Kentaurer

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

vije skrev::
- Diande från hästkroppen är coolt! (Men fölingarnas mjölkintagninssätt är knappast av särskilt stor vikt...)
Det är av stor vikt då det är intressant att veta huruvida kvinliga kentaurer har an torso med kvinnorbröst. Jag vet att det låter lite fångt, men det kan vara stor betydelse vid en varelsebeskrivning.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

- Till skillnad från de flesta andra blev jag lite förtjust i tanken på halvintelligenta hästar som kanske rör sig tillsammans med kentaurflocken, kanske används till packning el.dyl. Varför skulle inte kentaurerna använda hjälpmedel som packdjur osv? Kanske det inte behöver vara halvintelligenta heller utan helt vanliga djur (Jag är inte envis på den här punkten Wink)
Vad har egentligen kentauererna för relation till husdjur? Ser de sig som nära stående eller har de samma relation som vi har till de övriga primaterna ...

Gäller i så fall detta alla "djurfolk"?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Jag tror att djurfolken inte är en enhetlig grupp. Det är en beskrivning av humanoider som har ett eller flera djuratribut. Vargmänn har en kultur och kentaurer en annan. Karkionen är bara lika djur av denna värld men räknas ändå hit.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Såhär tänkte man sig kentaurider under antiken (som vi väl får utgå ifrån):

Bild


Jag citerar också Filostratos:
Om kvinnliga kentaurer:
How beautiful the Kentaurides are, even where they are horses; for some grow out of white mares, others are attached to chestnut mares, and the coat’s of others are dappled, but they glisten like those of horses that are well cared for. There is also a white female Kentauroi that grows out of a black mare, and the very opposition of the colours helps to produce the united beauty of the whole
Om kentaurernas barn:
Of the baby Kentauroi here some lie wrapped in swaddling clothes, some have discarded their swaddling clothes, some seem to be crying, some are happy and smile as they suck flowing breasts, some gambol beneath their mothers while others embrace them when they kneel down, and one is throwing a stone at his mother, for already he grows wanton. The bodies of the infants have not yet taken on their definite shape, seeing that abundant milk is still their nourishment, but some that already are leaping about show a little shagginess, and have sprouted mane and hoofs, though these are still tender.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Adragoor skrev:
and have sprouted mane and hoofs, though these are still tender.
Intressant, det verkar som antikens kenayurer barn är vanliga barn och att de senare får hovar och man dvs hästkroppen. Tycker dock att altors kentaurer föds med både människo och hästkropp redan från början.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Snibben skrev:
Adragoor skrev:
and have sprouted mane and hoofs, though these are still tender.
Intressant, det verkar som antikens kenayurer barn är vanliga barn och att de senare får hovar och man dvs hästkroppen. Tycker dock att altors kentaurer föds med både människo och hästkropp redan från början.
Instämmer, men de föds ur hästkroppens livmoder för att sedan ammas i några veckor vid sina mödrars bröst (spenar saknas!?) för att sedan, eftersom de lärt sig gå under samma tid, delar föräldrarnas mat (i början förtuggad av modern och blandad med hennes sinande mjölk).

Trevliga citat Adragoor, går de att arbeta om för att passa in som zoolog-citat i Snibbens kommande texter tro?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Adragoor skrev:
How beautiful the Kentaurides are, even where they are horses; for some grow out of white mares, others are attached to chestnut mares, and the coat’s of others are dappled, but they glisten like those of horses that are well cared for. There is also a white female Kentauroi that grows out of a black mare, and the very opposition of the colours helps to produce the united beauty of the whole
Så vackra Kantauriderna är, även där de är hästar; för vissa växer ur den vita märren, andra är sprugna ur den katanjefärgade märren och några är apelkastadade, men alla skiner de likt de hästar som är väl omhändertagna. Där finns också en vit kvinlig Kantauroi som reser sig ur den svarta märren, och denna motsats i färgerna hjälper att frammana den förenade skönheten av det hela.

En översättning av denna texta, gjord i all blygsammhet av mig.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Sammanfattning hittills:

*Kentaurer finns i flera färger.
*Kvinnor har bröst på människokroppen.
*Både män och kvinnor har en man på ryggen och en kraftig raggarsträng som går uppför magen.
*Kentaurer har flera inre organ (Jag föreslår att de har fyra lungor, två i torson och två i hästkroppen samt att de har två luftstrupar och två hjärtan, vilket gör att de är uthålligare än både hästar och människor, samt att de inte spränger sig. Vidare föreslår jag att de har två njurar i hästkroppen där även tarmsystem och reproduktionsorgan samt en stor lever är belägna. I torsons mage finn magsäcken som upptar nästan hela den plats som människors tarmar, lever och njurar befinner sig, ungefär fyra gånger så stor som en människas.
*Kentaurer har inget eget språk men talar satenu. De använder sig även av ett teckenspråk.
*Kentaurer har en fatalistisk syn på världen.
*Hanar – Hingste Honor – Märra Barn – Föling
*Kentaurer är framförallt krigare, men brukar med åren intressera sig för lärdom och vara väl förfaren i astrologi.
*Kentaurer har inget ölsinne. De ställer gärna till med bråk om de får dricka för mycket.
*Kentaurer är bistra individer (utom när de dricker).
*Deras kultur liknar varandras över hela Altor men skiljer sig åt på vissa punkter.

