Kattmän

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag har själv spånat lite på en kattmanskultur i Samkarnas djungel, nu så gott som utdöd. Minnet lever vidare hos några infödingsstammar som klär ut sig till skogens katter... sk leopardmän.
Användarens profilbild
Excellentium
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 89
Blev medlem: 2007-08-05 04:01
Ort: Åkersberga

Inlägg av Excellentium »

Svar till Mikael:
sk leopardmän.
Jag tror jag fattar vad för slags "leopardmän" du menar. Huvudjägare som klär sig i pälsar med intakt djurhuvud och framtassar, inte sant? :) Jag har en del liknande urinvånare i mina djungler med största inspiration från ett gammalt nummer av serietidningen Tarzan...
"That is not dead which can eternal lie and with strange aeons even death may die".

- Necronomicon by Abdul Alhazrad
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Excellentium skrev:Svar till Mikael:
sk leopardmän.
Jag tror jag fattar vad för slags "leopardmän" du menar. Huvudjägare som klär sig i pälsar med intakt djurhuvud och framtassar, inte sant? :) Jag har en del liknande urinvånare i mina djungler med största inspiration från ett gammalt nummer av serietidningen Tarzan...
Precis :) , och ett gammalt Chock-äventyr!
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Hmm... kattmän i Felicien... kattmän i Felicien... kattmän i Felicien...

Njaee, det känns inte riktigt rätt. Men som Excellentium föreslår så passar de bättre som något exotiskt i djupa skogar eller djungel.

...däremot skulle jag lätt kunna se kattmän på slavmarknaden i Felicien, som någon slags attraktion. :) Kan skapa ett ganska moralproblematiskt äventyr för rollpersoner om de ska följa med och "jaga kattmän" för att ta dem till Felicien.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kattmän borde väl vara heliga i Felicien? :shock:

Rörande leopardmän så kan kanske de aztekiska leopard"riddarna" vara till inspiration?

...fast nu "ger jag jag ju bort" en av mina egna ideer om företeelser i västra Samkarna.. :P
Användarens profilbild
Excellentium
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 89
Blev medlem: 2007-08-05 04:01
Ort: Åkersberga

Inlägg av Excellentium »

Svar till Birkebeineren
Rörande leopardmän så kan kanske de aztekiska leopard"riddarna" vara till inspiration?
Jag vill inte verka märkvärdig, men det finns inga leoparder i Sydamerika, och det har aldrig funnits. Du tänker på jaguarer... :)

För att fortsätta skumma om kattmännen så tycker även jag att de är väldigt malplacerade på kontinenten Ereb. De är helt enkelt för exotiska, även om jag gillade idéen med lokattskattmän. Nisses utmärkta bild från Monsterboken skvallrar dock mer om en smidigare kattman, inte så muskulös. Men å andra sidan kanske inte lokattskattmän är så muskulösa? Det kanske bara är i mitt huvud jag får dem till det... :D

Nej, kattmännen hör hemma på någon av de södra kontinenterna. Varför jag förlade deras rike i Soluna, och inte i Samkarna, kan enkelt förklaras med att jag hade den egyptiska mytologin som förebild (tänk Bast). Tyvärr blir det ju lätt så att om man "bestämt" sig för något är det svårt att rubba på normerna, så för mig tillhör inte kattmän Ereb. Nu hade ju jag förstås utvecklat hela Soluna, Samkarna, Orghin och Akrogal, och försett dem med riken och kulturer, så det underlättade ju ett äventyrande i dessa trakter. Här ska vi väl, om jag fattat det rätt (blev nyligen medlem) koncentrera oss på Ereb?
"That is not dead which can eternal lie and with strange aeons even death may die".

- Necronomicon by Abdul Alhazrad
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Excellentium skrev:Jag vill inte verka märkvärdig, men det finns inga leoparder i Sydamerika, och det har aldrig funnits. Du tänker på jaguarer... :)
Självklart! :) Kopplingen kom lite for snabbt där, med kattmän, jungel och några gamla ideer. Aztekiska "jaguarer" tänkte jag på!

Tycker dock att kattmän kan forekomma i Ereb, de är ju solitärer och har inga riken eller liknande (i alla fall enligt officiellt material). Egentligen en ras som SL ganska fritt kan välja att använda efter eget tycke.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jo liiite kattmän tycke jag det kan få smyga omkring i skogarna i ereb.
Användarens profilbild
Excellentium
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 89
Blev medlem: 2007-08-05 04:01
Ort: Åkersberga

Inlägg av Excellentium »

Jo liiite kattmän tycke jag det kan få smyga omkring i skogarna i ereb.
Kanske utstötta kattmän från det exotiska södern tagit sin tillflykt till skogarna i norr (Ereb)?
"That is not dead which can eternal lie and with strange aeons even death may die".

