Alver

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Spännande att se Satenu få en ordlista.

Peter, du har säkert läst om Satenu på sid 46 i EAK, men där fann jag också ett ord till:
Älvfolket/en (se Älvfolk i egen tråd för hur Psipo identifierar dem) = Teni
Peter Stridsberg
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2008-12-01 17:00

Inlägg av Peter Stridsberg »

Nej, har inte läst så mycket i altorböckerna på senare år!

Men bra dock! Uppenbarligen har vi:

Teni = Alla alvfolk
Satenu = Alvernas språk
Tevatenu = Livskraftens gudinna

Sa = Språk, mål
Tenu = alvfolk och livskraft/jordkraft
Teni = plural av alvfolk (alltså även andra älvfolk än alver)
Teva = Högre makt av något slag. (Evig?)


Jag föreslår att Teva betyder "Evig", så att Tevatenu blir "Den eviga jordkraften/Livskraften".

Drakspråk kommer heta "Ouvasa".

Vi kan också säga med någon säkerhet att vissa substantiv (i de försök till klassificeringar som utomstående försökt av alvernas språk) pluralböjs med -i, och att en föregående vokal i dessa fall tas bort om språket flyter bättre i så fall.
Logiken är ett fängelse för den fria tanken... /Remuntrisk visdom
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Vad trevligt att någon tar sig an satenu! Än så länge ser det väl rätt bra ut, men risken är att ett skapat språk blir orealistiskt om det inte planeras mycket noga.

Det första man bör göra är att utarbeta en fonetik. Vilka ljud finns i språket och hur kan de sättas samman? Alla ord i ett språk bör följa vissa regler. Vissa ljudkombinationer är kanske vanliga medan andra är outtalbara för de som talar språket.

Sedan bör man skapa lite mer grammatik än nöden kräver. Vilka ordklasser finns? Böjer man i allmänhet orden eller är ordföljden viktigare? osv. osv.

Ta gärna en titt på denna utmärkta guide: http://www.zompist.com/kit.html

Det är lätt att skapa enstaka ord och fraser, men eftyer ett tag blir det ohanterligt utan ett gott förarbete!
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Glöm förresten inte bort orden i sinkadus 15:
alen - gryning
asarim - ungdomsperiod
ka- - i enlighet med
kateva - att vara i enlighet med naturen
kirisantisin - att vänta på rätt tidpunkt, tålamod
ni- - superlativprefix, mest
niwontenu - avfälling, skogsrå, siren
oin - vinge
panarmon - en livssträvan
santisin - rätt tidpunkt
satenu - det älviska språket
tenu (pl. teni) - älvfolksvarelse
teva - naturen
Tevatenu - Moder Jord
won- - i motsatsförhållande till, icke-, anti-
wonasarim - att aldrig nå över barnstadiet
wontenu - icke-älvfolksvarelse
wonteva - att gå emot naturen
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

meleas - mörk
alen - grynning
Från alvoraklet Melealinas namn.
Peter Stridsberg
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2008-12-01 17:00

Inlägg av Peter Stridsberg »

Adragoor skrev:Det första man bör göra är att utarbeta en fonetik. Vilka ljud finns i språket och hur kan de sättas samman? Alla ord i ett språk bör följa vissa regler. Vissa ljudkombinationer är kanske vanliga medan andra är outtalbara för de som talar språket.
Jag har använt accent egu, som i é, för att markera långt uttal på vokaler, och accent grave, som i è, för att markera en förändring till det mjukare av uttal (è låter som ä, Céorèn är alltså [Keoränn]). Som i franskan alltså. C uttalas som K, som i Tolkiens alvspråk alltså.
Adragoor skrev:Sedan bör man skapa lite mer grammatik än nöden kräver. Vilka ordklasser finns? Böjer man i allmänhet orden eller är ordföljden viktigare? osv. osv.
Tror inte riktigt jag har intresset att göra detta. Jag hade tänkt att Satenun var mycket vildvuxet och använt av varelser utan kärlek till regler eller regelbundenheter så att detta helt enkelt inte riktigt finns.
Adragoor skrev:Ta gärna en titt på denna utmärkta guide: http://www.zompist.com/kit.html
Spännande, men jag inser bara ännu tydligare att jag inte har ambitionen att skapa ett supervälfungerande pseudospråk utan mest vill ha lite ord för att göra skönt klingande namn.
Adragoor skrev:Det är lätt att skapa enstaka ord och fraser, men efter ett tag blir det ohanterligt utan ett gott förarbete!
Säkert så. Har du lust att göra ett sådant förarbete? Eller är det ok för dig med ett språk med lite lägre ambitionsnivå tills någon har lust att gräva djupt i det?
Logiken är ett fängelse för den fria tanken... /Remuntrisk visdom
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Hmmm... Jag har inte särskilt mycket tid för Ereb f.n. så jag kommer inte att skapa ett till språk på ett tag...

