Hedemi

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman » 2009-06-12 16:58

Jo man kan lämna det öppet men nu är väl trådarna till för att spåna om idéer och inte att prata om vad man inte ska göra :)

De kan ju ha ett gemensamt ursprung med just Dalkerna som aldrig förklaras. De reser sällan till Caddo och således uppdagas detta aldrig och deras språk är tillräckligt annorlunda för att inte folk ska se kopplingen. Eventuellt är de Caddiska upprorsmakare som blev utslängda av Imperium Jorpagnum just då de förlorat mot detta. (om Jorpagna sträkte sig till Caddo DVS?)

Edit: Och jo precis. Dom funkar som birollsinnehavare i många olika äventyr. Som underhållare, spågummor, handelsmän i ociviliserade trakter eller småtjuvar i vampyrens tjänst etc.

DrHus
Caddisk Bågskytt

Inlägg av DrHus » 2009-06-12 17:06

Jan Erik Söderman skrev:Jo man kan lämna det öppet men nu är väl trådarna till för att spåna om idéer och inte att prata om vad man inte ska göra :)
Absolut. Fast vissa saker tycker jag bli roligare om de inte förklaras, speciellt om de ligger långt tillbaka i tiden. En värld där allt är förklarat och bestämt är inte så kul. Med det inte sagt att det måste gälla just för Hedemi.
Jan Erik Söderman skrev: De kan ju ha ett gemensamt ursprung med just Dalkerna som aldrig förklaras. De reser sällan till Caddo och således uppdagas detta aldrig och deras språk är tillräckligt annorlunda för att inte folk ska se kopplingen. Eventuellt är de Caddiska upprorsmakare som blev utslängda av Imperium Jorpagnum just då de förlorat mot detta. (om Jorpagna sträkte sig till Caddo DVS?)
En dalkisk koppling tycker jag skulle funka. Caddo var inte en del av imperiet IIRC (hur nu den lilla ön undvek att sväljas av en så stor imperialistisk granne förstår jag iofs inte) men de skulle ju kunna ha sitt ursprung i t.ex. förrymda dalkiska slavar eller ett gemensamt ursprung från den plats där dalkerna en gång kom från innan de kom till Caddo (dvs. väldigt fjärran urtid).

Mikael
Admin

Inlägg av Mikael » 2009-06-12 19:03

Jag tycker inte vi skall bestämma sanningen om hedemis ursprung, men en skapelse/ursprungsmyt bör de ha.

Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman » 2009-06-12 23:27

Jo. Gärna någonting halvdiffust så klart så att olika lärde kan tvista om vilket område som talas om och varför men ändå är det ju roligare att spåna med förutsättningen "så här kan det ha varit".

Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman » 2009-06-16 10:25

Just nu har vi mest hästarnas herre och blommornas drottning som är deras religion att gå på. Personligen känner jag att det luktar flummig romersk fruktbarhetssekt lång väg. Detta får mig att tänka på Jorpagna. Det kanske är fel men så tänker jag i alla fall. Således känner jag att de borde ha härstammat inom det Jorpagniska imperiets inflytandesfär.

Vidare har vi också deras ljusa och kortväxta natur. Detta får mig att tänka på Barbias barbarer. Men Hedemi beskrivs inte som så kraftfulla som det känns som att barbierna är.

Tillsammans gör dessa två faktum att det är svårt att ens tänka sig riktigt varifrån de kommer. Men de är definitivt ifrån ereb och inte någon annan världsdel skulle jag tro om de inte skulle komma ifrån området norr om Kalmurri det vill säga.

Skriv svar