Alver

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

@Regil/Alendor Precis, ett öknamn eller liknande för de som fallit från ljuset, kärleken, uppgiften. Mörkeralv låter självklart...illa, alvernas namn kanske betyder något liknande tomhet, tomma alver, tomalver (går att panta) eller något liknande. Varför inte "de förlorade"

Tanken med mörkeralver är något jag är mycket förtjust i. Alver kan, i min fantasi slinka in på den banan på ett sätt liknande (varning politiska åsikter, blunda om ni inte tål sådant) hur västerlandet har sänkt sina värderingar i kriget mot terrorismen. Alver ser ett hot mot en helig lund. En bågmakare är fast besluten att skära ned den för att använda materialet till långbågar.

Alverna i området dödar honom.

Nästa gång dödar man för att skydda skogen kring lunden.

Nästa gång dödar man för att skydda naturen i allmänhet osv

En slippery slope som leder alven från dess uppdrag som bevarare av Tevatenu till någon som gradvis tappar all förankring i proportioner. Till sist blir hon kanske för mycket för Tevatenu, eller så börjar hon se ned på sina alviska fränder som är för mesiga. Någonstans slår det slint.

Kanske är mörkeralverna helt enkelt missförstådda. Jag ser dem som VÄLDIGT lika både människor och högalver.[/b]
A fat man brings a cushion wherever he goes
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

I begynnelsen av alvdiskussionerna här på forumet blev väl någon form av konsensus i att vi skulle använda oss av det tidigare materialet och bortse från alverboken, som ju inte var direkt erebanpassad. Som en följd av det ignorerade vi således mörkeralver, högalver etc.

Men nu är det ju så att det redan finns alver som brutit med tevatenu på Ereb, blodsalverna och jag tycker gott att det kan förbli så. Några löjliga darkelfs... ehmm mörkeralver från Alverboken ser jag helst inte att vi arbetar in i Ereb.
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Nu ingår ju iofs Högalver redan i Humanoida raser, men den kanske är för sen. Monsterboken är kodex här, och den de flesta går efter.

Jag förstår att du redan ser de som brutit i blodsalverna, mitt problem med hela grejen grundar sig i två kärnpunkter.

1. De är fula. Jag är lite trött på att onda = fula

2. Det bör finnas något slags mellanting, någon som inte försyndat sig så till den milda grad att Tevanetu övergivit dem (då har det gått ILLA) men ändå inte känner sig tillfreds med de andra, som har distanserat sig.

Vill påpeka att jag INTE är för raser bland alver överhuvudtaget (mer än skillnader som i vilket land som helst, lite brunare hy söderöver osv) så egentligen är detta en filosofisk diskussion. Läste igenom tråden under två dagar (blev klar med den imorse) och har därför inte kunnat avge något till själva författandet, och ville bara slänga in mina två cent.
A fat man brings a cushion wherever he goes
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Om några är fula så är det väl mörkeralverna i alverboken, det sagt så har jag insett, tror jag, att du/ni inte är ute efter att föra in alverbokens mörkeralver igen, utan att ge alverna möjlighet att lämna tevatenus ljus utan att bli blodsalver.
Om man tänker sig blodsalverna som en alvkultur som sedan långt tillbaka vänt tevatenu ryggen, skulle man ju kunna tänka sig att individer och grupper av de övriga alverna av diverse anledningar vandrar vägar som för dem bortom tevatenus ljus, men att de inte vänt henne ryggen. Dessa skulle då kunna stötas ut av övriga alver, men inte vara fördömda för evigt utan kunna hitta tillbaka till tevatenus ljus. Om man nu ser det som om de vandrar i skuggan av tevatenus ljus, skulle man ju kunna kalla dessa alver för skuggalver. Men detta skull ju isf inte röra sig om en egen alvkultur utom om utstötta individer/grupper. Kanske lämpliga som alväventyrare?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Blodsalver finns, räcker inte det? Är de fula eller är det illustrationerna, jag minns inte? Mörkeralv låter helt onödig. De som vill spela en alv som en människa kan väl spela människa? Jag förstår att likväl som en god konung kan få en alvprinsessa till hustru eller en mild stigfinnare få bo i alvernas boning, så borde trångsynta och giriga alver kunna finnas...men jag gillar dem inte.

