Människor

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Att eridirerna var ett kunskapstörstande folk låter väl vettigt och att de gick till ytterligheter för att samla in och bevara denna kunskap. Om de dominerades av en munkorden eller om det var någon annan form av "överklass" so stod för insamlandet av denna kunskap är väl mer av en akademisk fråga och kanske inte så relevant egentligen med tanke på vad erdirerna kan innebära för äventyrare på Ereb år 610 eO.

Däremot tycker jag tanken kring hur denna kunska bevarades är av intresse, och stora gömda kunskapskomplex låter väl som ett ypperligt ställe att äventyra på. Sen ser jag nog helst att kunskapen är bevarad på någon annan form än böcker/papper. Varför inte stentavlor/lertavlor, ihoprullade bronsplåtar med inskriptioner, mm. Tror att det kan ge dem en lite mer uråldrig känsla om det bibloteken är fyllda av tunga bronsrullar och lertavlor istället för dammiga böcker.

Sen angående varför de försvann/gick under kan det inte ha varit så (åt minstone har vissa lärda inom lysande vägen hävdat så i avskräckande syfte) att erdirerna i sin kunskapstörst kom över kunskap som inte var ämnad för människan och att de därför drog över sig en förbannelse som ledde till folkets undergång.
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Gillar konceptet.

Kanske någon sekt eller nåt fragment med rötter i erdirernas orden ännu lever kvar. En tystlåten iakttagarsekt som antecknar och bokför allt och alla företelser de ser, och etsar ner det i sina bångnande bronsrullar.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kunskap nedtecknat på bronsrullar låter mycket bra, och bronset kan erdirerna ha handlat av efarerna.

Frågan är dock hur bra detta brons har stått emot tidens tand, men de kan ju ha kletat in tavlorna med något suspekt putsmedel från Traximiles violetta öknar som efarierna också saluförde? En jordnära men ack så tragisk förklaring på erdirernas undergång kan ha varit just detta putsmedel som efter lång tids användande förgiftade munkarna?

Annars så kan det ju faktisk vara sant det som Den Lysande Vägen hävdar, att erdirerna fann kunskap som inte var ämnad för varelser från denna tidsålder?

Den Lysande Vägen borde ju också ha en stor fördel när det gäller att först och tolka den erdirska kulturens skrifter då deras språk, dalkiskan, är besläktat med erdir, men frågan är om de vill befatta sig med sådana hedniska skrifter? Kanske de faktisk vet något om erdirernas undergång och försöker dölja detta genom att samla in (och förstöra?) lämningar efter erdirerna?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Bronsrullar låter som ett dåligt koncept. Brons är alldeles för sprött för att kunna rullas ihop. Bly däremot funkar utmärkt...
Fast ska man kunna läsa en text många gånger behöver man nog skriva den på t.ex. skinn, som ju var ett vanligt material i forntiden. Skinn går ju dessutom att rulla ihop. Tunna bronsplattor kan också funka...
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Adragoor skrev:Bronsrullar låter som ett dåligt koncept. Brons är alldeles för sprött för att kunna rullas ihop. Bly däremot funkar utmärkt...
Fast ska man kunna läsa en text många gånger behöver man nog skriva den på t.ex. skinn, som ju var ett vanligt material i forntiden. Skinn går ju dessutom att rulla ihop. Tunna bronsplattor kan också funka...
Hmm, inte helt hundra men har för mig att jag såg en dokumentär där de hittat en text som var skriven på en metallplåt som var ihoprullad. Har för mig att den var grönaktig och tänkte därför på brons, men det hade ju lika gärna kunnat vara koppar. Skulle koppar funka?
Angående skinn, så tänker jag mig att metallrullarna främst var tänkta för att bevara texterna inte för att användas dagligen, så det är väl inte omöjligt att de använde skinn eller papyrus eller nått annat för dagligt bruk. Sen kan de ju också ha använt sig av sten-, ler-, eller metallplattor.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bronsrullar inte är så användbart altså, men kanske då plattor? Det behövs oavsett ett material som kan ha bevarat skrifterna i över 1500 år.

Om inte då erdirerna lagrade sin kunskap på annat vis?

Kanske i stora stenmegaliter som de mot slutet med stor möda välte ner och gömde i underjorden?

Kanske förvarade i andra världar/plan endast tillgängliga genom numera fallfärdiga dimensionsportaler?

