Människor

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Ja, det hade nog inte varit en dum idé att fortsätta med erdirerna i en egen tråd.

Iaf, angående folkslagen i Krun, hade jag snarare tänkt att krunierna skulle vara ett joriskt folk med akrogaliska inslag, alltså typ jorer med en del akrogaliskt blod. "Gammal" krunierna skulle vara "rena" jorer. Funderar på att kalla dem mirarier efter de öar, Mirariöarna, där de förekommer i störst utsträckning. Men namnet på öarna är ju inte satt i sten än. Föresten vad tycker ni om det namnet, låter det någorlunda bra? Är iaf öarna sydost om Arkhaz det gäller.
Sen så finns det en grupp "rena" akrogaliska nomader i Krun också, vad dessa skall kallas har jag ingen aning om än. Men det kommer troligen röra sig om en stamm som fortsatt leva som sina förfäder gjorde i Akrogal, som lever i det mer glesbefolkade nordvästra Krun. Antagligen får jag försöka komma på något akrogaliskklingande stammnamn för dessa.

Nidlänningarna, kanske under åren fått i sig en del joriskt blod, eller så har det tunnats ut så i den grad att det inte behöver nämnas.

Bergsfolket, kanske skall ha blandats något med narguriskt barbarblod, står iaf att de haft stor kontakt med barbarer till skillnad från nidlänningarna.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Iaf, angående folkslagen i Krun, hade jag snarare tänkt att krunierna skulle vara ett joriskt folk med akrogaliska inslag, alltså typ jorer med en del akrogaliskt blod. "Gammal" krunierna skulle vara "rena" jorer. Funderar på att kalla dem mirarier efter de öar, Mirariöarna, där de förekommer i störst utsträckning. Men namnet på öarna är ju inte satt i sten än. Föresten vad tycker ni om det namnet, låter det någorlunda bra? Är iaf öarna sydost om Arkhaz det gäller.
Sen så finns det en grupp "rena" akrogaliska nomader i Krun också, vad dessa skall kallas har jag ingen aning om än. Men det kommer troligen röra sig om en stamm som fortsatt leva som sina förfäder gjorde i Akrogal, som lever i det mer glesbefolkade nordvästra Krun. Antagligen får jag försöka komma på något akrogaliskklingande stammnamn för dessa.
Egentligen inte "rena" jorer, men på ett sätt anfäder till dem (tillsammans med hynerna). Iaf. beboddes Krun från början av ett av de folk som tillhörde golwyndakulturen under bronsåldern...
Om man ser på det hela språkligt tillhör både modern krunska och nidländska samma familj som kalmurriskan, även om språken är så pass olika att en kruner och en kalmurrier inte kan förstå varandra utan vidare.
Furgiskan däremot är en utveckling av ett de språk som talades runt Golwyndahavet under bronsåldern. Gammalkrunska var ett annat av de språken. Gammalkrunska påverkades sedan av hynernas språk och blev jori. Jori är alltså avlägset släkt med furgiska, även om språken under årtusendenas lopp har förändrats så pass mycket att de idag verkar väldigt olika...
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Angående de "rena" jorerna i Krun, mirarierna, så menar jag med "rena" främst att de inte haft något direkt inflytande av de akrogaliska nomaderna, utan det är mer som krunierna var innan akrogalerna kom till Krun, tillskillnad från de moderna krunierna som är en blandning av jorer/krunier och akrogaler.
De "rena" jorerna/krunierna är bl.a. tvåspråkiga, då de talar det moderna kruns språk men även det språk som talades i Krun innan halvön erövrades av de akrogaliska nomaderna osv... både dessa folk skulle således tillhöra den joriska kategorin, men krunierna är ett joriskt folkslag med en gnutta akrogaliskt blod, medans mirarierna är jorer utan akrogalsikt blod.
Sen så förstår jag vad du menar med att de snarare är anfäder till jorerna, men jag tror ändå att de skall klassas som jorer.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Rörande Golwyndierna

Furgia, Krun och Sombatze tillhörde den Golwyndiska kulturen som utvecklades runt sötvattenshavet. Dessa tre delar hade alla sin egen befolkning:

Furgia: Central-akrogalisk folk, ljus hy, mörkt hår, mörka ögon.
Krun: Ur-jorer (mirakier?), eller "gammal-krunier", ljus hy, brunt hår, bruna ögon.
Sombatze: Sombatziner från Soluna, mörk hy, mörkt hår, mörka ögon.

Alltså tre olika folk, säkerligen med lokala särdrag från deras tid innan de blev del av Golwyndakulturen, men med huvudsaklig samma kultur och samma språk.

Frågan är om det fanns ett eget golwyndisk folk som kulturen och språket härstammade ifrån ursprungligen, ett folk som gick upp i de tre andra folken eller försvann på annat vis?