- Necronomicon by Abdul Alhazrad
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Har av någon anledning lite svårt att tänka mig kattmän som skogslevande individer. Snarare nåtslags gamla ruiner eller mystiska tempelstäder. Katten känns lite för civiliserad för att kräla bland mossa och gyttja.

Leopardmän i djungeln är ju dock klockrent :D
Användarens profilbild
Excellentium
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 89
Blev medlem: 2007-08-05 04:01
Ort: Åkersberga

Inlägg av Excellentium »

Vije skrev:
Har av någon anledning lite svårt att tänka mig kattmän som skogslevande individer. Snarare nåtslags gamla ruiner eller mystiska tempelstäder. Katten känns lite för civiliserad för att kräla bland mossa och gyttja.


Det var precis så jag också kände när jag byggde upp mitt Altor. Därför placerade jag mina kattmän i Soluna istället för Samkarna, även om det första intrycket av en kattman kanske är skogsvarelse. Jag såg dem, precis som du skriver, som mer civiliserade, nästan självdyrkande (alla som haft katt vet ju hur dem är), varför de också fick ett eget land att härska under sin utvalde prins. Att det var prinsen som var landsledare, och inte kejsaren (korsade lite feodal-Japan med Bast från den egyptiska mytologin) förklarade jag helt sonika genom att göra kejsaren till ett "gudomligt väsen" i kattmännens ögon. Kejsaren fick då en "utomjordisk" roll och behövde inte bemöda sig med de "jordiska" problemen. Han blev något av den ultimata symbolen för egocentricitet (katter är mycket egoistiska varelser).
"That is not dead which can eternal lie and with strange aeons even death may die".

- Necronomicon by Abdul Alhazrad
Användarens profilbild
Ahnìon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 121
Blev medlem: 2007-12-25 22:43
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Ahnìon »

Som kattälskare sedan barnsben skulle jag bli mycket besviken om kattmännen förpassades till Limbo. (Min lokala representant för felidae-släktet heter Deus.)

Jag håller alldeles med om att de är på tok för löst kopplade till världen, men konceptet är fortfarande väldigt trevligt - iallafall om man starkt skiljer dem från vargmän och råttmän. Kattmän lär med tanke på deras individualitet knappast ha mycket till stamsamhälle. Snarare är de kringströvande och/eller kopplade till andra folkgrupper, där deras fysiska överlägsenhet, (jag anser att kattmän borde ha betydligt högre nuffror än de givits - katter är enormt kraftfulla för sin vikt,) mycket starka och träffsäkra intuition (hög PSY, men kanske inte så hög INT) och självsäkerhet ofta har mycket hög status.

Jag skulle väldigt gärna se en mindre, splittrad och runtströvande kattfolksbefolkning i Ereb, gärna löst sammankopplad via religion och gemensamma fördelar med det i förbigående nämnda Hedemi-folket.

Kanske har just Hedemi en fallenhet för katter som djurhamn?

Det viktiga tror jag är att man fokuserar på kattmännens intuition och karaktär och undviker tillfluffade Mästerkatten i Stövlar-tendenser. Katter är vackra och imponerande, men också mycket brutala djur.

För att ge en lite annan vinkling skulle jag kunna tänka mig att många av de folkslag som har kontakt med kattmän ser dem som en slags förkroppsligade naturandar. De blir ibland som en slags lokala halvgudar, till vilka man offrar och smått dyrkar.


(Jag inser att det här var lite upprepning av vad som tidigare sagts, men jag ville ge en sammanhållen beskrivning av den bild jag länge haft.)
Ingen kan förneka stridsgaffelns överlägsenhet!
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Ahnìon skrev:Som kattälskare sedan barnsben skulle jag bli mycket besviken om kattmännen förpassades till Limbo. (Min lokala representant för felidae-släktet heter Deus.)

Jag håller alldeles med om att de är på tok för löst kopplade till världen, men konceptet är fortfarande väldigt trevligt - iallafall om man starkt skiljer dem från vargmän och råttmän. Kattmän lär med tanke på deras individualitet knappast ha mycket till stamsamhälle. Snarare är de kringströvande och/eller kopplade till andra folkgrupper, där deras fysiska överlägsenhet, (jag anser att kattmän borde ha betydligt högre nuffror än de givits - katter är enormt kraftfulla för sin vikt,) mycket starka och träffsäkra intuition (hög PSY, men kanske inte så hög INT) och självsäkerhet ofta har mycket hög status.

