Alver

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Jade: Vi har haft en lang och smärtsam diskussion om detta. Vissa, liksom jag själv, tyckte att de olika "alvtyperna" inte egentligen fyller nagot syfte, och bara är trakiga klyschor - därför kom vi till slut överens om att vi inte skulle nämna de olika "typerna" vid namn, utan bara tala om alver i allmänhet, och nämna att de kan bo i grottor, till havs etc. - därigenom varken utesluts eller spikas alv"typerna"

Dessutom tycker nog de flesta att boken Alver är ett ganska trakigt grundmaterial som inte har sa mycket INNEHALL. Var bild av alver och älvfolk är snarare i sa fall inspirerat av en klassisk artikel i gamla Sinkadus nummer... elva tror jag

Försök gärna ta dig igenom traden: det är en hel del bra material :)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Och det mesta av den finns numer i wikin:)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Trevlig bild, Jade. Släng upp i bildtråden också vettja :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Peter skrev:Jade: Vi har haft en lang och smärtsam diskussion om detta. Vissa, liksom jag själv, tyckte att de olika "alvtyperna" inte egentligen fyller nagot syfte, och bara är trakiga klyschor - därför kom vi till slut överens om att vi inte skulle nämna de olika "typerna" vid namn, utan bara tala om alver i allmänhet, och nämna att de kan bo i grottor, till havs etc. - därigenom varken utesluts eller spikas alv"typerna"

Dessutom tycker nog de flesta att boken Alver är ett ganska trakigt grundmaterial som inte har sa mycket INNEHALL. Var bild av alver och älvfolk är snarare i sa fall inspirerat av en klassisk artikel i gamla Sinkadus nummer... elva tror jag
Precis.

Raserna kan kanske heller ge inspiration till de olika alvkulturerna som ändå finns. Vi känner till alver från haven väster om Trakorien, från grottorna djupt under Cerbergen, utvandrande från Barbia till Orghins iskalla vidder och från Sivoas och Melikhas lummiga skogar, och de är alla... Alver!
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

okey! ... Då vet jag.

Jag tog en titt på Wikin - Alver - Men hittade inga olika "Alv-släkten". :) Så jag skummade runt på Forumet. å det fanns MYCKET att läsa. Men visst. Jag ska läsa igenom den när jag har tid. Försöker trogga mig igenom Magilre tråden också.

å! jo jag slänger väll upp Alven om den är önskad :)
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Användarens profilbild
Ahnìon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 121
Blev medlem: 2007-12-25 22:43
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Ahnìon »

En liten inspirationstext angående alvernas "skogsvaktartendens".

Om Alvers Beröring av Skog och Mark
från Agelias Långväges annotationer till Gregorius den Rödes "En Studie av Alver"

Det voro tydligt till varje naturkunnig man, som skådat skogar där de finnes, och skogar där de saknas, att alvfolk beröra sin omnejd. Det synes att självaste karaktären i territoriet där de leva förändras till det samstämmigare, och om än den bevandrade skogsmannen veta bättre än att tro en alvskog säker, så finnes där i fauna tillika flora en aktning för naturens inneboende hävd, ehuru en förståndig vandrare kan röra sig skäligen ostört genom trakten.

Vid språkande med alverna framstå denna påverkan både medveten och mystiskt instinktiv. Det voro tydligt att alver gärna hålla icke-alvisk civilisation på avstånd och inte skygga för att handgripligen avvisa den som störo ordningen i deras domäner, voro det en enstaka individ eller en armé. Denna ordning är som de flesta förstå svårbegriplig för andra än älvfolk och den vidsynte animisten, vilket ofta leda till svår rivalitet och misstro. Den som må följa en alv genom skogen förundras över hur denna instinktivt och stundom hänsynslöst synes tillrätta saker den uppfatta som galna. Mången självförfäkta folkkännare misstaga sig i tron att alver beskydda allt liv, för den bäver som pläga bygga sin fördämning på fel plats blivo utan sentimentalitet avrättad, och människan voro inte för varje alv högt stående över gnagaren.

