Råttmän

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Suget efter Krun ökar igen!
:D
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Suget efter Krun ökar igen!
:D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mäster Bergdahl; dina krunska råttor låter kloakrena! :D
Wade
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 24
Blev medlem: 2007-06-18 15:38
Ort: Umeå

Inlägg av Wade »

många bra tankar, gillar iden kring de "kinesiska" rått tecknet. ska djup dyka lite i det. (jobbar just nu på just råttmännens "sätt att vara" så dom här iderna kommer väldigt påpassligt)

Känner doch väldigt starkt för att hålla råttmännen borta från kloakerna. Erebs råttmän är för mig skogslevande varelser inte "kloak råttor" eller underjordiska varelser. Visst kan det finnas en och annan individ som lever i kloakerna, men jag ser det som att det inte ska vara vanligare före en råttman än för en anka eller människa att bo i kloakerna.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kan inte råttfolket finnas både i skog och i städer (och deras kloaker)?

Alternativt är Arkhaz kloaklevande råttor ett undantag från regeln men har tyvär (för de skogslevande) gett uppfattningen att råttfolk alla lever i kloaker och följdaktigen inte är så trevliga...?

Kanske lite uppkonstruerad lösning men jag gillade arkhaz-råttan! :?
Wade
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 24
Blev medlem: 2007-06-18 15:38
Ort: Umeå

Inlägg av Wade »

tja, Jag gillar han med, men frågan är om det är den råttman vi vill ha i ereb? Jag personligen vill inte det.

MEN självklart skulle man ändå kunna ha kvar den Krunska kloakränsar stamen av råttmän, det skulle ju vara häftigt, men att göra kloaker till något typiskt för råttmanen käns inte rätt. Alldelens för mycket av Games workshops enkla klyshe tänkande där för att falla mig i smaken.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Nej, jag tror inte att tanken var att kloakboendet skulle vara typiskt för råttmännen, utan att det i just det här fallet är en nisch som råttmännen i Arkhaz har hittat. Råttor är ju inget om inte anpassningsbara.
Wade
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 24
Blev medlem: 2007-06-18 15:38
Ort: Umeå

Inlägg av Wade »

Mentalitet

Råttmännen är i grunden ett godmodigt och nyfiket folk. Deras gladlynta och charmiga personlighet gör dem omtyckta av sin omgivning och råttmänne är ofta väldigt sociala av sig. Många råttmän är empatiskat lagda vilket gör att dom har lätt för att sätta sig in i olika situationer och miljöer, dom är lite av sociala kameleonter.

I vissa fall övergår råttmannens nyfikenhet i ett nervöst övervakande av allt som händer i omgivningen, inget får gå råttmannen förbi. (vilket i sin tur resulterar i att högt blodtryck är en av råttmännens folksjukdomar)

Råtttmännen har också ett öppet sinne för det mesta och gillar att höra om nya saker och ider, ofta är dom också filosofiskt lagda. Råttmännen öppna sinne gör också att dom ibland hammnar i identitetskriser och börjar omvärdera sina grundläggande värderingar, de flesta råttmän drabbas någon gång i sitt liv av en sådan kris.

Till deras dåliga sidor hör att råttmännen ibland brinner för någon ny ide så starkt att dom "blir fartblinda" och blir besatta av en enda sak, på gränsen till maniska. Ofta tappar också råttmännen på äldre dagar sin nyfikenhet och biter sig då fast vid vad dom vet och kan, obstinata är en bra beskrivning för många äldre råttmän.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ungefär som Peter här beskriver, kloakboende är inte typisk för råttfolk utan just i Arkhaz har de hittat en nisch de mycket väl har anpassad sig till.

Mentalitets beskrivningen verkar förövrigt mycket bra, ser utan problem före mig den envise råttmannen som biter sig fast i nya värderingar! :D

Mera råttfolk!!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Just så. 8)
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Som jag skrev i början av mitt tidigare inlägg bör råttmännens naturliga miljö vara skogen, men jag har inget emot att det även finns råttmänn i städerna och deras kloaker. Men det blir ju inte så bra om det finns råttmänn i varenda stad med kloaker. Råttmännen i Arkhaz bör således vara rätt så ensamma om sin nisch, åtminstone i den stora skalan. Ensamma råttmänn som tagit sin tillflykt till någon stads kloaker kan ju fortfarande finnas i andra städer.

Sen så tycker jag att Arkhaz råttmänn bör vara någorlunda respekterade, i alla fall acepterade, medborgare i staden pga av sitt för staden och dess medborgare, så viktiga underhåll av kloakerna. Att de sen kan kallas för stinkisar osv av en del arkhazbor känns rätt troligt. Poängen är väl dock att råttmännen i Arkhaz ses som vilka medborgare som helst i staden, även om majoriteten av dem har ett smutsigt illaluktande arbete, men det finns ju en hel del andra arbeten som också kan förknippas med illaluktande som fiskare osv. Problemet för råttmännen är väl iofs att majoriteten av dem arbetar i kloakerna och att även råttmänn som lämnat kloakerna för ett liv uppe bland människorna som hantverkare osv, kan bli behandlade som "stinkisar" de också.

I alla fall bör den stora majoriteten av råttmännen leva i skogen, men för just Arkhazborna kanske råttmänn främst ses som kloaklevande.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Nu vet jag att det inte behöver vara på det viset men när det gäller råttmän och vargmän och liknande -män folk är det viktigt att visa att det även finns råttkvinnor. Det gäller naturligtvis även alver och vad som helst men problem uppstår när man som inte läsare vet om det är råttmän det talas om eller råttmän om ni förstår vad jag menar.

Detta ska inte ses som någon kamp för feminism (även om jag gärna ställer mig i den ringhörnan :) ) utan mer ett språkligt bekymmer.

Annars gillar jag de råttmän som växer fram här.
Wade
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 24
Blev medlem: 2007-06-18 15:38
Ort: Umeå

Inlägg av Wade »

Ingen fara Psipo (umgås själv med en hoper feminister) de bilder som tecknas på råttmännen förtillfället har råttmän och råttkvinnor i sig.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Alltså, jag gillar denna beskrivning, men jag har svårt att se en rollperson som en råttman. Det känns i detta skede som en väldigt smal och svårspelad ras.

Hur skulle en rollperson kunna spela en typisk råttman?
Wade
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 24
Blev medlem: 2007-06-18 15:38
Ort: Umeå

Inlägg av Wade »

Är det en sak vi behöver ta ställning till? (alltså om råttmännen ska vara rollpersonsmaterial eller bara SLP.) Känner spontant att det är något för varje SL att ta ställning till.

Som jag skrev tidigare vill jag gärna hålla råttmännen lite kort, då det inte är en av "huvud" folkslagen i ereb. Vill få dom klara snart så jag kan sätta tänderna i något annat.

Men om Ni känner att råttmännen förtjänar att utvidgas så skulle vi kunna göra det med.

Tankar?
Skriv svar