Alver

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Förresten blev jag så inspirerad av Caddo att jag bestämde mig för att jag sakta ska försöka jobba mig tillbaka med alverna. Jag har avslutat alla mina projekt med Järnringen (nästan) och har lite mer tid nu.
Trevligt. Känns som du är den bäst lämpade att ro alverna i hamn så att säga och det kändes tungt när du vandrade vidare... iaf är det gott att ha dig tillbaka, och så hoppas jag du tar väl vara på skuggalverna. :wink:
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Tackar Mikeal och Bergdahl.

Angående skuggalver, som jag ju så klart inte nämnt än, vad har sagts om dem? Jag hittar inget?

Förresten, steg 1 är att knyta älvfolk och alver närmre varandra, så jag tänker helt fräckt slänga in den biten i projektet med. Invändningar?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Psipo skrev:Förresten, steg 1 är att knyta älvfolk och alver närmre varandra, så jag tänker helt fräckt slänga in den biten i projektet med. Invändningar?
Inga alls! :D
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Angående skuggalver så var det i detta inlägg som jag myntade uttrycket:
Om några är fula så är det väl mörkeralverna i alverboken, det sagt så har jag insett, tror jag, att du/ni inte är ute efter att föra in alverbokens mörkeralver igen, utan att ge alverna möjlighet att lämna tevatenus ljus utan att bli blodsalver.
Om man tänker sig blodsalverna som en alvkultur som sedan långt tillbaka vänt tevatenu ryggen, skulle man ju kunna tänka sig att individer och grupper av de övriga alverna av diverse anledningar vandrar vägar som för dem bortom tevatenus ljus, men att de inte vänt henne ryggen. Dessa skulle då kunna stötas ut av övriga alver, men inte vara fördömda för evigt utan kunna hitta tillbaka till tevatenus ljus. Om man nu ser det som om de vandrar i skuggan av tevatenus ljus, skulle man ju kunna kalla dessa alver för skuggalver. Men detta skull ju isf inte röra sig om en egen alvkultur utom om utstötta individer/grupper. Kanske lämpliga som alväventyrare?
Efter att sopodlare och otvin käkslite uttryckt önskemål om en annan typ av alv som var lite mer gråskalig. Är ju bara lite brainstormande men om kul om det kommer till användning.

Inga invändningar i att du införlivar älvfolken i alvprojektet...
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Förresten blev jag så inspirerad av Caddo att jag bestämde mig för att jag sakta ska försöka jobba mig tillbaka med alverna. Jag har avslutat alla mina projekt med Järnringen (nästan) och har lite mer tid nu.
Jahapp, dax att ta på sig ringbrynjan och vikingahjälmen med stora horn igen... ;)

Skämt åsido, är glad att du hittade tillbaka hit Psipo. Ser fram emot dina alver!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Psipo skrev: Angående skuggalver, som jag ju så klart inte nämnt än, vad har sagts om dem? Jag hittar inget?
Här...
Psipo skrev:
Regil skrev:Kan vi göra "Skuggalv" officiellt? :D
jag gillar också namnet skarpt
Skuggalv är klockrent!
(Hoppas skuggalver endast är alvernas betckning på de som lämnat Moder Jord bakom sig som du beskrev ovan. Ljusalver och Högalver mfl skall väl inte införas igen? Isf vill jag ha silveralverna! :wink: )
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Ja, inte ska det vara någon alvras eller alvkultur iaf. Jag ser det nog mer som en "spelterm" men det kanske går att väva in snyggt på något sätt som en benämning på dessa individer, men det lämnar jag helt åt psipo att avgöra. :P
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Ok, innan jag djupdyker ner bland skuggalver och älvfolk så har jag en idé, eller rättare sagt vill jag sammanfoga Bergdahls pusselbit med mina.

Som bekant drar sig Tevatenu tillbaka. Det innebär att hon mot sin vilja överger sina barn. Dessa blir skuggalver, men det sammanfattar även andra älvfolk som hamnat utanför Moderns ljus, i hennes skugga. Skuggalver är, för att använda gamla benämningar, en blandning mellan mörkeralver, halvalver, vättar och alla andra som liksom ligger i gråskalan.

Detta är alltså inget aktivt val för de flesta utan en olycklig följd av Tevatenus tillstånd.

Det här är vad som saknades tidigare. Det är riktigt fräckt! Vad tror ni andra?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Spelknepe skrev: Jahapp, dax att ta på sig ringbrynjan och vikingahjälmen med stora horn igen... ;)

Skämt åsido, är glad att du hittade tillbaka hit Psipo. Ser fram emot dina alver!
Hehe, jag ska vaddera handskarna så ingen blir skadad. ;)
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Psipo skrev:Ok, innan jag djupdyker ner bland skuggalver och älvfolk så har jag en idé, eller rättare sagt vill jag sammanfoga Bergdahls pusselbit med mina.

Som bekant drar sig Tevatenu tillbaka. Det innebär att hon mot sin vilja överger sina barn. Dessa blir skuggalver, men det sammanfattar även andra älvfolk som hamnat utanför Moderns ljus, i hennes skugga. Skuggalver är, för att använda gamla benämningar, en blandning mellan mörkeralver, halvalver, vättar och alla andra som liksom ligger i gråskalan.

Detta är alltså inget aktivt val för de flesta utan en olycklig följd av Tevatenus tillstånd.

