Råttmän

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Wade
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 24
Blev medlem: 2007-06-18 15:38
Ort: Umeå

Inlägg av Wade »

tänkte mig mer skogsråttor VS svartråttor eller vad man nu vill kalla dom. håller med att färger kanske inte är så lyckat då vi har ankorna.

råttmänn och ?? ja har ni några bra förslag?
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Psipo skrev:Men, nu är vi ju mitt i skavens. Visst, skavens är tuffa och skulle nog kunna passa in, men varför? Snisch är ju t.o.m. ett skavennamn...:)
Vem var det som propagerat för att man ska ge exempel och sedan kan saker och ting frångå det? :) Trådstarten gav "...eller bara någon lustig episod då du kommit i kontakt med råttmännen som du vill dela med oss andra" och jag återgav kampanjmaterial när jag har kört Kandra.

Snitch är en lönnmördare i Warhammer men dessutom engelska för "tjallare". En av mina spelare hette så för några år sedan, innan jag fick reda på detta (både namn och referens), men här ändrade jag namnet lite. Är det verkligen en övertydlig referens? Själv tycker jag namnet passar rätt väl för råttmän som jag tycker ska ha rätt "kvicka" namn. Mycket "i" och "y" i namnen.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Wade
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 24
Blev medlem: 2007-06-18 15:38
Ort: Umeå

Inlägg av Wade »

När vi ändå är inne på namn. råttmännens språk? har sett att en del av er funderat en del på språken i ereb. känner själv spontant att råttmännens språk bör innehålla en heldel låneord från alvernas språk men grunderna till språket kunde man göra unik pågrund av folkets tidiga isolering. Har inte tänkt på det ännu. en annan möjlighet är att dom har adopterat alvrnas språk och att deras eget (forntida) språk är utdött.

med en klar linje om deras språk kan man sedan glida vidare in på en namn debatt.

ska ta mig en titt på boken du nämde psipo:)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Naaaj, jag tycker inte alls att de ska snacka alviska. Tycker nog det passar bättre med lite mycket "sch", "v" och "i" ljud.

"-Squish, vif isch uri naggi stich"

Bokstaven "i" symboliserar en känslostämning, varvid ett utlämnat "i" betracktas som avvaktande, förbannade eller misstänksamt.

...men det lämnar jag till SpråkAgoor. :)
Andy
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 55
Blev medlem: 2007-02-08 07:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Andy »

Jag tycker inte att det ska finnas två "olika" råttmän, råttman och svartråtta.

Allt handlar väl om att Råttmän kan bo i olika kulturer och anammar den lokal kulturen de lever i. Då kan en råttman vara schyssta skogsvaktaren i Berendien eller den smutsiga sjömannen på Caddo.

Frågan är väl om råttmännen har någon egen kultur, något de härstammar från eller har deras egna traditioner tvättats bort under tidens gång?

Det där att råttmännen pratar en alvisk dialekt gillar jag skarpt. Det är helt klockrent. För mig skapar en sådan grej ett djup och en unikhet (finns det ordet). :D
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Andy skrev:ag tycker inte att det ska finnas två "olika" råttmän, råttman och svartråtta.

Allt handlar väl om att Råttmän kan bo i olika kulturer och anammar den lokal kulturen de lever i. Då kan en råttman vara schyssta skogsvaktaren i Berendien eller den smutsiga sjömannen på Caddo.

