Dvärgar

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Lazarous
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-02 15:08

Inlägg av Lazarous »

Jag tror tanken är att Kardbergen koloniserades av dvärgar som vandrade in norrifrån, sk Nordadvärgar, medan Nidabergen befolkades av Grynnerdvärgarna, som ursprungligen vandrade under demontungan.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Lazarous skrev:Jag tror tanken är att Kardbergen koloniserades av dvärgar som vandrade in norrifrån, sk Nordadvärgar, medan Nidabergen befolkades av Grynnerdvärgarna, som ursprungligen vandrade under demontungan.
Jo absolut jag är med på det tåget nu (löste ju mitt gamla problem), men i min och Erebs ungdom då... :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9044
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Peter skrev:?? Är ínte Mitraka en Trudvangmetall?
Så är det nog, men jag gillar namnet! :D

...lovar att det inte skal hända igen. :oops:


Fast hemma i MIN värld...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9044
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Lazarous skrev:Jag tror tanken är att Kardbergen koloniserades av dvärgar som vandrade in norrifrån, sk Nordadvärgar, medan Nidabergen befolkades av Grynnerdvärgarna, som ursprungligen vandrade under demontungan.
Så låter bra!

Rörande Nidabergens dvärgar så har jag lite ideer som har att göra med nargurerna... Kommer snart!
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Vill uppmärksamma er på denna fristående bok angående dvärgar.

http://www.erebaltor.se/other/dvargar.pdf

Lägg också märke till notisen "Detta verk är fritt att kopiera och sprida. Försäljning eller annan användning för ekonomisk vinning förbjuden." som gör det möjligt för oss att i stort sätt modifiera och klistra in på wikin. Kan ju användas som inspiration iaf. :)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Wow, gediget arbete! :shock:

Nu har jag ju inte läst hela alltet, men jag antar att du har det. Hur verkar det? Hur är standarden? Mina omedelbara reaktioner var i alla fall:

* Synd att det inte finns illustrationer. Ganska torrt med bara text.
* Runorna är för snirkliga (skulle knappast gå att karva, vilket ju är runornas ursprung). Skulle vara lämpligare med lite kantigare runor, tycker jag i alla fall.
* Dvärgarna behöver fortfarande beskrivas i sitt kulturella sammanhang (vad skiljer en aidnebergsdvärg från en grynnerbergsdvärg?)

Får vi verkligen förändra vad vi vill i texten? Det minsta vi borde göra är att anpassa layouten till ErebAltor.se:s standard.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Får vi verkligen förändra vad vi vill i texten? Det minsta vi borde göra är att anpassa layouten till ErebAltor.se:s standard.
Vi får nog anpassa innehållet till Ereb Altor, och inte bara layouten. :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Kan vi enas om att det gick en första kolonisationsvåg från Akrogal till norra Ereb (Barbia och Kard) ca 1500 f.O.?
(Den andra vågen som skedde på 600-t f.O. är officiell och gick enligt källorna till Orghin och så småningom Marjura...kanske även söderut?)

Vad säger Ni ansvariga?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9044
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Kan vi enas om att det gick en första kolonisationsvåg från Akrogal till norra Ereb (Barbia och Kard) ca 1500 f.O.?
(Den andra vågen som skedde på 600-t f.O. är officiell och gick enligt källorna till Orghin och så småningom Marjura...kanske även söderut?)
Tycker det låter bra, men ansvariga bör kanske säga sitt först?

En fråga är om dessa norddvärgar på 1500-talet fO kände till järnsmidets konst? Denna sägs ju ha upptäckts i Grynnerbergen av dvärgarna där, eller?
Skulle kanske vara interessant att låta denna konst vara okänd for Kard och Barbias dvärgar? Kard lärde sig först av jorderna, och Barbias dog ut ovetande?
...inte helt genomtänkta ideer men ändå.. :?

