Hedemi

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Hedemi

Inlägg av Adragoor »

Är det någon som minns Hedemi, vagnsfolket från Sinkadus 7? Det är ju lite småcoolt med kringvandrande "romer" även i Ereb. Eller?
Delanoir
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 129
Blev medlem: 2007-08-26 17:27
Ort: Helsingborg

Inlägg av Delanoir »

Jodå, visst minns jag dem! Jag kan hålla med om att ett kringresande folk kan erbjuda intressanta möjligheter i fantasy-sammanhang. Jag hade dock gärna sett att hedemi hade vidareutvecklats en smula, där deras kultur fördjupas och broderas ut. Har för tillfället inga specifika idéer själv, det är mest en känsla.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Delanoir skrev:Jodå, visst minns jag dem! Jag kan hålla med om att ett kringresande folk kan erbjuda intressanta möjligheter i fantasy-sammanhang. Jag hade dock gärna sett att hedemi hade vidareutvecklats en smula, där deras kultur fördjupas och broderas ut. Har för tillfället inga specifika idéer själv, det är mest en känsla.
Jo, jag har samma känsla själv... (Men har nog inte ork för det för tillfället) Fast finns det trådar för allt får folk kanske upp ögonen för möjliga projekt...
Ghazam
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2007-03-02 15:17
Ort: Lund

Inlägg av Ghazam »

Hedemi finns i Berendien! I alla fall träffade min spelgrupp på dem under spelen i Hebanon under "Enhörningshornet" och fick nyttig information via en spåkvinna.
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Finns det nån gudom/helgon i Ereb som liknar St. Christopher? Där skulle man ju kunna börja?


//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Jag blåser väl lite liv i den här tråden. Jag har en ide om den här folkgruppen - nämligen att de är ett mycket gammalt folk som plågas av en förbannelse från en av de gamla gudarna. De måste röra på sig eller förtvina och dö.

Speltekniskt skulle det fungera som så att en Hedemi måste förflytta sig ett visst antal mil varje år eller lida permanent förlust av en poäng fysik, konstitution, eller liknande. En spelledare kan använda detta. Om en rollperson är Hedemi tvingas gruppen att mållöst utforska större delar av Ereb än de annars kanske gjort.

Hedemi själva är medvetna om förbannelsen. De tror också att all folkets tur kommer att försvinna om de gifter sig med icke-Hedemi. Dessa två hot har format Hedemi folket till vad de är.
Peter Stridsberg
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2008-12-01 17:00

Inlägg av Peter Stridsberg »

Albrekt skrev:Jag blåser väl lite liv i den här tråden. Jag har en ide om den här folkgruppen - nämligen att de är ett mycket gammalt folk som plågas av en förbannelse från en av de gamla gudarna. De måste röra på sig eller förtvina och dö.
Det gillar jag! De gamla gudarna är sköna att få in ibland och det är en fin grej att de måste röra på sig. Har de något annat som gör att de skiljer sig från Romer - just nu känns de lite väl lite maskerade?
Logiken är ett fängelse för den fria tanken... /Remuntrisk visdom
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Alternativt, kan allt bara bero på en väldigt urgammal och stark tradition och en TRO att de kommer att förtvina och dö ifall de rotar sig - men i själva verket gör de inte de alls, vilket en del av (mest de yngre) Hedemi försöker bevisa.

Alternativt två, de hade faktiskt en gammal förbannelse över sig. Men deras gudom är död och glömd sedan urminnes tider.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Spelis och Albrekts förslag är helt kompatibla. Ibland räcker det med att tro på något för att känna sig svagare och tom bli sjuk och dö, så ännumer i fantasy.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Jag har två olika förslag om deras ursprung. Ett är aningen mer utvecklat än det andra men inget av dem är direkt färdigt då jag helt enkelt inte vet tillräckligt mycket om Ereb som ni nu har utvecklat det i många tusentals poster. Eftersom jag använder Hedemi ganska mycket i min Moril Dilaz-miljö och dessutom i min egen hemma kampanj "Den Stora Ransardiska Sagan" så vore det bra att veta lite hur dom ser ut och grejer. Jag inser att jag kan läsa en del om dem i Sinkadus men även där är inte informationen så hjälpsam.

Orghin
Hedemi är ifrån början isbarbarer ifrån den nordliga kontinenten som vandrat ner efter att ha fördrivits ifrån sina hemländer av någon slags förbannelse ifrån en häxa (Som beskrivits tidigare i tråden) De har vandrat i de nordligare delarna av Ereb i över 1000 år och över resten av kontinenten i över 500 år. Deras språk är ett eget språk som de har fått ifrån en tidigare nära kontakt med Orghinska folkstammar och är, trotts att de uppenbarligen har delvis nargurisk härstamning, helt oförståeligt för andra nargurer.

Imperium Jorpagnum
Detta vandrande folk är ifrån början en överklass ifrån någon av Imperium Jorpagnums sydligaste fästen I soluna eller samkarna. När konfluxen kom så såg de det som en förbannelse som de hade orsakat på grund av orent leverna och att de hade rumsterat runt i kontinentens inre och helt enkelt letat där man inte skulle leta. De valde således att färdas världen runt och sprida budskapet om de uråldriga tingens vrede och förbereda de andra folken på den sista striden. Denna legend utgör fortfarande grunden för deras mytologi även om de idag. De leddes ifrån början at andarna Hästherren och Blomkvinnan men numer är dessa deras hemliga helgon och andar då de på många ställen har övergått till att officiellt tillhöra lysande vägen för att inte hamna i problem.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Skall jag vara helt ärligt neggo :P så är jag inte förtjust i någon av de föreslagna bakgrunderna. Hedemi är inte nargurer och inte blåhudingar. Imperiets sydliga kolonier omfattade endast Efaro. (General Domion tog iochförsig en tributturné till Sombatze, Traxilme norra gränstrakter och Pokti. Kan ju vara en tanke iaf...kanske.)

Fler förslag.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Är det något fel på att de kommer ifrån Efaro? Dom ska ju alltså vara Jorpagner ifrån början som var överklassen i någon koloni. Sagda koloni kan ha legat i Efaro. Och om de inte är Nargurer eller Jorer vilka andra folkslag finns det som är ljusa i hyn och har ljusa hårfärger?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ett helt eget folk, en urbefolkning av annat slag...som dylerna, mirelerna, snoarbarbarerna mfl. Tja, jorisk överklass från Efaro kanske funkar?

Idén med ett förlorat rike (väldigt mycket romer i och för sig) tycker jag låter bra.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Kunde vara värre i romerreferenserna. De kunde ha kommit ifrån Furgia. :) Med Efaro som ursprungsland kan de ha ett språk som är väldigt konstigt i Altor då de blandar alla språken de träffat på under vägen med en grund i Efariska och Jorpagniska uttryck.

Jag är dock inte alls säker på att det här är den bästa idén om saken och skulle gärna att någon annan kom med en annan idé att jämnföra med.
DrHus
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 133
Blev medlem: 2009-03-10 18:55
Ort: Stockholm

Inlägg av DrHus »

Jag är också ett Hedemi-fan - tycker de är ett inslag som kan funka i många äventyrssammanhang och då de rör sig över hela Ereb hjälper de till att knyta ihop "lapptäcket".

En (möjligtvis tråkig?) idé är ju att helt enkel lämna Hedemis ursprung öppet - precis som de blonda dalkerna som också väl är språkliga unikum. Kanske att vissa av hedemis äldste vet, men det är förstås inget som yppas vare sig för utbölingar eller ungdomar inom Hedemi.
Skriv svar