Alver

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Psipo skrev:Älvfolk är egentligen ett eget kapitel som så klart är nära knutet till alverna. Jag ser gärna älvfolk så odefinierade som möjligt för att visa på deras i människans ögon närmast kaotiska förhållande till omvärlden. Satyrer och vissa andra undantaget även om även de har tydlig försmak för excesser. :)

I grun och botten är alverna älvfolk så när det gäller vissa frågor så besvaras de iom texten ovan och tydligare när det hela läggs upp på wikin.
Vad är skillnaden mellan alver och älvfolk? Varför är alver inte helt enkelt en av många sorters älvfolk?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Peter skrev: Vad är skillnaden mellan alver och älvfolk? Varför är alver inte helt enkelt en av många sorters älvfolk?
Men, det är ju det dom är. :)

Och Yokohama ger en bra bild av älvfolkens koncept tycker jag.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

År 565 e.O.
Cereval/Landori. Alver från Landori anfaller Cerskogen, Lirvella stödjer alverna, nomaderna däremot bekämpar alverna. Vad fick alverna att göra så? Trollen i Cerskogen tycks vara bevarare av Moder Jord?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Mikael skrev:År 565 e.O.
Cereval/Landori. Alver från Landori anfaller Cerskogen, Lirvella stödjer alverna, nomaderna däremot bekämpar alverna. Vad fick alverna att göra så? Trollen i Cerskogen tycks vara bevarare av Moder Jord?
kan du ge lite ufyllnadfakta? Vem är Lirvella? Vilka är nomaderna? Är nomaderna troll? Är anfallet oprovocerat? Och, har vi kommit fram till något angående Cervals månmineral?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Psipo skrev:
Mikael skrev:År 565 e.O.
Cereval/Landori. Alver från Landori anfaller Cerskogen, Lirvella stödjer alverna, nomaderna däremot bekämpar alverna. Vad fick alverna att göra så? Trollen i Cerskogen tycks vara bevarare av Moder Jord?
kan du ge lite ufyllnadfakta? Vem är Lirvella? Vilka är nomaderna? Är nomaderna troll? Är anfallet oprovocerat? Och, har vi kommit fram till något angående Cervals månmineral?
Har läst igenom Cereval igen. Där står att alver från Landori anföll trollen i Cereval för att skaffa en bosättning i södra Cer-skogen. Anfallet verkar oprovocerat, om inte alverna ser det faktum att trollen har 50% del i att Månalverna 1070-1040 besegrades för alltid. (Månalverna anses av andra alver då ha uppnått sin och alvers absoluta kulturella höjdpunkt. Alverna ser förlusten av månalvernas sista stad som förlusten av paradiset. Visserligen var månalverna högfärdiga och ville inte ha kontakt med sina fattiga kusiner från landet, i tex Landori.)

Cerevals troll är högre stående än vanliga troll och har utvecklats annorlunda genom kontakten med månsilvret. Trollen i Cereval tycks sakna all den destruktivitet och agressivitet som deras kusiner svartfolken har annorstädes. Nomaderna som befolkar Cerevals stäpper har regelbundna kontakter med trollen...nästan som någon slags "totem-ande-djur-rit" fast det är ett individuellt troll som blir deras "spiritguide". I övriga Cereval har människor mindre kontakt och respekt för trollen, där stadstaten Lirvella är mest negativa till troll och ser dem som förädare till Cereval. (Beskylls för att inte gjort sitt under kriget med Barbias svartfolk, men sanningen tycks vara att trollen hade avgörande roll i segern över svartfolken.)

Så när alverna anföll trollen fick de nomaderna mot sig, medans Lirvella stödde alverna genom gåvor av månsilver vapen.

Månsilver har i Cereval magiska och speciella egenskaper. Metallen kan inte tas ut ur landet, vilket också är förbjudet. Månsilvret anses vara anledningen till att Cereval alls kan existera som nation med de karga förutsättningar som finns där. Månsilvret är den enda metall som dvärgarna inte lyckats behärska, vilket gjorde det lättare för månalverna att fördriva Cer-bergens dvärgar till grynnerbergen.

Så igen, varför tror ni alverna anföll trollen i Cereval?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Mikael skrev: Så igen, varför tror ni alverna anföll trollen i Cereval?
Egentligenbör den frågan besvaras i tråden om Cereval. Jag tycker att så många saker är konstiga, och inte så fräcka, med Cereval att jag har svårt att se det här ut något perspektiv alls. Men om det nu står att de ville ha en bosättning i Cer-skogen så kan det ju vara därför.

Jag ser dock hellre att någon/några piskar upp Cereval i brygga och skalar bort allt fult som hänger ner. Usch vilken otäck liknelse. Ber om ursäkt för den. :shock:
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Något jag tänkte på var hur man ska rollgestalta en alv. Vilka saker man man tänka på och filosofier som man ska fundera utifrån? Jag tycker att alverna är fromma mot andra folkslag men med tanke på att alverna är så utvecklade jämfört med människan och de andra folkslagen, så borde de snarare se ned på de andra folkslagen. Det känns visserligen mer som ett mänskligt tankesätt, men varför tänker inte alverna på det sättet? Har det något att göra med hur de är förbundna med Moder Jord? Har blodsalverna, som förlorat denna kontakt, istället fått detta förakt mot de lägre stående varelserna?