I "mitt" Altor har jag låtit ett sådant ursprungsfolk existera och låtit de tre andra folken på olika vis bli en del av kulturen. Krunierna var ett jägarfolk från nordväst som golwyndierna först handlade med och som sedan blev bofasta (det var bl.a. krunierna som förmedlade kontakten med vättarna som sålde bronskunskapen till golwyndierna), Furgierna var ett ridande nomadfolk från centrala Akrogal som ursprungligen blev inhyrda som väktare av den nordöstra gränsen mot de kallmurriska månbarbarerna och sedan blev bofasta, och slutligen Sombatzinerna som var ett fredligt samlarfolk från söder som bidrog med en mängd exotiska växter och grödor från Soluna att växa i den bördiga jorden kring sötvattenhavet där de också blev bofasta.

Vad tror ni, är detta förenligt med alla språkband och blodsband? :?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Det låter ju inte orimligt att det fanns ett golwyndafolk som beblandade sig med med andra någongång i människans gryning, och då får man ju redan tidigt en skillnad på de tre folken i Golwyndakulturen.

Angående Krun (känner mig lite tjatig nu :oops: ) så skulle mirarier vara de krunier som inte beblandats med akrogalisk kultur och blod, men namnet mirarier har de fått av de moderna krunierna. Mirarier kommer från ögruppen, Mirariöarna, där de är vanligast. Dem själva kallar sig knappast det utan troligen kallar de sig just krunier, för att göra det lite mer rörigt. :P Som som arbetsnamn eller för att göra det mer tydligt, kan man ju kalla dem just ur-jorer eller gammal-krunier.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bergdahl skrev:Iaf, angående folkslagen i Krun, hade jag snarare tänkt att krunierna skulle vara ett joriskt folk med akrogaliska inslag, alltså typ jorer med en del akrogaliskt blod. "Gammal" krunierna skulle vara "rena" jorer. Funderar på att kalla dem mirarier efter de öar, Mirariöarna, där de förekommer i störst utsträckning. Men namnet på öarna är ju inte satt i sten än. Föresten vad tycker ni om det namnet, låter det någorlunda bra? Är iaf öarna sydost om Arkhaz det gäller.
Sen så finns det en grupp "rena" akrogaliska nomader i Krun också, vad dessa skall kallas har jag ingen aning om än. Men det kommer troligen röra sig om en stamm som fortsatt leva som sina förfäder gjorde i Akrogal, som lever i det mer glesbefolkade nordvästra Krun. Antagligen får jag försöka komma på något akrogaliskklingande stammnamn för dessa.
Tycker "mirarier" låter som ett bra namn, men har du tänkt att de kallar sig det nu, efter den akrogaliska invandringen, eller att namnet går helt tillbaka till golwyndatiden och urbefolkningen i Krun?

Alltså?

Dagens Krun

Krunier: ½ ur-jorisk blod, ½ central-akrogalisk blod, talar modern krunska.
"Mirarier": Ur-jorisk blod, talar "mirariska" (?) och modern krunska.
"Akrogalier": Central-akrogalisk blod, talar modern krunska (och sitt ursprungliga språk?).

EDIT: Skriver sakta så jag missade ditt inlägg, men ...dina "mirariska" tankar fungerar för mig!
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

I "mitt" Altor har jag låtit ett sådant ursprungsfolk existera och låtit de tre andra folken på olika vis bli en del av kulturen. Krunierna var ett jägarfolk från nordväst som golwyndierna först handlade med och som sedan blev bofasta (det var bl.a. krunierna som förmedlade kontakten med vättarna som sålde bronskunskapen till golwyndierna), Furgierna var ett ridande nomadfolk från centrala Akrogal som ursprungligen blev inhyrda som väktare av den nordöstra gränsen mot de kallmurriska månbarbarerna och sedan blev bofasta, och slutligen Sombatzinerna som var ett fredligt samlarfolk från söder som bidrog med en mängd exotiska växter och grödor från Soluna att växa i den bördiga jorden kring sötvattenhavet där de också blev bofasta.
Jag ser det som att det måste ha funnits ett golwyndiskt folk från början. Finns det ett urspråk som har delat upp sig i flera olika dialekter så måste det ha funnits ett folk som talade detta språk. Jag skulle helst se att golwyndierna var "urbefolkningen" runt sötvattenshavet. Att sen den urbefolkningen har blandats med andra inträngande folk är ju inget problem. Huvudpoängen är att furgierna är golwyndier, inte centralakrogalier. Furgierna är närmare släkt med jorerna än med kalmurrierna och har alltid försökt stå emot nomadfolkens påtryckningar...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Furgierna altså inte ett central-akrogalisk folk, men tänker du både när det gäller blod och när det gäller språk eller bara språk?

