Magir

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Ahnìon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 121
Blev medlem: 2007-12-25 22:43
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Ahnìon »

Peter skrev:Hmmm... intressant :) Gillar tankegangarna :)

...fast Magir-magiker i Magilre? Är inte det lite tarta pa tarta? Tänk om de far ont i magen och magrar?
Ptja. Om det blir för konstlat kan vi ju alltid helt enkelt säga att urfolket i Magilre haft kontakt med magir i ett tidigare skede, och lärt sig en del av dem. Delar av detta passerades sedan ned till de joriska magillerna. Det är ju faktiskt också ett bra sätt att vattna ur språket så mycket att det kommer ned på bra-på-att-övertala-nivå. Det vore ju lite småskumt att införa ett magiskt manipulativt språk och sedan inte låta det vara ursprunget till magillernas fiffleri.
Peter skrev:Om magirerna är degenererade kvarlevor av en fornstor magikerras som levde i termitsamhällen i gigantiska basaltziggurater (bara som ett exempel :P ) sa kanske deras sprak är kvarlevor av föregangarnas magiska besvärjelsesprak, med vilket dessa forn magirer (urmagirer, magurer, magarker...) vävde storvulna besvärjelser vars residenta efterskälvningar fortfaranda mullrar djupt nere i altors mylla. Den magiska laddningen i magirernas sprak är i sadana fall revibransen i för länge sedan bortglömda inkantationer och besvärjelsevävar.

Vem vet vad fel ord vid fel tillfälle kan sätta igang.
...vilket skulle förklara sökandet efter maginoder! Klockrent!
Vad om det egentligen bara är bondkasten och ett visst mått präster som överlevt, efter att de andra kasterna gått förlorade i krig? Med tiden har man upprättat ett nytt kastsystem i spegling av det gamla, (kanske genetiken känner avsaknaden och spottar ut nya magir till överkasterna?) men de nya magikerna är en spottstyver i jämförelse med gamla höjder. Kanske finns det också kanske någon riktig gammal magiker-magir som driver runt med sinnet halvt i kaos, sökande efter något som sedan länge är svunnet.

Jag tänkte också att de som föds till högre kaster är generellt mer individuella och har ledar-drag. En bonde ignorerar helt enkelt att du finns, medan en präst eller magiker mycket väl kan se om du kan användas till något. Egentligen borde det väl också finnas fysiska skillnader mellan kasterna, om dessa är genetiska. Bonden är grövre och har ännu större händer, rödbruna ögon. Krigarna är också grova, men större, smidigare och tåligare, samt har mörkröda ögon. Magikerna och prästerna är finlemmade och har närmast lysande, klarröda ögon.

Funderade lite på om man skulle plantera en väl dold magir-by under Bozsa. Det är ju en sjuhelsickes nod/noder som ligger där.

Urmagarna behöver väl inte nämnas som något annat än De Gamle? ;)

Sedan är väl egentligen den stora frågan hur i helsicke de överlevde den första konfluxen. :shock:

(En magir, flera magir, den magir, de magir. Tonvikten borde alltså ligga på a:et.)
Ingen kan förneka stridsgaffelns överlägsenhet!
Användarens profilbild
Ahnìon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 121
Blev medlem: 2007-12-25 22:43
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Ahnìon »

Adragoor: Låter som dina tankar definitivt kan införlivas med våra! De andra kommentarerna ligger precis i linje med vad vi yrar om här. :)
Ingen kan förneka stridsgaffelns överlägsenhet!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Och vad är magillrernas förkärlek till att bygga på höjden om inte en rest av magirs språk som undermedvetet har fått fäste i människornas sinna och gjort att de vill återuppbygga de termitstacksliknande zigguraterna från innan 1K? :roll:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

En sak jag måste säga innan jag läser och inte bara skummar inläggen från en uppenbarligen mkt aktiv födelsedag är att det inte får gå inflation i varelser från för 1K. Då blir plötsligt drakarnas tystnad mindre mystisk och Skaparna väldigt slarviga. Use caution please... 8)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Visst, MIkael... Men så vitt jag vet är det väl bara magir och lindiskiarna som diskuterats. Vad gäller just magir står det att de härstammar från en tid långt innan människan - så varför inte...

Och inflation skulle jag inte säga. Lindiskiarna finns bara kvar i en handfull samhällen och är av allt att döma på utdöende... Av magir finns det bara några enstaka individer kvar - dvs. troligtvis färre än ens lindiskiarna. Sannolikeheten att man i sitt liv stöter på någon av dem är lnäst intill lika med noll.

...om man inte är rollperson vill säga.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Ahnìon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 121
Blev medlem: 2007-12-25 22:43
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Ahnìon »

Precis som anders säger har vi inte lagt till något som redan fanns.

