Dvärgar

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Nya tillägg till religion och magi

Inlägg av birkebeineren »

Kaonashi skrev:Igår natt läste jag lite i Krilloan och hittade lite intressant information. Dvärgarnas samlingsnamn för gudarna är æsir (väldigt nära till asarna), hur soim haver. En ny gud har famkommit och det är visdommens gud Wôdur. Denna gud är extremt lik den förkristne guden Oden enligt den lilla beskrivning som ges.
Jag tror att bästa herr mästar Guazzo Arathazo (eller hur han nu stavar) ursprungligen kom från Kard i norra Ereb och där råkat ut för jordernas och sardernas Aesirgudar. Länge sen jag läste Krilloan men tror det var så?
Lazarous
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-02 15:08

Inlägg av Lazarous »

Jag trodde egentligen det var elementarmagi som dvärgarna utnyttjade mest. Troligtvis något jag bara fått för mig.

Går man efter gamla Expert: Magi så kan de även använda Mentalism och Nekromanti. Kan inte föreställa mig att det senare är alls särskilt förekommande.
Kaonashi
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 20
Blev medlem: 2007-02-26 00:24
Ort: Malmö

Inlägg av Kaonashi »

Jag tror att bästa herr mästar Guazzo Arathazo (eller hur han nu stavar) ursprungligen kom från Kard i norra Ereb och där råkat ut för jordernas och sardernas Aesirgudar. Länge sen jag läste Krilloan men tror det var så?
Birkebeinaren: Det kan vara därför jag tyckte det var lite väl suspekt :P är inte så bevandrad i jorernas gudar. Jag tror du stavade namnet rätt, jag tänker inte ens försöka stava det. Du har även rätt i att han kommer från Kardien. I vilket fall som helst vill jag be om ursäkt för mitt misstag.
Jag trodde egentligen det var elementarmagi som dvärgarna utnyttjade mest. Troligtvis något jag bara fått för mig.

Går man efter gamla Expert: Magi så kan de även använda Mentalism och Nekromanti. Kan inte föreställa mig att det senare är alls särskilt förekommande.
Lazarous: Elementarmagi är väldigt logiskt självfallet, iaf jordens element. Fast det jag hörde var att talmagin var vanlig. Om någon har tillgång till magiboxen så skulle vi kunna sprida ljus över saken :) Jag tyckte bara att symbolisen verkade passa bra, särskilt med tanke på dvärgarnas specifika ikonografi.

//E
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Jag trodde egentligen det var elementarmagi som dvärgarna utnyttjade mest. Troligtvis något jag bara fått för mig.

Går man efter gamla Expert: Magi så kan de även använda Mentalism och Nekromanti. Kan inte föreställa mig att det senare är alls särskilt förekommande.
Lazarous: Elementarmagi är väldigt logiskt, iaf jordens element. Fast det jag hörde var att talmagin var vanlig. Om någon har tillgång till magiboxen så skulle vi kunna sprida ljus över saken :) Jag tyckte bara att symbolisen verkade passa bra, särskilt med tanke på dvärgarnas specifika ikonografi.
[/quote]

Dvärgarna har väl särskilda kopplinar till Röstmagi och Symbolism. Vad gäller Elementarmagi så har ju åtminstone de bergtagna en särskild koppling till jordens element och elementarer. Men om andra dvärgar har en så mer spirituell koppling till sitt element är enligt mig tveksamt. För mig är dvärgar ganska krassa, och deras spiritualitet är kopplat till siffror, tal, logik och numerologi.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kaonashi skrev:Det kan vara därför jag tyckte det var lite väl suspekt :P är inte så bevandrad i jorernas gudar. Jag tror du stavade namnet rätt, jag tänker inte ens försöka stava det. Du har även rätt i att han kommer från Kardien. I vilket fall som helst vill jag be om ursäkt för mitt misstag.
Absolut ingenting att be om ursäkt för! :)

...och du har rätt, mäster Arathazo är rätt suspekt. :wink:
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Nya tillägg till religion och magi

Inlägg av Gunther »

Kaonashi skrev:Magi, är något som vi alla vet är ovanligt för dvärgar, men jag fick höra genom en vän som hade magiboxen att den vanligaste nyttjade magin för dvärgar var magiskolan röstmagi. Jag kan även tänka mig att symbolismens magiskola används av olika grupper, i form av tattueringar och inristningar på vapen och i berget självt.
Röstmagin är helt förbehållen dvärgarna. Dom är dom enda som besitter nog med röst.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Det här med symbolism blir ju väldigt likt dvärgarnas klassiska "Rune Magic" om de skulle tillämpa den.
Kaonashi
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 20
Blev medlem: 2007-02-26 00:24
Ort: Malmö

Inlägg av Kaonashi »

Spelknepe: Det tråkiga är, är att du faktiskt har rätt i det hela. Det är tyvärr den enda logiska lösningen jag kan komma på dvärgarnas magiska vapen och magiska fällor (om man bortser från besvärjelsen "förtrolla vapen").