Andra vandringsvågen i norr gick möjligtvis via Marjura helt ner till Rung på Trinsmyra i Trakorien?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Dvärggruvan i Barbia sysslade med mithril va? Borde väl kunnat järnsmide också i så fall...eller minns jag Barbia fel?

Rung-dvärgarna är väl arvtagare till befriade dvärgslavar!?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9044
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Dvärggruvan i Barbia sysslade med mithril va? Borde väl kunnat järnsmide också i så fall...eller minns jag Barbia fel?

Rung-dvärgarna är väl arvtagare till befriade dvärgslavar!?
Dvärggruvan du tänker på är den mithrilgruva som dvärgar från Nidabergen upptäcker 350 eO. Jag har planer om att ta mig an Barbia när jag nu börjar bli klar med Nargur (rätt så sammanknutna i min tappning) och har tänkt mig att denna dvärgexpedition från Nidabergen hittar en gammal utdött bosättning från före Mörkertiden och i denna upptäcker mitrhil (eller mitraka.. :roll: ). Sannolikheten for att dessa utdöda norddvärgar behärskade järnsmide är dock stor om de kunnde bearbeta mitrhil... eller kanske inte nödvandigtvis?

De tidligare dvärgslavarna bebor Kopparbergen på Palamux och härstammade från Drylo(?) på fastlandet. Rungdvärgarnas härstammning nämns inte tror jag men då dvärgar finns på Marjura och kopplingar mellan denna ö och Trinsmyra funnits sedan långt tillbaka så tänkte jag mig att de kom härifrån?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Rungs dvärgar?

Inlägg av Mikael »

Vad säger Lazarous?
Rungs dvärgar känns som en fråga för Brior.

Personligen känns det som en märklig resa för dvärgarna att segla över havet från Marjura. Även den kortare resan från tex Kard är lång nog för en dvärg.

Håller på att läsa igenom den pdf Lazarous lade upp på tråden (sid 9). Den behöver uppdateras och en sammanfattning av vad som sagts sedan dess bör läggas till. :) återkommer med tankar om pdfen.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Alla (eller iaf de flesta) av Trakoriens dvärgar är väl ättligar till de slavar som togs och fördes till öriket för en massa år sedan.

Men de kan säkert ploppa upp ur bergrunden här och var helt utan hjälp från sjöfarande människor.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Titta vad jag fann!
birkebeineren skrev:Tror en källa till dvärgarnas existens i Rung på Trinsmyra efterlystes tidligare i tråden och jag hittade precis denna på sidan 53 i Trakorien-modulen.

Dvärgarna välde trots sin motvilja mot havet att färdas från Ransard där de var hårdt trängda och till Trinsmyra för att där leva i god harmoni med runglerna.

De övriga dvärgarna i Trakorien, de i Kopparbergen på Palamux, kom dit som slavar och tycker inte om människor
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

pdfn: I det stora hela mkt bra! Detaljer och förslag på ändringar som jag funderat på...

Historia: 9000 f.O....Deras urhem antas i Ereb vara de naturliga grottsystemen i Grynnerbergen. Troligtvis är Akrogal dvärgars riktiga urhem.