I vilket fall kanske detta inte spelar så stor roll då vi enats om alver som alver. Vad man sedan kallar dem lokalt i sina olika skrifter eller byar kan ju vara vad som helst. Ljusalver är älvor och Mörkeralver svartalfer? Och namnen är väl som sagt människors namn på alverna...såå sjömannen känner alverna som gråalver, till skillnad från de alver som bor på land, eller så känner han inte till några andra alver och kallar dem alver. Det blir väl individuellt och det är väl inte på den nivån vi diskuterar alver.

Halvfolksbarnen är ju ingen egen "ras/art" och behöver inte diskuteras annat än att konstatera att på vissa platser eller vid vissa tidpunkter föds barn med föräldrar av olika art/ras.
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Mikael skrev:Blodsalver finns, räcker inte det? Är de fula eller är det illustrationerna, jag minns inte? Mörkeralv låter helt onödig. De som vill spela en alv som en människa kan väl spela människa? Jag förstår att likväl som en god konung kan få en alvprinsessa till hustru eller en mild stigfinnare få bo i alvernas boning, så borde trångsynta och giriga alver kunna finnas...men jag gillar dem inte.
Det handlar inte om att spela en människa med grymma stats. Det intressanta kommer ju när man försöker gestalta en roll, dvs en egentligen plågad varelse som vänder sig bort från sitt själsliga kall et.c...

Hade man velat spela människa hade man ju kunna göra det men nu handlade det faktiskt om alver och en alternativ syn på de som går/gick under namnet mörkeralver.
Bergdahl skrev:Om några är fula så är det väl mörkeralverna i alverboken, det sagt så har jag insett, tror jag, att du/ni inte är ute efter att föra in alverbokens mörkeralver igen, utan att ge alverna möjlighet att lämna tevatenus ljus utan att bli blodsalver.
Om man tänker sig blodsalverna som en alvkultur som sedan långt tillbaka vänt tevatenu ryggen, skulle man ju kunna tänka sig att individer och grupper av de övriga alverna av diverse anledningar vandrar vägar som för dem bortom tevatenus ljus, men att de inte vänt henne ryggen. Dessa skulle då kunna stötas ut av övriga alver, men inte vara fördömda för evigt utan kunna hitta tillbaka till tevatenus ljus. Om man nu ser det som om de vandrar i skuggan av tevatenus ljus, skulle man ju kunna kalla dessa alver för skuggalver. Men detta skull ju isf inte röra sig om en egen alvkultur utom om utstötta individer/grupper. Kanske lämpliga som alväventyrare?
Exakt, jag gillar inte heller alverboken utan ville ge ett alternativ som jag tycker låter sjyst.

Och absolut, det är ju dessa alver om några som passar till att bli äventyrare. En "riktig" skogsalv skulle ju aldrig sätta sin for utanför skogen och umgås med... människor. Det är ju äckligt. :wink:
Alendor skrev:
Otvin Käkslite skrev: För att spinna vidare på mörkeralver så togs även halvalver upp i sammanhanget.

Halvalven är en avkomma mellan en mörkeralv och en människa. Då en "riktig" alv aldrig skulle få för sig att para sig med en människa ligger en sån företeelse mycket närmre för en mörkeralv.

Jag kan inte förstå varför en alv inte skulle kunna få barn med en människa.
Denna människa kanske är en naturvänn, spenderar mycke tid i skogen och bryr sig om växter och djur. Har antadligen fått kontakt med alver och fått deras respekt.
Varför skulle inte en utav alverna bli kärr i denne och vill bilda familj?
Sen vad resultatet blir av detta, en människa eller som i LOTR en alv helt enkelt ellrr som reglerna en "halvalv" kan ju diskuteras.
Jag sa inte att de inte kan. Jag sa att de inte vill. Skaffa barn med en människa... Det är ju alldeles galet. På vilket sätt främjar det naturen? Skit samma om människan i fråga gör allt han kan för att inte trampa sönder ett endaste grässtrå när han lallar runt i skogen. Ok, han förstör ingenting, det är bra, då kan vi ignorera honom.
Alendor skrev:
Otvin Käkslite skrev: En berendier och en Felicier möts vid något tillfälle och tar sig ett stop mjöd ihop. När de sedan går hem till sin respektive familj berättar Berendiern inte att han minsann mötte en Havsman. Feliciern berättar heller inte att han stötte ihop med en Skogsman. Like lite som de två berättar att de stött ihop med en Skogsalv eller en gråalv.

Det här vet ja inte riktigt om ja vill gå med på.
Ja tror mycke väl att han skulle berätta för sin familj att han tog ett stop med en Felicier lika mycke som en Svensk kanske skulle berätta att han tog ett stop med en Amerikan .
Jag sa inte att Feliciern inte går hem och säger att han drack öl med en Berendier.