Frågan är väl om råttmännen har någon egen kultur, något de härstammar från eller har deras egna traditioner tvättats bort under tidens gång?
Stort medhåll, särskilt på de två första styckena. Att ha två "arter" av råttmän för varje mentalitet (eller sysselsättning) är begränsande. Råttmän kan göra allt som en människa kan göra. Det enda som möjligtvis kan vara begränsande är fysiologi och tro.
unikhet (finns det ordet).
Ja, det finns. :) "Särprägel" eller "särart" är i princip synonymer till det.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Rickard skrev: Vem var det som propagerat för att man ska ge exempel och sedan kan saker och ting frångå det? :)
Visst, men jag är också en stor förespråkare av att säga vad jag tycker. Det är inte formen som är det viktiga utan innehållet.
Rickard skrev:Trådstarten gav "...eller bara någon lustig episod då du kommit i kontakt med råttmännen som du vill dela med oss andra" och jag återgav kampanjmaterial när jag har kört Kandra.
Absolut, jag ifrågasätter naturligtvis inte din rätt att posta vad du vill utan utnyttjar min rätt att tycka vad jag vill om det folk postar. Återigen, ingen vill dig illa, jag uttrycker bara en annan åsikt. Det måste väl vara ok?
Rickard skrev:Snitch är en lönnmördare i Warhammer men dessutom engelska för "tjallare". En av mina spelare hette så för några år sedan, innan jag fick reda på detta (både namn och referens), men här ändrade jag namnet lite. Är det verkligen en övertydlig referens? Själv tycker jag namnet passar rätt väl för råttmän som jag tycker ska ha rätt "kvicka" namn. Mycket "i" och "y" i namnen.
Jag tycker att det är övertydigt och konceptet är samma. Att sedan Skavens var först med att förstora vissa råttlika koncept är ju lite synd men jag tycker att vi får ta den smällen och se vad vi kan göra utan att gå i samma spår.

Mitt föslag, som jag kan passa på att vidareutveckla, ligger närmre råttan som djur, inte som människor uppfattar den idag. Om råttor inte beskylls för en stor pest (som i vår värld) och ges en bild att vara lömska, farliga och äckliga så är det inte alls säkert att Skavens hade fått den form de har idag. Alltså, skavens bygger på vår världs syn på råttor. Det är ju inte enda sättet.

Idag vet (?) vi att råttorna inte heller spred pesten, den gick fortare fram än vad en råtta kan springa så det verkar som att pesten var luftburen eller nått.

Så, vilken nish finns kvar att fylla för råttmännen? De kan ha starka familjestrukturer (som i Rickards exempel ovan). I Ereb har de tydliga drag av att tillhöra den "goda" sidan. Det är fräckt om det kombineras med äckliga matvanor (i King Rat käkar råttmänniskorna sopor utan problem) och andra knepiga/äckliga drag. naturligt bor svartråttor i träd, kanske är det så även för råttmän? De har ingen dragning till kloaker. Kanske är de även, likt brunråttan, oerhört fientliga mot andra folk? Det vore coolt med ett fok som råttmän om de vore starkt etnocentriska trots att de är i minoritet.

Finns det annat att slänga in/tänka på/hjärnbrottas med?
Wade
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 24
Blev medlem: 2007-06-18 15:38
Ort: Umeå

Inlägg av Wade »

Ska skriva klart ett förslag till wiki text under veckan (eller nästa). så har ni fler ider så är det läge att komma med dom nu;)

Tänker att hålla Wikin ganska kort (något kortare än vargmännen) då råttmännen inte känns "super centrala" i ereb.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Råttegenskaper - lite förslag.

*Smidiga och händiga: Råttmänn har slanka kroppar och klåfingriga nävar (och kanske även händer på fötterna). Därför är de skickliga hantverkare, inbrottstjuvar och jägare. De kan tränga sig igenom även de trängsta hål, väva med fyra "händer" på väven och varpan, och klättra upp i de oåtkomligaste skrymslen.

*Anpassningsbara och nervösa: råttmän är alltid på helspänn, tar in sinnesintryck och agerar utefter dem. De har en tendens att leva hos andra folkslag och i andras samhällen, och passar för det mesta mycket väl in. Denna ständiga uppmärksamhet tär dock på nerverna, och många råttmän dör relativt unga av för högt blodtryck.