ca 7000 f.O. Första kända dvärgspåren i Grynnerbergen.
birkebeineren skrev: Dvärgarna uppstod någonstans i Akrogal, eller rättare sagt under Akrogal, men mycket tidligt vandrade de västerut genom system av urgrottor. Överjorden var ett okänt begrepp även om de ibland lämnade de djupa urgrottorna och utforskade mindre grottor nära ytan. Dvärgarna var fåtaliga och levde ett hårt men enkelt liv; de skylade nödtorftigt sina kroppar med hår och skägg, de drack källvatten och maten bestod av vilda svampar samt olika mineraler de knackade loss ur berget med enkla stenyxor. Den enda Guden var med dem. När dvärgarna såg Överjorden först gången har sedan räknats ut till att ha varit vid den åttonde fullmånen 6837 fO. Platsen var någonstans i nordvästra Grynnerbergen och den första varelse dvärgarna såg och också den som nedtecknade händelsen var en alv vid namn Tirilion (se EAs Spelarbok sidan 56). Upptäckten av Överjorden var en mycket omskakande händelse för dvärgarna men de anpassade sig och från Grynnerbergen utforskades även denna nya värld. Dvärgarna såg det mesta av Ereb, Akrogal och Soluna både underifrån och ovanifrån, och flera raser/kulturer utveclades, men deras bosättningar var små och utspridda under denna Stenens Ålder. Först när dvärgarna i deras största bosättning under Grynnerbergen lärt sig odla svamp kunde en högkultur utvecklas och snart behärskades konsten att framställa metaller; Bronsets Ålder kunde inledas 3700 fO. Andra bosättningar lärde sig snabbt konsten men Grynnerbergens storrike sågs som det främsta bland jämlika. När järnet upptäcktes 1700 fO var det i Grynnerbergen och nu började denna kultur kraftigt dominera andra dvärgar. Bruket av Grynnerdvärgarnas språk som "allmänspråk" blev nu vanligt. När så förlusten mot människorna kom i "Järnkriget" 1534 fO och dvärgarna förlorade mycket av sin makt, utvandrade många från Grynnerbergens storrike. De dvärgar som blev kvar bildade nya mindre riken, varav ett är dagens Tharath-Khôn. Det äldre riket från Bronsets Ålder ligger numera förseglad (?) djupt nere under de nyare rikena från Järnets Ålder.
Återigen; för er att tycka till om! :D
Jag vill stryka alliansen mellan de gamla 4 folken. viewtopic.php?t=274

ca 1500 f.O. akrogaliska dvärgar vandrar via Orghin ner i norra Ereb och bosätter sig i Kard och Barbia.

1060 bosätter sig dvärgar från Grynnerbegren i Oestra Nida (Mörkrets Berg) för dess rikedomar och närhet till Jorpagnas kärnland?
Jag för åter fram förslaget om att Mörkrets berg saknar dvärgrike idag, men har gruvor. Anledningen till att jag dragit den slutsatsen om dvärgarna och skapat förklaringen att de dvärgar som förr hade sitt rike i Mörkrets berg flyttat västerut pga svartfolk är den karta som finns på s. 33 i kampanjhäftet till EA.
Dvärgarna som under kejsartiden koloniserade Mörkrets berg innan de blev mörka, flyttade när svartfolken strömmade in under imperiets sönderfall. De hävdar fortfarande överhöghet över bergen och är därför mäkta förbannade på Nidabergens dvärgars prospektering i Mörkrets bergs östra utlöpor. Deras rike Tang-Khauzer ligger idag i östligaste Aidnebergen, någonstans norr om Fristaden.
Kommentarer?
600 f.O. skedde ny invandring från akrogal till Orghin, inte från Ereb som man kan tro i pdfn. Några fortsätter 500 år senare till Marjura.

ca 350 Nidadvärgarna sänder expedition till Barbias utdöda dvärgrike?

Finns säkert fler dvärghistoria i källorna. Fristaden? Sygosunds bro? Nohstrils dvärgstad?

Bosättningar: Rikena i Barbia, Drylo, Rung, Aidne, Nohstril? (Akrogal, Soluna, Orghin???kanske kan skippas än så länge)

Samhälle: Dvärgar är en mycket stplt ras och anses av många lärde tillhöra stenfollken.
Klasser: Var tog krigarkasten vägen? (M&M tror jag va?)

Konst: Några oinredda bergssalar med slätstrukna bänkar finns det väl? :)

Hantevrk och Militärt: Stora stående arméer förutom allmän värnplikt? Varför då? Slöseri på inaktiva soldater?

Dvärgisk tideräkning: Hur förväntas kungen arbeta?

Stryk min "Moria"-historik. Möjligen med undantag för det om Månsilver och Cerbergen och Månalverna som verkar ha bollats på tråden också.

Lagens salar / Laggrottorna måste bara in. :D
Skriv svar