Jag sa att han går inte hem och säger att han drack öl med en Skogsman.

Med ditt exempel, Svensk/Amerikan...

Han säger: Jag drack öl med en amerikan idag.
Han säger inte: Jag drack öl med en På-andra-sidan-havet-man.

Alendor skrev:
Otvin Käkslite skrev:

Människor i största allmänhet är hemmet närmast och reflekterar helt enkelt inte att det finns alver på fler ställen än där de själva bor. Därför är indelningar i form av skogsalv eller gråalv helt onödiga. Vid de få tillfällen en människa träffar en alv berättas det då att de träffade just en "alv" och ingenting annat.

Om ingen akademi eller dylikt sätter ihop en expedition att kartlägga ALLA alvers boplats, kultur och hemmiljö kommer det förmodligen aldrig uppdagas att det finns alver på något annat ställe än "hemma".

Man måste även (imo) ha i åtanke att det är en gigantisk skillnad på vanligt folk och på äventyrare. Och som jag ser det så beskriver vi vårat altor ur en vanlig människas synvinkel, för det mesta.

Allt detta skrivna är alltså min egen syn på det jag och Sopodlare diskuterade, ingen sorts överenskommet faktum. Tänkte bara klargöra det så jag inte lägger ord i munnen på honom.

Nu får vi se om nån har nån nytta av det jag skrivit.


//M

Visst, "normala" människor kallar antadligen alla alver för just alver för att dom stannar i sitt område, chansen att dom skulle träffa på en havsalv eller en frostalv när dom bor i närheten av Landori är ju minimal så för dom är en alv enbart en alv.
Lika så för dom som bor uppe i norr o träffar på frostalver.

Sen tycker ja dom lärde o dom stora äventyrarna o upptäcktsresande mycke väl kan dela upp dom, vi gör ju det med alla länder och folkslag
Men det är det som är grejen... IMO är alver så ovanliga eller framförallt så pass osynliga att inte ens upptäcktsresande träffar på särskilt många. Det är däremot en gigantisk skillnad på rollpersoner. Så fort SL satt sig ned med ett gäng spelare och börjar äventyret så blir hela Altor en alternativ dimension där precis vad som helst kan hända oavsett officiellt material. I just Din spelvärld kan alver para sig med orcher om dom så önskar. De kan bygga stora handelsmetropoler. De kan försvinna helt från Altors yta och aldrig mer ses igen.

Mitt inlägg utgår ifrån att vi beskriver världen som en slags allmän företeelse utan inblandning av storslagna rollpersoner. Vill du göra en kampanj som går ut på att kartlägga alver så gör det, det är förmodligen jävligt roligt t.o.m. Jag skulle nog tycka det, men enligt min åsikt så träffar människor på alver en på miljonen. Alver håller sig helt enkelt ur vägen.


//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Otvin Käkslite skrev: För att spinna vidare på mörkeralver så togs även halvalver upp i sammanhanget.

Halvalven är en avkomma mellan en mörkeralv och en människa. Då en "riktig" alv aldrig skulle få för sig att para sig med en människa ligger en sån företeelse mycket närmre för en mörkeralv.
Otvin Käkslite skrev: Jag sa inte att de inte kan. Jag sa att de inte vill. Skaffa barn med en människa... Det är ju alldeles galet. På vilket sätt främjar det naturen? Skit samma om människan i fråga gör allt han kan för att inte trampa sönder ett endaste grässtrå när han lallar runt i skogen. Ok, han förstör ingenting, det är bra, då kan vi ignorera honom.
Men var står det att dom absolut inte vill eller skulle kunna tänka sig det?
Jag kan inte minnas en text som sägar något om det, du får gärna vissa var det står.

Varför måste alla alver tycke presis lika om allt? Varför kan inte en alv gilla en annan ras utan att ses som nå ont monster av övriga alver`?
Och ja vet, dom ska inte vara som alla det ska vara nå annorlunda o allt.
Men varför måste allt innom alver va så svart o vitt?
Otvin Käkslite skrev:
Jag sa inte att Feliciern inte går hem och säger att han drack öl med en Berendier.

Jag sa att han går inte hem och säger att han drack öl med en Skogsman.

Med ditt exempel, Svensk/Amerikan...

