Högmän

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Högmän

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Var i allmänhet inte särskilt förtjust i Monsterboxen. Jag tycker dock att just högmännen passade in ganska bra i Ereb Altor. Särskilt som det redan finns Tolguderna i Trakorien och eventuellt släktingar till dessa i vit fläck Drylo. Detta ledde mig till att tänka lite på deras ursprung och hur de kunde bli en del av Ereb Altor. Jag inser att detta kanske kunde ha avhandlats i tråden om Resefolk och Jättar men eftersom jag tycker om resarna som svartfolk och ogärna blandar in dem i de planer jag har så hoppas jag att ni har överseende med att högmännen får vara en separat tråd tills någon säger till på skarpen. Här är vad jag skrev om dem i Mireltråden. Tänkte lägga till betydligt mer tankar allt eftersom.
Jan Erik Söderman skrev:Jag har under ett tag nu vid läsandet av olika trådar konstaterat att det finns ett intresse av att lägga in Jättar i mirels norra trakter och tolgudiska släktingar i vit fläck drylo. Då det redan finns en ras som kallas högmän beskrivna i monsterboxen vill jag slå ett slag för dem som någon slags felande länk i området. Dessa kan vara ursprunget till ett flertal olika folkslag som senare beblandats med andra människor och blivit Mireler, Dyler och annat. Tänker mig i så fall att deras högkultur förmodligen har sin storhetstid innan järnåldern och att den är shamanistisk men relativt högtstående. Kanske ungefär som följer.

+3500 f.o. Jättar och människor möts i området norr om mörkrets berg. De är båda primitiva kulturer som dyrkar skrämmande urandar med naturtema. Dalgon, urmalen från de djupa vattnen, Aberoth den behornade, skogens herre, med flera. Jättarna blir pga. sin väldiga fysik dominanta. De har dock problem med att få barn inom sina klaner och börjar därför kräva storväxta kvinnor i tribut av människorna. Dessa får bli mödrar till en ny ras, Högmännen. Dessa är födda ur blodet ifrån sina döende mödrar. De blir således ett kargt och kallsinnigt folk som med tiden besegrar sina förfäder jättarna och lyckas sprida sig ända ifrån Alerien i norr till Magilre och Klomellien i söder. (Använder här de moderna namnen då jag inte är riktigt säker på vad de skulle heta i dåtid)

Runt 2500 f.o. Högmännens kulturs storhetstid. Trotts att man ännu i mångt och mycket befinner sig på stenåldersnivå har man lärt sig mycket genom samtal med andar om stjärnorna, elementen och naturen. Flera kulter får sin början här. De primitiva djurkrigarna som med andars hjälp antar sitt totems form. De naturälskande Magialerna som liksom alverna dyrkar en repressentation av moder jord och som lyckats alliera sig med urträd, oreader och andra halvandar. De analytiska Jilererna som studerar de fyra elementens grundstenar, med hjälp av sin kontroll äver elementarandarna bygger de enorma byggnadsverk, observatorier och tempel till sina obskyra gudars ära.

1500 f.o. När Nargurerna vandrar in i högmännens kultursfär har högmännens storhetstid sedan länge nått sin kulmen. Kvar finns mest ruiner och stammar. Hur kulturen gick under är okänt men internt religiöst och filosofiskt käbbel antas vara en stor bidragande orsak tillsammans med svartfolkens spridning och eventuellt förbannelser ifrån de mörka gudarna man i urtiden övergav. Hur som helst finns endast småfickor kvar av den tidigare civilsationen. Dessa är inte stora nog för att hålla emot den Narguriska folkvandringen på något annat ställe än i Mirel där djurkrigarnas kult är stark och aggressiv. Högmännens ättlingar med människorna kallas för mireler och finns kvar än idag. Tack vare Mirelernas framgång skonas Drylo och Magilre ifrån Narguriska folkvandringar men Ljusna, Ranz och Timorlerien blir alla Narguriska områden med tiden. Dock lever vissa kulturella arv kvar ifrån Högmännen såsom tron på de 4 elementen, årstiderna, riktningarna i Alerien samt dyrkan av krigstotem i Ransard (Knappast något unikt för Mireler och Högmän dock så det kan ha kommit ifrån andra källor).