Magir yrade redan i Ereb "1" runt. Gulliga små, urgamla Yoda-varelser som var duktiga och snälla. Vi gav snäll-och-duktig-konceptet sparken :twisted: och satte magir i rollen som de degenererade resterna av en sedan urminnes tider fallen supermakt, vilket är helt i linje med konfluxkonceptet och fantasys mörkare sidor i allmänhet. Istället för en bunt historie- och kopplingslösa Yoda-figurer har vi nu smått sprakande rester av en urgammal civilisation med mörka såväl som ljusa sidor. Magir börjar få karaktär och beteendemönster.

Allt det här skall givetvis också vara obskyrt och väldigt vagt beskrivet i hyschade berättelser från gamla alver och dem som råkat på magir. :)
Ingen kan förneka stridsgaffelns överlägsenhet!
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Man kan ju också spekulera i att Skaparna inte alls var slarviga utan lät magir fortgå som deras väktare - en roll som de sedan länge glömt eller övergivit...

Lindiskiarna är en annan historia. De skulle ha slumrat till tidens slut om inte människan i sin oförsiktighet uppväckt dem i förtid.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag minns inte detaljerna men på havsbotten i Moril Dilaz hamn finns en mycket gammal eksistens som kallas Rhys; skulle det gå att göra denna till en magir kanske?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:Jag minns inte detaljerna men på havsbotten i Moril Dilaz hamn finns en mycket gammal eksistens som kallas Rhys; skulle det gå att göra denna till en magir kanske?
Det tror jag bestämt att man kan gör. Han är ju en mystisk (nästan mytisk) trollkarl från urminnes tider - så varför inte. Hans temperament och utseende förändras något, men det gör väl knappast något. STO 9 har han enligt Magilre, vilket mycket väl skulle kunna vara en magir. Han talar alla språk (magirs telepati naturligtvis!) och kan mer eller mindre alla besvärjelser, plus några till... Übermäktig och allmänt tråkig figur med andra ord... Men som magir skulle han nog kunna få lite färg!
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Idén om Lindskiarna som växthumanoid tycker jag är asbra!
Lindskiarna i Magilre var i9ntressant, men har ännu inte sett ett vettigt förslag jag är helsåld på.
Lindskiarna och Magir koppling är jag tveksam till, kanske varianten då där Lindskiarna utvecklades av Magir till deras krigare, men de blev ohanterliga eller så...

Träsk och underjord verkar ju uteslutet för Lindskiarna...

Att de skulle vara samma folk som Magirer tycker jag inte! Inte heller släktskap med HLM.
birkebeineren skrev:Magirerna har under urminnes tider kämpat mot lindskiarnarna i Magilres våtmarker för att komma åt kunskap från innan Första Konfluxen. De får så reda på att lindskiarnarna engång härskade i staden Pharynx och söker sig dit för kanske kunna hitta vetskap om arkaermagin. Magirerna tar kontroll över ett människofolk och vandrar ner i Zorakin för att gräva ut ruinstaden. Här hittar de till sin förfäran sovande lindskiarnar men kommer snabbt på att de kanske kan extrahera varelsernas minnen och arbeten på detta börjar samtidigt som mera av Pharynx grävs ut. Sen går något snett och de mänskliga tjänarna gör uppror och leder de förvirrade lindkiarnarna ut i krig. Magirerna lyckas sedan fly med några fortsatt sovande lindskiarnar upp i Aidnebergen medans vakna lindskiarnar söker sig mot sina fränder i Magilre.

De magisökande magirer kan också ha letat sig till Orghin för att där experimentera med Isherrarnas elementärflöden.

Något sånt. :?
Lite för komplicerat för min smak, men inte fel.
Peter skrev:Äeh, skall de ha samhällen?

Är det inte fräckare om de existerar i fullständig isolisation: snarare som fragment av det fôrganga en fullt ut fungerande varelser. Magirer har alltid framstatt som lite "menlösa" för mig: utan karaktär. Nagot maste göras för att ge dem lite innehall. Jag tror pa avhumanisering. De kan vara nog sa neutrala och fredliga: men de är inte riktigt RÄTT heller. Det är nagot som är fundamentalt fel: en mänsklig touch som saknas.
anders skrev:Enligt Monsterboxen finns det samhällen, men de är få. Det kan vi ju naturligtvis ignorera om vi kommer på något bättre! Det talas om tre strikta "klasser" av magir: krigare, magiker, präster och bönder... Är det något att ha kvar om de inte har samhällen? Vad gör en samhällslös bonde??
Det finns ytterst få kavr, lever ensamma strövandes, stånden är endast en intern kvarleva från en tid då de hade mening, men nu när de träffas kanske vart 100e år kan det spela roll.
Peter skrev:Ajda, kastsamhälle.