I relief finna vi i alvens avsaknad en upplösning av naturlig balans och influx av illfenomen likt lyktgubbar, bäckahästar och andra nidandar. Träd växa sig illa krumma och marken bliva även för skogsmannen osäker. Djur växa till oarter och svartblod härja vilt. Det synes således att alvfolkens ordning i sin svårtydlighet och stränghet voro mångfaldigt gynnsammare än dess avsaknad, och såsom den rede bonden förse hustomten med bröd och öl hålla sig den förslagne regenten väl med alvstammen.

Ehuru detta alvens symmetrisinne voro profant eller mystiskt betingat voro en diskussion för de lärde. Emellertid kunna man påsta att uppfattningar delas i trenne läger...

(Annotationen fortsätter med att i detalj behandla författarens åsikter om de olika uppfattningarna och dess förespråkare.)
Ingen kan förneka stridsgaffelns överlägsenhet!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Trevlig läsning Ahnìon men har denna Agelias verkligen rätt i att alverna verkar enligt en "naturlig plan" och försöker uppnå en bestämd symmetri?
Användarens profilbild
Ahnìon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 121
Blev medlem: 2007-12-25 22:43
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Ahnìon »

birkebeineren skrev:Trevlig läsning Ahnìon men har denna Agelias verkligen rätt i att alverna verkar enligt en "naturlig plan" och försöker uppnå en bestämd symmetri?
Det ämnar jag faktiskt låta var osagt. Agelias har sin åsikt, och verkar tämligen präglad av en form av idealism. Han har dessutom inte nödvändigtvis råkat på så många alvkulturer.
Tanken var mer att ge en inblick dels i hur alvernas beteende kan verka från omvärldens synvinkel och dels fästa viss vikt vid deras knytning till området de lever i. Tydligt är att alver ändrar sin omgivning, och jag skulle nog personligen gärna se att biten om att de (och kanske även andra älvfolk) håller allsköns otrevligheter i schack är sann, eftersom det ger en intressantare vinkling på det långsamma borttynandet.
Ingen kan förneka stridsgaffelns överlägsenhet!
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Ahnìon skrev:
birkebeineren skrev:Trevlig läsning Ahnìon men har denna Agelias verkligen rätt i att alverna verkar enligt en "naturlig plan" och försöker uppnå en bestämd symmetri?
Det ämnar jag faktiskt låta var osagt. Agelias har sin åsikt, och verkar tämligen präglad av en form av idealism. Han har dessutom inte nödvändigtvis råkat på så många alvkulturer.
Tanken var mer att ge en inblick dels i hur alvernas beteende kan verka från omvärldens synvinkel och dels fästa viss vikt vid deras knytning till området de lever i. Tydligt är att alver ändrar sin omgivning, och jag skulle nog personligen gärna se att biten om att de (och kanske även andra älvfolk) håller allsköns otrevligheter i schack är sann, eftersom det ger en intressantare vinkling på det långsamma borttynandet.
Det ligger helt i linje med vad jag har skrivit om (för er som undrar så finns en sammanfatting, kolla länk i första inlägget, första sidan) redan. Sedan vet jag inte om Angelias verkas så idealistisk, snarare är vill hon framhäva alvernas samband till naturen. Jag har tidigare liknat älvfolkens tillvaro som en del av det naturliga och alver som bevarare (snarare än beskyddare). Att instinktivt nacka en kull grävlingar för att de riskerar rubba balansen är ju perfekt! Alverna blir lite som Tevatenus antivirusprogram. :)

Jag gillar det skarpt!
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

Jo. Tummen up :)

Men ... de andra alverna då? 8)

EDIT: Måste tilläga ... att det var en rätt skön vinkling på "alvfolk" allmänt. Tavatenus Bevarare ... Fick också många egna ideer på orden "att de ändrar sin omgivning" på diverse sätt, håller en viss balans. Gillade det då det passar in i en annan tanke jag har angående världsstrukturen i Altor. Å att deras borttyning, på så sätt har en viss effekt på hur naturen beter sig, funkar, ...
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Användarens profilbild
Ahnìon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 121
Blev medlem: 2007-12-25 22:43
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Ahnìon »

