Människor

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

Det finns inga Kardier eller Zorakier, det bor en handfull olika folkslag på Aidnehalvön.

/j
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Var hittar jag officiell info om erdirerna?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Det finns inga Kardier eller Zorakier, det bor en handfull olika folkslag på Aidnehalvön.
Jo, men de flesta av dem är just joriska folkslag och istället för att skriva ut dem alla tycker jag att birkebeineren gjorde rätt i att klumpa ihop dem som Zorakiner och Kardier. Det verkar dock som om de tre icke-joriska folkslagen, vilka är mycket få till antalet, glömts bort. Så birkebeineren lägg till Penter, Ker-bosh och Pamperna till din lista, kanske under andra folk.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Mikael skrev:Var hittar jag officiell info om erdirerna?
Ingen aning, det lilla jag vet om dem, eller rättare sagt om deras språk står på sidan 44 i EA-kampanjboken.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Nu när jag ändå håller på att översvämmar denna tråd med inlägg kan jag ju lika väl ställa en liten fråga angående felicier. Med tanke på att kîmzonerna kommer till Tolanhalvön runt Odos födelse, och att man i Felicien talar ett joriskt språk med inslag/influenser från Kîmzon, borde inte ha bebotts av ett "joriskt" folkslag som kîmzonerna erövrade och blev någon form av härskarklass över. Under de 600 år som gått kan kîmzonerna och jorerna blandats med varandra till ett folk, jorer med en gnutta kîmzonskt blod, alternativt har kîmzonerna genom någon form av rasideologi hållit sig "renrasiga" i stor utsträckning och då skulle väl Felicierna bestå av jorer och kîmzoner, plus eventuella andra urbefolkningsfolkslag.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Bergdahl skrev:
Mikael skrev:Var hittar jag officiell info om erdirerna?
Ingen aning, det lilla jag vet om dem, eller rättare sagt om deras språk står på sidan 44 i EA-kampanjboken.
sid 14 Aidne står det om folket som fanns före Jorpagna där kanske finns en ledtråd :?
The Artist Formerly Known as Boris
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

Bergdahl skrev:
Det finns inga Kardier eller Zorakier, det bor en handfull olika folkslag på Aidnehalvön.
Jo, men de flesta av dem är just joriska folkslag och istället för att skriva ut dem alla tycker jag att birkebeineren gjorde rätt i att klumpa ihop dem som Zorakiner och Kardier. Det verkar dock som om de tre icke-joriska folkslagen, vilka är mycket få till antalet, glömts bort. Så birkebeineren lägg till Penter, Ker-bosh och Pamperna till din lista, kanske under andra folk.
Jo, men jag har redan skrivit om de folkslag som bor i Kardien och jag anser att det vore onödigt att ta bort det och skriva en ny artikel om kardier.

/j
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Jo, men jag har redan skrivit om de folkslag som bor i Kardien och jag anser att det vore onödigt att ta bort det och skriva en ny artikel om kardier.
Det menade jag inte heller. Utan bara att för birkebeinerens samanställning av de olika folkslagen är det i mitt tycke tillräckligt att kategorisera de joriska folkslagen på Aidnehalvön som zorakiner och Kardier. I din text om Aidnehalvön där du har utrymme att vara lite mer specifik är väl det ypperligt att du tar upp de olika folkslagen, det finns ju ingen anlednig alls att ta bort något som redan är en del av det officiella och inte motsägs av något annat officiellt.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Nu när jag ändå håller på att översvämmar denna tråd med inlägg kan jag ju lika väl ställa en liten fråga angående felicier. Med tanke på att kîmzonerna kommer till Tolanhalvön runt Odos födelse, och att man i Felicien talar ett joriskt språk med inslag/influenser från Kîmzon, borde inte ha bebotts av ett "joriskt" folkslag som kîmzonerna erövrade och blev någon form av härskarklass över. Under de 600 år som gått kan kîmzonerna och jorerna blandats med varandra till ett folk, jorer med en gnutta kîmzonskt blod, alternativt har kîmzonerna genom någon form av rasideologi hållit sig "renrasiga" i stor utsträckning och då skulle väl Felicierna bestå av jorer och kîmzoner, plus eventuella andra urbefolkningsfolkslag.
Givetvis levde jorer på Tolan innan felicierna kom dit. Tolan var ju en del av Imperium Jorpagnum... På södra Pelenos sägs det dock ha bott vilda människor som flydde upp i bergen när felicierna inledde jordbruksverksamhet i området. Vilka dessa urinvånare var vet vi ju inte...
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Var hittar jag officiell info om erdirerna?
Det enda som sägs är att språket erdir talades av folket i västra Ereb vid tiden innan imperiets uppkomst. Mitt förslag är att den förjoriska befolkningen på Aidne, de erebosiska öarna och Caddo alla är erdirer. Den enda större folkgrupp som har behållit det gamla språket är dalkerna, som talar en avkomling till erdir. Möjligen är även massivernas språk ett dotterspråk till erdir. Anledningen till att de lärde diskuterar huruvida dalkiska och erdir är släkt är att dalkiskan från början var en dialekt av erdir som hade en mängd egna ord för saker, samt att dalkiskan har genomgått vissa ljudförändringar som gör det svårt att se likheterna.

