Alver

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Psipo skrev:Halvalver? Ja, de blir ju ganska svårt...Halvalver och själkonceptet krockar ordentligt. En halvalv kan ju vara en bastardmänniska? Ett socialt stigma helt enkelt?
Personligen ser ja inge problem med halv-raser överhuvudtaget
Må det vara Alver dvärgar eller nå annat.
Varför skulle 2 raser inte kunna få en avkomma med varandra?

Och när det gäller Alvers syn på halvalver kan ja ju tänka mig misstankar till att börja med men att Alver skulle avsky dom tror ja inte.
Vad är det för kraft dom "stjäl" från alver?

Om halvalven tar avstånd till allt de Alver står för så kan man ju tänka sig att Alver kommer ogilla dom mer än Människor som skulle tänka lika dant då dom antadligen skulle förvänta sig mer av en halvalv.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Alendor skrev:
Psipo skrev:Halvalver? Ja, de blir ju ganska svårt...Halvalver och själkonceptet krockar ordentligt. En halvalv kan ju vara en bastardmänniska? Ett socialt stigma helt enkelt?
Personligen ser ja inge problem med halv-raser överhuvudtaget
Må det vara Alver dvärgar eller nå annat.
Varför skulle 2 raser inte kunna få en avkomma med varandra?

Och när det gäller Alvers syn på halvalver kan ja ju tänka mig misstankar till att börja med men att Alver skulle avsky dom tror ja inte.
Vad är det för kraft dom "stjäl" från alver?

Om halvalven tar avstånd till allt de Alver står för så kan man ju tänka sig att Alver kommer ogilla dom mer än Människor som skulle tänka lika dant då dom antadligen skulle förvänta sig mer av en halvalv.
Du missade det lilla, men i sammanhanget ack så viktiga, ordet själ. Älvfolk är nämligen ett "magiskt" folk, skapade av Tevatenu för länge sedan. Älvfolkens styrka hänger på Tevatenus styrka och den står i direkt kontakt med gudinnan via älvfolkens själ. Och du kan inte få en halv själ. Alver och människor kan alltså föröka sig men avkomman blir antingen en alv eller en människa. Med ett socialt stigma, som man naturligtvis kan kalla halvalv. Men rent "regelmässigt" rör det sig om en människa eller en alv. Inte en människa med bra "stats". :)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Du missade det lilla, men i sammanhanget ack så viktiga, ordet själ. Älvfolk är nämligen ett "magiskt" folk, skapade av Tevatenu för länge sedan. Älvfolkens styrka hänger på Tevatenus styrka och den står i direkt kontakt med gudinnan via älvfolkens själ. Och du kan inte få en halv själ. Alver och människor kan alltså föröka sig men avkomman blir antingen en alv eller en människa. Med ett socialt stigma, som man naturligtvis kan kalla halvalv. Men rent "regelmässigt" rör det sig om en människa eller en alv. Inte en människa med bra "stats".
Om själen är det enda som skiljer en alv från en människa, hur kan det då komma sig att alver rent kroppsligt inte ser ut som människor? Påverkar själen kroppens utseende och i så fall hur? Är kroppen en materialisation av en odödlig själ (med följden att man som reinkarnerad kommer att likna sitt före detta jag), skapas varje själ för en specifik kropp eller är själen en livskraft som bebor en kropp utan att göra annat än att påverka beteendet? Kanske en kombination av ovanstående där allt levande har en odödlig själ, en dödlig själ och en materiell själ (kroppen).
Frågan är väl egentligen hur man bör se på själen i Ereb. Rör det sig om en traditionell själ som är satt i motsats till kroppen eller finns det flera aspekter av själen (kropp, ande, själ etc.)?
Jag tänker mig nu ett lite hermetiskt eller platonskt sätt att se på saker. (Det är nog det jag själv hade föredragit.)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag har tänkt om lite i frågan om halvalver, och jag är lite mer skeptisk om att "skrota" dem.

Psipo: Finns det inget bättre alternativ som gör att vi kan behålla våra halv-alver. De finns trots allt med i monsterböckerna och som SLP'er i diverse äventyr. Jag tror att det är bättre att hitta en vetting förklaring till halv-alver än att bara skrota det. Vi i vår grupp använder halv-alver regelbundet, och jag tror inte vi är ensamma. Vad säger du? :)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Som jag förstår det är det väl inte frågan om att skrota halvalver, utan bara om att de isf inte skulle ha en alvisk, utan en helt mänsklig, själ.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Som jag förstår det är det väl inte frågan om att skrota halvalver, utan bara om att de isf inte skulle ha en alvisk, utan en helt mänsklig, själ.
Vad är det som utmärker en halv-alv förutom att de har en alvisk och en mänsklig föräldrer?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Spelknepe skrev:
Som jag förstår det är det väl inte frågan om att skrota halvalver, utan bara om att de isf inte skulle ha en alvisk, utan en helt mänsklig, själ.
Vad är det som utmärker en halv-alv förutom att de har en alvisk och en mänsklig föräldrer?
Är det något alls? Halvalver har väl inte så mycket koncept?

