Alver

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Sopodlare skrev:Älskar tanken på ett borttynande folk, förbannat utan egen förskyllan. Låter väldigt alviskt hos mig :)

1) Om det är så mäktigt att det fortfarande hugger, varför just där? För att det är nära alverna? För att de är mer renrasiga?

2+3) Här känner jag både en viss skepsis och en inspiration. omd et är så att alverna söker sig till ET för att hon är "den nya vägen fram" varför skulle det då INTE vara en blandning av detta (eller en av dem). ET ÄR uppenbarligen mäktig och en alv som i tusen år sett hur människorna brett ut sig, trots fördrag och förhoppningar kanske börjar överväga...mer drastiska val (jag tänker på ännu värer saker, som tex böldpest...)
1) Tanken var nog lite löst att det var för att det ligger närmast besvärjelsens ursprung, däremot inga rasmässiga orsaker.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Alver! Överallt Alver.

Inlägg av Mikael »

Regil skrev:
Psipo skrev:Förresten blev jag så inspirerad av Caddo att jag bestämde mig för att jag sakta ska försöka jobba mig tillbaka med alverna. Jag har avslutat alla mina projekt med Järnringen (nästan) och har lite mer tid nu.
Hurra!

har en sak som du gärna får kommentera.
Enligt tidigare så kom vi fram till att "den faltrakiska förbannelsen" lades av alverna i samarbete med echterna. Adeln paralyserades och echterna tog över makten. Goiana skänktes för tid och evighet till älvfolken.
Så Goianas älvfolk och ET är alltså skuggalver!? eller? Hur var det nu? Goiana kände sig hotat av HM, Faltrakerna tycks börja alliera sig med HM, Alverna ser sig tvugna att kasta en förbannelse (i lönndom) och skänka makten till echterna? Jag tror jag förstår men är fortfarande inte speciellt förtjust.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Re: Alver! Överallt Alver.

Inlägg av Regil »

Mikael skrev: Så Goianas älvfolk och ET är alltså skuggalver!? eller? Hur var det nu? Goiana kände sig hotat av HM, Faltrakerna tycks börja alliera sig med HM, Alverna ser sig tvugna att kasta en förbannelse (i lönndom) och skänka makten till echterna? Jag tror jag förstår men är fortfarande inte speciellt förtjust.
Varför behöver de vara skuggalver? Nåja, det får du reda ut med psipo, i övrigt var sammanfattningen korrekt.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ser heller ingen nödvändig koppling mellan Goiana och skuggalverna men än så länge har väl dessa alver inte riktigt utformats?

Annars tycker jag Regils tankar låter interessanta...
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Re: Alver! Överallt Alver.

Inlägg av Psipo »

Regil skrev:har en sak som du gärna får kommentera.
Min tes är att älvfolket i Goiana är lite av ett eget släkte. ET är någon form av entitet som tagit Tevatenus plats och i samband med detta lades en förbannelse. ET´s aganda är okänd för mig. Har vi något konkret där?

Iaf, alla dina förslag funkar eftersom det hur det än blir rör sig om en anomali.

Älvfolken i Goiana är alltså inte skuggälvor utan de har hittat ett tredje alternativ.

Så här ser jag på skuggälvor (som faktiskt funnits med tidigare men jag kunde inte sätta fingret på dem).

Kort är det alltså alla älvfolk som av någon anledning inte längre har kontakt med Moder Jord. Alla utom de i Goiana då.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Re: Alver! Överallt Alver.

Inlägg av Psipo »

Mikael skrev:Hur var det nu? Goiana kände sig hotat av HM, Faltrakerna tycks börja alliera sig med HM, Alverna ser sig tvugna att kasta en förbannelse (i lönndom) och skänka makten till echterna? Jag tror jag förstår men är fortfarande inte speciellt förtjust.
Är det hugget i sten? Jag gillar det inte till 100% själv men kan tänka mig att köra på det. Har vi någon text om det?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Re: Alver! Överallt Alver.

