinder för att kunna öppna den och få ut nästa. Hela hemligheten går inte att lösa om man inte lyckas öppna alla cylindrar...
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

...eller själva de runda tuberna är gjorda av brons, inåti ligger det ett supergammalt pergament. :D
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

angående om historia som inte angår Ereb 610 så är det kanske att det borde angå ereb
jag skulle gärna se att historien är mer levande i ereb 610 där bondpojkarna leker urgamla hjältar i välkända slag
ja jag vet inte riktigt men jag har svårt att se att det kan bli för mycke av historia :wink:
The Artist Formerly Known as Boris
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

angående om historia som inte angår Ereb 610 så är det kanske att det borde angå ereb
jag skulle gärna se att historien är mer levande i ereb 610 där bondpojkarna leker urgamla hjältar i välkända slag
ja jag vet inte riktigt men jag har svårt att se att det kan bli för mycke av historia
Jag håller med till fullo... Det är coolt om det finns urgamla legender. Kanske skulle den gamla historien presenteras mer i legend/sagoform utan att alla gånger ha exakta tidsangivelser. Då blir det hela mer mystiskt och känns mer uråldrigt...
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Det är coolt om det finns urgamla legender. Kanske skulle den gamla historien presenteras mer i legend/sagoform utan att alla gånger ha exakta tidsangivelser. Då blir det hela mer mystiskt och känns mer uråldrigt...
Jo, men då blir det genast lite mer användbart för äventyrande i 610 års Ereb. Det jag vänder mig emot är nedtecknandet av en massa som inte är användbart, vad nu användbart är. :P

Sen så får man ju tänka på att man inte har hur mycket plats för text som helst och vad är viktigast en massa sidor text om hur det var innan år noll eller hur det är idag?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Det enda jag vände mig emot var att brons skulle vara mycket svårt att tillverka rullar av. Brons är nämligen för sprött för att rullas ihop.
Som jag skrev tidigare verkar det som det inte var ovanligt att man även kallade kopparlegeringar med bly för brons, vilket antagligen skulle göra kopparen mer lämpad för rullarna. Men om jag skall vara ärlig ser jag inte det nödvändiga att helt förklara sammansättningen av metallerna och de andra ingridienserna i rullarna, varför inte ha dem lite mer mystiska?
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Bergdahl skrev:
Det enda jag vände mig emot var att brons skulle vara mycket svårt att tillverka rullar av. Brons är nämligen för sprött för att rullas ihop.
Som jag skrev tidigare verkar det som det inte var ovanligt att man även kallade kopparlegeringar med bly för brons, vilket antagligen skulle göra kopparen mer lämpad för rullarna. Men om jag skall vara ärlig ser jag inte det nödvändiga att helt förklara sammansättningen av metallerna och de andra ingridienserna i rullarna, varför inte ha dem lite mer mystiska?
Jag håller med här. Det är sånt jag suckar åt när jag spelleder, när spelarna börjar kritisera ens mystiska och stämningsfulla saker med att det inte funkar, visserligern mest på skämt men ändå.

Det är en form av metall som man kan rulla ihop. Punkt. Det borde räcka... ska vi behöva applicera en massa fysik och grejer på Ereb så slutar det med att man får ta en paus och titta på t.ex. dokumentären som jag såg på discovery häromdan som visade ett par arkeologer som hittade två drakskellett i en isgrotta och sedan hur man med datoranimationens hjälp fick se hur drakarna levt. Visst, kan vara kul, men ganska onödigt om inte spelarna är drakmästare (usch).

Alltså så länge inte spelarna är någon form av delaktiga i skapandet av de här bronsrullarna (ganska ossanolikt) så behöver ingen veta exakt hur de fungerar.



//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Re: Roll on!

Inlägg av vije »

Brior skrev:Det viktiga för munkarna kanske var att bevara kunskapen av religiösa skäl - inte att den skulle kunna användas.


8) Perfekt. Erdirerna var bara observerare och inte utförare.


Men för att spinna vidare på den gudomliga väven (heh he...):
OBS! SPOILERVARNING FÖR KONFLUX-SVITEN

Vad är den exakt? Är det en enorm matta som gudarna har i sina boningar och den lilla biten som vävarsekten i D5K besitter har råkat falla ur på nåt sätt? Eller är dethela mera kopplat till runorna, och vad erdirerna hittade var egentligen insikten i gudarnas system, uppbyggnaden kring de sanna namnen och runornas betydelser, som Shagul i romanen? Så om man hittar en av erdirernas uråldriga bronsrullar (och lyckas läsa texten på dem, tyda den, ha turen att råka på rätt rulle och inte tex den som handlar om skjortsömnad, samt slutligen genom ett smärre mirakel lyckas undgå gudarnas uppmärksamhet) så kan man bli ohyggligt mäktig (som en gud?) eller alternativt klanta till det för sig riktigt rejält.

