Kentaurer

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

nu är säkert jag världens tråkigaste men jag känner instinktivt att Kentaurer ytterst tillhör erebs folk.
Då de inte troligtvis är några vitt kända sjöfarare kanske de blir problem att ta sig till Samkarna och Soluna och i Akrogal finns kalmurrerna, ett stäppfolk väl lämpat för att strida på slätten mot hästfolket.

de kan ju visserligen alltid levat där men finns inte risken att de då blir lite som alverna var i monsterboken och den möjligtvis lätt förhatliga alver-boken (fanns överallt och var därtill bäst på allt i de miljöer där de fanns....) Denna jämförelse haltar visst lite.... :?

Vad tycker ni? intressant fråga dock
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

OM det skal finnas kentaurer i Efaro så har jag två mojliga forklaringar på hur de tog sig dit:

1) Portalmagin i Efaro sags vara den mest avancerade på Altor och en snidat tradorr i morkt odôkotra med lite annorlunda egenskaper kan ha lamnats på glant mot ...låt saga Priglasili!

2) Solfararna på vag mot det Fjarde soltåget anlitade kentauriska legoknaktar som mot mycket hog betaling lat sig varva i norra Jorpagna och kampade som ett formidabelt kavalleri på Efaros slattland!
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

gtjorgo skrev: de kan ju visserligen alltid levat där men finns inte risken att de då blir lite som alverna var i monsterboken och den möjligtvis lätt förhatliga alver-boken (fanns överallt och var därtill bäst på allt i de miljöer där de fanns....) Denna jämförelse haltar visst lite.... :?

Vad tycker ni? intressant fråga dock
Förstår inte riktigt vad du menar. Kentaurerna har stora handikapp jämfört med människornas kultur. De kan inte klättra i berg, tillverka båtar, rida, flyga mm. Dessutom saknar de möjligheter till gruvbrytning och bygga större bygnadsverk. Kentaurer är långt ifrån bäst. På hemmaplan slår de oftast kavalleri men som attackstyrka borta hemifrån fungerar de dåligt.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

hmm det var det jag menade med att min jämförelse haltade.
det jag var rädd för var att varje gång man kom till en plats i altor så dyker det upp en alvsort där som gubben i lådan.
ex
åj jag åker båt...se en havsalv.
Jag flyger -Ducka! silveralv
Håller på att bryta sten- grottalver som knorrar
om jag är Ute och pimplar på isen i norr så dyker det bumbis upp en isalv på Yamahan inom 10min.
...osv

det som är risken som jag ser det är att det dyker upp massa sebrakentaurer eller ardennerkentaurer bara för att det finns en öppen yta i närheten.

Men, och detta är ett stort men,; Kan man motivera varför kentaurerna är där (var de nu är) så är det suveränt.(Det har du gjort superbt i Ljusna By the way :D )

hänger ni med på mina farhågor? Jag är livrädd för en ny alver bok med massa utplaserade alver nissjade efter en speciell miljö men ingen beskrivning om deras bakgrund eller kontakt med andra kulturer...

ja ...lite ostrukturerad text..men så jobbar jag i skogen också

:D
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

gtjorgo skrev: det som är risken som jag ser det är att det dyker upp massa sebrakentaurer eller ardennerkentaurer bara för att det finns en öppen yta i närheten.
Du behöver inte vara rädd att det skall dyka upp sådana special kentaurer. Kentaurerna kan nog i det närmaste ses mer som mustanger, den selektiva avel som vi människor håller på med bland hästar försvinner i det vilda. Förvisso finns de i olika färger på hästkroppen, men detta är mer som olika hårfärger, överkroppen är alltid vit (inte asiatisk, afrikansk eller indiansk).
gtjorgo skrev: Men, och detta är ett stort men,; Kan man motivera varför kentaurerna är där (var de nu är) så är det suveränt.(Det har du gjort superbt i Ljusna By the way :D )
Tack! :D
gtjorgo skrev: hänger ni med på mina farhågor? Jag är livrädd för en ny alver bok med massa utplaserade alver nissjade efter en speciell miljö men ingen beskrivning om deras bakgrund eller kontakt med andra kulturer...
Kommer inte hända med något djurfolk tror jag, undantaget verkar vara kattmän :(
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Varför kan kentaurerna inte vara svarta, för att tåla solen eller liknande?

Vill absolut inte ha "asiatiska" "afrikanska" osv. Men hårfärg och hudfärg bör kunna variera litegrann
A fat man brings a cushion wherever he goes
Delanoir
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 129
Blev medlem: 2007-08-26 17:27
Ort: Helsingborg

Inlägg av Delanoir »

Visserligen är jag personligen inte så där jätteförtjust i kentaurer, men kom att tänka på en bild av Boris Vallejo när ni nu diskuterade olika färger och varianter.