Inlägg av Regil »

Psipo skrev: Är det hugget i sten? Jag gillar det inte till 100% själv men kan tänka mig att köra på det. Har vi någon text om det?
Sten och sten...
Saken är att jag själv är ganska nöjd med lösningen, däremot så var ju responsen när det begav sig... väldigt icke-existerande, förutom från Mikael som inte var nöjd. Vi det tillfället så tolkade jag det som att det till stor del berodde på att jag vid den tiden var grön på forumet. Det tror jag än idag spelade roll...
Men här är i alla fall länken till texten och jag kan absolut tänka mig att utveckla det hela, men har någon avveckling tycker jag kräver att det krockar med visionen om alvernas alviskhet eller når sånt. och det har jag fått uppfattningen att det inte gör... :roll:

http://www.erebaltor.se/wiki/Den_faltra ... rbannelsen
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Re: Alver! Överallt Alver.

Inlägg av Psipo »

Regil skrev: Men här är i alla fall länken till texten och jag kan absolut tänka mig att utveckla det hela, men har någon avveckling tycker jag kräver att det krockar med visionen om alvernas alviskhet eller når sånt. och det har jag fått uppfattningen att det inte gör... :roll:

http://www.erebaltor.se/wiki/Den_faltra ... rbannelsen
Nope, jag ser inte heller någon anledning att avveckla det. Däremot utveckla det. Vad vet vi om Enlill Talannen? Och hur gammal är älvriket Goiana, sett ur ett älvperspektiv? Alltså, hur länge har Goianas älvfolk haft en band till Enlill Talannen?

Jag vill inte på något sätt göra ditt jobb ogjort. Min princip är att något som spikats och hamnat i wikin är ea.se-officiellt och då krävs det mer än att man "inte gillar det helt" för att det ska rivas upp. :)

Så jag väntar gärna med att spika förbannelsen tills vi (eller iaf jag) vet mer om situationen. Den har potential. Jag menar, hemliga eder, svikna löften, kungar med gnagande samvete, en häxmästare och skog med älvfolk. Vad kan gå fel?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Rörande förbannelsen så finns det kanske någon kant som behöver skäras till lite men jag tycker den i all sin krånglighet fungerer rätt bra. :)

Alverna kom i kontakt med ET efter den såkallade "Meditationen i Golena" 429 eO då älvfolken samlat sig i bön till Tevatenu och en alv(?) vid namn Telidor efter en färd bland utomaltoriska plan hittade denna med livskraften själv besläktade existens som fördrivits från sitt tidigare hem och nu sökte sig ett nytt.
Dessa upplysningar från Aidne-modulen kan dock kanske behöva en utveckling?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Re: Alver! Överallt Alver.

Inlägg av Regil »

Psipo skrev:
Regil skrev: Men här är i alla fall länken till texten och jag kan absolut tänka mig att utveckla det hela, men har någon avveckling tycker jag kräver att det krockar med visionen om alvernas alviskhet eller når sånt. och det har jag fått uppfattningen att det inte gör... :roll:

http://www.erebaltor.se/wiki/Den_faltra ... rbannelsen
Nope, jag ser inte heller någon anledning att avveckla det. Däremot utveckla det. Vad vet vi om Enlill Talannen? Och hur gammal är älvriket Goiana, sett ur ett älvperspektiv? Alltså, hur länge har Goianas älvfolk haft en band till Enlill Talannen?

Jag vill inte på något sätt göra ditt jobb ogjort. Min princip är att något som spikats och hamnat i wikin är ea.se-officiellt och då krävs det mer än att man "inte gillar det helt" för att det ska rivas upp. :)

Så jag väntar gärna med att spika förbannelsen tills vi (eller iaf jag) vet mer om situationen. Den har potential. Jag menar, hemliga eder, svikna löften, kungar med gnagande samvete, en häxmästare och skog med älvfolk. Vad kan gå fel?
Det låter bra!
Min tanke var att inkludera den i Kardien PDF, men under rubriken "kampanj" som inleds med att förklara att inget som står i detta kapitel är hugget i sten...
Så, nä, det är inte hugget i sten och kom gärna med progressiv kritik så kanske vi kan får ihop något riktigt vasst... :D
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Re: Alver! Överallt Alver.