Råttritual:
När en ung råttgosse blir råttman genomgår han i många råttkulturer en mandomsritual. Dess specifika utformning och svårighetsgrad kan variera från kultur till kultur, men det centrala temat är att råttgossen skall vandra genom en labyrint - oavsett om denna är en dödlig prövningsplats fylld av fällor, eller en menlös stenspiral på marken. När råttgossen tagit sig ut på andra sidan labyrinten är han en råttman.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Peter: Jag tycker det där ser bra ut. Nu skulle jag vilja kombinera detta med Rickards text, och en skön råtta växer fram :)
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Han slängde rosens taggiga stjälk på liksvepningen och sade: "Det här är jag utan dig". Sedan höll han fram blomman som fanns kvar i handen: "Och det här är mina minnen av dig". Den lille råttmannen ville gråta, men kunde inte få fram tårarna. Det enda han kände inom sig var en tomhet och därutöver en övergivenhet som fick honom att känna både rädsla och depression. Han vände sig om och de återstående skingrades från platsen och slöt upp bakom honom i ett sorgetåg. Ingen sade något, men han kunde känna att några slängde förstulna blickar mot hans rygg.

Han tittade upp. Solen var låg och endast kyrkans torn nådde såpass högt att den färgades vagt gult av kvällssolen, samtidigt som himlen bakom var ett rosa hav. Vem skulle han nu dela denna vackra värld med? Att förlora sin älskade är som att förlora sin bror; ingen kan ta den platsen. Han önskade att hans familj var här för ännu en större gemenskap, men det var en omöjlighet då han var på resande fot. Visserligen var hans teatersällskap hans familj nu, men just nu behövde han någon som delade hans blod, eftersom poeten redan hade förlorat en del av sin själ och hjärta.

Det hela var en olyckshändelse under en repetition av ännu en av hans parodier på mänskliga pjäser. Ett felkliv och hela världen förändrades. Det fanns ingen att skylla, men han kände sig ändå skyldig. Han hade kunnat ha prioriterat annat än att ropa upp henne på scenen, han hade kunnat varit mer kritisk till att hon skulle bära en av de mänskliga klänningarna. Råttfolket har inte klänningar; de är inte byggda för sådant. Han hade kunnat övervakat hela scenen bättre. Det finns inte nog med säkerhetsåtgärder som man kan utföra.

Tåget anlände till sin destination och han tog runt en av kopparbägarnas fot och höjde den till skyn. "Rött för hennes varma hjärta. Rött för kärleken vi kände. Rött för livselden inom henne.". Han förseglade sina ord med att ta klunkar ur vinet. Medan de andra tog var sin bägare så yttrade någon lågt "En mäkta kvinna som vi alla kommer att sakna". Det var sagt i vördnad men poeten kände ändå för att strypa personen. Vinet var det enda som de skulle få i sig idag, eftersom råttmän aldrig äter under begravningsdagen. Hade han varit på humör så skulle han kanske ha skrivit en pjäs om anledningen till varför de inte äter, om gastar och annat ont som hämtar kroppen och förpestar allt ätbart för att få fler själar att hämta. Fast nu hade han ingen inspiration. Vete tusan om han någonsin skulle få den tillbaka. Hans musa hade dött.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Absolut, jag ifrågasätter naturligtvis inte din rätt att posta vad du vill utan utnyttjar min rätt att tycka vad jag vill om det folk postar. Återigen, ingen vill dig illa, jag uttrycker bara en annan åsikt. Det måste väl vara ok?
Ja, men jag måste väl i min tur få svara på det? Jag tycker att du är onödigt defensiv nu.

[ändring] Tog bort rätt mycket.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Peter skrev:Råttegenskaper - lite förslag.

*Smidiga och händiga: Råttmänn har slanka kroppar och klåfingriga nävar (och kanske även händer på fötterna). Därför är de skickliga hantverkare, inbrottstjuvar och jägare. De kan tränga sig igenom även de trängsta hål, väva med fyra "händer" på väven och varpan, och klättra upp i de oåtkomligaste skrymslen.