Han säger: Jag drack öl med en amerikan idag.
Han säger inte: Jag drack öl med en På-andra-sidan-havet-man.
Nej, men På-andra-sidan-havet-man är en beskrivning vilket ingen här på jorden skulle använda.
Det ja säger är att lika mycke som vi kallar folk från olika nationer och även folk på olika platser, olika så tycker ja även man skulle kunna göra det med alver.
En människa som bor i öknen kan ju kallas ökennomader eller någon, vi kallar dom inte Man eller Egyptier (eller vad om nu kan bo i för områda).
varför skulle inte människan o andra raser kunna della upp alver o "raser" beroende på klimat och plats dom bor i?
Otvin Käkslite skrev:

Men det är det som är grejen... IMO är alver så ovanliga eller framförallt så pass osynliga att inte ens upptäcktsresande träffar på särskilt många. Det är däremot en gigantisk skillnad på rollpersoner. Så fort SL satt sig ned med ett gäng spelare och börjar äventyret så blir hela Altor en alternativ dimension där precis vad som helst kan hända oavsett officiellt material. I just Din spelvärld kan alver para sig med orcher om dom så önskar. De kan bygga stora handelsmetropoler. De kan försvinna helt från Altors yta och aldrig mer ses igen.

Mitt inlägg utgår ifrån att vi beskriver världen som en slags allmän företeelse utan inblandning av storslagna rollpersoner. Vill du göra en kampanj som går ut på att kartlägga alver så gör det, det är förmodligen jävligt roligt t.o.m. Jag skulle nog tycka det, men enligt min åsikt så träffar människor på alver en på miljonen. Alver håller sig helt enkelt ur vägen.


//M
jag säger inte att vi ska kartlägga allt men varför säga nej till allt o tycka att så här är det inte?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Alendor skrev:
Otvin Käkslite skrev: För att spinna vidare på mörkeralver så togs även halvalver upp i sammanhanget.

Halvalven är en avkomma mellan en mörkeralv och en människa. Då en "riktig" alv aldrig skulle få för sig att para sig med en människa ligger en sån företeelse mycket närmre för en mörkeralv.
Otvin Käkslite skrev: Jag sa inte att de inte kan. Jag sa att de inte vill. Skaffa barn med en människa... Det är ju alldeles galet. På vilket sätt främjar det naturen? Skit samma om människan i fråga gör allt han kan för att inte trampa sönder ett endaste grässtrå när han lallar runt i skogen. Ok, han förstör ingenting, det är bra, då kan vi ignorera honom.
Men var står det att dom absolut inte vill eller skulle kunna tänka sig det?
Jag kan inte minnas en text som sägar något om det, du får gärna vissa var det står.

Varför måste alla alver tycke presis lika om allt? Varför kan inte en alv gilla en annan ras utan att ses som nå ont monster av övriga alver`?
Och ja vet, dom ska inte vara som alla det ska vara nå annorlunda o allt.
Men varför måste allt innom alver va så svart o vitt?
Det står ingenstans att de inte vill, det är min åsikt. Som jag sa i min första post så kom de här idéerna upp under en diskussion med en polare.

Lite svart och vitt måste allting vara annars skulle vår wiki se ut: Alver är. I skogen och på havet; Människor är. I städer; Orcher är. I bergen.

Tillochmed dessa lagom luddiga påståenden som inte säger nånting alls om folkslagen/raserna generaliserar. Man måste generalisera lite IMO om man ska beskriva en företeelse. Ett annat alternativ vore ju att wikin skulle se ut: Tistanior är en alv som bor i skogen, han gillar inte människor och han gör allt för att bevara balansen i naturen. Galriol är en alv som bor i öknen han drar mest runt på sin häst och tycker speciellt om att äta varg på söndagar, Gola'adron är en alv, han tycker.... et.c. där man beskriver varenda liten avvikande detalj om precis alla individer på hela altor.

Men nu kom jag av mig. Jag tycker och mitt förslag var att alver tänker i princip svart och vitt. Skadar den/det naturen? Ok, inte då kan vi ignorera det. Vad sa du? Högg han ner ett träd?!? *schwing* Pil i pannan.

Sen finns det de som söker sig bort från naturen och ut i världen, de vänder sig bort från sitt kall som Tevatenus beskyddare och blir utstötta pga det.

Alendor skrev:
Otvin Käkslite skrev:
Jag sa inte att Feliciern inte går hem och säger att han drack öl med en Berendier.

Jag sa att han går inte hem och säger att han drack öl med en Skogsman.

Med ditt exempel, Svensk/Amerikan...

