Dvärgar

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Väldigt bra, fläska på bara med historia beskrivningen framför allt fornhistorien
Kaonashi
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 20
Blev medlem: 2007-02-26 00:24
Ort: Malmö

Inlägg av Kaonashi »

jag hoppas verkligen att få tag i den sinkadusen så jag kan fortsätta att skriva en mer ingående version inom alla aspekterna.

Jag håller med dig att det där med rustningar. Jag tror att dvärgarna bär ringbrynjan av traditionella skäl. Dvärgar ter sig vara väldigt traditionsbundna. Ett annat alternativ är att den vanligaste gruppen av "krigare" är de med ringbrynja medan elitgrupperna har exklusivare rustningstyper.

vad gäller ansvar för dvärgar så är det möjligt at jag kan ansvara för den men det vore bra om det vore en till så jag kan bolla tankar under besluten :P eller nått. Jag är morgontrött.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Vi är alla här dina tacksamma bollplank :D
Kaonashi
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 20
Blev medlem: 2007-02-26 00:24
Ort: Malmö

Inlägg av Kaonashi »

Tack Fafnir =)

Nu har jag lite arbete att jobba på dvärgarnas samhälle. Det lilla som kan utläsas men innan dess så skulle jag vilja EFTERLYSA: Sinkadus eller annan tidskrift med artiklar som handlar om dvärgar i Ereb Altor.

//E
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Hmm...enligt en artikel i Sinkadus (#12) använder dvärgar lamellpansar och kabuto. Inte för att det nödvändigtvis måste vara så, men masker är ju coolt. Bara så att du/ni tittar på artikeln.

Sinkadus finns att ladda ner på DC, men det är inget som projekt Ereb Altor stödjer.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Angående ansvarsområde så har jag en kompis som kanske är intresserad (kanske främst då av att utveckla Grynnerbergsdvärgarna).
Kaonashi
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 20
Blev medlem: 2007-02-26 00:24
Ort: Malmö

Inlägg av Kaonashi »

Angående ansvarsområde så har jag en kompis som kanske är intresserad (kanske främst då av att utveckla Grynnerbergsdvärgarna).
Din vän är självfallet välkommen att hjälpa till, alla som vill får gärna komma ombord. Det är ju en gemensam utveckling. Däremot så kommer Grynnerbergens dvärgar att bli den riktigt stora "grejen" om man säger så med tanke på att det är den äldsta kända dvärgbosättningen. Den kommer få stå förebild för andra samhällen eftersom större delar av klanerna utvandrade från Grynnerbergen

//E
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Alver vs Dvärgar?

Inlägg av Psipo »

Hur ser det här ut? I många klassiska fantasivärldar skyr dessa varandra som pesten. Att de har svårt för varandra är något jag kan köpa, klyscha eller inte. Men varför? Deras filosofier är så klart fundamentalt olika men räcker det? När korsas deras vägar och varför?

I enlighet med alvtråden skulle jag gärna se att vissa dvärgfästen skövlar lite mer skog (till maksiner, kol och allt) än vad alverna tycker är ok.

Funkar?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Re: Alver vs Dvärgar?

Inlägg av Peter »

Psipo skrev:Hur ser det här ut? I många klassiska fantasivärldar skyr dessa varandra som pesten. Att de har svårt för varandra är något jag kan köpa, klyscha eller inte. Men varför? Deras filosofier är så klart fundamentalt olika men räcker det? När korsas deras vägar och varför?

I enlighet med alvtråden skulle jag gärna se att vissa dvärgfästen skövlar lite mer skog (till maksiner, kol och allt) än vad alverna tycker är ok.

Funkar?
Hmm... det är ju den klassiska konflikten, och vill man hålla sig traditionell visavi Ereb Altor så är det är. Själv tycker jag att det är lite tunnt. Kanske Alverna snarare ser dvärgars och vättars tunnelbyggande som sår i Moder Jord?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Re: Alver vs Dvärgar?

Inlägg av Psipo »

Peter skrev: Hmm... det är ju den klassiska konflikten, och vill man hålla sig traditionell visavi Ereb Altor så är det är. Själv tycker jag att det är lite tunnt. Kanske Alverna snarare ser dvärgars och vättars tunnelbyggande som sår i Moder Jord?
Ja det gör de alldeles säkert. Skövling överhuvudtaget kanske jag ska säga.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Re: Alver vs Dvärgar?