Psipo skrev:
Ahnìon skrev:
birkebeineren skrev:Trevlig läsning Ahnìon men har denna Agelias verkligen rätt i att alverna verkar enligt en "naturlig plan" och försöker uppnå en bestämd symmetri?
Det ämnar jag faktiskt låta var osagt. Agelias har sin åsikt, och verkar tämligen präglad av en form av idealism. Han har dessutom inte nödvändigtvis råkat på så många alvkulturer.
Tanken var mer att ge en inblick dels i hur alvernas beteende kan verka från omvärldens synvinkel och dels fästa viss vikt vid deras knytning till området de lever i. Tydligt är att alver ändrar sin omgivning, och jag skulle nog personligen gärna se att biten om att de (och kanske även andra älvfolk) håller allsköns otrevligheter i schack är sann, eftersom det ger en intressantare vinkling på det långsamma borttynandet.
Det ligger helt i linje med vad jag har skrivit om (för er som undrar så finns en sammanfatting, kolla länk i första inlägget, första sidan) redan. Sedan vet jag inte om Angelias verkas så idealistisk, snarare är vill hon framhäva alvernas samband till naturen. Jag har tidigare liknat älvfolkens tillvaro som en del av det naturliga och alver som bevarare (snarare än beskyddare).

Jag gillar det skarpt!
Jo, jag såg lite smått till att det passade med det som var sagt. Skulle bli så krångligt om man bara kastade sig in och hivade ut saker som redan var diskuterade hela tiden.

Angående idealismen så var "en sorts" ganska pivotalt. Agelias är animist och märkbart positiv till alvernas hållning, även om det definitivt kan diskuteras huruvida denna är "rätt".
Psipo skrev:Att instinktivt nacka en kull grävlingar för att de riskerar rubba balansen är ju perfekt! Alverna blir lite som Tevatenus antivirusprogram. :)
Precis så. Det är en del av två av mina små korståg - att avsnuttifiera folkslagen (genom att visa sidor som inte är så snälla) och att slå ett slag för det undermedvetna och intuition i folkslagens framtoning - speciellt då de mer naturnära folken. Man väljer inte allt man gör. Mycket gör man bara för att man intuitivt känner att det skall vara så. (Nature vs. nurture och allt det där...) Alverna borde vara ganska starkt åt det hållet.
Ingen kan förneka stridsgaffelns överlägsenhet!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ahnìon skrev:
Psipo skrev:
Ahnìon skrev: Det ämnar jag faktiskt låta var osagt. Agelias har sin åsikt, och verkar tämligen präglad av en form av idealism. Han har dessutom inte nödvändigtvis råkat på så många alvkulturer.
Tanken var mer att ge en inblick dels i hur alvernas beteende kan verka från omvärldens synvinkel och dels fästa viss vikt vid deras knytning till området de lever i. Tydligt är att alver ändrar sin omgivning, och jag skulle nog personligen gärna se att biten om att de (och kanske även andra älvfolk) håller allsköns otrevligheter i schack är sann, eftersom det ger en intressantare vinkling på det långsamma borttynandet.
Det ligger helt i linje med vad jag har skrivit om (för er som undrar så finns en sammanfatting, kolla länk i första inlägget, första sidan) redan. Sedan vet jag inte om Angelias verkas så idealistisk, snarare är vill hon framhäva alvernas samband till naturen. Jag har tidigare liknat älvfolkens tillvaro som en del av det naturliga och alver som bevarare (snarare än beskyddare).

Jag gillar det skarpt!
Jo, jag såg lite smått till att det passade med det som var sagt. Skulle bli så krångligt om man bara kastade sig in och hivade ut saker som redan var diskuterade hela tiden.

Angående idealismen så var "en sorts" ganska pivotalt. Agelias är animist och märkbart positiv till alvernas hållning, även om det definitivt kan diskuteras huruvida denna är "rätt".
Psipo skrev:Att instinktivt nacka en kull grävlingar för att de riskerar rubba balansen är ju perfekt! Alverna blir lite som Tevatenus antivirusprogram. :)
Precis så. Det är en del av två av mina små korståg - att avsnuttifiera folkslagen (genom att visa sidor som inte är så snälla) och att slå ett slag för det undermedvetna och intuition i folkslagens framtoning - speciellt då de mer naturnära folken. Man väljer inte allt man gör. Mycket gör man bara för att man intuitivt känner att det skall vara så. (Nature vs. nurture och allt det där...) Alverna borde vara ganska starkt åt det hållet.
Mitt frågetecken var mest för att locka fram eventuella bakomliggande funderingar och genomtänkta sådana verkar ju finnas! :)
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Efter en någorlund alång diskussion med Sopodlare via MSN så har jag lite grejer som jag skulle vilja ta upp oavsett hur färdiga alverna är.