Kanske den kvarlevande erdirersekten har fått order av gudarna att se till att alla resterande rullar förstörs/alternativt bevaka dem synnerligen noggrant. Samtidigt som de jagar rullgömmor jagar lysande vägen dem. Därtill kanske det ännu finns fraktioner inom erdirerna som vill återuppta sitt gamla värv och visa fingret åt gudarna (de har ju haft fel förr så...)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Det vi har i grunden är fornspråket Erdir som tycks mycket vanligt att författa magiska codexar etc med. Varför? Sannolikt för att det lämpar sig väl för magi. Kanske är Människans magi helt enkelt bruket av Erdir. Erdir kan vara en rest av "det låga språket". eller tilloch med en blek kopia av "det höga språket" Dessa besitter ju stor makt. Om det är en rest eller en kopia av "det höga språket" så finns det all anledning att som skapargud pilla lite i "Erdiernas" förehavanden. Detta är ju inte lämpat för vanliga dödliga.

Detta resonemang riskerar krocka lite med drakspråket dock som innehar ungefär samma förutsättnningar.

Nåväl, ponera att "ordet" krävs som fokus eller "avfyrningsmekanism" eller dyl. för magin. (Annars skulle ju inte besvärjarna stå å rabbla en massa rappakalja i 1SR) Genom att behärska Erdir behärskar man magin. Detta kan också vara en orsak enligt ovanstående resonemang.

Jag kan också tänka mig linjen Höga språket-Låga språket-Drakspråket-Erdir-Övriga mänskliga språk. Det är denna tes som broder Ebodae är på spåren även om han inte känner till de två främsta, utan tror att Drakspråket är det urspungliga (se persongalleriet). Ilthgroms döda tunga borde väl kanskae petas in typ mellan drakspråk och Erdir i linjen. Om detta linjetänkande skulle vara aktuellt skulle alltså ALLA människor i begynnelsen talat Erdir, men genom gudomligt ingripande splittrades språket i små fraktioner som fortsatt att vittra för varje generation. Ungefär som i Babels torn-berättelsen. När alla människor hade förståelse för varann samarbetade man för att nå jämlikhet med Gud. Genom att splittra språket var detta inte längre möjligt och samarbete omöjliggjodes liksom högmodiga planer.
Som anhängare till Andragoorkulten så hävdar jag med bestämdhet att det är språket som är nyckeln till allt! Och med Granströms fina utgångspunkter är det fullt möjligt och genomförbart. :D

Kontenta efter mycken svammel och osammanhängande funderingar:
Erdir blev fallet för Erdierna.
(Och lyckas man tillförskansa sig för höga FV:n i Erdir så möter man sin DOOOOOOM!!!)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Jag tycker inte man behöver säga något definitivt, men anta att det finns magiska och laddade ord och ordstammar i Erdir som anknyter till Det Höga Språket och som inte på något sätt är nyttiga att använda sig av.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Roll on!

Inlägg av Brior »

vije skrev:
Men för att spinna vidare på den gudomliga väven (heh he...):

Vad är den exakt? Är det en enorm matta som gudarna har i sina boningar och den lilla biten som vävarsekten i D5K besitter har råkat falla ur på nåt sätt? Eller är dethela mera kopplat till runorna, och vad erdirerna hittade var egentligen insikten i gudarnas system, uppbyggnaden kring de sanna namnen och runornas betydelser, som Shagul i romanen? Så om man hittar en av erdirernas uråldriga bronsrullar (och lyckas läsa texten på dem, tyda den, ha turen att råka på rätt rulle och inte tex den som handlar om skjortsömnad, samt slutligen genom ett smärre mirakel lyckas undgå gudarnas uppmärksamhet) så kan man bli ohyggligt mäktig (som en gud?) eller alternativt klanta till det för sig riktigt rejält.