Inlägg av Psipo »

Regil skrev: Min tanke var att inkludera den i Kardien PDF, men under rubriken "kampanj" som inleds med att förklara att inget som står i detta kapitel är hugget i sten...
Så, nä, det är inte hugget i sten och kom gärna med progressiv kritik så kanske vi kan får ihop något riktigt vasst... :D
Jag har skrivit ett inlägg i tråden om Goiana. Det kändes mer passande.
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

Eftersomjag gissar på att det främst är EB-boxen, MB 1&2 och Monsterboxen som används här undrar jag vard folk tycker om dessa alviska företeelser från ALVER:

Dödsbringarna: Alvernas mestvildsinta och blodtörstiga krigare svurna att utplåna allt ont (svartfolk, odöda, demoner osv).

Mistali: Gråalvernas elitsoldater.

Vinvävarna: Gråalvernas havsmagiker

Hamnskiftarna: Kan skifta hamn till olika djur. Vanligast bland äldre erfarna alver.

Jag gissar på att injir, mörkeralver och högalver redan blivivt strukna?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Krille skrev:Eftersomjag gissar på att det främst är EB-boxen, MB 1&2 och Monsterboxen som används här undrar jag vard folk tycker om dessa alviska företeelser från ALVER:

Dödsbringarna: Alvernas mestvildsinta och blodtörstiga krigare svurna att utplåna allt ont (svartfolk, odöda, demoner osv).

Mistali: Gråalvernas elitsoldater.

Vinvävarna: Gråalvernas havsmagiker

Hamnskiftarna: Kan skifta hamn till olika djur. Vanligast bland äldre erfarna alver.

Jag gissar på att injir, mörkeralver och högalver redan blivivt strukna?
Jag tror att alla på ett tidigt stadium enades om att Alver inte känns särskilt erebisk och att vi inte kan/bör hämta särskilt mycket inspiration därifrån.
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Jag själv gillar en del saker från alver-boken (mest illustrationer och utrustning) men vill faktiskt slå ett slag för vindvävare, mistali, trädformare osv.

Det känns väldigt alviskt för mig, rent instinktivit (sen om det skall fungera så rent regelmässigt osv, det vet jag inte, har dem inte i så färskt minne)
A fat man brings a cushion wherever he goes
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Krille skrev:Eftersomjag gissar på att det främst är EB-boxen, MB 1&2 och Monsterboxen som används här undrar jag vard folk tycker om dessa alviska företeelser från ALVER:

Dödsbringarna: Alvernas mestvildsinta och blodtörstiga krigare svurna att utplåna allt ont (svartfolk, odöda, demoner osv).

Mistali: Gråalvernas elitsoldater.

Vinvävarna: Gråalvernas havsmagiker

Hamnskiftarna: Kan skifta hamn till olika djur. Vanligast bland äldre erfarna alver.

Jag gissar på att injir, mörkeralver och högalver redan blivivt strukna?
Jag tycker hela iden att dela upp alla yrken så mycke som gjorts i dom "senare" böckerna är ganska tris. Och att göra ett "yrke" som tex Mistali gillar ja inte riktigt. Man kan träna som vanlig soldat och är man bra nog så kan ju just Gråalverna kalla en för Mistrali. Allt blir för mycke indelat, alla raser ska ha 15 olika yrken för just dom o alla "klassböcker" ska ha 15 olika yrken när det igentligen inte är någon större skillnad på dom.
Det är ju inte yrken utan mer karaktärer som gör.

Jag har inget imot yrkesförmågor men ja tycker det kan gå lite för långt ibland. Dom ska inte va avgörande utan mer nå som, vet inte riktigt. Gillar mer Experts system ananrs

Edit
Nu blev det lite regler som kanske inte ska diskutera i denna tråd
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Skriv svar