Jag föreslår dock att en ordentlig fonetik utvecklas... Det behöver inte vara så svårt. Lista bara alla ljud som finns i språket och alla tillåtna konsonantkombinationer. Som det ser ut på de ord som Ä har givit oss är det ovanligt med konsonantkombinationer i satenu, förutom n/m+konsonant eller möjligen l/r+konsonant.
Det är hyfsat viktigt att ha koll på vilka ljud som finns i ett språk innan man hittar på ord till det. Risken är att orden annars inte riktigt passar ihop och har samma känsla... Så... lista alla språkljud om du ska fortsätta hitta på ord så blir det säkert bra. Då har jag också något att gå efter senare och behöver inte revidera något om jag får för mig att göra något med satenu.
Något jag gärna skulle se är att satenu inte liknar Tolkien-alviska för mycket. Låt gärna nya ord och ev. grammatik vara lite unik och inspireras inte för mycket av Tolkien. Då blir det bara tråkigt. Hittills har du lyckats rätt bra. Fortsätt med det!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag skall se om jag kan hjälpa dig genom att sammanfatta vad som står i EAK s 46.

Satenu är ett mjukt och behagligt språk med få sträva väsljud och en stor frekvens vokaler. Uttal, betoningsregler och satsmelodi påminner lite om italienska. Runalfabetet har 30 tecken som står ett visst ljud i satenu. Stavningen är urgammal och fast, men enkel då den ligger nära uttalet.

Ljud: a-z som vanligt med undantag för: w med engelskt uttal samt u och o med italienskt uttal.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Älvfolkens matkultur och jaktvanor?

Inlägg av Grisodlar'n »

Vad äter älvfolken egentligen? Frossar svanmön på änder? Eller är de vegetarianer? Äter en sjöjungfru fisk? Vad äter en skogsalv? Och vilken syn har älvfolken på jakt? Fäller de främst sjuka/gamla bytesdjur likt vargar? Undviker de att använda t ex snaror och saxfällor?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Älvfolkens matkultur och jaktvanor?

Inlägg av Mikael »

Jag tycker...
Grisodlar'n skrev:Vad äter älvfolken egentligen?
Frossar svanmön på änder? Nej vegetarian.
Eller är de vegetarianer? Somliga av dem, stor vegetarisk del i kosten.
Äter en sjöjungfru fisk? Ja.
Vad äter en skogsalv? Jaktbyten nedlagda med båge.
Och vilken syn har älvfolken på jakt? Fäller de främst sjuka/gamla bytesdjur likt vargar? Undviker de att använda t ex snaror och saxfällor? Ja på alla. Även äldre djur som väljer att gå vidare söker upp alverna för att tas av daga med ett perfekt skott i solnedgången.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Snart kommer här en sammanfattning om Blodsalvernas ursprung som nu diskuteras i Äventyr.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Blodsalverna i stort, alltså även dem i Nargur eller endast drömalverna i Dälden?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

gtjorgo skrev:Blodsalverna i stort, alltså även dem i Nargur eller endast drömalverna i Dälden?
Allas deras ursprung/bakgrund...men Nargurs blodsalver kommer i övrigt fortfarande vara öppet för den sugne att beskriva.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev:Blodsalverna i stort, alltså även dem i Nargur eller endast drömalverna i Dälden?
Blodsalverna i Nargur tanker jag forsoka placera i tid och rum så fort vi har enats om denna "alvkulturs" ursprung. Beskrivningar sedan har jag ideer om men vill gärna ha andras förslag också. Huvudsaken for mig är att de passar in i Nargurs historia.

Vi har även en ökänd blodsalv i Hynsolges historia - Korumil.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Vi har även en ökänd blodsalv i Hynsolges historia - Korumil.
Finnemang! han är minst sagt en spännande person i Erebs historieskrivning man vill veta mer om.....allt om :D
Skriv svar