Övriga Folkslag

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Rätta mig om jag har fel, men har inte blodsalverna en rätt viktig del i Hynsolges historia. Visst, det går att byta ut mot galen nekromantiker eller så (dom ploppar ju upp ungefär vart tredje år med en här av odöda och en obotlig optimist att just dom ska lyckas ta över världsherraväldet utan inblandning av glada äventyraramatörer...), men jag tyckte ändå om tanken på de förstenade skogarna etc.

Och silveralverna? Är dom helt borta eller föds var hundrade alv med vingar, emigrerar och flyttar till ett moln? Dom har ingen särställning i ereb, men det tillägnades iallafall en artikel om dem i "monster och män".

Likaledes så har jag svårt att se att en goianaalv eller landori alv plötsligt skulle känna en oerhörd lust att sluta upp med att röka svamp under en mångtusenårig korkek med de andra alverna (eller vad alver nu gör) för att segla ut på de nio oceanerna i en barkbåt.

Om vi sammanfogar alverna till en enhet så får "rasen" som sådan göras om rejält från diverse modulbeskrivningar tror jag...

Injirer etc är så pass nya påfund att de kan avlägsnas spårlöst, men de arter som vi lärde känna redan i monsterboken på %-tiden har användts flitigt av diverse skribenter genom åren.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Håller med Fafnir, blodsalverna får inte tas bort. Då tycker jag snarare att mörkeralverna skall väck. Vad jag vet nämns de inte direkt i något Erebaltorrelaterat sammanhang. Har bara läst om dem i Alvmodulen, vilken inte var någon höjdare, dock lite osäker dock på om de där placerades någonstans i Ereb. Sen känns ju blodsalverna lite mer "egna" till skillnad från mörkeralverna.

Angående de olika subgruppernas vara eller icke vara är jag dock lite mer kluven. Tycker om iden med lite mer regionalt anpassade kulturer, men dessa kanske kan infogas under varje subgrupp, t.ex. kan det vara skillnad mellan skogsalver från goiana och landori. För mellan dvärgarna är det väl skillnader beroende på vilket område de kommer ifrån?
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Okej, vi kanske måste ha kvar Blodsalverna iaf.

Hmm...har för mig att mörkeralverna påverkade historien på något sätt för länge sedan när de uppstod...men jag kan mycket väl ha fel.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Flytt

Inlägg av Gunther »

Jag har flyttat detta ämne till Folkslag eftersom det passar bättre här.

/Mvh.
Admin Gunther
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Jag tycker nog att man kan ha kvar de alver som man vill
bara det finns en bra förklaring till varför de finns
är det en miljö anpassning eller en guds ingripande
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Boris skrev: Det man borde fråga sig är var finns det alver och varför och hur har dom påverkats
av sin miljö
Exakt. Och var kommer de ifrån. I många spel är de "aliens" men det tycker jag är svårsmält. Men det rätta sättet att tackla det här på är naturligtvis att börja från början och se var man landar. Kanske visar det sig att högalver inte är något annat än den "stam" som idag tros vara den äldsta?
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Angående flytten så ska jag fixa det.

Angående det jag sa om försiktigthet och det Osbjer sa om konservatism, så tycker jag inte att era idéer är dåliga. Det är inte det, utan jag är bara tveksam på om det passar. Projektets mål är, som sagts tidigare, att fylla ut och finjustera lite. Jag delar helt enkelt inte er "aha-upplevelse". =)

Men jag är också ganska konservativ av mig... 8)
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

Gunther skrev:Angående flytten så ska jag fixa det.
Jag fixade det.

/j
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Bra, bra. Hädanefter så får ni gärna skapa nya trådar under Folkslag om ni vill diskutera andra folkslag i detalj. =)
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Gunther skrev: Angående det jag sa om försiktigthet och det Osbjer sa om konservatism, så tycker jag inte att era idéer är dåliga. Det är inte det, utan jag är bara tveksam på om det passar. Projektets mål är, som sagts tidigare, att fylla ut och finjustera lite. Jag delar helt enkelt inte er "aha-upplevelse". =)

Men jag är också ganska konservativ av mig... 8)
Jag tror, som i är ganska säker på, att när allt jämkats med det officiella materialet så kommer det att vara klart att det här bara är en lucka som fylls ut. För att hålla det allmänt så är det, som jag ser det, precis det här det handlar om. Du kallar det själv att fylla ut. Det är precis det vi gör. Just nu ligger fokus enbart på nya saker. Allt detta kommer att dämpas och justeras och integreras med övriga gamla Ereb med allt vad det innebär. Vi jobbar alla på olika vis, men efter vad jag har läst i övriga trådar är alla ganska samspelta. Helt enkelt, häng inte upp dig på detaljer. :) Det handlar fortfarande om samma gamla alver.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Tja, det får väl framtiden utvisa. Sätt er och skriv så får jag väl komma med förslag. Det blir nog bra.
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Hmm, hur gör jag nu?
Hade tänkt öppna en tråd för lite spåneri kring vargmännen, men är det ett för smalt ämne för en egen tråd? Borde man spåna i denna tråd och allmänt om djurfolk eller...?
Lazarous
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-02 15:08

Inlägg av Lazarous »

Jag tycker man bör spalta upp så mycket som möjligt i egna trådar. Blir lättare att hitta saker då.

Vargmännen bör ha en egen. Tycker rentav att man t.ex kan ha allmänt om Dvärgar i en tråd här men skriva om städer och riken i egna trådar under Länder.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Vije: Starta du en egen tråd om vargmän.
njord
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 7
Blev medlem: 2007-03-08 12:29
Ort: Tofte, Buskerud, Norge

Övriga folkslag??

Inlägg av njord »

I en sinkadus (har glömt vilket nummer det var, men det var isamband med Monsterboxen) Fanns det ett folkslag som kallades Dé Tengìi. Dessa kustlevande varelser var dominanta, grymma och gifttåliga (fast de tålde inte alkohol och C-vitamin). Enligt deras sägner skulle de vara förvisade från sin ö till ereb altor.
Hur ska man göra med dessa och var skall de placeras i ereb?
En ide kunde vara att placera ett rike för dem på någon icke beskriven plats tex mellan Zorakin och erebos eller låta dem vara spridda i olika klaner runt kopparhavet som de flesta för övrigt inte ville lämna. Många var kritiska till denna ras men själv fann jag dessa varelser tilltalande!! :twisted: (ok de var klart bättre än vanliga människor men....)

I samma sinkadus beskrevs Kungspegasen, ska den finnas kvar eller är den bara onödig?
Skriv svar