Alver

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Jag skulle nog helst se att de flesta gråalver levde vid kusten och inte på stora skepp eller flytande öar. Sedan kan ju en del av dem av äventyrslusta gett sig ut på haven. Men att stöta på dessa till havs eller att de skulle lägga till vid någon människostad skulle ju vara mycket ovanligt. Ser då helst att de har någon form av trädskepp, och inte superavancerade goldiner, men det är ju bara vad jag tycker... :wink:

Föresten finns det inte någon ö vid Kardien där det lever gråalver?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Innan några beslut fattas glöm inte alvskeppet Bladverk som beskrivs i Den Femte Konfluxen, en omformad havslind om jag minns rätt!?

Fast detta skeppet har väl inte skapats än med tanke på att i "vårat" Altor (610eO) är ännu inte den femte Konfluxen på väg! :P
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Gunther skrev: Om vi gör så att gråalverna lever ombord på Goldinerna då? Att dom används som bas, som hem. Man skulle ju iofs kunna låta gråalvsmagikerna forma havslind till goldiner. Då blir det ju "trädskepp". Dessutom blir ju detta väldigt jobbigt, vilket förklarar deras låga antal.
En möjlighet är ju att när gråalverna flydde så skapade de ett gäng goldiner och satta av. Idag finns ett fåtal kvar och de seglar fortfarande omkring därute. På så sätt får vi behålla kakan och äta upp den.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bergdahl skrev:Föresten finns det inte någon ö vid Kardien där det lever gråalver?
Tror det är ögruppen Achene (igen; stavas det så?)?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

birkebeineren skrev:Innan några beslut fattas glöm inte alvskeppet Bladverk som beskrivs i Den Femte Konfluxen, en omformad havslind om jag minns rätt!?
Absolut. Det är på det här planet alvernas båtbyggarkonst ligger idag. Inga goldiner utan mindre trädkoggar. MB´s trädskepp. Allt får plats utan att vi behöver våldföra oss på Ereb. :)

Så, vi har uråldriga goldiner (liknande de i KK, men kanske lite mer "organiska") och mindre trädskepp. Goldiner är det ingen som bygger idag. Dels finns det inget behov och del är det ett jäkla jobb!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

En lös ide...

Skulle goldinerna kunna vara byggda (på traditionelt båtbyggarvis) av vrakspillror från förstörda havslindar? Evt efter en enstaka fruktansvärd händelse långt tilbaka i alvernas historia?
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

En tredje lösning på silveralverna är att ta bort dem helt och hållet.

Jag tycker dessutom er diskussion om gråalver verkar ha bra fart, jag följer med och läser i bakgrunden.

Till sist vill jag också medge att jag stör mig på att man (i vilket fall om man läser alvboken) får känslan av att alverna alltid är överlägsen på vad de än ger sig in på. Jag blir inte förvånad om det visar sig att frostalverna är överlägsna alla andra folkslag på slalom. Jag ser gärna att gråalver inte är bättre än t.ex. vissa människor på att åka båt, bara att de gör det på ett annat sätt med en annan exotisk, men inte överlägsen, utrustning.

/j
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

osbjer skrev: Till sist vill jag också medge att jag stör mig på att man (i vilket fall om man läser alvboken) får känslan av att alverna alltid är överlägsen på vad de än ger sig in på. Jag blir inte förvånad om det visar sig att frostalverna är överlägsna alla andra folkslag på slalom. Jag ser gärna att gråalver inte är bättre än t.ex. vissa människor på att åka båt, bara att de gör det på ett annat sätt med en annan exotisk, men inte överlägsen, utrustning.
Medhåll. Vad jag därför vill göra är att utgå från skogsalv som default och låta alla övriga vara i "främmande" miljö.

Sedan går det inte att komma ifrån att ett mer homogent släkte som lever i flera tusen år så klart kan överträffa människorna på ganska många punkter, men det är inte riktigt samma sak.