De kanske har ett slags myrsamhälle? Där drönar, krigarmagirer och härskarmagirer (ofta sedda som just "magiker") lever i hard rangordning. De kan inte relatera till den "nya världen" och lever därför i slutna enklaver, ibland under jord. Det finns inte mer än ett hundratal magirer i hela världen, och deras krigarkast hotar just nu att dö ut. Kasten är alltsa genetiskt betingade, precis som hos myror och bin. Magirer kan vara fruktansvärt självuppoffrande, och upplevs som sansade och vänliga. I själva verket saknar de all form av kännsloliv. De är kvarlevor av tidigare eoner i en värld som inte är deras: de kan helt enkelt inte relatera till var värld och dess varelser och växter.

De söker sig inte till magiska noder sa mycket som till platser där forntiden "gar i dagen" - uraldriga cyklopiska ruiner, kullar som en gang var begstoppar, och öar som en gang var forntidens akropoler innan deras tidens skiftningar sänkte hela kontinenter i havet.

Magirer överlag ägnar sig gärna och enkelt at magi. De trollkonster de ägnar sig at är helt främmande för dagens magiker, och de som försökt att verkligen tränga sig in i deras mystik har försvunnit, eller tappat föstandet (kanske vandrar de just nu i de gra hallarna :P ). De flesta utgar dock fran att deras melodiska besvarjelser är en form av harmonism.

P.S utseendemässigt är de ...trubbiga, och med oroväckande udda proportioner. Manga observatörer upplever dem som "ofärdiga"
Bra!
Ahnìon skrev:GOOs? Herregud!
Hum. Då får vi dock skippa "är till naturen goda"-biten, ...
Föredrar Magir som "neutrala", huvudsak goda men inte tolkiengoda.
Adragoor skrev:
adragoor skrev:Min tanke var att magirerna ska bakas in som ett mycket ovanligt folkslag i Ereb. (Ett par hundra finns kvar på hela kontinenten, fördelade på ett par tre bosättningar). Normalt håller de sig undan från världen. De använder t.o.m. magi för att dölja sina bosättningar eftersom de är rädda för "den mänskliga smittan". Detta är f.ö. en av de få saker de använder magi till trots sina fantastiska psyken. Magirerna är nämligen rädda för att använda för mycket magi och därigenom dra på sig gudarnas vrede.
På Akrogal däremot finns fortfarande ett gäng magirer i ett litet rike ngnstans i de centrala delarna av kontinenten.
"det ryktas om bosättningar men ingen är känd", ger utrymme för vem som helst att lägga in ett dolt samhälle, utan att vi redan bestämt hur många och var de finns. Att de är ytterst få skall dock framgå!
Ahnìon skrev:Ptja. Om det blir för konstlat kan vi ju alltid helt enkelt säga att urfolket i Magilre haft kontakt med magir i ett tidigare skede, och lärt sig en del av dem. Delar av detta passerades sedan ned till de joriska magillerna. Det är ju faktiskt också ett bra sätt att vattna ur språket så mycket att det kommer ned på bra-på-att-övertala-nivå. Det vore ju lite småskumt att införa ett magiskt manipulativt språk och sedan inte låta det vara ursprunget till magillernas fiffleri.
Bra!

Och ser hellre vattenanden som en unik varelse än som Magir.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

En reflektion över monsterboxen:

I inledningstexten står att hela humanoidboken är baserad på Aspubrans texter. Det står också att han inte har träffat alla varelser personligen.

Detta ger oss hyffsat med fritt spelrum även om vi är trogna källan för...
A) Vi har daterat Aspubran 302-240 f.O., dvs inte i förrgår :wink:
B) Alla hans antaganden är inte korrekta. Sannolikt inte heller alla hans källor. Och vi vet inta vilka som är vad..
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

ö.h. känner jag mig betydligt mer bunden av Monsterböckerna än av Monsterboxen: pyts till nymodigheter :P
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Men....Magir finns ju bara i boxen.... :?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Fafnir skrev:Men....Magir finns ju bara i boxen.... :?
Precix :) Vi kan ha med magiren om den blir tuff. Men raggmän, skogsmän, högmän, ögonbestar, olika "färger" av drakar etc etc behöver egentligen inte alls var Kanon :)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Peter skrev:
Fafnir skrev:Men....Magir finns ju bara i boxen.... :?
Precix :) Vi kan ha med magiren om den blir tuff. Men raggmän, skogsmän, högmän, ögonbestar, olika "färger" av drakar etc etc behöver egentligen inte alls var Kanon :)
Snarare: Det som någon vill ha med och skriva om och som blir tillräckligt bra har vi med. Allt annat lämnar vi öppet för framtida kreatörer. Jag vill utan att vara rabiat påminna alla om att det här är ett projekt som inte dikteras eller begränsas av enskilda åsikter om vad som är tufft eller inte. Jag är övertygad om att både raggmän, silveralver och nidlänningar med turbaner kan bli hur coola som helst när de bearbetas ur ett bra perspektiv av rätt personer efter kreativa diskussioner...
En alltför snävt konceptdesignad värld blir lätt ännu plattare än det gamla lapptäckes-ereb...
Skriv svar