Övriga Folkslag

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Läste nyss nämnda sinkadus, och tycker inte att vi behöver se den informationen som officiell
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Med tanke på vad som har diskuterats tidigare om vad som ska strykas resp. inte omnämnas, finns det egentligen ingen anledning att inte ha med De Tengii. Vad jag kan se krockar de inte med något annat material. Finns det folk som tycker att de är coola är det väl bara att ha kvar dem. Om De Tengii lever i små kolonier längs ödsliga delar av Västerhavets kust kan det väl knappast störa någon?
Jag säger: Ta med dem om någon kan tänka sig att skriva om dem. Kanske kan de, tillsammans med andra småraser som Magirer o.dyl. få ett eget litet avsnitt i den färdiga pdf:en?
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

...eller, eftersom dom inte påverkar något, strunta i att nämna dom och lägga energi på att skriva om annat! 8)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Gunther skrev:...eller, eftersom dom inte påverkar något, strunta i att nämna dom och lägga energi på att skriva om annat! 8)
Sekonderar detta :)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Min poäng var att man kan strunta i att nämna om man vill. Vill någon ha med dem ska dock inget hinder finnas. Någons personliga preferens bör inte vara ett hinder för någon annans personliga preferens...
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Adragoor skrev:Min poäng var att man kan strunta i att nämna om man vill. Vill någon ha med dem ska dock inget hinder finnas. Någons personliga preferens bör inte vara ett hinder för någon annans personliga preferens...
Definitivt. Så bör det ju vara.
felix falk
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-13 15:20

Inlägg av felix falk »

Vad anser ni om Karkionen, den flygande myspantern.
Själv anser jag att de är lite fåniga men har en potential i sin mysighet. Kanske borde de inte få vara en ras snarare gudomliga budbärare från annat portalplan. Typ sjutton stycken som bor på mystiska platser.

Dessutom borde en svartalf tråd startas med tanke på hur många svartalfer det finns, i monsterboken benäms dem väl som vanlig, dvs minst ett gäng svartalfer i varje äventyr. :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

orcher

Inlägg av Mikael »

Karkionen gillar jag som fenomen! Erebs Aliens. Visa varelser som studerar världen och håller sig borta från den. Personligen har jag endast använt en karkion under 20+ år, och det är den som bor nära Kandra. Gillar den ändå.

Svartalfer, orcher, svartfolk. Beskrevs i Svartfolk, men jag inte gillade de 50-11 raserna som beskrevs där. Kan någon ta på sig att se över den röran. Kompendiet innehåller massor av goda idéer men de olika raserna var inte del av dem.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Karkioner är ju utomordentligt härliga varelser... Dessutom är de ju rätt unika, och ger Ereb charm. De behöver inte integreras särskilt mycket med något annat eftersom de är ensamvargar, rätt ovanliga och kommer från en annan värld. Men glöm för all del inte bort dem! Eller andra Ereb-unika varelser heller för den delen!
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Speciellt varelser som t ex Karkionenen, som faktiskt används i äventyr och liknande, tycker jag bör nämnas.
Användarens profilbild
Didra
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-03-10 00:15
Ort: Umeå

Inlägg av Didra »

felix falk skrev:Kanske borde de inte få vara en ras snarare gudomliga budbärare från annat portalplan.
Det finns en mycket trevlig artikel i Sinkadus 26 om karkioner och där beskrivs det att (som adragoor nämnde) de härstammar från ett helt annat universum och inte är skapade av Erebs gudar.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Döpt om denna tråd till "Övriga Folkslag"

Dessa innefattas av...

Högman
Magir
Raggman
Skogsman
Karkion
Anka
Kentaur
Halvorch
Halvalv

Vargman - Har fått en egen tråd: viewtopic.php?t=88


...och källan är "De Humanoida raserna"

Ifall ni anser att någon av de ovanstående folkslagen sla få en egen tråd så är ni välkomna att starta en.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ankor har också en egen tråd. Själv tyckte jag alltid att monsterboken var mycket bättre än Monster, speciellt avs grundegenskaperna. Sådana detaljer som grundegenskaper ligger dock som jag uppfattat det utanför detta projektet.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Spelknepe skrev:
Halvalv

Enligt de teorier som jag tagit fasta på (alver har en gemensam "själ" förbehållen älvfolk) så finns det inga halvalver som får lite av alvers förmågor. En halvalv kan finnas men är då antingen en fullvärdig alv med en människoförälder eller en fullvärdig människa med en alvförälder. Visst kan halvalven bli söt och få spetsiga öron men är den en männsiak så är den och är den en alv så är den. Alltså en halvalv är ingen alv-light.

Funkar?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

halvfolk

Inlägg av Mikael »

Psipo skrev:
Spelknepe skrev:
Halvalv

Enligt de teorier som jag tagit fasta på (alver har en gemensam "själ" förbehållen älvfolk) så finns det inga halvalver som får lite av alvers förmågor. En halvalv kan finnas men är då antingen en fullvärdig alv med en människoförälder eller en fullvärdig människa med en alvförälder. Visst kan halvalven bli söt och få spetsiga öron men är den en männsiak så är den och är den en alv så är den. Alltså en halvalv är ingen alv-light.

Funkar?
Mig gilla Psipos analys. Halvfolk finns i ytterst ovanliga fall när tycke uppstått eller våldtäckt lett till avkomma. Det kan förekomma mellan en radda olika raser och folk så att räkna upp dem är bara onödigt. Skippa dem och låt varje SL lösa grundegenskaperna själv. Hur de agerar och vilken kultur de tillhör beror på uppfostran och uppväxt, dvs föräldrarnas bakgrund. Det räcker tycker jag.
Skriv svar