Utanförskap, kanske.
Användarens profilbild
Didra
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-03-10 00:15
Ort: Umeå

Inlägg av Didra »

Jag måste nog säga att jag stödjer Psipo i hans tankar kring halvalver. Om alver är ett magiskt folk där styrkan härstammar från Tavatenu och är beroende av närheten till densamme så känns det fel att man kan ta hälften av detta och blanda med något annat och (enligt min mening) bara få ut fördelar. Halvalverna som beskrivs i monsterboxen är på alla sätt bättre än människor men utan att vara för mycket alv så de måste tänka sig för i sitt rollspelande för att spela just som en alv. Personligen tycker jag de är en tråkig ras som bara har höga grundegenskaper och dessutom känns väldigt ologisk och ogenomtänkt.
Det alternativ jag kan se är att man snickrar lite på saken och gör dessa halvalver som någon slags förlorade själar som ständigt vandrar i ett sökande efter en kontakt med Tavatenu som de någonstans känner inombords men aldrig kan uppnå. Själen blir enligt mitt tycke mänsklig men de finner sig aldrig bekväm i detta. De slutar oftast ensamma då de aldrig kan identifiera sig med andra raser fullt ut och deras något förlängda liv (jfr människor) blir snarare bara en nackdel med den utdragna plåga deras förvirrade själ leder till.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Psipo skrev: Du missade det lilla, men i sammanhanget ack så viktiga, ordet själ. Älvfolk är nämligen ett "magiskt" folk, skapade av Tevatenu för länge sedan. Älvfolkens styrka hänger på Tevatenus styrka och den står i direkt kontakt med gudinnan via älvfolkens själ. Och du kan inte få en halv själ. Alver och människor kan alltså föröka sig men avkomman blir antingen en alv eller en människa. Med ett socialt stigma, som man naturligtvis kan kalla halvalv. Men rent "regelmässigt" rör det sig om en människa eller en alv. Inte en människa med bra "stats". :)
Visst ser ja en logic i det du säger men ja gillar halvalver.
Och visst kan det va för att dom får lite högre grundegenskaper och har längre liv än människan.
Men ja tycker även inte det förstör spelet att ha dom så.
Att ha dom som ni tänker att dom antingen blir människor eller alver gör ju att dom blir helt onödiga, förutom då kanske för en spännande bakgrund.

Aja, har väl igentligen inge bra anledning att ha dom kvar så som dom är nu med diverse bonusar i grundegenskaper förutom att ja gillar dom.

Edit:
Eller varför inte låta dom ta del av den alviska själen, kanske inte är så att det är ett vissta antal själar och att en alv måste dö för e ne ska kunna komma till utan helt enkelt ett val av alverna att inte föröka sig i för stora mängder.
Deras själ är en del av Moder Jorden (eller Tevatenu) och om fler alver födds ju mer av Moder Jord måste dom "ta".

Halvalver föds med en männsklig själ men även något av Tevatenu, detta kanske gör att Alver om inte just avskyr dom så iaf ogillar dom då halvalver oftast tar mer av människas beteende än alvens. Dom bidrar inte till att bevara Tevatenu så som alver gör.
Men ett fåtal kanske gör det och dom blir då omtyckta av alver.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Didras ide' gillar jag den skulle funka bara bra
The Artist Formerly Known as Boris
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

...eller

Själen påverkar kroppen den bär på. När en alv och en människa får barn, så får avkomman (halvalven) en del kroppsliga drag från båda parterna. Dock är inte själen detsamma.

För att formulera samma sak med andra ord...

En själ sätter spår i en kropp. Avkommor får ej en likadan själ, utan endast spår från föräldrarnas kropp. Men halvalven får aldrig den själ som alverna. De får alltid den mänskliga själen.

:?
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Spelknepe skrev:...eller

Själen påverkar kroppen den bär på. När en alv och en människa får barn, så får avkomman (halvalven) en del kroppsliga drag från båda parterna. Dock är inte själen detsamma.

För att formulera samma sak med andra ord...

En själ sätter spår i en kropp. Avkommor får ej en likadan själ, utan endast spår från föräldrarnas kropp. Men halvalven får aldrig den själ som alverna. De får alltid den mänskliga själen.

:?
Det där är ju nå du säger enbart, varför måste det va så?
Varför inte alvens själ?
Varför inte "spår" av båda själarna eller överger Moder Jord dom hel?
Bör inte barnet ta del av den själ som färäldrarna har?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Det är ingen som skrotar haövalver. Halvalver är i det DoD vi reviderar endast en regelmässig företeelse. Det är bara deras stats som skiljer dem från någon annan och eftersom vi inte har med stats ser jag ingen anledning att skriva något i stil med "så finns det även halvalver som är snygga och starka varelser, men kanske med viss stigma".

Tanken med Teavetnus själv som delas mellan älvfolken är inte min, den kommer från Monsterböckerna. Vi vet att officiella texter säger emot varandra och detta är ett sådant fall. Tanken med hela själidén (som inte har något med det som vi kallar själ att göra) är att alverna är ett folk som är knutet intimt till sin gudom. Själen är Tevatenus styrka.

Om det sedan är själen som påverkar kroppen eller vad det kan vara tänker jag inte gräva ner mig i. :)

Och för att förtydliga, en halvalv får antingen alvens själ eller ingen alv själ alls. Halvalver förekommer men är alver eller människor, regelmässigt.

Så, blanda inte ihop själ och själ. Det är två helt olika saker. Precis som människa och alv.

Så, för att svara på frågan om det inte finns ett bättre alternativ så är det ju just det jag har valt. Det bättre alternativet framför en halvalv som fortfarande är en halvalv.

Ska vi inte återinföra orchtroll och svampmän med? Det kan ju finnas folk som gillar dom? :P
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Och vad är det som gör att den ena halvalven får en alvisk själ och den andra halvalven får en människosjäl. Du bör nog utveckla det en aning.

Personligen lutar jag mer åt att det inte finns något själsligt antingen eller. Att man som halvalv endast kan få exempelvis människosjäl men kan ärva vissa egenskaper från sin alviska förälder.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Fraxinus skrev:...kan ärva vissa egenskaper från sin alviska förälder.
Precis mitt tycke
Skriv svar