De kan ju ha övergett sitt gamla språk (vare sig det var ett central-akrogalisk språk eller ett annat) och helt anammat det golwyndiska språket? Kanske förnekar furgierna helt sitt ursprung och vördar sin anammade golwyndiska kultur mycket nidkärt?

Furgiska språket och "gammal-krunska" (Bergdahl; hjälp!) är oavsett sprungna ur det golwyndiska språket... om jag tolkar dina tankar rätt Adragor?

Sen var Furgia under mycket lång tid en del av det margyliska väldet och en ytterligare fråga är hur detta har påverkat språk och kultur?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Furgiska språket och "gammal-krunska" (Bergdahl; hjälp!) är oavsett sprungna ur det golwyndiska språket... om jag tolkar dina tankar rätt Adragor?
Nu vet jag inte riktigt vad du vill ha hjälp med, men jag skall försöka förklara utvecklingen runt Golwynda så gott det går och förhoppningsvis kan jag göra det utan att krångla till det eller få det fel. :? I sådanna fall får du läxa upp mig Adragoor. :P

Iaf, runt Golwyndahavet fanns det i människans begynnelse "ett" folk golwyndierna som talade golwyndiska. Detta folk som antagligen var någorlunda duktiga sjömän levde i kustområden kring golwyndahavet i det som idag är Krun, Furgia och Sombatze. Deras ursprung är döljt i tidens dimma men troligtvis har de tagit sina första staplande steg på slättlandet i Krun eller Furgia för att sedan sprida sig kring sötvattenshavet. Med tiden kom det ur deras språk, ur-golwyndiskan att utvecklas till tre "stora" (antagligen fanns det mindre dialektala skillnader också i vissa områden) olika dialekter krunska, furgiska och sombatzinska. När Golwyndakulturen splittrades upp i tre delar skedde detta främst efter dessa tre språkliga/geografiska områden. Dialekterna fortsatte att utvecklas tills det blev såpass stora skillnader att man nu kunde tala om olika språk Krunska (ur-krunskan), Furgiska och Sombatzinska. Kanske berodde den mycket snabba utvecklingen av skillnaderna mellan språken på inflytande utifrån (tänker mig här den utveckling du nämner tidigare med de olika folkslagen som inkorporeras i golwyndakulturerna birkebeineren). Krunskan kommer senare med influenser från Hynerna, att utvecklas till den Kejserliga Jorin och resten är historia som de visa säger angående Jori. Furgiskan influeras kanske av Margyliska under tiden furgierna lyder under det Margyliska imperiet, eller så blev inflytandet från margylerna minimalt då furgerna var ett mycket stolt folk som vägrade underkasta sig margylernas språk och kultur. Angående Furgia och Margylerna är det officiellt material som nämner att Furgia erövrades av Margylerna? Vad hände med Sombatze? Vem vet men deras språk och kultur utvecklades iaf i en annan riktning än deras bröders och systrars kulturer och språk i Krun och Furgia.

Ja nått på nått liknande vis kanske det golwyndiska folket kultur oc språk utveklade sig, vad tror ni Adragoor, birkebeineren och andra intresserade?

Sen är det väll inte så otroligt att furgierna beblandats i viss utsträckning med akrogaliska folkslag någongån under historiens lopp eller att de utsatts för så stort inflytande så att deras blod (gener) idag är främst akrogaliskt. Det är väl helt upp till den person som väljer att närmare beskriva dem, antagligen inget som vi behöver spika nu. Jag skulle nog helst dock se furgierna som just golwyndaättlingar. Det samma kan väl sägas om sombatzinerna, inget vi behöver spika nu. Det viktiga är väl snarare att alla de tre har gemensamma rötter.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Bergdahl: Exakt så... Jag föredrar också furgierna som stolta golwyndaättlingar som aldrig har gett upp sin gamla kultur. Kanske ser de med sorg på hur Krun har övertagits av barbarer...
När det gäller margyliskt inflytande var ju Furgia det yndariska imperiets utmark. Furgia måste ha varit ett av de sist erövrade områdena... (Det står kanske när det var ngnstans...) Med tanke på det var säkert margylernas inflytande rätt litet över Furgia...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bergdahl: Hjälpen var önskad när det gäller att komma på ett namn för detta gammal-krunska/ur-krunska/ur-joriska/för-mirakiska språk, det blir lite otydligt ibland annars vad vi åsyftar.

Furgierna som "äkta" golwyndaättlingar, och även ur-krunierna, skulle väl fungera, men då behöver vi förklara vad som hände med golwyndierna i Sombatze då sombatzinerna är av "mörk" solunsk härstamning (Krilloan-modulen)?

