Kentaurer

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

En s.k. raggmansträng kanske! :D
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jag tänke faktiskt på samma förslag som Adragoor! :lol:
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Faktiskt riktigt kul! :lol:
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Jag ursäktar, Snibben. Jag håller med om att det förstås är lätt att kritisera, men svårare att komma med bra alternativ... Jag borde gjort det till att börja med. :oops:

Detaljen med raggarsträngen är häftig men inte viktig. Mitt alternativ är att inte nämna den alls och istället be våra duktiga tecknare här på vårt forum att rita in raggarsträngar i alla kentaurbilder.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Albrekt skrev:Kalla mig gammalmodig, Ingen bra sword & sorcery roman har beskrivningar som ”diamanten hade ett inre sken som en lysdiod.” Sådant kastar läsaren ur fantasyvärlden, in i vår egen värld. Inget kul! :(
Jo, faktiskt riktigt kul :lol:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Albrekt skrev:Kalla mig gammalmodig, men jag tycker att ett modernt ord som ”raggarsträng” inte platsar i pdf filerna. Det fanns inga ”raggare” före femtitalet. Precis som en författare inte använder moderna ord i fantasy- eller historiska romaner. Ingen bra sword & sorcery roman har beskrivningar som ”diamanten hade ett inre sken som en lysdiod.” Sådant kastar läsaren ur fantasyvärlden, in i vår egen värld. Inget kul! :(
"Raggarstrang" klingar inte så val i mina oron heller. Aven om en text inte tankt vara in-game så kanns det som om vissa ord forstor stamningen lite.

Forslaget navelragg funkar, kanske också magragg?

Ganska roligt vilka frågor vi diskuterar! :lol:
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev: Ganska roligt vilka frågor vi diskuterar! :lol:
Ibland kan ett ord betyda mycket, fråga bara den trollkarl som råkar utala ett ord fel. :D

Jag har nu gjort några förändringar i texten:

Kentaurer

Kentauren har en människas torso och en hästs bakkropp. Torson övergår strax under naveln till hästens och markeras ofta av en aningen mer lockigt hår som täcker magen och tunnas ut till en sträng upp mot naveln. Kvinnliga kentaurer har ett par bröst vilka oftast är något mer plattare än hos en människa, dessa används för att amma barnen. På huvudet växer ett självlockigt hår som fortsätter ner i nacken och längs med ryggen likt en hästs man, fast lika mjuk som människohår. Människokroppen har en olivfärgad hy men dess hästkropp kan vara i alla färger även om brunt är vanligast. Håret följer oftast i samma färg som hästkroppen men undantag finns. Under hästdelen sitter också könsorganen. Hästkroppen avslutas med en svans som likt håret är mjukare än tagel men något mer styvare än människohår.
Senast redigerad av Snibben den 2008-11-27 22:20, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev:Under hästdelen sitter också könsorganen som dock saknar bröstvårtor.
Det har lat lite underligt. :)
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev:
Snibben skrev:Under hästdelen sitter också könsorganen som dock saknar bröstvårtor.
Det har lat lite underligt. :)
Japp, supersyftningsfel. Jag ändrar. Jag tog bort då informationen är överflödig.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Från en tidigare post

Kenaturernas Historia
Enligt kentaurernas skapelsemyt framsprang deras urfader, Kentauros, när vinden smekte gräset på den först stäppen. Vinden födde också andra barn, de snabba hästarna. Kenaturos var ensam och tröstade sig med att springa med märrarna. Med dessa märrar föddes kentaurerna av både han och honkön. Kentauros levde länge med sina barn och lärde dem kunskaperna om marken, vinden och stjärnorna. När Kentauros började känna hur döden var allt närmare talade han med sin fader vinden och sin moder slätten och dessa upplät en ny plats till Kentauros, där han skulle bli odödlig. När han sista gången samlade sina barn lovade han dem att han skulle bereda en plats för varje kentaur som dog och en dag skulle alla kentaurer samlas på de himmelska ängderna.

Kentaurernas födelseplats är okänd men man antar att den låg i centrala Erebs slättland. Redan tidigt utvandrade de till andra platser i Ereb och slog sig ned på flera slätter och i skogar. Den största kolonin var Priglasili. Kenatuerna slog sig också ned på andra platser och finns talrika i blandannat Ljusna.

Hemvisst
Kentaurer finns utspridda i hela den erebiska kontinenten och de trakoriska öarana. Naturligt lever de i glesa skogar och öppna slätter men skyr branta klippor och täta skogar. Kentauren känner sig inte heller hemma i städer.
(Trakoriska kentaurer fördes till öarna från fastlandet för att arbeta som legoknektar men har idag spritt sig)
Kentaurer finns inte i samkarna men några hjordar har stötts på i akrogal och soluna.

Kultur
Seder och bruk
Kentauren kan delas upp i två olika fack - nomaden och den bofaste. Nomaderna lever oftast på slätter och slår upp sina vindskydd eller sover under den öppna natthimlen. De bofasta bygger vind och regnskydd i de glesa skogarna.

Religion
Kentaurerna tillber inga gudar men hederar minnet av sin urfader Kentauros. När man dör tros själen färdas till de Himmelska Ängderna där alla föregångare springer tillsammans med Kenatuaros. Enligt kentaurernas tro skall varje stjärna symbolisera en himmelsk sfär och en av dem är de himmelska ängderna. Kenaturer är därför mycket intresserade av stjärnorna och äldre kentaurer studera dem och kan uttyda framtiden.

Diplomatiska förbindelser

Språk
Kenaturer har inget eget talspråk utan använder sig av ett teckenspråk. De talar dock med varandra på alvernas språk - satenu. Satenu är det språk man begagnar sig av mellan varandra och med andra intelligenta varelser (om man nu inte talar det språket). Det uråldriga teckenspråket används vid krigföring och jakt.

Teknologi
Kentaurer är mycket skickliga i flera olika hantverk och bygger varckra sammansatta bågar som få människor kan spänna. Man använder sig hjärna av vaderade tygrusttningar (linne, siden etc) och ringbrynjor för att ha maximal rörelseförmåga (helrustningar för kentaurer förekommer men tillverkas inte av dem själva).
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »


Kentaurer

Kentauren har en människas torso och en hästs bakkropp. Torson övergår strax under naveln till hästens och markeras ofta av en aningen mer lockigt hår som täcker magen och tunnas ut till en sträng upp mot naveln.Kvinnliga kentaurer har ett par bröst vilka oftast är något mer plattare än hos en människa, dessa används för att amma barnen. På huvudet växer ett självlockigt hår som fortsätter ner i nacken och längs med ryggen likt en hästs man, fast lika mjuk som människohår. Människokroppen har en olivfärgad hy men dess hästkropp kan vara i alla färger även om brunt är vanligast. Håret följer oftast i samma färg som hästkroppen men undantag finns. Under hästdelen sitter också könsorganen. Hästkroppen avslutas med en svans som likt håret är mjukare än tagel men något mer styvare än människohår.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Använder kentaurer kläder på den mänskliga överkroppen? Eller går kvinnliga kentaurer barbröstade? Eller klär de sig bara när de besöker mänskliga bosättningar?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Hur tål kentaurer kallt/varmt klimat?
A fat man brings a cushion wherever he goes
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Jag skulle kunna tänka mig att kentaurerna sveper in sig i enkla pälsverk o.dyl vid kallare tider på året... Även om de nog är tillräckligt hårdföra för ett relativt kallt klimat.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vad tror ni; skor kentaurer sina hovar, och gor de det i så fall sjalva eller anlitar de en hovslagare?
Skriv svar