Han säger: Jag drack öl med en amerikan idag.
Han säger inte: Jag drack öl med en På-andra-sidan-havet-man.
Nej, men På-andra-sidan-havet-man är en beskrivning vilket ingen här på jorden skulle använda.
Det ja säger är att lika mycke som vi kallar folk från olika nationer och även folk på olika platser, olika så tycker ja även man skulle kunna göra det med alver.
En människa som bor i öknen kan ju kallas ökennomader eller någon, vi kallar dom inte Man eller Egyptier (eller vad om nu kan bo i för områda).
varför skulle inte människan o andra raser kunna della upp alver o "raser" beroende på klimat och plats dom bor i?
Vaddå vi kallar inte folk i öknen egyptier!?! Det gör vi väl visst. För tusan! Inte kallar jag folk från afrika för Ökenmän eller Djungelmän.

Det jag försökte komma fram till var att en människa som bor bredvid skogen aldrig nånsin ser en frostalv, därför blir de alver han stöter på kallade enbart alver och inte skogsalver eller trädalver eller grönalver.

Och med Över-havet-mannen försökte jag bara ge ett exempel på att man kallar inte en Amerikan för Över-havet-man, man kallar honom för amerikan. Man säger Egyptier, inte Ökenman. Hade man vetat nåt om alver hade man sagt Goiana-alv, kanske... men då människor vet i princip ingenting om alver blir det bara "alv".

Alendor skrev:
Otvin Käkslite skrev:
Men det är det som är grejen... IMO är alver så ovanliga eller framförallt så pass osynliga att inte ens upptäcktsresande träffar på särskilt många. Det är däremot en gigantisk skillnad på rollpersoner. Så fort SL satt sig ned med ett gäng spelare och börjar äventyret så blir hela Altor en alternativ dimension där precis vad som helst kan hända oavsett officiellt material. I just Din spelvärld kan alver para sig med orcher om dom så önskar. De kan bygga stora handelsmetropoler. De kan försvinna helt från Altors yta och aldrig mer ses igen.

Mitt inlägg utgår ifrån att vi beskriver världen som en slags allmän företeelse utan inblandning av storslagna rollpersoner. Vill du göra en kampanj som går ut på att kartlägga alver så gör det, det är förmodligen jävligt roligt t.o.m. Jag skulle nog tycka det, men enligt min åsikt så träffar människor på alver en på miljonen. Alver håller sig helt enkelt ur vägen.


//M
jag säger inte att vi ska kartlägga allt men varför säga nej till allt o tycka att så här är det inte?
Jag säger ingalunda nej till allt. Vad menar du förresten med allt? Jag säger bara att människor träffar alver så sällan och ännu mer sällan på två vitt skilda platser vid olika tillfällen att tillfälle ges att jämföra dem som skogsalv och frostalv. I slutändan blir det "alv" för gemene man.


//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Mikael skrev:Blodsalver finns, räcker inte det? Är de fula eller är det illustrationerna, jag minns inte? Mörkeralv låter helt onödig. De som vill spela en alv som en människa kan väl spela människa? Jag förstår att likväl som en god konung kan få en alvprinsessa till hustru eller en mild stigfinnare få bo i alvernas boning, så borde trångsynta och giriga alver kunna finnas...men jag gillar dem inte.


Halvfolksbarnen är ju ingen egen "ras/art" och behöver inte diskuteras annat än att konstatera att på vissa platser eller vid vissa tidpunkter föds barn med föräldrar av olika art/ras.
Jag har nog aldrig sett en blodsalv illustrerad, (kanske något för forumets tecknare...hint hint) utan det är själva fenomenet med klor osv som jag ställer mig lite frågande inför, jag tycker nog, precis som Otvin att de är mer monster än alver. Lite som orcherna i Sagan om Ringen som perverterats av Morgoth så har dessa alver bytt Tevatenus ljus mot något annat, något kaotiskt, ondsint eller bara naturvidrigt.

Mörkeralverna (eller skuggalver, galet bra namn tackar) vandrar helt enkelt i Tevatenus ljus, varken blodsalver eller propra alver, varken badande i ljuset eller längst ned i det djupaste mörkret. Det är DET som enligt mig gör dem så intressant. Jag vill inte spela en människa med bättre stats, jag vill spela en skuggvarelse som helt tappat kontakten med sitt ursprung. Det är just att alverna är så speciella som enligt mig gör mörker/skuggalverna så fascinerande.
A fat man brings a cushion wherever he goes
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Kan vi göra "Skuggalv" officiellt? :D
jag gillar också namnet skarpt
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Sopodlare skrev:Jag har nog aldrig sett en blodsalv illustrerad...
Finns en i EA boxens Spelarbok tillsammans med kentauren Herikolla Glurrestips nedtecknade erfarenheter från ett möte.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Regil skrev:Kan vi göra "Skuggalv" officiellt? :D
jag gillar också namnet skarpt
Skuggalv är klockrent!