Har alltid tolkat golwyndakulturens tre delar som jämbördiga och förklarat detta med tre olika folk som alla anammade den på sitt vis. Om Furgia och Krun är golwyndier känns det ju trovärdigt att de skulle alliera sig mot Sombatze som, i alla fall inte längre är golwyndier av blodet, men i källorna står det att de levde i fred även om de utvecklades åt olika håll.

Därför min ide jag skrev tidligare med hur de tre folken blev en del av Golwynda.

Men... jag kan ändra mig?

När det gäller den margylska ockupationen av Furgia så tror jag den varade från 1200 fO till 800 fO (EAs kampanjbok), men kan minnas fel? Oavsett så kan ju det furgiska motståndet till att påverkas språkligt bara understryka deras envisa stolthet! :)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Har alltid tolkat golwyndakulturens tre delar som jämbördiga och förklarat detta med tre olika folk som alla anammade den på sitt vis. Om Furgia och Krun är golwyndier känns det ju trovärdigt att de skulle alliera sig mot Sombatze som, i alla fall inte längre är golwyndier av blodet, men i källorna står det att de levde i fred även om de utvecklades åt olika håll.
Enligt kampanjboken tog det ju ett par tusen år innan golwyndakulturen blev just 3 delar som utvecklades åt olika håll...
Mitt förslag är att golwyndierna helt enkelt var ett folk som bodde ngnstans i området och som uppfann jordbruket. Efter att ha koloniserat hela området delade de så småningom upp sig i tre delar som gick åt olika håll. (Var de sen ursprungligen kom ifrån ngn gång under stenåldern tycker jag vi låter vara osagt)

När det gäller sombatzinerna står det i kampanjboken att de blandades upp med efarerna.
När det gäller den margylska ockupationen av Furgia så tror jag den varade från 1200 fO till 800 fO (EAs kampanjbok), men kan minnas fel? Oavsett så kan ju det furgiska motståndet till att påverkas språkligt bara understryka deras envisa stolthet!
Eller så var det inte viktigt att hela befolkningen skulle byta språk. I Egypten fortsatte befolkningen att tala sitt eget språk trots flera hundra år av ockupation av perser, greker och romare...
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Angående namnet på ur-kruniernas språk, så tycker jag det kan benämnas efter vad fokgruppen kallas idag i Krun Mirarier och språket mirari (alt. mirakiska... vad tycker ni låter bäst?).

Jag läste lite i Krilloanboken efter jag skrivit mitt inlägg igår och började fundera på hur det kommer sig att sombatzinerna där beskrivs som det gör. Har funderat lite på det och en lösning som jag finner tilltalande (finns ju självklart en hel del andra sätt att lösa det) är att golwynderna kom till, koloniserade, sombatze halvön senare än de andra områdena Krun och Furgia, och var därför inte lika många i Sombatze. Man bygde där upp kolonier (stadsstater) utmed kusten, men djungeln lämnades i stort orörd. I djungeln fanns redan andra folkslag (människor) som levde mer "ociviliserat" s.k. djungelfolk. Efter ett tag började de sombatzinska statstaterna lägga under sig allt mer av djungeln och man förslavade många av djungelfolken. Efter splittringen av det golwyndiska kulturområdet fortsatte denna utveckling i Sombatze och golwyndierna kom med tiden att bli en minoritet i sitt eget rike, dock en härskande minoritet. Så är det fortfarande idag och de sombatziner som finns i Krilloan är uteslutande av majoritetsdelen, djungelfolk. I Sombatze styr fortfarande avskärmade dekadenta ättlingar till golwyndierna över sina undersåtar från sina i överdådiga palats osv... Dessa ättlingar de s.k. mogulerna utser en stormogul att styra landet.

Ereb(altor) behöver en kliché som ett land med en avskärmad dekadent etnisk minoritetsöverklass och det är ju Sombatze perfekt för. :P Tänker bl.a. på Egypten när de hade en grekisk överklass.

Iaf behöver ju inte den kulturella blandningen mellan Efaro och Sombatze ha behövt betyda att folkgrupperna blandades utan bara att kulturerna influerades av varandra.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Kan inte goldwynakulturen varit ganska mörkhyad, typ nordafrikansk, och sombatzinerna vara de som förändrats minst under den långa kontakten med andra folk. I krun och furgia är de mycket uppblandade med akrogaliska erövrare...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag trodde Sombatze var en fredligt höstående filosoferande nation som överlevt från Golwyndatiden minst förändrad av de tre. Man har en sjömakt för att skydda sig mot sina sjö-grannar och en armé som skydd mot de envetna Efarerna, som jag ser som ett stolt folk med grund i samma golwyndahistoria, men idag en splittrad spillra av sitt forna jag.
Skriv svar