900-talet f.o.
Det jorpagniska imperiet sprider sig och erövrar det som finns kvar av högmännens kultursfär. Vissa av högmännen ger sig av i folkvandringar upp till Palamux och blir där tolguderna. Andra väljer att dra sig tillbaka ifrån världen helt för att sjunka in i andevärlden och bli en del av denna. På några platser uppstår konflikter som med Mirelerna och Magialernas degenererade undersåtar Dylerna. I norra mirelien stoppas dock den Jorpagniska framfarten av en blandning av Högmän, Mireler (Som vid detta lag kan räknas mer som människor med högmannaursprung) och några faktiska jättar. Efter en svårsmält förlust mot väldiga fiender i ett oländigt nordligt dimland beslutar sig Jorpagnerna för att vidare expansion norrut tills vidare bordläggs.

599 f.o.
Mirelerna blir fria och de nordliga stammarna återerövrar makten i landet. De sprider således kulten för sitt specifika totem björnen till hela riket. Jättar och Högmän bor kvar mot gränsen till Alerien och Ransard och lämnas till stor del ifred med sina märkliga kulter och seder men då och då rådfrågas dessa gamla folk av modiga härskare ifrån söderns björnklaner. Mirelerna är dock ett livskraftigare folk än nordfolken och således blir Högmännens områden sakta mindre och mindre. Minnet av den gräns som dessa utgjorde finns dock kvar än idag och få vågar utmana ödet och ge sig in i gränstrakterna mellan Ransard och Mirel med en här.

Ungefär så hade jag tänkt. Det är givetvis upp till Vije och Fafnir om de använder mina högmän i Mirel och Ransard men det vore roligt. Tänker mig dem alltså som någon slags monolitisk Cthulhoid kult som med tiden drevs undan av andra mer civiliserade kulturer överallt utom i Mirel. Civiliserade används här i dess bredaste betydelse då till och med Nargurerna var mindre grymma och galna än dessa blodsoffrande urtida ritmästare.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Fast det behöver ju inte vara några skarpa skott mellan Högman, Tolguld och Rese. Det finns ju redan halvorcher, så mer eller mindre rese bland folk av jätteväxt tycker jag bara är fräckt. Så blir det mer individkänsla på dem
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Gillar 8)
Skulle vara kul at utveckla högmännen mera. Väva in dem i Erebs historia.

Hur långa blir högmännen?
Tolgulderna är en tydlig bit större vad?Skulle man kunna göra högmännen större att de bättre passar in med bröderna och systrarna på Palamux?
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Dom kan bli upp till 250 cm vilket jag känner är ganska lagom. Skrev en lång post om högmännen då jag kände mig inspirerad. Tyvärr valde min dator detta tillfälle att krasha. Tydligen behöver jag lära mig om och om igen att skriva allt i en .doc fil först innan jag lägger upp det här.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Jan Erik Söderman skrev:Dom kan bli upp till 250 cm vilket jag känner är ganska lagom. Skrev en lång post om högmännen då jag kände mig inspirerad. Tyvärr valde min dator detta tillfälle att krasha. Tydligen behöver jag lära mig om och om igen att skriva allt i en .doc fil först innan jag lägger upp det här.
Det har jag fått lära mig denbittra vägen jag med :) hehe

Svårt att samföra tolgulder och högmän som besläktade om det skiljer en meter på deras längd bara?
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Fast glöm det ;) hehe såg just nu att tolgulderna med blir ca 250 cm :lol:
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Förvisso är det 250 cm maxlängd för högmän och medellängd för tolgulderna tror jag men det kan ju vara för att högmännen är mer beblandade med människor än vad tolgulderna är.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Jan Erik Söderman skrev:Förvisso är det 250 cm maxlängd för högmän och medellängd för tolgulderna tror jag men det kan ju vara för att högmännen är mer beblandade med människor än vad tolgulderna är.
Hmm.. Ja.Hur har en sådan gammal ras som ändå är så lika "vanliga" människor lyckats att inte bli "utavlade" när de lever så utspritt på Ereb?
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Nja delvis lever de ju i området Magilre-Alerien så så vansinnigt utspritt blir det ju inte. För det andra sä är det ju som sagt meningen att det ska vara väldigt ovanligt att finna en ren högman utanför vissa enklaver. Sedan var jag mer ute efter att de ska ha lämnat ett arv efter sig snarare än att de nödvändigtvis måste knata omkring i egen hög (pun intended) person och träffa på eventuella rollpersoner hela tiden.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Jan Erik Söderman skrev:Nja delvis lever de ju i området Magilre-Alerien så så vansinnigt utspritt blir det ju inte. För det andra sä är det ju som sagt meningen att det ska vara väldigt ovanligt att finna en ren högman utanför vissa enklaver. Sedan var jag mer ute efter att de ska ha lämnat ett arv efter sig snarare än att de nödvändigtvis måste knata omkring i egen hög (pun intended) person och träffa på eventuella rollpersoner hela tiden.
Ok. Jo det gör sig nästan själv att det är arvet efter denna kultur vi pratar om eftersom de inte direkt är någon dominant kultur i dagens Ereb.. Vart kommer de ursprungligen ifrån då? Norra Ereb?
Ungefär hur många finns det totalt?
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Pekar på citatet ifrån min text i mirelientråden. Jag tror att en del svaras på i den texten.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Tolgulder
Tolgulderna är uppenbarligen betydligt ljusare än andra högmän som beskrivs som mörka i hårväxten. Detta kan eventuellt ha att göra med en beblandning med tidiga västnargurer. Kanske Belgotherna. Lämnar dock tolgulderna till folk som är mer experter på Trakorien än vad jag är.