Har jag glömt något?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Snibben skrev:Sammanfattning hittills:

*Kentaurer finns i flera färger.
*Kvinnor har bröst på människokroppen.
*Både män och kvinnor har en man på ryggen och en kraftig raggarsträng som går uppför magen.
*Kentaurer har flera inre organ (Jag föreslår att de har fyra lungor, två i torson och två i hästkroppen samt att de har två luftstrupar och två hjärtan, vilket gör att de är uthålligare än både hästar och människor, samt att de inte spränger sig. Vidare föreslår jag att de har två njurar i hästkroppen där även tarmsystem och reproduktionsorgan samt en stor lever är belägna. I torsons mage finn magsäcken som upptar nästan hela den plats som människors tarmar, lever och njurar befinner sig, ungefär fyra gånger så stor som en människas.
*Kentaurer har inget eget språk men talar satenu. De använder sig även av ett teckenspråk.
*Kentaurer har en fatalistisk syn på världen.
*Hanar – Hingste Honor – Märra Barn – Föling
*Kentaurer är framförallt krigare, men brukar med åren intressera sig för lärdom och vara väl förfaren i astrologi.
*Kentaurer har inget ölsinne. De ställer gärna till med bråk om de får dricka för mycket.
*Kentaurer är bistra individer (utom när de dricker).
*Deras kultur liknar varandras över hela Altor men skiljer sig åt på vissa punkter.

Har jag glömt något?
Tycker detta ser ut som en LYSANDE begynnelse!
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Mäster snibben, sicken sammanfattning!
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Några mer idéer.

*När en föling föds kan den redan efter ett par dygn gå.
*Fölingen (eller heter det fölingett?) Dias av modern som ofta böjer sig ned ibörjan för att till en början amma.
*Fölingar avänjs vid ca 2 år och blir snart intolleranta mot laktos (så som de flesta dägdjur fungear)
*I uppfostran är det lite skillnad på märra (stoa) och hingste. Båda uppfostras till jägare och samlare.
*Kentaurens mage är inte uppdelad som kors utan har som hästar en mage. Deras tarmsystem är dock så utvecklat att de både kan äta kött och gräs (löv och bark).
*Märror är ofta måna om sitt utsende och det hör till en gemnsamhetsprocess att rykta och putsa varandra. Även Hingstar är med men utför den inte lita ofta (kanske ses som något feminint måste).
*Kentaurer är naturligt hjorddjur och trivs bäst tillsammans med sina likar eller vänner som inte är kentaurer. Hjorden leds av en ledarhingste och en ledarmärra, hingsterna slåss ibland om positionen som ledare men dessa dueller slutar oftast utan dödsfall. I städer saknas den gemenskap som finns inom hjorden och kentaurer trivs inte lika bra.
*Vissa kentaurer väljer att leva ensamma. Dessa är nästan utan undantag en hingste som har tagit på sig en uppgift.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Förslg till kentaurernas historia. OBS Kenaturos är en gudom, det som gäller för honom gäller inte för alla kentaurer.

Kenaturernas Historia

Enligt kentaurernas skapelsemyt framsprang deras urfader, Kentauros, när vinden smekte gräset på den först stäppen. Vinden födde också andra barn, de snabba hästarna. Kenaturos var ensam och tröstade sig med att springa med märrarna. Med dessa märrar föddes kentaurerna av både han och honkön. Kentauros levde länge med sina barn och lärde dem kunskaperna om marken, vinden och stjärnorna. När Kentauros började känna hur döden var allt närmare talade han med sin fader vinden och sin moder slätten och dessa upplät en ny plats till Kentauros, där han skulle bli odödlig. När han sista gången samlade sina barn lovade han dem att han skulle bereda en plats för varje kentaur som dog och en dag skulle alla kentaurer samlas på de himmelska ängderna.

Kentaurernas födelseplats är okänd men man antar att den låg i centrala Erebs slättland. Redan tidigt utvandrade de till andra platser i Ereb och slog sig ned på flera slätter och i skogar. Den största kolonin var Priglasili. Kenatuerna slog sig också ned på andra platser och finns talrika ibland annat Ljusna.
Senast redigerad av Snibben den 2008-08-13 17:16, redigerad totalt 2 gång.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bra, men det känns som det är mycket som kommer från Akrogal. Jag ser inte varför deras urhem inte kan vara Erebs norra slätter? Men det är inget viktigt, snarast en reflektion. :?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Mikael skrev:Bra, men det känns som det är mycket som kommer från Akrogal. Jag ser inte varför deras urhem inte kan vara Erebs norra slätter? Men det är inget viktigt, snarast en reflektion. :?
Jag funderade på det också. Jag tycker att du har en bra poäng och vad sägs om att det inte finns några kentaurer på andra platser än Ereb (finns det kentaurer i Trakorien? Och i så fall hur tog de sig dit?)
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Tillfångatagna för att visas upp som kuriosa...eller slavar?????
Skriv svar