Stenfolk

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
rust
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 25
Blev medlem: 2007-04-23 13:21
Ort: Stockholm

Stenfolk

Inlägg av rust »

Är det någon här som har några idéer om hur stenfolken (då syftar jag främst på de andra raserna än just dvärgar) kan få plats i det nya Ereb Altor? Någon som haft några bra, inspirerande spelmöten med stenfolk inblandade? Jag spelledde en kampanj baserad på grekisk mytologi (Odyssén främst), den utspelade sig under ett feliciskt sökande efter deras mytomspunna hemvist (en omvänd Kalameikad dvs.), i vilket det förekom både en cyklop och en titan. Utöver det så känns det rätt torrt på stenfolkssidan, visserligen så har jag använt mig utav isjättar i Svavelvinter men utöver det kan jag inte komma på något.

Finns det några andra som har några intressanta tankar och funderingar kring stenfolk? Någon som ens använt en stenbitare i spel?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Jättarna i Svavelvinter är ju störtsköna, och måste ses som kanon för hur stenfolk är. Giganter och Titaner tycker jag kan få stryka på foten: kanske referar dessa namn till någon enstaka förkrympt dvärgsjätte, och någon uråldrig jättehalvgud? Stenbitare.... errr... ja vad kan man säga? Har någon någonsin använt dessa stenmissfoster? Återigen krävs någon mer eller mindre konstlad extrapolation för att göra dem användbara. Cykloper kan gott få vara begränsade till Targero och Targero endast.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Titaner sägs ju finna på ön Amargoh, och innehar därav en officiell plats.
Och varför ska cykloper vara begränsade till Targero endast?

Jag har själv problem med stenbitare, giganter, titaner och cykloper. Men det finns kanske andra som INTE har lika mycket problem med det, som kanske rentav tycker det är jättehäftigt. Så här får ju JAG försöka se allt i ett bredare perspektiv utan att mina personliga åsikter ska få styra.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Ålrajt, vi behöver ju givetvis inte definiera att cykloper bara finns på targero (t.ex.) men å andra sidan kan vi ju ha en tyst överenskommelse om att inte (åtm inte oreflekterat) hänvisa till dem utanför ön. Det lämnar ju valfrihet både för de som vill begränsa och de som vill sprida cykloper i sin kampanj. :)

Var står det förresten om Titaner på ön Amargoh? Trodde de endast nämndes i monsterboxen.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Det är väl där vi oftast hamnar, i en tyst överenskommelse. Blir trist att begränsa för mycket. Att vissa av oss, mig inkluderat, tycker vissa varelser och monster skall vara unika behöver inte inkräckta på andras fantasi. Förmodligen gillar jag någon ras som andra tycker sämre om. (Ankorna har väl alltid varit ett love/hate objekt?) Forumet får väl agera grinig bromskloss om någon författare av tex Mirel börjar knö in Titaner och Cykloper i för stort antal. Skall inflika att även jag gärna ser cykloper endast (99.999999999999%) finns på Targero, men vem vet några enstaka lyckades kanske ta sig därifrån under årtusendena? Den bland cykloper mytiska familjen Kanbrala Strandkrattare som kunde simma och lyckades ta sig till fastlandet under Mörkertiden?
Titaner är så stora att jag låter dem endast finnas ett dussin av på hela västra halvklotet och då i bergskedjor långt från Ereb.
Stenbitare...vissa raser blir helt enkelt inte använda, men en dag kanske :idea: , vem vet.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1760
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Stenbitare...vissa raser blir helt enkelt inte använda, men en dag kanske , vem vet.
Precis sådär... Vissa raser används kanske inte så ofta, men är bra att kunna kasta in. För en spelvärld som Ereb är ju mångfald en del av charmen...
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

...vi kan ju inte heller försöka sätta en naturlig förklaring på varenda kreg* i monsterboken. Så era förslag är bra tycker jag :)

[Kreg: Skånska för Kreatur]
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

big is beautiful

Inlägg av Peter »