Jag är helt med på den eraltor.se-iska linjen att det inte finns raser bland alver, i.e gråalv, skogsalv, mörkeralv. Dock kommer jag att omnämna dessa i mitt inlägg för att sätta namn på vissa samlingar av individer som drar åt någotsånär samma håll. Hoppas att ingen tar illa upp av det.

Då ska vi se. Det här inlägget kommer nog te sig någorlunda kaotiskt då jag ska försöka sammanfatta en levande diskussion.

Först ut. Mörkeralver och blodsalver som diskuterades fär länge sen i den här tråden. Mina tankar om detta:

Mörkeralven är en alv som brutit med Tevatenu och hennes uppdrag at bevara/beskydda naturen. Perverterade av världen de lever i och i stor del perverterade av människans inflytande på världen har mörkeralven som sagt lämnat sitt syfte bakom sig. Mörkeralven bryr sig föga om skogen eller packisen eller öknen utan bygger på människors städer/befästningar dit fler likasinnade kan söka sig och söker sig till.

De är bittra, cyniska och "onda" varelser sett ur Tevatenus synvinkel. De är i mångt och mycket alltså väldigt lika människan.

Med det som grund vill jag ta upp Blodsalver som verkligen är en annan ras i mina ögon.

Blodsalven är en mörkeralv som glidit så långt ifrån sitt ursprung att han blivit fysiskt deformerad som resultat. En blodsalv är också galen till följd av detta då deras psyke inte är gjort för att tänka så långt utanför lådan.

En blodsalv är därför inte så mycket en alv utan mer ett regelrätt monster.

För att spinna vidare på mörkeralver så togs även halvalver upp i sammanhanget.

Halvalven är en avkomma mellan en mörkeralv och en människa. Då en "riktig" alv aldrig skulle få för sig att para sig med en människa ligger en sån företeelse mycket närmre för en mörkeralv.

Med detta som premisser är en halvalv i princip ingenting annat än en människa med ett om möjligt ännu svagare spår av Tevatenus själ än mörkeralven.

Vidare diskuterades uppdelningen av raser på alver ur en människosynpunkt och jag hävdar att någon sådan uppdelning inte finns. Av anledning:

En Berendier möter en skogsalv (en sällsynt företeelse i sig men...). Han går hem till fru och barn och berättar att han såg en alv som skar loss murmeldjuret som Berendiern tänkt ha till middag ur snaran.

En Felicisk handelsman möter ett gråalvsskepp ute på havet och förundras över hur rakt skeppet seglar och dessutom i motvind. Han går hem till fru och barn och berättar att han minsann såg ett helt skepp fullt med alver.

En berendier och en Felicier möts vid något tillfälle och tar sig ett stop mjöd ihop. När de sedan går hem till sin respektive familj berättar Berendiern inte att han minsann mötte en Havsman. Feliciern berättar heller inte att han stötte ihop med en Skogsman. Like lite som de två berättar att de stött ihop med en Skogsalv eller en gråalv.

Människor i största allmänhet är hemmet närmast och reflekterar helt enkelt inte att det finns alver på fler ställen än där de själva bor. Därför är indelningar i form av skogsalv eller gråalv helt onödiga. Vid de få tillfällen en människa träffar en alv berättas det då att de träffade just en "alv" och ingenting annat.

Om ingen akademi eller dylikt sätter ihop en expedition att kartlägga ALLA alvers boplats, kultur och hemmiljö kommer det förmodligen aldrig uppdagas att det finns alver på något annat ställe än "hemma".

Man måste även (imo) ha i åtanke att det är en gigantisk skillnad på vanligt folk och på äventyrare. Och som jag ser det så beskriver vi vårat altor ur en vanlig människas synvinkel, för det mesta.

Allt detta skrivna är alltså min egen syn på det jag och Sopodlare diskuterade, ingen sorts överenskommet faktum. Tänkte bara klargöra det så jag inte lägger ord i munnen på honom.

Nu får vi se om nån har nån nytta av det jag skrivit.