Länken har ni här:

http://www.imaginistix.com/details.cfm?Id=689
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

De har ju samansatta bågar :)
A fat man brings a cushion wherever he goes
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Sopodlare skrev:Varför kan kentaurerna inte vara svarta, för att tåla solen eller liknande?

Vill absolut inte ha "asiatiska" "afrikanska" osv. Men hårfärg och hudfärg bör kunna variera litegrann
Tja, jag bara tog den klassiska (som i antikt klassiskt) beskrivningen och där beskrivs de som vita, tror dock att de är mer grekiska i sitt utseende.

Hårfärg ja, hudfärg nej. Jag må inte tro på rasernas segregation men kentaurerna är inte ett så pass stort släkte och evolutionen är bara 10 000 år. Kentaurerna bör alltså inte avika från sin första urfader då de inte levt den långa tid det tar för dem att anpassa hudfärg (eller andra skiftande utseenden som ex krulligt hår)
Delanoir
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 129
Blev medlem: 2007-08-26 17:27
Ort: Helsingborg

Inlägg av Delanoir »

Snibben skrev: Tja, jag bara tog den klassiska (som i antikt klassiskt) beskrivningen och där beskrivs de som vita, tror dock att de är mer grekiska i sitt utseende.

Hårfärg ja, hudfärg nej. Jag må inte tro på rasernas segregation men kentaurerna är inte ett så pass stort släkte och evolutionen är bara 10 000 år. Kentaurerna bör alltså inte avika från sin första urfader då de inte levt den långa tid det tar för dem att anpassa hudfärg (eller andra skiftande utseenden som ex krulligt hår)
...fast evolutionen har pågått ungefär lika länge för de andra folkslagen, och dessa skiljer sig åt ganska rejält sinsemellan (tänk på människorna, svartfolken eller alverna). Jag kan förstå din tanke, och det är inte det att jag förespråkar femtioelva undergrupper av kentaurer, men det känns som att förklaringsmodellen haltar om man ska hänvisa till evolutionen för att förklara varför alla kentaurer har likartat utseende.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Bättre i så fall att säga att kentaurer inte spridit sig lika mycket som andra raser, och därför inte behövt anpassa sig till olika omgivningar. Men krulligt hår har minsann vissa kentaurer, för det har jag sett på grekiska urnor! :D
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Delanoir skrev:
Snibben skrev: Tja, jag bara tog den klassiska (som i antikt klassiskt) beskrivningen och där beskrivs de som vita, tror dock att de är mer grekiska i sitt utseende.

Hårfärg ja, hudfärg nej. Jag må inte tro på rasernas segregation men kentaurerna är inte ett så pass stort släkte och evolutionen är bara 10 000 år. Kentaurerna bör alltså inte avika från sin första urfader då de inte levt den långa tid det tar för dem att anpassa hudfärg (eller andra skiftande utseenden som ex krulligt hår)
...fast evolutionen har pågått ungefär lika länge för de andra folkslagen, och dessa skiljer sig åt ganska rejält sinsemellan (tänk på människorna, svartfolken eller alverna). Jag kan förstå din tanke, och det är inte det att jag förespråkar femtioelva undergrupper av kentaurer, men det känns som att förklaringsmodellen haltar om man ska hänvisa till evolutionen för att förklara varför alla kentaurer har likartat utseende.
Jag tänkte mig nog mer att människor och svartfolk hara skapats av gudarna olika men kentauren har bara skapats som en sort, det var det jag menade med evolutionen inte skulle ha kickat in som den gjort i vår värld.
anders skrev:Bättre i så fall att säga att kentaurer inte spridit sig lika mycket som andra raser, och därför inte behövt anpassa sig till olika omgivningar. Men krulligt hår har minsann vissa kentaurer, för det har jag sett på grekiska urnor! :D
Är du säkert på att det inte var lockigt. De gamla grekerna älskade lockigt hår, som inte är detsamma som krulligt (också kallat för ulligt).
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tittar man på det fåtal avbildningar från soltågens tid dar kentaurer kan synas bland de kampande solfararna bar dessa alltid heltackande hjalmar. Frågan om frisyrval hos de "efariska kentaurerna" måste således avgoras på annat vis. 8)
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev:Tittar man på det fåtal avbildningar från soltågens tid dar kentaurer kan synas bland de kampande solfararna bar dessa alltid heltackande hjalmar. Frågan om frisyrval hos de "efariska kentaurerna" måste således avgoras på annat vis. 8)
Nog inte frågan om frisyrval. Rakt, lockigt eller krulligt hår beror på hur hårsäckarna är formade. Man kan förvisso både locka och permanenta håret till en "afro"liknande kvalitet men det senare kräver vissa kemikalier (hårsprey) som nog inte finns i Altor.

Kom de "efariska kentaurerna" med soltåget eller levde de redan i efaro. Och finns dekvar där?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag gillar solbrända bruna kentaurer (inte blekvita) som standard och gällande över hela Altor. Sedan tyckte jag också det räckte med kentaurer i Ereb och Akrogal.
Skriv svar