*Anpassningsbara och nervösa: råttmän är alltid på helspänn, tar in sinnesintryck och agerar utefter dem. De har en tendens att leva hos andra folkslag och i andras samhällen, och passar för det mesta mycket väl in. Denna ständiga uppmärksamhet tär dock på nerverna, och många råttmän dör relativt unga av för högt blodtryck.

Råttritual:
När en ung råttgosse blir råttman genomgår han i många råttkulturer en mandomsritual. Dess specifika utformning och svårighetsgrad kan variera från kultur till kultur, men det centrala temat är att råttgossen skall vandra genom en labyrint - oavsett om denna är en dödlig prövningsplats fylld av fällor, eller en menlös stenspiral på marken. När råttgossen tagit sig ut på andra sidan labyrinten är han en råttman.
Labyrint! :lol:
Jag tycker att alla inslag är riktigt bra och passar. Jag tycker fortfarande att de ska få en twist och ffa anledning till att tillhöra the good side. Hur se kopplingen råtta-alv ut? Erebs råttor var ju tidigare lite mysmöss och lite den nishen vill jag behålla. Någon nämnde Ripipip. En skitig Ripipip vore perfekt, med lite äggskalsrester i morrhåren. :)
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Trevlig läsning om tankarna kring råttmännen. Jag håller med om att en skavensliknande råttmänn kanske inte är så lyckat, men samtidigt har jag inget emot att det kan finnas råttmänn i kloakerna i städer, även om deras naturliga miljö bör vara skogen.

När jag läste om råttmännen började jag tänka på om det inte skulle kunna funka att ha råttmänn i Arkhaz kloaker. Men då som ansvariga för stadens kloakers underhåll och att hålla ute ohyra (vättar och annat oknyt) från dem. Kanske var det redan under det andra kejsardömet som problemen med stadens kloaker urartade så till den grad att de nådde kejsaren i Grivela. Han lät då sända råttmänn (kanske förlslavade eller inhyrda) till staden för att lösa problemen med stadens kloaker. Flera hundra år senare finns råttmännen fortfarande kvar som kloakernas vårdare och beskyddare, organisarade i ett "kloakrensarnas skrå" med monopol på stadens undangömda undre värld.

Råttmännens skrå överlappas i viss mån av deras stammorganisation. Stammens ledare, matriarken ??? och det äldre rådet är också ledare för skrået men alla råttmänn är inte medlemmar av skrået. En del råttmänn har tagit plats i samhället ovan jord som, hantverkare, bankirer, ingenjörer, fixare mm. Råttmännens stora betydelse för Kruns huvudstads välbefinnande har inneburit att de har ett fårhållandevist stort självstyre i krunska mått mätt. En annan orsak till de arkhaziska råttmännens stora självstyre är deras stora informationsnät i staden. "Smuts färdas långt i kloakerna" är ett känt ordspråk hos Arkhaz och Kruns politiska elit, beroende på sällskapet ofta med tillägget "... ända in i kejsarens gemak", och när det nya kejsarpalatset byggdes lät man bygga ett eget kloaksystem med tunglösa slavar som kloakrensare för att inga kejserliga hemligheter skulle lämna palatset genom avloppen.
Det ryktas också om att man för en nätt summa silver kan få hjälp av råttmännen att försvinna så länge man vill eller tills man inte kan betala längre. Ett annat rykte som går i staden är att råttmännen byggt egna gångar från kloakerna in i många av stadens "stillhetens katakomber", vad de nu har där att göra.

Ja, lite tankar som flygit runt i mitt huvud sedan jag läsa inläggen om råttmännen. Det behöver ju arbetas igenom rejält men vad tror ni om ett upplägg som detta i Arkhaz. Jag vill inte ha tjuvaktiga kloakråttmänn utan snarare aktade hantverkare med ett smutsigt jobb och lite sida sysslor som det ryktas om, men som sagt inga lönnmördar kloakråttor med förgiftade dolkar.

