Dvärgar

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Gunther skrev:
Lazarous skrev:Dvärgiska alkemistar har tagit fram ämnen som är ofarliga för sig, men om de blandas snabbt utvecklar kvävande gaser - ett fruktansvärt vapen i de trånga tunnlarna - men skingras inom några timmar om de utsätts för ett tredje ämne.
Det lät lite överdrivet. Alkemi är något vi kan spara till annat håll.
Varthän då? Har alkemi någon särskild roll i Ereb just nu, eller är det bara ännu en "magiskola" (tekniskt sett inte, men ändå)

Alkemi känns ju annars perfekt dvärgiskt, speciellt hermetisk alkemi som syftar till att renodla ämnen. Alkemi och mineralernas egenskaper kanske är den högsta formen av dvärgisk andlighet?

Giftfällor känns både fräckt och dvärgiskt. Speciellt om det är en giftig mineral :P
Lazarous
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-02 15:08

Inlägg av Lazarous »

Med självgående vagnar låg nog mest betoningen på "funderingar". Om detta är något som skulle kunna framställas skulle det dröja ett antal generationer.

Man kan ju alltid tänka sig att dvärgar traditionellt sett inte kommer på så mycket nytt mer än inom hävdvunnet innovativa områden som metallurgi, men att utvecklingen börjat ta fart de senaste generationerna.

I vilket fall som helst så har jag nu gått igenom tråden och försökt sammanfatta det som diskuterats - eller i vilket fall som helst inte kritiserats alltför hårt. Läs, kommentera och diskutera!

Adressen är: http://www.acc.umu.se/~lazarous/Etc/DoD/Dv%e4rgar2.pdf

Stora delen av texten är kopierad från exempelvis Kaonashis stora utgångsmaterial i början.

Jag har på många ställen i texten tagit mig friheten att göra ändringar och tillägg som jag tycker passar in. Dessa är blåmarkerade.

De fraser som är rödmarkerade är sådana jag tycker kan omarbetas bättre.

Ett exempel är första historieraden. Jag är inte helt med på tanken att alla rasers urhem är Ereb. Ett alternativ som jag föredrar är att dvärgarna nådde Ereb över demontungan från Akrogal. Grynnerbergen blev då den första bergskedjan de fann.
Detta knyter an till den stora utvandringen runt 600 fO, då dvärgar ger sig av österut mot Akrogal. Om det var därifrån de ursprunglingen kom skulle denna exodus kunna vara en kampanj för att söka efter dvärgarnas urhem/finna de salar som dvärgarna övergav för 9000 år sedan.

Jag har även lagt till Mikaels Moria-historia längs bak. Anledningen till att jag inte skrivit ihop den med den som finns i början är att den i mina ögon är lite för Tolkienifierad. Däremot finns det mycket bra material där som man kan ta från.

Jag fann även ett par saker som diskuterades men tappades bort utan något slutligt resultat.

Dvärgisk-Alvisk fiendeskap är den första. Inget definitivt har sagts om detta, men jag gillar den populära tanken: att dvärgar anfölls/slaktades av svartfolk och bad alverna om hjälp. De sistnämnda höll sig dock kvar i sina skogar av någon ej bestämd anledning.

Dvärgiska rustningar är den andra. Klassiskt och populärt är ringbrynja, vilket kan tyckas märkligt då dvärgar är synnerligen väl anpassade för att bära tung rustning. Jag skrev lite om detta i PDF:en och har några idéer att utveckla om dvärgiska truppslag.
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Ang rustningarna kan man ju tänka sig att en dvärgakrigare givetvis har underst en smidig och lätt ringbrynja av ypperlig kvalitet, med så eleganta och tunna maskor att den närmast verkar vävd.
Ovanpå det kan man sedan smälla bröstplåtar, armskenor och tunga sjok av massiv metall.

Alv-dvärga fiendeskapet kan väl för dvärgarnas del bra grunda isg på en specifik händelse som de tjurskalliga dvärgarna aldrig förlåter. Att alverna inte hjälpte kunde ju sedan bero på att de inte kan godkänna dvärgarnas skövlande av/borrande i Moder Jord. Dvärgar är kanske inte särskilt mycket bättre än svartfolk i alvögon.
(Kunde förresten grottalverna (eller vad de nu heter) bo i endast naturliga grottor och på så sätt skilja sig från dvärgarna?)