Äsch, det här blev inget bra inlägg... Det var mer formaliserat i mitt huvud igår.

Angående lingonsaft. När ska saker om alver börja dyka upp i wikin? Det här är ändå den största tråden på forumet, så något borde väl hända snart?
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Rickard skrev:Något jag tänkte på var hur man ska rollgestalta en alv. Vilka saker man man tänka på och filosofier som man ska fundera utifrån? Jag tycker att alverna är fromma mot andra folkslag men med tanke på att alverna är så utvecklade jämfört med människan och de andra folkslagen, så borde de snarare se ned på de andra folkslagen. Det känns visserligen mer som ett mänskligt tankesätt, men varför tänker inte alverna på det sättet? Har det något att göra med hur de är förbundna med Moder Jord? Har blodsalverna, som förlorat denna kontakt, istället fått detta förakt mot de lägre stående varelserna?

Äsch, det här blev inget bra inlägg... Det var mer formaliserat i mitt huvud igår.

Angående lingonsaft. När ska saker om alver börja dyka upp i wikin? Det här är ändå den största tråden på forumet, så något borde väl hända snart?
Det framgår en del om du läser den sammantsällda tråden. Och som jag medelade ligger mitt arbete ner tills Ulvriket är färdig. Blev för mycket att ha två skrivprojekt igång samtidigt.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Rickard skrev:Något jag tänkte på var hur man ska rollgestalta en alv. Vilka saker man man tänka på och filosofier som man ska fundera utifrån? Jag tycker att alverna är fromma mot andra folkslag men med tanke på att alverna är så utvecklade jämfört med människan och de andra folkslagen, så borde de snarare se ned på de andra folkslagen. Det känns visserligen mer som ett mänskligt tankesätt, men varför tänker inte alverna på det sättet? Har det något att göra med hur de är förbundna med Moder Jord? Har blodsalverna, som förlorat denna kontakt, istället fått detta förakt mot de lägre stående varelserna?
Nyckeln tycker jag ligger i alver perspektiv snarare än deras faktiska åsikter. Jag menar närmligen att en alv kan vara brutal, hatisk, egoistisk, fanatsik, passionerad, vänlig, from o.s.v på samma sätt som en människa. med en stor skillnad. En alv får alltid leva med konsekvenserna av sitt handlande men de tvingas ändå att handla, eftersom de är i den situation som de är.

Så gör som du brukar men krydda med melankoli och sorg och kanske tveksamhet. Men gör dem inte svåra och onåbara. Det kan funka på landoris innersta alver - de förstfödda, som lever närmast i symbios med Tevatenu. Dessa kan vara väldigt svåra att begripa men fullt spelbara. Det gäller bara att närma sig dom på rätt sätt och tänka igenom konceptet ordentligt.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Rörande alvernas anfall på svartfolken i Cerskogen

Mycket svårt att spekulera och ge förklaringar på detta när vi inte har utredd frågan "Cereval", med månsilver, drakmästare och civiliserade troll, ordentligt.

Om vi utgår från det vi tidligare verkade vara ganska överens om, att månalverna "bara" var grottlevande alver, så kan anfallet helt enkelt röra sig om ett försök att återta en helig plats för alverna och fokusen på "mån"alver och månsilver kan (?) bortses ifrån?

Men, som sagt, svårt att avklara än. :?
Eden
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 3
Blev medlem: 2007-05-17 10:06
Ort: Stockholm

Ska Alverna följa naturens hårda lagar?

Inlägg av Eden »

Vill bara börja med att kasta några lovord på de tappra karaktärer som tagit sig an detta projekt och de sinnen som med själ och hjärta kämpar för att hela Ereb och binda samman de lösa trådar som är Ereb i dag. Ty detta hade inte varit möjligt för en enda själ, utan endast genom en sammanslutning och allians kan bitarnas föras samman på sin sanna platts och Erebs sanna jag kan skildras. Ty som det är sagt; ju fler kockar desto bättre…sämre…ehh..(?) Jag menar; där det finns många läkare, finns också många…sjuka…(?), Ju fler lagar och förordningar desto fler..tjuvar och banditer. Bhaaa.! Ju fler kockar ju mer SOPPA!

Då var det dags efter tre dagar av läsande och läsande i alla de trådar jag fann intressanta känns det som om jag kommit ikapp någorlunda för att kunna göra inlägg som inte är allt för upprepande.

birkebeineren skrev: ....men så upptäckte de mycket senare att det faktisk fanns liv i ett litet rotskott (riktiga lindar kan bli väääldigt långa och skjuter gärna upp skott om huvudstammen dör) och har därför skickat dit sin mäktigaste animist Elloaner för att studera vad som händer?