Inlägg av Peter »

Psipo skrev:
Peter skrev: Hmm... det är ju den klassiska konflikten, och vill man hålla sig traditionell visavi Ereb Altor så är det är. Själv tycker jag att det är lite tunnt. Kanske Alverna snarare ser dvärgars och vättars tunnelbyggande som sår i Moder Jord?
Ja det gör de alldeles säkert. Skövling överhuvudtaget kanske jag ska säga.
Det är ju väldigt greenpeace och egentligen lite anakronistiskt. Miljöförstöring är ju ett modernt fenomen, och att Alvernas intressen, naturvänner som de är, skulle vara samma som moderna gröna rörelser tycker jag känns lite konstigt. I det "medeltida" Ereb-Altor torde det finnas skog och grönska så att det räcker och blir över. Däremot kanske de associerar sig starkt med Moder Jord, en mer animistiskt och mindre ekologisk approach. I så fall oroar de sig inte för miljöförstöring per se, men väl över aktiviteter som skadar deras guddom mer "symboliskt". Även om man skulle kunna se skogsskövling som en sådan handling så vore det fräckare och quirkigare att låta alverna oroa sig över dvärgarnas tunnlar djupt ned i Moder Jords "kött" (berg). Kanske är de oroliga för att de skall hitta hennes hjärta och döda henne?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Re: Alver vs Dvärgar?

Inlägg av Psipo »

Peter skrev: Däremot kanske de associerar sig starkt med Moder Jord, en mer animistiskt och mindre ekologisk approach. I så fall oroar de sig inte för miljöförstöring per se, men väl över aktiviteter som skadar deras guddom mer "symboliskt". Även om man skulle kunna se skogsskövling som en sådan handling så vore det fräckare och quirkigare att låta alverna oroa sig över dvärgarnas tunnlar djupt ned i Moder Jords "kött" (berg). Kanske är de oroliga för att de skall hitta hennes hjärta och döda henne?
Du är ganska nära min tanke. Kolla hela Alver-tråden. Men här får vi nog hålla oss till dvärgar. :) Eller åtminstone en eventuell konflikt mellan alver och dvärgar.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Låt nu Kaonashi lägga fram SIN version av dvärgar utan Peter & Psipo påverkan... ;)
Kaonashi
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 20
Blev medlem: 2007-02-26 00:24
Ort: Malmö

Alver vs Dvärgar

Inlägg av Kaonashi »

Jag ser att ni har haft en intressant diskussion här utan att jag märkte det hela :P

alver och dvärgar utgjorde, tillsammans med jättarna och halvlängdsmännen, en allians under neolitisk tid (ca 9000-3500 fO). Alliansen bröts på grund av människans ignorans och raserna återvände till sina "forna" riken. Det är vad en modul säger, vänskap existerade mellan de två under en viss tid. Dvärgar är som känt ett väldigt stolt folkslag och glömmer aldrig en oförrätt (jfr The Book of Grudges, i WFB).

Förutom som ni säger så är ju dvärgar och alver som natt och dag, och någonstans under tidig historia skedde någonting, avsiktligt eller ej, som lett till ett starkt förrakt och en kall relation mellan de folkslagen. Det är något vi skulle kunna komma fram till. Det kan röra sig om att alverna inte kom till hjälp när en svartblodsstam tog sig in, plundrade och mördade oskylda dvärgar i en av de större bosättningarna.

(En tanke är att denna konflikt skulle kunna bli en intressant historiskkampanj som avslöjar själva faktorn bakom föraktet för spelare och spelledare).

jag ser inga som helst problem i vad du säger psipo. Dvärgarna behöver material utifrån för att kunna driva sina gruvor, troligen har de små kolonier eller skogshuggarläger och/eller kontrakterade människor ute i världen som står för trä och kolmilning. Klar konflikt uppstår för våra skogsälskande långöron :P
heew
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 1
Blev medlem: 2007-02-27 11:44

Inlägg av heew »

Fundering; Båda folkslagen är väldigt uppblåsta(!!) och stolta bland annat. Kan det inte vara så enkelt att att konflikten mellan folkslagen är en superträlig/töntig händelse och att föraktet går i arv i generationerna.

Mitt exempel är väldigt naivt och töntigt med hoppas konceptet når fram.
Vi säger att alvkungen och dvärgakungen äter soppa tillsammans, alvkungen har en privatbjudning. Innan de ens hinner smaka på soppan så börjar båda kungarna att bråka om alvkungens dukning. De blir ovänner och föraktet förs vidare...

Låter som en barnbok men men :lol:

För övrigt bör Alver och Dvärgar förgöras! :twisted:
Skriv svar