Jag skulle väldigt gärna se en mindre, splittrad och runtströvande kattfolksbefolkning i Ereb, gärna löst sammankopplad via religion och gemensamma fördelar med det i förbigående nämnda Hedemi-folket.

Kanske har just Hedemi en fallenhet för katter som djurhamn?

Det viktiga tror jag är att man fokuserar på kattmännens intuition och karaktär och undviker tillfluffade Mästerkatten i Stövlar-tendenser. Katter är vackra och imponerande, men också mycket brutala djur.

För att ge en lite annan vinkling skulle jag kunna tänka mig att många av de folkslag som har kontakt med kattmän ser dem som en slags förkroppsligade naturandar. De blir ibland som en slags lokala halvgudar, till vilka man offrar och smått dyrkar.


(Jag inser att det här var lite upprepning av vad som tidigare sagts, men jag ville ge en sammanhållen beskrivning av den bild jag länge haft.)
Nej Mästerkatten i stövlar ska undvikas... Snarare vill jag se kattmän i stil med buffliga och ärrade landsstrykarkatter.
Iofs kan man också tänka sig barbarfolk som dyrkar den feta bortskämda "kattgudinnan" som spenderar dagarna med att äta och slöa i byns tempelhydda...
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Även i våra kampanjer har en kattman varit delaktig. I detta fall en mycket domnisticerad såda, stråtrövare till yrket och den enda av sin sort i ligan. Denna figur hette ngt som närmast utalades Minnorrarrarr och kallades kort för Rarr. En...leksam krabat som inledningsvis hade svårt att se allvaret i situationer. Hans spelare spelade honom mest efter infon i Sinkadus, men med egen prägel naturligtvis.


(Inlägg nr 12000 8) )
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Ahnìon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 121
Blev medlem: 2007-12-25 22:43
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Ahnìon »

Adragoor skrev:Nej Mästerkatten i stövlar ska undvikas... Snarare vill jag se kattmän i stil med buffliga och ärrade landsstrykarkatter.
Iofs kan man också tänka sig barbarfolk som dyrkar den feta bortskämda "kattgudinnan" som spenderar dagarna med att äta och slöa i byns tempelhydda...
Det är en möjlighet, baserad på just tamkatter. En annan är som tidigare nämnts lokattmannen, som är en runtdrivande, tillbakadragen individ - mera shaman/jägare än rövare eller något annat.

Sedan skulle nog "kattgudinnan" ifråga åtminstone medan hon var ung vilja ge sig ut och jaga själv - inte så mycket för maten som för hon har ett behov av det (katter är sådana - de blir tosiga om de inte får uttrycka sina behov) och för att det är roligt. Katter är som bekant inte direkt så inne på att ligga stilla allt för länge om de inte är mycket gamla.

Fafnir skrev:Även i våra kampanjer har en kattman varit delaktig. I detta fall en mycket domnisticerad såda, stråtrövare till yrket och den enda av sin sort i ligan. Denna figur hette ngt som närmast utalades Minnorrarrarr och kallades kort för Rarr. En...leksam krabat som inledningsvis hade svårt att se allvaret i situationer. Hans spelare spelade honom mest efter infon i Sinkadus, men med egen prägel naturligtvis.
Det är absolut en möjlighet, även om det bör vara en raritet och spelaren bör vara medveten om att man spelar en väldigt, väldigt sällsynt art.
Rent siffermässigt kan man ju balansera upp höga grundegenskapsvärden och FV-bonusar (gömma sig, smyga, hoppa, klättra, lyssna, spåra, upptäcka fara, orientering, klor och bett - herregud, men hur skall man annars få det vettigt?) med hög kostnad (DoD4) och just de egenheter som kattmannen har (bär aldrig rustning, svårt att lära sig många färdigheter, begränsat yrkesval, ogillar vatten, kan inte rida, närapå noll startkapital...)


Jag tror stenhårt på kattmannen som art, om klart reviderad från ÄS-konceptet, som var sött, men svagt. Djungelkatterna är urbra, och passar suveränt både som enstaka individer, grupper (jag tänker mig en lejonartad variant) och tillsammans med allehanda skumma kulter i Samkarna och Soluna. Djungelkatterna är såklart större (panthera- vs. felis-släktet) och har lite andra värden, men överlag liknande drag.

Uppe i allra norraste Ereb skulle det kunna finnas en smått legendarisk, vit, fjällslevande variant...
Ingen kan förneka stridsgaffelns överlägsenhet!
Skriv svar