Kanske den kvarlevande erdirersekten har fått order av gudarna att se till att alla resterande rullar förstörs/alternativt bevaka dem synnerligen noggrant. Samtidigt som de jagar rullgömmor jagar lysande vägen dem. Därtill kanske det ännu finns fraktioner inom erdirerna som vill återuppta sitt gamla värv och visa fingret åt gudarna (de har ju haft fel förr så...)
För det första: jag vet ingenting om Erdirerna utan det här blir en ren spekulation utifrån konceptet med runor i Konfluxalstren:

Många Klavykiska tänkare har menat att den gudomliga väven inte är någon enda eller ens exakt företeelse. Den kan uppträda som en väv på vilken man brodererar, en kristall i vilken man bygger ljusmönster, ett pergament på vilket man tecknar runor, ett hjärta i vilket man fäster vissa tankemönster och ord eller kanske ett metallklavarikum i vilket man ingjuter vissa tonslingor. Det enda de lärda enats om är att väven uppträder som ett gudomligt underlag i vilket man kan fästa komplexa tecken. På samma sätt är runorna man tecknar inte alltid runor i bemärkelsen skrivtecken utan kan lika gärna vara andra former av väl definierade mönster. För det tredje talar man om gudomliga redskap med vilka dessa tecken formas - redskapen kan enligt vissa skrifter vara själva pennan / skytteln / instrumentet som alstrar tecknet men i andra verk innefattar det även den som skriver / broderar / spelar. Vem vet, kanske håller erdirernas oupprulleliga bronsrullarna sanningen?

De lärde enas om att underlaget - den gudomliga väven - har egenskapen att det som där tecknas blir verklighet i vår värld. Väven och de gudomliga redskapen har skaparkraft var för sig men först tillsammans ger de verklig makt över skapelsen. Shagul kan alltså påverka verkligheten genom att skriva i sin stulna skaparbok men bara i begränsad utsträckning - han skulle behöva den tillhörande pennan för att få verklig makt (ja den dyker upp i nästa bok). På samma sätt hävdar de lärde att det som tecknas med pennan blir verkligt men bara lokalt där tecknen skrivs såvida inte rätt gudomliga underlag används.

Runorna i sin tur är själva representationen av det som ska skapas - en runa för ros till exempel. Förenklat: skriver den gudomliga pennan runan för "ros" så uppstår en ros, men om den skriver i den gudomliga väven/boken så kan världen fyllas med rosor.

Man menar vidare att den gudomliga vävens många former bara är manifestationer i vår värld där den ska komma till användning. Det kan mycket väl hända att väven har enhetlig form i gudarnas tillvaro, men det vet ingen säkert.

Runor ändrar alltså även historien både bakåt och framåt i tiden. Kanske bevakar erdirerna rullar med runor som ännu inte ska aktiveras men måste finnas på plats i världen för framtida skapande.

Hur som helst är det inte meningen att människor ska pilla med vävar, pennor eller runor annat än i mycket specifika fall och gudarna gillar inte att så sker - därav Shaguls smusslande med boken.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Kanske är det så att erdirerna bevarar en del kunskap om hur skapelsen faktiskt gick till. Möjligen kan de ha fått denna förbjudna kunskap från magirerna (om man vill knyta in dem i världen lite bättre).
Att det är så vet egentligen ingen idag, men vissa lärde misstänker det. Precis som medeltidens lärde försökte hitta en prisca sapientia - urkunskap, försöker också vissa av Erebs lärde hitta en urkunskap i erdirernas glömda förbjudna kunskap. Deras språk kan också av vissa lärde anses vara det äldsta människospråket i världen och alla andra språks moder - det är därför det är viktigt inom magi...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9043
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Denna tråd börjar spåra ut, på ett mycket bra sätt! :D

...men vi skal kanske fortsätta den i en egen tråd för den erdirska kulturen?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9043
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Har redigerat lite i listan över människofolken så ni får gärna fortsätta tycka till!

Rörande de Akrogaliska folken får mäster Adragor och mäster Bergdahl gärna säga till om jag tolkat era ideer rätt.

Har dessutom placerat Yndar under Akrogal men denna ö-kontinent kanske är en egen "världsdel"?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Så som jag har tänkt det är kalmurrierna släkt med samma centralakrogaliska nomadstammar som de moderna krunerna och nidlänningarna. Du har helt rätt om ashatârerna, de är "kusiner" till kalmurrierna. Ashatârerna och kalmurrierna hävdar att de härstammar från två söner till månen som nedsteg på jorden i tidernas morgon. De tvistar ständigt om vilket folk som härstammar från den äldsta brodern och om det därför är en ashatâr eller en kalmurrier som har rätt till kejsarämbetet i Kalmurri...
Furgierna är ett av de golwyndiska folken, tillsammans med de forntida krunerna och sombatzinerna...
Skriv svar