Alver

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
birkebeineren
Admin

Re: Alver

Inlägg av birkebeineren » 2014-02-15 16:31

Alverna vill automatisk vara mystiska och slutna bara genom att vara alver så om vi behåller detta tror jag det kan fungera att de både studerar vid Handelsalliansens bibliotek samt att de har etablerade handelskontakter med människorna. Alverna har inte nämnvärt låtit sig påverkas av människorna men det kan däremot finnas människor och delar av mänsklig kultur som låtit sig påverkas av alverna. Exempelvis kan det främsta lärda språket i Handelsalliansen vara satenu (från EA vet vi att många lärda använder satenu som ett mycket användbart sätt att kommunicera och förmedla kunskap).

Valgardur
Caddisk Bågskytt

Inlägg av Valgardur » 2014-02-15 22:05

birkebeineren skrev:Exempelvis kan det främsta lärda språket i Handelsalliansen vara satenu
Detta är en bra idé faktiskt. Jag hade tänkt mig något slags kamsunisk arv på den fronten med satenu passar ju faktiskt bättre och gör Handelsalliansen mer skild från sina grannar vilket är lite vad jag önskat från början...

-

Mikael
Admin

Inlägg av Mikael » 2014-02-15 22:22

Jag vill bara förtydliga min oro, vilket är alver som blir mänskliga i sin värderingar och motiv. Inga Monsterboxens ljusalver (annat än som udda individer). Det är just i vad som driver dem som inte får bli mänskligt. I övrigt bara spännande.

Användarvisningsbild
Gabriel
Magillersk Fogde

Inlägg av Gabriel » 2014-04-16 08:02

Jag vill bara lägga in angående Kalmurri's alver, så är det i min syn delvis en liten krets av mycket gamla och farliga alver som tvingats fly från sina hemländer - någonstans runt Cerbergen. Dessa kan anses vara goda eller onda helt baserat på perspektiv.

Det finns vissa parareller till onda vampyrer från World of Darkness eller hemliga sällskap som Illuminati. Men jag vill betona att min vision rörande detta är att 'de har levt mycket länge', de 'har flytt undan krig och till ännu mer krig', de har 'lidit stora förluster' samt 'har sett hur enormt mäktiga religösa korståg och upplysningar hos människor' kan vara på omvärlden.

Det höga rådet. Som jag kallar Kalmurri alvernas innersta krets, leds av Kalmurri's kejsarinna. De styr inte riket, men har ganska många fingrar i olika sekter och politiska organisationer. De har stort och diskret inflytande.

Att en grupp av krigshärdade varelser som lever i tusentals år, med hög intelligens och troligen ganska vettiga magiska förmågor inte skulle diskret skaffa sig inflytande hos den kortlivade och destruktiva hord av varelser som är grannar känns lite.. konstigt.

De som har läst lite .. så har jag indikerat att det är troligt att DHC, Den Höga Cirkeln, har förhoppningen att en dag använda Kalmurri för att invadera Cereval och ta tillbaka sitt ursprungshem. Från människor, eller troll, eller drakherrar eller vad man nu anser lever i Cerbergen.

De är även mycket avskilda från den generella befolkningen. Få människor har träffat (eller vet att de har träffat) någon ur den höga cirkeln.

Sen finns det lite diverse yngre alver och inflyttade alver bl.a. av havslevande ursprung som även de huvudsakligen lever på eget håll i det område som kallas Ariatenu.

Så inga Ljusalver här inte. :)

skaraborgarn
Erebosisk Köpman

Inlägg av skaraborgarn » 2019-06-14 13:26

Silveralver måste väl vara de bästa alverna i krig?
De kan flyga, speja och se fienden långt innan de anländer.
Men lite uppfinningsrikedom så kan de "bomba" fienden.

Skriv svar