Kanske "inspelade" på magisk vis i ädla stenar och tillgänglig endast genom att lyssna på långrandig sång på erdirska?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Hmm... jag gillar tanken på undangömde uråldriga kunskapskomplex, och då ser jag helst dem fyllda med texter, inte juveler eller portaler... även om det också säkert kan förekomma. Läste lite om brons och koppar och det verkar som om det inte var helt ovanligt att man blandade koppar med bly och att även denna legering kallats brons, kanske kan det vara något liknande erdirerna använt sig av. Vilket fall som helst är det ju ändå fantasy och vi kan väl helt enkelt säga att erdirerna använde sig av ihoprullade metallplåtar, det behöver ju inte fungera precis som i vår värld... de kanske var hemska på alkemi och fick frma legeringar som skulle hålla i årtursenden osv...
Kanske någon sekt eller nåt fragment med rötter i erdirernas orden ännu lever kvar. En tystlåten iakttagarsekt som antecknar och bokför allt och alla företelser de ser, och etsar ner det i sina bångnande bronsrullar.
Angående vijes idé, skulle detta ju kunna bliva erebs illuminati. Som jagas av den lysande vägens "Den ljusa handen".
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Hmm, inte helt hundra men har för mig att jag såg en dokumentär där de hittat en text som var skriven på en metallplåt som var ihoprullad. Har för mig att den var grönaktig och tänkte därför på brons, men det hade ju lika gärna kunnat vara koppar. Skulle koppar funka?
Angående skinn, så tänker jag mig att metallrullarna främst var tänkta för att bevara texterna inte för att användas dagligen, så det är väl inte omöjligt att de använde skinn eller papyrus eller nått annat för dagligt bruk. Sen kan de ju också ha använt sig av sten-, ler-, eller metallplattor.
Det finns ett flertal exempel på hoprullade metallplåtar med text på. Bl.a. kopparrullen som du nämner. Dessa texter var dock förmodligen inte avsedda att läsas.
Ska man bevara kunskap för att förmedla den till sina efterlevande är det bättre att använda orullade plåtar, helst av guld eller förgyllda. En annan metod kan vara att bevara texter på skinn eller pergament på torra platser, t.ex. i hermetiskt tillslutna kärl. De gnostiska texterna som hittades i Nag Hammadi i Egypten eller dödahavsrullarna är exempel på just det.
I Ereb kan man ju tänka sig att magi kan användas för att försegla ett bibliotek från elementen så att texter på mindre beständiga material bevaras.

Jag gillar annars idén om den glömda erdirska kunskapen skarpt. Det finns säkert en del gamla dokument som är allmänt kända bland de lärde, men att hitta ett av de legendariska gamla biblioteken är en dröm för de flesta lärda och magiker...
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Bergdahl skrev:Sen angående varför de försvann/gick under kan det inte ha varit så (åt minstone har vissa lärda inom lysande vägen hävdat så i avskräckande syfte) att erdirerna i sin kunskapstörst kom över kunskap som inte var ämnad för människan och att de därför drog över sig en förbannelse som ledde till folkets undergång.
Kunde det rentav vara så att det som erdirerna kom över var magin? Lite som Prometheus-myten.
Erdirerna använde inte själva magin, men var så effektiva i sitt kunskapstörstande att de kom underfund med funktionen och teorierna bakom den. Andra nyfikna snkokade sedan upp erdirernas kunskap och magikunnandet spreds som en löpeld. Gudarna blev nervösa och förintade erdirerna, men skadan var redan skedd.

Detta är en av orsakerna till dalkernas försiktighet gentemot magi.

...Eller vem var det nu som erdirerna var förfäder till? Nu har jag tappat bort mig... och dessutom krashar dethär antagligen fullständigt med offentliga material, Sinkaduser, allmänna teorier, EU-bestämmelser och årtal.

(Någonstans kunde dock en liten Prometheus-rip-off vara skoj.)

Synd med bronsrullarna. Dom var så häftiga så jag tycker nästan man kunde bortse från verklighetens grymma realiteter och låta dem finnas. Man kan ju alltid ta till förklaringar med andra legeringar, exotiska ingrdienser och god kunskap i alkemi om det kniper. Dessutom kan de ju bra vara sköra och sprick-benägna vid dethär laget.
Om inte så kanske koppar kan fungera som ersättare. Eller eld - eldskrift. En rätt sorts eld på rätt ställe tecknar flyktiga och sirliga skrifter mot mörkret...

Hmm, nu vet jag inte mera var jag började och vart jag vill komma, godnatt.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Hmm... kanske är ute på hal is här, men om man skulle spinna vidare på Briors/Erik Granströms gudomliga väv så kanske det var något om den som erdirerna kom över. Det skulle väl i mitt tycke iofs innebära att vi var tvungna att arbeta in, integrera, denna gudomliga väv i större utsträckning i "vårat" Ereb. Men jag gillar Briors tankar kring denna och de gudomliga runorna (se bl.a. viewtopic.php?t=183 om skillnaden mellan odöda och vandöda).
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Ha! Precis samma tanke slog mig igår när jag skrev mitt inlägg. :)
Definitivt värt att spinna vidare på!
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Roll on!