Det här är vad som saknades tidigare. Det är riktigt fräckt! Vad tror ni andra?
Vad jag tycker.... kör på det, det låter utmärkt. Sen är frågan hur andra alver ser på dessa skuggalver... kanske som en sjukdom som man skyr som pesten? Även om det finns vissa barmhärtiga alver som ser förbi alla fördomar och tar dessa stackars övergivna under sitt beskydd?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Bergdahl skrev: Vad jag tycker.... kör på det, det låter utmärkt. Sen är frågan hur andra alver ser på dessa skuggalver... kanske som en sjukdom som man skyr som pesten? Även om det finns vissa barmhärtiga alver som ser förbi alla fördomar och tar dessa stackars övergivna under sitt beskydd?
Exakt. Det ger upphov till massor av intressant spel. Skugglaver blir alla alvers dåliga samvete och ett bevis på vad som ska hända dem alla. jag tycker att det är ett lysande inslag i en spelvärld.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Gillar skarpt skuggalven. En tanke kan vara att alverna har sin odödlighet i moder jord och därför har skuggalverna förlorat odödligheten, de har dock ett exceptionellt långt liv ändå (ca 1500 - 2500 år). En medvetenhet om att livet har en ände medför anorlunda livsbeslut, både etiska och filosofiska sådana.

Funderar också på om skuggalver skall ha några fysiska drag som särsiljer dem från vanliga alver. Jag pratar inte om näbbar och klor utan sådana saker som hår, hud och ögonfärg. Formen på ögonen (inte längre kattpuppiler?) och större muskler eller senigare drag.
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Psipo skrev:
Bergdahl skrev: Vad jag tycker.... kör på det, det låter utmärkt. Sen är frågan hur andra alver ser på dessa skuggalver... kanske som en sjukdom som man skyr som pesten? Även om det finns vissa barmhärtiga alver som ser förbi alla fördomar och tar dessa stackars övergivna under sitt beskydd?
Exakt. Det ger upphov till massor av intressant spel. Skugglaver blir alla alvers dåliga samvete och ett bevis på vad som ska hända dem alla. jag tycker att det är ett lysande inslag i en spelvärld.
Låter fin fint, jag vill dock gärna ha det som ett "aktivt val" också, en alv som kanske tillgriper lite för våldsamma metoder i sitt bevarande av skogen, som forskar på sjukdomar för att utrota det närliggande människolandet, sådana kanske överges/tappas (tror inte att Tevatenu faktiskt kan sägas överge sina barn, utan mer...förlorar dem) fortare. Tevatenu ser något hon kanske inte gillar (de är HENNES dåliga samvete, deras tankar influerade av hennes sorg och fruktan, fruktan över att förlora sin kraft).
A fat man brings a cushion wherever he goes
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Re: Alver! Överallt Alver.

Inlägg av Regil »

Psipo skrev:Förresten blev jag så inspirerad av Caddo att jag bestämde mig för att jag sakta ska försöka jobba mig tillbaka med alverna. Jag har avslutat alla mina projekt med Järnringen (nästan) och har lite mer tid nu.
Hurra!

har en sak som du gärna får kommentera.
Enligt tidigare så kom vi fram till att "den faltrakiska förbannelsen" lades av alverna i samarbete med echterna. Adeln paralyserades och echterna tog över makten. Goiana skänktes för tid och evighet till älvfolken.

Det verkar dock som om förbannelsen delvis lever kvar. I videlrike, närmast Goiana, är hela folket delvis drabbat. Man saknar initiativförmåga och förmåga att organisera sig. befolkningen minskar. Runt om finner man gubbar som har klättrat upp på ett loft och sitter där, låter skägget växa och kråkor bygga bo i håret. Surgummor som låser sin sig i potatiskällaren och skriker okvädningsord till förbipassarende och män som frånvarande sitter på farstutrappen och gungar fram och tillbaka. Dessa förbannade tycks leva på solljus och en slurk soppa och en bit förtuggat bröd då och då. De tillåts hållas för sig själva.

Långsamt sjunker befolkningen, gårdar överges och landsakpet förskogas. Det finns numera inte ett hemman inom en dagsmarch från Goiana. Idag bor endast hälften så många här som det gjorde vid maktövertagandet. De echtiska herrarna tycks inte drabbas.

Jag har haft några olika teorier om vad det är som sker (obs, ej tidigare "publicerat") och det är här jag skulle tycka att det vore kul att få lite feedback.
1) Förbannelsen lever. Den ursprungliga besvärjelsen har inte släppts sitt grepp, en magisk rest dröjer sig kvar och förkväver långsamt Videlrike. Det här är väl huvudspåret.
2) Enlill Talannen ligger bakom. Hon genomför det som hon uppfattar som alvernas innersta önskan: att återbörda marken till sin ursprungliga vilda form. Månne är planen att utvidga det hela längre än så?
3) De lömska alverna ligger bakom. De är ute efter revansch, nu skall Ereb minsann återbördas till sitt ursprungliga vilda tillstånd! med hjälp att ET:s kraft så börjar man närmast det egna hemmet. Inom ett par hundra år (ingen tid för en alv) räknar man med att Videlrike skall vara tömt på männsiskor.
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Älskar tanken på ett borttynande folk, förbannat utan egen förskyllan. Låter väldigt alviskt hos mig :)

1) Om det är så mäktigt att det fortfarande hugger, varför just där? För att det är nära alverna? För att de är mer renrasiga?

2+3) Här känner jag både en viss skepsis och en inspiration. omd et är så att alverna söker sig till ET för att hon är "den nya vägen fram" varför skulle det då INTE vara en blandning av detta (eller en av dem). ET ÄR uppenbarligen mäktig och en alv som i tusen år sett hur människorna brett ut sig, trots fördrag och förhoppningar kanske börjar överväga...mer drastiska val (jag tänker på ännu värer saker, som tex böldpest...)
A fat man brings a cushion wherever he goes
Skriv svar