Björnkulten
Urgammal kult. Stort tempel tillägnat björnens rådare. Templet tillhörde någon slags gudom som tillbads av jättarna ifrån början. Högmännen dominerar kulten men ibland välsignas även vanliga mireler till att bli hamnskiftare. Björnkulten är inte en helt separat religion utan snarare en orden inom en större animistisk (I dess normala betydelse och alltså inte magiskolan) religion som dyrkar naturandarna. Samma religion som oraklen möjligen tillhör. Kulten minskar i storlek allt eftersom andra religioner tränger sig på. Således minskar också högmännens makt ytterligare och antalet varbjörnar minskar även det. En gång i tiden var man dock väktarna av den mirelska kulturen och tron när resten av mirel var under Jorpagniskt styre.

De Fyra Årstidernas Väg
Detta var en mycket primitiv men tidig filosofi som indelade världen i fyra årstider som alla associerades med ett element. Elementen kunde sedan manipuleras med hjälp av shamanistiska pakter med elementarandar och andra mäktigare utomvärldsliga väsen. Detta blev till någon slags delvis skriftbaserad (då tidig skrift ansågs väldigt mystisk) magi som dock inte var lika fullständig, mäktig eller lättillgänglig som modern elementarmagi men som kunde få en del mycket spektakulära resultat såsom broarna i Drylos högland eller de urgamla vattenandeskapade brunnar som fortfarande är centrum för många inlandssamhällen över hela området. Detta var mer av en finslipning av den redan existerande shamanismen med snävare ramar och ett mer modernt kategoriserande tänkande. Tidigare har de olika stora rådarna och andarna givits namn. Här rör det sig mer om abstrakta principer, där tankar förklaras i mer konkreta termer och inte är gömda bakom gamla sedelärande sagor. De gamla präster som finns kvar av denna tro är ofta högmän eller ännu oftare andar av olika slag som en gång var högmän. Dess storhetstid var långt innan Jorerna kom till Mirel och dess grannländer. Det sägs att denna filosofi var en stor del av anledningen till att dyrkan av Jättarnas Urgudar upphörde ibland Högmännen och ersattes med en karg, bister kultur som fortfarande ägnar sig åt offer av intelligent liv ibland men som inte dyrkar gudar som i sig är galna och härstammar ifrån platser som inte skall vara.

Magialerna

Då Leinder har pratat om att komma ner och delta i Magilrekampanjen någon gång i framtiden tänker jag inte gå närmare in på dessa högmän och deras kult för tillfället. I alla fall inte innan Morillisk Intrig är färdigspelad med min grupp. Innan dess kan jag varken förneka eller verifiera att Dylerna skulle kunna har högmannaursprung.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Vem är egentligen Tarban som Högmännen verkar dyrka så flinkt? Någon Erebversion av stäppindianernas Great spirit, eller en forntida hjälte/kung/drottning? En viktig totem? Han som gav dem totemkraften? Kanske högmännens namn för totem?

Vad tror ni?
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Tror att han är den halvgud som uppfann de fyra årstidernas filosofi kanske. Antingen det eller så är han den första högmannen att bryta sig fri ifrån Jättarna. Hur som helst var han nog en högman som blev gudförklarad postumt. Känns som att högmännen är stolta och arroganta nog för att inte kunna tänka sig att dyrka några andra livsformer än andra högmän.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Låter ju klockrent!!
Skriv svar