//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Otvin Käkslite skrev: Först ut. Mörkeralver och blodsalver som diskuterades fär länge sen i den här tråden. Mina tankar om detta:

Mörkeralven är en alv som brutit med Tevatenu och hennes uppdrag at bevara/beskydda naturen.
Den här iden gillar ja väl lite men med modifukation.
Just namnet Mörkeralv tycker ja inte passa in alls, då tänker ja enbart på dom som finns i "Alver" o dom gillar ja inte alls.
ja tycker det kan finnas ett alviskt namn för dom, det alvrna kallar dom som brutit med Tevatenu men ja tycker inte det ska vara en översättning av/till Mörkeralv.

Vad människorna sen kallar dom kan ju va vad som hels, stads alve eller nå efter va dom befinner sig.

Sen har ja för mig att ja läst någonstans att alver som brutit mot Tevatenu inte återföds som alver utan blir Skogsrån eller nå annat ondsint. Monster Boken 1 eller 2 bör det va ja läst detta.
Detta bör ju dessa alver veta.
Otvin Käkslite skrev: För att spinna vidare på mörkeralver så togs även halvalver upp i sammanhanget.

Halvalven är en avkomma mellan en mörkeralv och en människa. Då en "riktig" alv aldrig skulle få för sig att para sig med en människa ligger en sån företeelse mycket närmre för en mörkeralv.
Jag kan inte förstå varför en alv inte skulle kunna få barn med en människa.
Denna människa kanske är en naturvänn, spenderar mycke tid i skogen och bryr sig om växter och djur. Har antadligen fått kontakt med alver och fått deras respekt.
Varför skulle inte en utav alverna bli kärr i denne och vill bilda familj?
Sen vad resultatet blir av detta, en människa eller som i LOTR en alv helt enkelt ellrr som reglerna en "halvalv" kan ju diskuteras.
Otvin Käkslite skrev: En berendier och en Felicier möts vid något tillfälle och tar sig ett stop mjöd ihop. När de sedan går hem till sin respektive familj berättar Berendiern inte att han minsann mötte en Havsman. Feliciern berättar heller inte att han stötte ihop med en Skogsman. Like lite som de två berättar att de stött ihop med en Skogsalv eller en gråalv.
Det här vet ja inte riktigt om ja vill gå med på.
Ja tror mycke väl att han skulle berätta för sin familj att han tog ett stop med en Felicier lika mycke som en Svensk kanske skulle berätta att han tog ett stop med en Amerikan
Otvin Käkslite skrev: Människor i största allmänhet är hemmet närmast och reflekterar helt enkelt inte att det finns alver på fler ställen än där de själva bor. Därför är indelningar i form av skogsalv eller gråalv helt onödiga. Vid de få tillfällen en människa träffar en alv berättas det då att de träffade just en "alv" och ingenting annat.

Om ingen akademi eller dylikt sätter ihop en expedition att kartlägga ALLA alvers boplats, kultur och hemmiljö kommer det förmodligen aldrig uppdagas att det finns alver på något annat ställe än "hemma".

Man måste även (imo) ha i åtanke att det är en gigantisk skillnad på vanligt folk och på äventyrare. Och som jag ser det så beskriver vi vårat altor ur en vanlig människas synvinkel, för det mesta.

Allt detta skrivna är alltså min egen syn på det jag och Sopodlare diskuterade, ingen sorts överenskommet faktum. Tänkte bara klargöra det så jag inte lägger ord i munnen på honom.

Nu får vi se om nån har nån nytta av det jag skrivit.


//M
Visst, "normala" människor kallar antadligen alla alver för just alver för att dom stannar i sitt område, chansen att dom skulle träffa på en havsalv eller en frostalv när dom bor i närheten av Landori är ju minimal så för dom är en alv enbart en alv.
Lika så för dom som bor uppe i norr o träffar på frostalver.

Sen tycker ja dom lärde o dom stora äventyrarna o upptäcktsresande mycke väl kan dela upp dom, vi gör ju det med alla länder och folkslag.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Alver som brutit med Tevatenu är ju klockrent. Mörkeralver är kanske inte det bästa namnet då det låter som sadistiska varelser (alverna själva kanske kallar dem så). Är Ljusalverna kanske mörkeralver? :?
Skriv svar