Angående råttmännens mentalitet osv. kanske det kunde vara värt att ta sig en titt på kinesisk astrologi och deras tolv djurår, där råttan är ett av djuren. Följande finns att läsa på wikipedia om råttan (ber om ursäkt för engelskan, men jag orkade inte översätta):
Being the first sign of the Chinese zodiac, rats are leaders, pioneers and conquerors. They are charming, passionate, charismatic, practical and hardworking. Rat people are endowed with great leadership skills and are perhaps the most organized and systematic of the twelve signs. Intelligent and cunning at the same time, rats are highly ambitious and strong-willed people who are keen and unapologetic promoters of their own agendas, which often include money and power. They are energetic and versatile and can usually find their way around obstacles, and adapt to various environments easily. A rat's natural charm and sharp demeanor make it an appealing friend for almost anyone, but rats are usually highly exclusive and selective when choosing friends and so often have only a few very close friends whom they trust.

Behind the smiles and charm, rats can be terribly obstinate and controlling, insisting on having things their way no matter what the cost. These people tend to have an immense control of their emotions, which they may use as a tool to manipulate and exploit another person, both emotionally and mentally. Rats are masters of mind games and can be very dangerous, calculating and downright cruel if the need arises. Quick-tempered and aggressive, they will not think twice about exacting revenge on those that hurt them in any way. Rats need to learn to relax sometimes, as they can be quite obsessed with detail, intolerant and strict, demanding order, obedience, and perfection.

A valuable lesson for Rats is to learn to consider others before themselves, at least sometimes, and to avoid forcing their ideas onto others. Rats are fair in their dealings and expect the same from others in return, and can be deeply affronted if they feel they have been deceived or that their trust has been abused. Sometimes they set their targets too high, whether in relation to their friends or in their career. But as the years pass, they will become more idealistic and tolerant. If they can develop their sense of self and realize it leaves room for others in their life as well, Rats can find true happiness.

According to tradition, Rats often carry heavy karma and at some point in life may face an identity crisis or some kind of feeling of guilt. Rats are said to often have to work very long and hard for everything they may earn or have in life. However, a Rat born during the day is said to have things a bit easier than those who are born at night. Traditionally, Rats born during the night may face extreme hardships and suffering throughout life.

Traditionally, Rats should avoid Horses, but they can usually find their best friends and love interests in Monkeys, Oxen, and Dragons.

Professions include espionage, writing, politics, law, engineering, accounting, detective, and pathology
Tycker det finns en hel del godbitar i den texten som skulle kunna arbetas vidare på.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Rungande applåder! Gillar verkligen dina hederliga kloakråttor. Tycker att bilden passar in väl med min upplevelse av råttor som husdjur, och med råttor i litteratur och i DoD. Vore fett att spela en uppkomlingsråtta i Arkhaz som fångas mellan sina ambitioner och lojaliteter i staden och bland människorna´, och sina lojaliteter till sin smutsfläckade matrona djupt nere i kloakerna. De känns som strävsamma, utåtriktade naturliga protagonister. Till skillnad från Skavens är det ett folkslag man inte behöver tveka en sekund att göra rollpersoner till.
Psipo skrev: Någon nämnde Ripipip. En skitig Ripipip vore perfekt, med lite äggskalsrester i morrhåren. :)
Håller med om att DoD:s Good Guy råttor är rätt väg. De är ju i sin tur Ripipip: ganska skamlöst så. Jag tycker att vi kan behålla detta i grunden positiva och hedersamma drag i råttorna, och sedan vinkla dem för att inte bara kopiera C.S Lewis som ÄS gjorde :P

Som i Bergdahls inlägg...
Skriv svar