Inlägg av Brior »

vije skrev:Synd med bronsrullarna. Dom var så häftiga så jag tycker nästan man kunde bortse från verklighetens grymma realiteter och låta dem finnas. Man kan ju alltid ta till förklaringar med andra legeringar, exotiska ingrdienser och god kunskap i alkemi om det kniper. Dessutom kan de ju bra vara sköra och sprick-benägna vid dethär laget.
Om inte så kanske koppar kan fungera som ersättare. Eller eld - eldskrift. En rätt sorts eld på rätt ställe tecknar flyktiga och sirliga skrifter mot mörkret.
Jag tycker inte att man behöver ge upp bronsrullarna så lättvindigt bara för att de inte kan rullas ut. Det viktiga för munkarna kanske var att bevara kunskapen av religiösa skäl - inte att den skulle kunna användas.

Eller så var avsikten att denna kunskap blir tillgänglig först när de lärda förstår att ta del av den.

Eller så måste man förvandla sig till en liten insekt och försiktigt krypa in i rullen för att kunna ta del av dess visdomar - ett sätt att pytsa ut orden i stilla och eftertänksam takt eftersom hastig kunskap leder till förhastade slutsatser och fördärvliga beslut.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Roll on!

Inlägg av birkebeineren »

Brior skrev:Jag tycker inte att man behöver ge upp bronsrullarna så lättvindigt bara för att de inte kan rullas ut. Det viktiga för munkarna kanske var att bevara kunskapen av religiösa skäl - inte att den skulle kunna användas.

Eller så var avsikten att denna kunskap blir tillgänglig först när de lärda förstår att ta del av den.

Eller så måste man förvandla sig till en liten insekt och försiktigt krypa in i rullen för att kunna ta del av dess visdomar - ett sätt att pytsa ut orden i stilla och eftertänksam takt eftersom hastig kunskap leder till förhastade slutsatser och fördärvliga beslut.
Tycker heller inte vi skal överge bronsrullarna, de kan ju vara skyddade på nåt sätt, antingen med magi, hermetisk förslutning eller det där traximiliska putsmedlet jag nämnde.

Att kunskapen inte är avsedd att läsas länger förstärker bara erdirernas stora möda med att säkra den innan undergången.

När det gäller insektsideen så kan det kanske vara en ide att förhäxa en hel myrstack och sen stoppa ner bronsrullen för att sedan se texten sakta men säkert bli utlagd med barr längs en myrstig?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Om man kan kombinera det praktiska med det religiösa så kan man ju säga att bronsrullarna inte BEHÖVER vara jättetight ihoprullade. De kanske inte ens är ihoprullade, utan massa plattor av brons, som av ett religiöst namn har fått namnet "rullar", p.g.a. att de första rullarna skrevs i skinn, men förstördes under en brand. När prästerna gjorde om rullarna så gjorde de dem i brons, men namnet "rullar" har levt kvar sen dess... ?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Nää, de är ju knappast inte ihoprullade lika tätt som man skulle ha kunnat med papper. Sen ser jag helst att det är ihoprullade koppar/bronsrullar och hur erdirerna sen gått tillväga kan man väl igentligen lämna därhän, lite mystik kring rullarna skadar väl inte. Det kan ju ge lite huvudbry för äventyrarna när de hittar bronsrullar, vågar man rulla upp den eller hur ska man gå tillväga? Sen ser jag helst som jag tidigare nämnde att bronsrullarna var ett sätt att bevara kunskapen, inte för att bruka dagligen. Dessa rullar fördes sen in i de stora kunskapskomplexen, kanske under stor religiösa tillställningar, för att just bevara den heliga kunskapen, eller nått.

Något OT, men erdirerna har fått mig att tänka mer på något som legat och grott i mitt bakhuvud angående historia. Behövs det verkligen en så utförlig historia? Jag ser helst att endast den historia som har betydelse för dagens Ereb år 610 eO utvecklas. Vad vinner vi igentligen på att veta att kung blå av feta paddans stam älskade att jaga groda år 500 fO eller att erdirerna handlade med efarerna? Utan det som är intressant är ju att de såg det som en heligsyssla, ett kall, att nedteckna all kunskap och förvara den i sina undangömda heliga kunskapskomplex, och att dessa fortfarande finns att finna runt västra delen av kopparhavet. Det kan också vara av intresse varför de försvann om det kan få en innebörd för dagens ereb. Kanske ruvar en hemsk/förbjuden hemlighet/kunskap i något av deras bibliotek? Och om nu en del/gren av deras prästerkskap överlevde erdirernas undergång kan det ju vara av intresse att utveckla dessa och då kanske även komma in mer på undergången och varför dessa inte har full koll på var alla de gömda kunskapskomplexen finns. osv... ja ni förstår nog vad jag är ute efter och det gäller ju all historia. Varför lägga en massa energi på att skriva en massa historia som inte inverkar på 610 års Ereb? Men o andra sidan kanske jag är helt ute o cyklar som vanligt. :?
Skriv svar