Råttmän

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Ja det är en bra fråga. SLP eller RP? Kanske måste vi försöka förmedla en känsla som rollperson för de som vill använda råttmän som just rollpersoner. Men jag instämmer med att de ska hållas kort.

Wade: Skulle du kunna börja med att spalta upp vad vi än så länge har kommit fram till angående råttmän. Så att vi dödliga får en liten överblick. Räcker med enkel punktform.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Kan inte råttmän få en nästan lika lång beskrivning som vargmän?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Givetvis är råttmän RP-material. Vi kan knappast bestämma att de inte är det. Jag har själv spelat minst två råttmän under åren. :)
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Ja, själklart är råttmännen (kvinnorna) rp-material. Förstår inte riktigt vad det är som gjort dem mer svårspelade än andra raser, som t.ex. halvlängdsmän?

Angående män och kvinnor inom råttmännen kan det ju vara en bra ide att föra fram framgångsrika kvinnliga råttmänn som exempelråttmänn eller i världstexter. När det gäller råttmännen i Arkhaz hade jag ju i min lilla brainstormingstext nämnt en matriark som ledare för stammen i staden.
Wade
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 24
Blev medlem: 2007-06-18 15:38
Ort: Umeå

Inlägg av Wade »

Spelknepe: Om jag har tid (jobbar natt) i natt kommer en lista med saker vi tagit upp under tråden.

Bergdahl: bra ide med råttkvinnor, blir defenitivt något av det.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Psipo skrev:Det gäller naturligtvis även alver och vad som helst men problem uppstår när man som inte läsare vet om det är råttmän det talas om eller råttmän om ni förstår vad jag menar.
Det var därför som jag skrev "råttfolk" i mina texter som finns tidigare i tråden.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Rickard skrev:
Psipo skrev:Det gäller naturligtvis även alver och vad som helst men problem uppstår när man som inte läsare vet om det är råttmän det talas om eller råttmän om ni förstår vad jag menar.
Det var därför som jag skrev "råttfolk" i mina texter som finns tidigare i tråden.
Råttfolk är faktiskt ett bättre ord. Jag förslår en officiell ändring.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Tycker inte jag då det leder tankarna till att det finns flera olika råttvarelser, jfr älvfolk, svartfolk osv.

Råttmän, vargmän, halvlängdsmän...osv är väl OK även i fortsättningen.

Jag är iofs öppen för Råttfolk, där råttmän, muskvinnor, sorklingar osv ingår...kunde vara kul. :wink:
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Råttmän, vargmän, halvlängdsmän...osv är väl OK även i fortsättningen
Instämmer
Jag är iofs öppen för Råttfolk, där råttmän, muskvinnor, sorklingar osv ingår...kunde vara kul
Nä usch piii... nu fick jag fablernas värld vibbar.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Sorkling lät väl annars ganska... roligt? :?

Råttoid, råttid, råttling, råtta (bara)..råttman!
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Mikael skrev:Tycker inte jag då det leder tankarna till att det finns flera olika råttvarelser, jfr älvfolk, svartfolk osv.
Det kan ju heta råttfolket.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Jag är osäker: det finns redan en uppsjö -folk. Risken är att det går inflation i den ändelsen, eller att det blir lite fyrkantigt (att -folk s.a.s blir en systematisk ändelse). -Män är ju inte helt bra heller. Knivigt.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

En grej som jag undrar över är varför de flesta folkslagen heter "-män" medan "ankor" bara kallas ankor. Är det DoD2:s varelselista som spökar?
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Peter skrev:Jag är osäker: det finns redan en uppsjö -folk. Risken är att det går inflation i den ändelsen, eller att det blir lite fyrkantigt (att -folk s.a.s blir en systematisk ändelse). -Män är ju inte helt bra heller. Knivigt.
Ja visst vore det fräckare att kalla vargmän för lupiner (eller något annat kanske... :roll: ) och råttmän för sorklingar o.s.v Både -män och -folk är tråkiga. Jag menar, vad kallar råttmännen sig själva? Eller vargmännen?

Brainstorma och ändra! (Ja inte vargmän då som redan är klara men vi behöver inte dra det längre)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Lupiner! :)

De olika djurfolken borde ha egna namn på sig själva, även de som inte har (kvar) sitt eget språk utan använder andras lär inte gilla bruket av -män och -folk, eller..?

Råttmän = Sorklingar eller råttlingar, tja..

Annars finns det:

Kattmän
Ank(män)
Oxmän (fast där är väl minotaurer rätt solid etablerad)

Några fler?
Skriv svar