Silveralven kan utelämnas, det är ok för mig.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Skulle inte silveralverna kunna leva typ... på höga bergstoppar på avlägsna platser. Typ lite som "Örnfolket" i Bilbo?

Silveralver känns lite för officiellt för att plockas bort, däremot kan man som någon skrev inte lägga så mycket vikt på dem.

Att förklara varför Silveralver har vingar är lika långsökt som att förklara varför en Kimera har tre huvuden. Detta är ju Fantasy. :) Tevatenu gav dem vingar...
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Nu är det ju så också att det är inte bara silveralver som måste förklaras med Psipos diaspora-idé. I princip gillar jag idén och den melankoli den ger upphov till bland alverna, men hur fick t.ex. grottalverna sina stora öron och sin sonarförmåga? Det är i likhet med silveralvernas vingar svårt att förklara hur sådana förmågor har kunnat utvecklas på den relativt korta tid som det rör sig om, om inte alvernas generationer är märkligt korta jämfört med li8vslängden förstås... Och i så fall skulle det ju också bli så att de riktigt gamla grottalverna ser ut som skogsalver medan de yngre har fått större öron etc.
Idén att de olika alverna skapades för att vara anpassade till de miljöer där de lever är på vissa sätt bättre. Den förklarar på ett mer logiskt sätt varför saker är som de är utan att man behöver stryka och ändra för mycket. Dessutom går det ju att kombinera detta med idén om att Moder Jord blir svagare utan problem. Enda skillnaden blir att det aldrig har förekommit en stor flykt från skogarna. Alla alver kan ju s.a.s tillhö5ra samma "art" ändå. Själv föredrar jag att inte stryka något utan att förklara det som redan är skrivet med enkla termer. Även om silveralverna till synes inte spelar så mycket roll i Ereb, kan de ändå få finnas kvar. Det var det jag menade med high-fantasy i Erebtråden innan - att det finns en mängd fantastiska inslag i världen. Silveralver är ju bara ett exempel. Tar man bort för många sådana inslag blir det enligt mig mindre intressant att spela i Ereb... Förklara hellre hur t.ex. silveralver fungerar och integrera dem tydligare i världen än att ta bort dem...
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Moder Jord kan ha "placerat" ut alverna efter det att krigen drog i gång.

När människofurstarna som vildast drog fram över skogarna sade Tevatenu åt sina barn att gömma sig. Hon skickade några till stora grottsalar under jorden och skänkte dem stora öron (Oh, tack Moder, precis vad jag alltid önskat mig!) sonar m.m. Andra sände hon ut på haven. Dessa skänktes fantastiska fartyg, skapta av Tevatenu själv och kallades goldiner. Andra fick nordens frostmarker som sina och åter andra gavs bergens höga toppar (och vingar!). De hon höll allra kärast behöll hon intill sig.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Om vi drar detta i parallel med människan. Hur skulle vi förklara varför Afrikaner är mörkare och att Kineser har sneda ögon? Det beror ju knappast på deras miljö? Jag tror som Adragoor säger på det mer genetiska, att de skapades för att vara anpassade till sin miljö.

Tevatenu placerade ut silveralver bland berg och höga toppar, skogsalver i skogar, grottalver i grottor och gråalver till sjöss. Där fick de förmågor som anpassade sig till deras miljö.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Sådärja... Nu börjar det här se bättre och bättre ut. Då återstår bara att förklara hur moder jord kunde ingripa direkt i Ereb... Jag har absolut för mig att gudarna inte längre kan göra det efter den första konfluxen... Hon kan iofs ha gjort det genom sändebud och gudagåvor... Att kategoriskt ge gudagåvor till alla i en hel folkgrupp känns dock som lite mer än vad en gud "får" göra.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

...det fick väl ske när gudarna hade fria händer att trixa. Innan den första konfluxen?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

...det fick väl ske när gudarna hade fria händer att trixa. Innan den första konfluxen?
Exakt, och eftersom alverna skapades i samband med den andra skapelsen är det mest logiskt att de från början skapades så som de ser ut idag...
Skriv svar