I övrigt, kolla vad jag redan har skrivit på wikin. Om ni inte hemskt gärna vill dra allt det här ett varv till? :)
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Alver! Överallt Alver.

Inlägg av jadelotuz »

Hehe Jag vill egentligen inte ändra på alverna här på Wikin / Forumet. Funkar fint för mig å dra Alverna mer eller mindre över en kamm. Alver helt enkelt. Jag kör endå med en rätt "alv-tollerant" värld i "mitt" Ereb Altor, när vi spelar spel. Så jag har redan en egen Alver Codex ;)

Kort kan man väll säga att jag inte riktigt gillade Alver boken. Men mina alver påminner en del om de som finns i den. Alver är dessutom inte så ovanliga i min värld. Inte så att de bor överallt, men de finns lite här å där. De har dessutom ingen direkt "hat" mot människor, de står "över" sånt för det mesta. Jag skiljer dock fortfarande på alverna i stil med Alverboken. Dvs Frostalver, Silveralver osv. Helt klart "olika" alver. Men ser det mer som "människokulturer" i Monster Boxen. Där vissa "människokulturer" beskrivs med egna drag. Samt vissa "människosläkten" existerar där, så kör jag också med vissa alver som har utvecklats "längre" ifrån Alver än enbart Kulturer. Som tex Silveralv, Havsalv (som jag dock aldrig egentligen använt mig av) och Blodsalver (som jag heller aldrig använt mig av, då jag tycker minst av dem av alla).

Jag lägger dock större skilnad på Alvernas åldrar. Tex ser jag nästan Uråldriga alver som en helt egen ras jämfört med "unga" alver.

Alver i allmänhet är juh en Tolkien "Ras", så att inspireras av dem är inte så fel (enligt mig). Utan honom hade nog inte alverna varit så intressanta som de är, dessutom hade de fortfarande förpassats som "skogsknytt", fabler, Mytologiskt otyg. Alf. Se tex samtida Fantasyverk som Sagan om Ringen. Narnia. Finns det några alver där? nope. De var inte uppfunna än ;) Man skulle dock kunna diskutera om inte Is-Häxan trotts allt är en Alv? en Frostalv? eller Mörkeralv med svalt intresse ... om man så vill.

Sedan är juh Tolkiens alver klart mycket mer "alvarliga", å de kanske tycker människor är jobbiga, men de har endå accepterat människan som den nya "herren" äver landet. Samt att de föredrar dem framför Orcher. Så ... att de skulle ogilla människor håller jag inte med.

Nåja! i min värld är alverna en del av Altor ... en reelt påtaglig sådan, som endå försöker låta människan sköta sitt.

Skuggalv. Jo det är finnt. Tror jag ska låna det.
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Re: Alver! Överallt Alver.

Inlägg av Psipo »

jadelotuz skrev: Jag lägger dock större skilnad på Alvernas åldrar. Tex ser jag nästan Uråldriga alver som en helt egen ras jämfört med "unga" alver.
Så är det i det jag har skrivit i wikin med. Det är iaf tanken. Kanske blev det inte tydligt nog? Fast lika viktigt som ålder är närheten till Tevatenu. En alv som sökt bort från sitt folk och sin Moder tunnas liksom ut, och blir mindre och mindre alv. Hon blir till slut dödlig.
jadelotuz skrev:Alver i allmänhet är juh en Tolkien "Ras", så att inspireras av dem är inte så fel (enligt mig). Utan honom hade nog inte alverna varit så intressanta som de är, dessutom hade de fortfarande förpassats som "skogsknytt", fabler, Mytologiskt otyg. Alf.
Absolut. Jag gillar iofs att "mina" alver i Ereb är både och.

Förresten blev jag så inspirerad av Caddo att jag bestämde mig för att jag sakta ska försöka jobba mig tillbaka med alverna. Jag har avslutat alla mina projekt med Järnringen (nästan) och har lite mer tid nu.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Så skall det låta Psipo! Här har vi inga deadlines (eller har vi det Spelis? borde kanske ta tag i Morëlvidyn igen, :oops: fast har ingen tiiid!!! :cry: ) förutom de man själv sätter upp och mäktar med. Välkommen tillbaks! :D
Skriv svar