Kan det vara så att Tevatenu vaknar till liv igen...?
Grymt bra ideé om anfallet inte styrks från någon annan källa med ett annat motiv, enligt min mening. Alverna är satta att vakta Tevatenu och detta skulle kunna förklara varför en sådan uppoffring och risk gjordes, om det var för att möjliggöra en framtida stärkning av Tevatenu.


Ett inlägg angående Alvernas sinnelag och sätt att vara; Jag har alltid sett alver som goda satta att beskydda Tevatenu (som nämnts så många ggr innan) men en viktig sak att pointera är att det dom eftersträvar att bevara måste ju ändå vara den naturliga balansen. Tidigare i början av denna tråd ställde någon (ber om ursäkt att jag inte orkar kolla inlägget =) mer eller mindre frågan om alver ska jaga bort varenda skogshuggare och jägare för att dom inverkar på naturen.
Men vill dom bevara balansen så skulle dom inte bry sig nämndevärt om någon jagade för att få mat, eller fällde ett träd för att få skydd. Dock så fort det börjar bli exploatering, att man jagar för mer än man själv behöver (pälshandel) eller hugger ner skog för glatta livet (handel med timmer eller långa pallisader) då kan man förstå att dom reagerar eftersom detta ändå inte kan ses som en neutral balans.

Det jag försöker komma fram till med allt detta sjabblande är att dom dyrkar och skyddar Tavenetu, moder jord och naturen, och om någon så är naturen till sitt sinne rättvist men grymt. Äta eller ätas, räven på musen, vargen på räven osv… Den starke överlever,, detta genomspeglar hela naturens kretslopp i hela faunan och jag tycker personligen att alver på något sätt ska återspegla detta sinnelag.
Lite som nämnts tidigare att Alverna vet att dom är få i antal och därför inte kan agera med rå styrka utan tvingas mer till att bruka list och ”manipulera” andra i sina syften.

Oj vad detta blev svamligt men jag hoppas det kan ge några reflektioner.
-"As we die, legends are born for other to follow."
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bra inlägg Eden. Skulle vilja tillägga att även jakt och skogsbruk för egen försörjning kan av alverna ses som hot om det är för många som sysslar med det, det vill säga balans hotas av mångfalden.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Re: Ska Alverna följa naturens hårda lagar?

Inlägg av Psipo »

Eden skrev: Det jag försöker komma fram till med allt detta sjabblande är att dom dyrkar och skyddar Tavenetu, moder jord och naturen, och om någon så är naturen till sitt sinne rättvist men grymt. Äta eller ätas, räven på musen, vargen på räven osv… Den starke överlever,, detta genomspeglar hela naturens kretslopp i hela faunan och jag tycker personligen att alver på något sätt ska återspegla detta sinnelag.
Jag vill ge dig rätt till viss del, med ett viktigt undantag. Moder Jord må uppfattas som naturen förkroppsligad men det är Tevatenu själv som alverna bevarar, inte allt runtomkring. Det låter kanske lite egendomligt men som jag ser det så ingår inte rävar, hökar eller ens människor i Moder Jords hägn. Tevatenu delar alltså inte nödvändigtvis de drag vi gärna ger naturen utan har en annan, egen agenda.

Ett bevis för detta är ju att även om Tevatenu är döende så visar ju inte naturen i stort upp några sådana tendenser.

För att reda ut det här får vi nog söka rätt på några riktiga alver, men fortsätt gärna problematisera. Inget är hugget i sten (eller ristat i gyllenbark) och ännu kan alver twistas åt något håll.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Boris skrev:Dom här heliga lundarna
vilken funktion har de
och hur ser de ut
hur många
och hur uppkom de

Bara lite saker jag funderar på
Tycker personligen att antalet Alviska "städer" ska va begrännsande.
Det kan ju va så att dom maginoder som nämnts framträder på ett fåtal ställer på Altor och där formar alverna sinna städer.

Dessta platser behöver ju inte nödvändigtvis vara i skogen utan öven på andra platser.
Havet: Gråalver/Havsalver
Berg: Grottalver
etc.

Moderord har anpassat Alverna för att bevara dessa fåtal platser.
När det gäller Silver alver kan det ju va liknande där.
Ett fåtal magivindar elelr nå liknande fenomen som håller sig till luften.

Så som Mäster Ackegårds bild som birkebeineren länkade föreställer iaf jag en Alvboning.
Alver är ju bevarare och skulle antadligen aldrig använda sig av spik och dyligt för att bygga städer utan förlitar sig på, kanske ett fåtal individer som kan forma naturen efter egna önskemål.
Eller så kanske dom formar städerna efter nå anvissningar som dom får av Moder jord.

Och min personliga åsikt är att det EJ finns Mörkeralver eller andra "onda" aver.
om ja inte minns fel så står det i någon av MB böckerna att en ond alv återföds som skogsrå. Detta tycker jag iaf gör att en hel underras av Onda alver inte skulle funka.

Iden med en hel ras som skulle va ond över huvudtaget tycker ja är ganska dum.

Edit: om det är lite osammande så är det pga alla tankar som vil ut men inte får plats =)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Överhuvudtaget "finns" väl inte olika alvtyper: däremot bor alver både i grottor och på hav som i skog.
Skriv svar