På samma sätt som det finns en värld av varelser mindre än männsikan, knytt som framlever sitt liv mellan stock och tuva, finns det en värld av varelser som är större. Jättar, resar och troll är stora och skrymmande, men samtidigt skygga och avsigkomna varelser som överlag föredrar att leva bortom de larmande och skränande människorna, med deras städer och tempelgonggonar. Isjättar vandrar över nordens glaciärer, cyckloper gör det annars obebodda Targero sitt hem och olika typer av resar och troll gömmer sig i sjödjupen, i bergshöjder, grottor och djupa skogar. De har jagats och dödats av de skrämda människorna, och nu framlever de sina liv som härjare, eremiter eller i avlägsna byar. Några av de mer människolika jättarna och resarna lever närmre samhället, som Tolgulderna på Trakoriens öar, men även dessa har sina egna traditioner som de bevakar stolt och svartsjukt. Gränsen mellan jätte och människa är flytande, och vissa av nordens barbarstammar anses ha tjockt jätteblod i sina ådror.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: big is beautiful

Inlägg av Mikael »

Peter skrev:På samma sätt som det finns en värld av varelser mindre än männsikan, knytt som framlever sitt liv mellan stock och tuva, finns det en värld av varelser som är större. Jättar, resar och troll är stora och skrymmande, men samtidigt skygga och avsigkomna varelser som överlag föredrar att leva bortom de larmande och skränande människorna, med deras städer och tempelgonggonar. Isjättar vandrar över nordens glaciärer, cyckloper gör det annars obebodda Targero sitt hem och olika typer av resar och troll gömmer sig i sjödjupen, i bergshöjder, grottor och djupa skogar. De har jagats och dödats av de skrämda människorna, och nu framlever de sina liv som härjare, eremiter eller i avlägsna byar. Några av de mer människolika jättarna och resarna lever närmre samhället, som Tolgulderna på Trakoriens öar, men även dessa har sina egna traditioner som de bevakar stolt och svartsjukt. Gränsen mellan jätte och människa är flytande, och vissa av nordens barbarstammar anses ha tjockt jätteblod i sina ådror.
Me like. Tolgulderna kallas jättefolk och kanske är de besläktade (liksom Högmännen som väl är fastlandstolgulder eller?) Gränsen mellan jättar och människor kan ju vara mer kulturellt än biologiskt definierad, utan att för den skull slutligen avgöra frågan.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Har för mig att handelshuset Festglade lyckades ta makten från fiskaradeln i Erebos efter att med demonisk hjälp ha tagit död på en uppsättning innhyrda cykloper ("Skuggor over Nohstril").

Cykloper som legosoldater?
Senast redigerad av birkebeineren den 2007-05-28 07:18, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Har för mig att handelshuset Festglade lyckades ta makten från fiskaradeln i Erebos efter att med demonisk hjälp ha tagit död på en uppsättning innhyrda cycloper ("Skuggor over Nohstril").

Cucloper som legosoldater?
Jo det stämmer. Inbördeskriget avgjordes väl i princip av detta. Föreställde mig en företagssam erebosisk storman som lyckades övertala några uttråkade tonårscykloper att ta anställning och se världen. På jättelika pråmar fördes de över från Targero till de andra öarna för kriget.
Att detta inte händer oftare beror på att Cykloperna på tolokfe har en religion med den enögde gud Aijo. Han är den som straffat och frälst dem med deras egen ö. Att lämna ön är syndigt, ja även att tänka tanken är syndigt. Att det sedan är stört omöjligt för cykloperna at lämna ön är ju förstås praktiskt.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vad förenar Stenfolken?

Är det ett gemensamt sinnelag, ett "klassisk" dvärgisk (i våran tappning har på forumet) korsat med Isjättarna från Svavelvinter (boxen och boken) och det att de är skapade av samma gudom?

Jag gillar, som det någonstans har beskrivits, den enkla förklaringen på skillnaden i storlek att de små stenfolken är små för att de lever inuti berget och de stora stenfolken är stora för att de lever utanpå berget.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

En annan vinkel: jättar är ju (rent mythistoriskt) stora människor. Dvärgar är små människor. Är det detta som förenar dem, att de är storleksmässigt varierande människor. Termen stenfolk kan mycket väl peka på varelser som lever i och kring berg - men det är en etikett som andra folk använder för att förklara dessa folkslag, inte ett tecken på släktskap.

Alltså: dvärgar, jättar, resar och halvlängdsmän är männsikosläktingar - titanerna kanske de första humanoider gudarna skapade, på sitt sätt "urmänniskor".
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

En utmärkt vinkling!
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Just stenfolken har jag inget emot att splitta hur som helst jag har aldrig sett kopplingen mellan de
sen hade jag tyckt det hade varit kul o nån kunde binda ihop dom på ett spännande sätt men ser inte riktigt hur det skulle gå till :?
The Artist Formerly Known as Boris
Skriv svar