Alver

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Didra skrev:Vad jag funderar lite kring är alvernas släktskap med de övriga älvfolken. Så vitt jag förstår är de skapade av samma gud, Tavatenu, och delar liknande mål att bevara naturen som den skapats om än med möjligen lite olika metoder och inriktningar. En förvirrande sak kring detta gäller i så fall kentauren som dyker upp i "Enhörningshornet" där det då antyds att kentaurer dyrkar diverse ljusgudar. Är detta en enskild avvikelse skapad av författaren till äventyret eller finns förankringar till detta i andra texter och hur fungerar det i förhållande till Tavatenu som borde vara den enda guden för samtliga älvfolk?

Jag funderar om andra älvfolk än alver har "asarim" för att utveckla sin personlighet och väljer de oxå "panarmon"?

Vidare läser jag mig till att älvfolk som möts kan ägna långa tidsperioder till att föra samtal och utbyta erfarenheter. Hur prioriterar de dessa möten? Vad jag menar är att om de har möjligheten att välja vilka de ska umgås med eller träffa, väljer de då i första hand de älvfolk som de är närmast besläktade med eller har detta ingen betydelse. Anledningen att jag frågar är att jag tycker mig se grupperingar av de olika älvfolken där de tycks hålla sig samman främst med de närmast besläktade skogsalv-skogsalv, älva-älva, kentaur-kentaur. Är dessa grupperingar av någon betydelse för vilka de föredrar att umgås med eller handlar det mer om vilka metoder de har att bevara Tavatenu som skapar grupperingarna och borde det då inte vara mer upplyftande för en skogsalv från Goiana att ägna 3 år av erfarenhetsutbyte med en annan skogsalv från Landori jämfört med en Älva från Trakorien?
Först, kentaurer är inte älvfolk. Men de har liknande värderingar kring mycket.

Jag återkommer med info om älvfolk men min tanke är att de flesta älvfolk kommer bra överns med varandra. Men inte med andra då många är bekymmerslösa, oberäkneliga, levnadsglada, misstänksamma o.s.v Älvfolk har ändå ofta mer gemensamt med varandra än med andra folkslag. En alv fördrar en alv som sällskap men är ändå de enda som begriper sig på de andra älvfolken.

Som sagt, återkommer.
Senast redigerad av Psipo den 2007-03-16 08:59, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Didra
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-03-10 00:15
Ort: Umeå

Inlägg av Didra »

Ah.. såklart är Kentaurerna inte älvfolk :oops:
Tänkte helt fel där då de tenderar att förstå dessa på ett sätt andra inte gör och vice versa. Har nog tänkt för mycket på hur jag själv använt kentaurer i spel och kommit bort från vad som faktiskt är sant. (Pinsamt!)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Va? Är inte kentaurer, fauner och andra sagovarelser älvfolk? Skandal! Vilka är älvfolken i så fall? Älvor, alver och irrbloss?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Peter skrev:Va? Är inte kentaurer, fauner och andra sagovarelser älvfolk? Skandal! Vilka är älvfolken i så fall? Älvor, alver och irrbloss?
Satyrer, dryader, svanmö, nymfer, älvor, pysslingar, irrbloss, alver...Hmm...Vilka mer? Skogsrå?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Psipo skrev:
Peter skrev:Va? Är inte kentaurer, fauner och andra sagovarelser älvfolk? Skandal! Vilka är älvfolken i så fall? Älvor, alver och irrbloss?
Satyrer, dryader, svanmö, nymfer, älvor, pysslingar, irrbloss, alver...Hmm...Vilka mer? Skogsrå?
Ja, ser man på. Skogsrået är väl ett förtappat älvfolk.

Det känns hur som helst som att Kentaruerna tillhör den älvfolkska kultursfären, och kan avhandlas tillsammans med dessa. Tycker det känns konstigt att satyrer är älvfolk men kentaurer inte är det...
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Peter skrev:
Psipo skrev:
Peter skrev:Va? Är inte kentaurer, fauner och andra sagovarelser älvfolk? Skandal! Vilka är älvfolken i så fall? Älvor, alver och irrbloss?
Satyrer, dryader, svanmö, nymfer, älvor, pysslingar, irrbloss, alver...Hmm...Vilka mer? Skogsrå?
Ja, ser man på. Skogsrået är väl ett förtappat älvfolk.

Det känns hur som helst som att Kentaruerna tillhör den älvfolkska kultursfären, och kan avhandlas tillsammans med dessa. Tycker det känns konstigt att satyrer är älvfolk men kentaurer inte är det...
De som är skapade av Tevatenu är älvfolk. :) Men kentaurer tillhör lätt kompisgänget tillsammans med pegaser, metamorpher och lite andra. Jag kommer att ta upp det här lite löst.
Användarens profilbild
Didra
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-03-10 00:15
Ort: Umeå

Inlägg av Didra »

Kikade lite i mina källor och enligt MB2 verkar metamorpher tillhöra älvfolken och vara skapade av Tavatenu.
Vidare tillhör hustomten som presenteras i DoD Monster oxå älvfolken. I Sinkadus nr 6 presenteras inte mindre än sju olika typer av tomtar och alla tycks vara älvfolk.
Skogsrå tillhör älvfolken enligt MB1 men gör det inte enligt DoD Monster (det förnekas förvisso inte heller i DoD Monster).
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Vad menar du med "DoD Monster"?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Gunther skrev:Vad menar du med "DoD Monster"?
Boxen gissar jag på.
Användarens profilbild
Didra
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-03-10 00:15
Ort: Umeå

Inlägg av Didra »

Jo jag menade Monsterboxen. Lät så fånigt att bara kalla den "Monster".
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Jag tycker vi kan i första hand lita till Monsterböckerna (MB). Speciellt vid motsägelser.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Jaha nu har det gått hela sex dagar utan nått nytt :wink:
bara undrar hur går det
och hur ser prognosen ut
jag är bara nyfiken på hur det blir med alverna det känns som alverna aldrig har varit så intressanta som nu i Ereb
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Boris skrev:Jaha nu har det gått hela sex dagar utan nått nytt :wink:
bara undrar hur går det
och hur ser prognosen ut
jag är bara nyfiken på hur det blir med alverna det känns som alverna aldrig har varit så intressanta som nu i Ereb
Jag inväntar mest andra områden. Bilden är ganska klar och sådant som är kvar (typsik bosättning och lite annat) är ganska klart i Alver.

Jag ska ge mig på kultur vad det lider, men först ska jag (eller Spelknepe?) spika en mall för hur presentation av folkslag ser ut.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

men först ska jag (eller Spelknepe?) spika en mall för hur presentation av folkslag ser ut.
Släng upp lite ideér och låt oss fylla i mallen efterhand?
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Didra skrev:...Vidare tillhör hustomten som presenteras i DoD Monster oxå älvfolken...
Hustomtar rockar! Jag hade en hustomte-rp en gång som slogs med en nål som värja 8) . De e cool... :P
Skriv svar