PS Jag ser personligen hellre mera sot och armsvett än självrullande vagnar eller väldiga tekniska frmsteg överlag :wink:
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

"1534 fO Kung Targald, tillsammans med sitt närmaste hov, tillfångatas av människor efter ett för
dvärgarna ödesdigert slag. Som lösen tvingas dvärgarna lämna ifrån sig järnsmidets hemligheter."

Skulle man inte kunna spinna vidare på denna händelse
kanske Targald var otroligt naiv och gick ut i slag med ett lite för stort självförtroende och dvärgar tycker händelsen är otroligt pinsam
och att alverna hade haft tillfälle att befria Targad men av någon anledning valt att låta bli
och då dom både förlorat järnsmidets hemlighet, ansikte och stolthet
så kan dom aldrig förlåta alverna

En tanke bara
The Artist Formerly Known as Boris
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Om inte annat vore det jävligt fräck om fejden mellan alver och dvärgar åtm till viss del inte beror på ett svek, eller förräderi eller något annat episkt, utan helt enkelt på att dvärgarna tappat ansiktet.

Hela det japanska tappa-ansiktet stuket känns jäkligt dvärgiskt.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Gillar ansikts idéen. Järnkriget involverar ju även Krun som idag har mycket goda förbindelser med dvärgarna, skulle man kunna se detta som något sätt för dvärgarna att få tillbaka sitt "ansikte"? Genom att samarbeta/hjälpa sina forna fiender kanske man kan rädda/återfå ansiktet på sikt? Bara en tanke...
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Hela det japanska tappa-ansiktet stuket känns jäkligt dvärgiskt.
Håller helt med... Och dvärgarna skäms fortfarande så mycket efter nästan 2000 år att de resolut vägrar att nämna händelsen i bästa gallisk "vi kan inte nämna Alesia, det där har aldrig hänt" anda á la Asterix... :D
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Jag köper det. Kom med lite konkreta idéer så skriver jag det svart på vitt i mitt kapitel.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mycket interessant tanke om alvers och dvärgars konflikt!

Bygg gärna ut Järnkriget! Det kanske inte helt och hållet utspelade sig under 1534 fO, utan då utspelades bara det sista avgörande slaget i ett flerårigt krig?

Dvärgar tappar inte ansiktet, dvärgar tappar skägget!! :P
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev: Dvärgar tappar inte ansiktet, dvärgar tappar skägget!! :P
Usch så patrionormativt :P
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

...men hur blev det nu med dvärgkvinnor och skägg? :roll:

Kvinnorna har kanske inte något ansikte (skägg) att tappa? :shock:
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev:...men hur blev det nu med dvärgkvinnor och skägg? :roll:

Kvinnorna har kanske inte något ansikte (skägg) att tappa? :shock:
Fast de kanske tappar flätorna? :)

Det är ju många fantasyspel som lägger fokus på dvärgars skägg. Vi kanske skall lämna det fältet därhän (förutom lite mode och kanske lite symbolism: bara inte religiös vördnad inför ansiktshår :P )
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vi lägger ner dvärgkvinnors skägg, förlåt att jag tok upp ämnet. :oops:

Som dvärgarna säger (i engelsk översättning) om Järnkriget: "Don´t mention the War", säger vi om deras kvinnors skägg.
Lazarous
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-02 15:08

Inlägg av Lazarous »

Jag kan ju tillägga att jag räknar Tarat-Khôn som det enda dvärgiska riket i Grynnerbergen. Det står här och var att det är ett av flera, men eftersom jag aldrig hört talas om de andra och inte ser någon anledning till att ha fler...

Kan tänka mig att det var fientliga stämningar och rentav skärmytslingar mellan Krun och Tarath-Khôn redan långt innan Karskfot kom till makten och Järnkriget endast är namnet på den avgörande konflikten när de dvärgiska arméerna marscherade ned ur bergen under Targalds fana.

Exakt hur alverna ska komma in i den konflikten kan jag inte säkert säga.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Kan tänka mig att det var fientliga stämningar och rentav skärmytslingar mellan Krun och Tarath-Khôn redan långt innan Karskfot kom till makten och Järnkriget endast är namnet på den avgörande konflikten när de dvärgiska arméerna marscherade ned ur bergen under Targalds fana
Det tror jag säkert det var. Det jag främst är intresserad av är varför dvärgarna och människorna på den krunska halvön idag har såpass goda relationer, speciellt med tanke på dvärgarnas goda minne.
Skriv svar