//E
Kaonashi
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 20
Blev medlem: 2007-02-26 00:24
Ort: Malmö

Inlägg av Kaonashi »

Dvärgarna har väl särskilda kopplinar till Röstmagi och Symbolism. Vad gäller Elementarmagi så har ju åtminstone de bergtagna en särskild koppling till jordens element och elementarer. Men om andra dvärgar har en så mer spirituell koppling till sitt element är enligt mig tveksamt. För mig är dvärgar ganska krassa, och deras spiritualitet är kopplat till siffror, tal, logik och numerologi.
Du har självfallet rätt vad gäller de bergtagna, vad jag minns kan de med ren vilja frammana gnomer bland annat. Tror inte jag hade några intentioner att spela på en spirituell länk mellan dvärgar och deras element på ett magiskt plan. Jag menade helt enkelt att det är troligast att en elementarmagibrukande dvärg använder jordens element med tanke på dess fördelar i underjorden. Eld är ju annars ett element som man skulle kunna sammanlänka till de mer föredragna magiskolorna bland de magiutövande dvärgarna.

Birkebeinaren: Den dvärgen är ytterst lurig, särskilt eftersom han är en d*****log :P
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Kaonashi skrev:Spelknepe: Det tråkiga är, är att du faktiskt har rätt i det hela. Det är tyvärr den enda logiska lösningen jag kan komma på dvärgarnas magiska vapen och magiska fällor (om man bortser från besvärjelsen "förtrolla vapen").

//E
Äh, Ereb är ju i många fall mainstream så jag tycker inte att vi behöver oroa oss över det. Å andra sidan kan symbolismen vara betydligt mer mångfacerterad än klassiska runmagi brukar framställas. Jag skulle nämligen vilja se lite fler, vad ska man säga, personlighetstyper hos dvärgarna, och genom att låta dom bemästra en skola som Symbolism så tillåts dvärgen en del "oärliga" besvärjelser. Jag frångår hellre den typiske dvärgen i hur han beter sig än att han kan rista magiska runor. Och då är symbolism ett steg på vägen. Klassisk dvärgmagi är ju typ "stenens herre", "lavaström", "framana golem", "hamra" och vad det kan vara. Inte "epilepsi, "lockelse" och "plåga".
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Nu minns inte jag exakt vad vi sa i språktråden, men de "germanska" runorna är väl förbehållna jori? Så klassiska dvärgrunor (som ju är futharkbaserade) bör vi kanske inte ge dem. Dessutom har ju dvärgarna en tydlig förkärlek för geometriska tecken och regelbundenheter.

Tycker definitivt att dvärgarna bör ha ett skriftspråk, för inventarier, listor och scheman. Men är det verkligen magiskt? Är det inte de geometriska figurerna och mystiska symbolerna (a la kabbalah) som är magiska? Symbolism behöver ju inte ha något med runor att göra...
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Dvärgarnas skriftspråk beskrivs som runrad i kampanjboken sid. 45. Det finns väl ingen anledning att ändra på att dvärgarna skriver med runor. Hur dessa sen ser ut är mig veterligen inte känt. Jag kommer nog att återkomma med ett förslag på gryndur-runor när jag är säker på¨vilka ljud som ingår i det språket...
F.ö. sägs också att dvärgar ibland skriver med den joriska runraden.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Adragoor skrev:Dvärgarnas skriftspråk beskrivs som runrad i kampanjboken sid. 45. Det finns väl ingen anledning att ändra på att dvärgarna skriver med runor. Hur dessa sen ser ut är mig veterligen inte känt. Jag kommer nog att återkomma med ett förslag på gryndur-runor när jag är säker på¨vilka ljud som ingår i det språket...
F.ö. sägs också att dvärgar ibland skriver med den joriska runraden.
Runor kan ju också vara ett generiskt ord för skrivtecken. Jag ser gärna något mer fyrkantigt och symmetriskt, och mindre "vikingatida". Runor kanske bara antyder att de ägnar sig åt gravyr, vilket väl är rimligt.
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Peter skrev:Jag ser gärna något mer fyrkantigt och symmetriskt, och mindre "vikingatida".
Kilskrift?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kilskrift

Ser ganska coolt ut egentligen.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

vije skrev:
Peter skrev:Jag ser gärna något mer fyrkantigt och symmetriskt, och mindre "vikingatida".
Kilskrift?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kilskrift

Ser ganska coolt ut egentligen.
Spot on: SPOT ON! :D

Tänk dig det i en sligna längs ett oktagram... mumma
Skriv svar