I vilket fall som helst borde kanske erdirerna beskrivas lite mer. Har det funnits någon form av civiliserade erdirer i västra Ereb under bronsåldern måste dessa ha satt sina spår i form av gamla ruiner o.dyl. (Eller snarare, det är coolare om det finns en massa gamla ruiner...)
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Håller med om det mesta du skriver om erdirerna Adragoor, förutom att alla förjoriska folkslag på Aidne skulle ha tillhört erdirerna. Förfäderna till Ker-bosh t.ex. tycker jag kan ha varit ett folk som fanns på Aidnehalvön samtidigt som erdirerna men inte var en del av detta folk. De känns för mig som om de skiljer sig lite för mycet åt från t.ex. Penter och Pamperna, som sägs vara mycket avlägset besläktade kan ju med fördel ha härstammat från erdirerna. Erdirerna kan ju ursprungligen ha varit mer av ett kustlevande folk och levt i kustområdena i västra ereb, Aidne, Caddo och Erebos. Sedan kan ju jorerna ha trängt undan dem från kustområden vid ett senare skede, förutom bl.a. på Caddo dit jorerna aldrig kom. Berodde det på att Erdirerna här var mycket mer framstående och kunde försvara sig bättre? Kanske är Caddo, erdirenas ursprung?

Och självklart måste det finnas en massa gamla ruiner från dessa erdirer, gamla ruiner kan man inte få förmycket av. :P
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Aidne

När det gäller Aidne så kategoriserade jag och tänkte att de olika folkkulturerna kunde nämnas som undergrupperingar.

De icke-joriska folkslagen tänkte jag lägga under övriga men avvakta lite tills eventuella släktskap har diskuterats.

Tänker som Bergdahl skriver.

Erdir

Erdirerna nämns bara i sammanhang med språket i EAs kampanjbok som ett "fornspråk" och med en möjlig släktskap med dalkiska.

Erdirerna kan som diskuterats tidligare kanske ha varit en kultur (från Bronsets Ålder?) som påverkade olika andra folk, exempelvis dalkerna?

Kanske var de en kultur bestående av ett "munkfolk" som samlade kunskap och som när de dog ut (när och av vad?) lämnade efter sig mäktiga stenmegaliter som trots sin grova och enkla (och nu också mycket gamla) skepnad, innehåller hämligheter lagrade i stenen med månmagi?

Felicien

Rimligtvis fanns jorer på södra Tolan när kimzonerna anlände, och då dessa antagligen var många fler än nykomlingarna som också gärna ville ha sitt språk för sig själva, så utvecklades ett jorisk språk med drag av kimzonska; feliciska.

På södra Pelenos lever ett ännu äldre folk från före jorernas tid, ett folk av massivisk (eller erdirsk?) ursprung.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Håller med om det mesta du skriver om erdirerna Adragoor, förutom att alla förjoriska folkslag på Aidne skulle ha tillhört erdirerna. Förfäderna till Ker-bosh t.ex. tycker jag kan ha varit ett folk som fanns på Aidnehalvön samtidigt som erdirerna men inte var en del av detta folk. De känns för mig som om de skiljer sig lite för mycet åt från t.ex. Penter och Pamperna, som sägs vara mycket avlägset besläktade kan ju med fördel ha härstammat från erdirerna. Erdirerna kan ju ursprungligen ha varit mer av ett kustlevande folk och levt i kustområdena i västra ereb, Aidne, Caddo och Erebos. Sedan kan ju jorerna ha trängt undan dem från kustområden vid ett senare skede, förutom bl.a. på Caddo dit jorerna aldrig kom. Berodde det på att Erdirerna här var mycket mer framstående och kunde försvara sig bättre? Kanske är Caddo, erdirenas ursprung?

Och självklart måste det finnas en massa gamla ruiner från dessa erdirer, gamla ruiner kan man inte få förmycket av.
Jag kanske uttryckte mig något oklart... Jag skrev inte att alla folk som bebodde Aidne var erdirer. Givetvis fanns även andra folk på Aidne.
Kanske härstammar erdirerna från öarna i västra kopparhavet och grundade riken och kolonier på Aidne och kanske även en bit upp längs västerhavskusten i forntiden. De var helt enkelt de som behärskade handel och hade den mest framstående kulturen i området innan jorerna dök upp...
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Adragoor ser ut som om du är inne på en linje som jag utan problem skulle kunna ansluta mig till. Om ingen har några invändningar eller andra förslag tycker jag att vi kan köra vidare på detta upplägg om erdirerna.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Erdirer

Et folk från västra kopparhavsområdet med kolonier upp längs Västerhavskusten som dominerade området innan Kejsardömet Jorpagna. Kulturen påverkade dalkerna på Caddo så till den rad att dessa tog över det erdirska språket och numera är det enda folk som talar ett språk ur denna språkfamilj trots att de inte är av erdirsk blod.



Vad tror ni om min ide att folket dominerades av en munkorden som såg insamlandet och bevarandet av kunskap som sitt yttersta mål? Det är därför som erdir fortfarande finns som språk bland lärda och är ett måste för den som vill längre tillbaka i den skrivna kunskapen än till det som finns nerskrivet på den dominerande Kejserliga Jorin?

I mina alster kring Efaro så har jag låtit efarierna under Bronsets Ålder handla med den erdirska kulturen. Efarerna kunde under denna sin storhetstid utväxla många idéer med de likasinnade erdirerna.

Kanske drabbades erdirena av en farsot eller förbannelse så att de sakta dog ut och deras kloster gick under ett och ett, samtidig som desperata munkar försökte samla ihop alla böcker och skrifter och rädda dessa från undergången. Detta har resulterat i ett fåtal mycket stora och mycket väl dolda munkkomplex för kunskapstörstande äventyrare att hitta. Erdirerna utgjorde kanske bara en fåtalig överklass av munkar och då dessa var de ända som drabbades av farsoten/förbannelsen så var hela den erdirska kulturen bestående av många olika folk ett lätt byte då jorerna kort tid senare kom som erövrare.
Skriv svar