Alver

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Psipo skrev:Givetvis kommer det inte stå någonstans att högalver inte finns (om vi väljer att inte ha med dom). Att de inte nämns är iofs i mina ögon samma sak.
Inte direkt (jag var otydlig i förra inlägget). Om man skriver (om än underförstått) "dessa alviska folkslag finns", så utesluter man. Om man istället skriver "här är några förslag på alviska folkslag" så är det en annan sak.
Psipo skrev:Halvalver? Ja, de blir ju ganska svårt...Halvalver och själkonceptet krockar ordentligt. En halvalv kan ju vara en bastardmänniska? Ett socialt stigma helt enkelt?
Man skulle kunna göra det enkelt för sig och säga att kvinnans folkslag säger vilken sorts avkomma det blir, men att det förekommer styggelser där den manliga delen tagit över och det blir en bastard mellan de två folkslagen. Sedan kan sådant alltid ses som styggelser ändå, utifrån kulturella synpunkter.

Ingen klockren lösning dock, men det är jobbigt att behöva ta hänsyn till halvraser.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Eller så stryker man halvalverna och slipper det problemet... eller varför inte lägga till lite halvdvärgar, halvankor och annat oknyt istället, eller kanske inte.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Rickard skrev:
Psipo skrev:Givetvis kommer det inte stå någonstans att högalver inte finns (om vi väljer att inte ha med dom). Att de inte nämns är iofs i mina ögon samma sak.
Inte direkt (jag var otydlig i förra inlägget). Om man skriver (om än underförstått) "dessa alviska folkslag finns", så utesluter man. Om man istället skriver "här är några förslag på alviska folkslag" så är det en annan sak.
Ah, ja, jag håller med. Eftersom konceptet är att det vara finns alver så är det lungt. Däremot kan det kanske bli svårt att kasta in en Högalv efter som dessa är tänkta att vara "uralverna" eller nått men det är ju upp till varje SL.
Rickard skrev: Man skulle kunna göra det enkelt för sig och säga att kvinnans folkslag säger vilken sorts avkomma det blir, men att det förekommer styggelser där den manliga delen tagit över och det blir en bastard mellan de två folkslagen. Sedan kan sådant alltid ses som styggelser ändå, utifrån kulturella synpunkter.

Ingen klockren lösning dock, men det är jobbigt att behöva ta hänsyn till halvraser.
Det funkar iofs. Men jag tror inte att alver gillar halvalver ett dugg. De "stjäl" ju kraft från dom! Om de inte tar sitt ansvar då vill säga. Människor har nog svårt för halvalver med, även om fantasyvärldsinvånaren bör vara mer luttrade än sina historiska motsattser med alla fenomen och varelser som finns överallt. Jag menar, vad är en halvalv mot en kattman eller en karkion? :)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Själv har jag inget till övers för:
Grottalv (vi har dvärgar och vättar, vad ska alverna där och göra? Käns lika ballt som skogsdvärgar eller havsdvärgar)
Ljusalv (Billigt publikfrieri)
Högalv (warhammerkopia utan anknytning till världen, som dessutom bara bor i vita torn långt borta. Tillför inget)
Injir (funkar som mänsklig nomadstam men är i övrigt ett värre och sämre stilbrott mot Erebs alver än jag någonsin skulle kunna tänka mig)
Mörkeralv(Ännu en warhammerkopia, sämre än blodsalv)

De jag gillar däremot är:
Skogsalv (den sanna alven)
Gråalv (som jag vill använda som en brytning mot skogsalven)
Frostalv (för att de är lagom nyskapande, och ganska fräckt, egentligen bara en skogsalv i arktiskt klimat)
Blodsalv (även om de är töntiga så älskade jag dom förr, behöver broderas ut men får gärna vara kvar)
Silveralv (bör hanteras på annat sätt, men jag behåller dom gärna som ngt slags mystiskt älvfolk. De är ksnake inte ens alver? Men i en sagovärld får det gärna finnas sådana inslag)
Instämmer med detta... faktiskt ;)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Jag måste säga att just artikeln om alver i Sinkadus var en av de ting som fick mig att få upp ögonen för Ereb Altor igen för ett par år sedan. Den är välskriven och användbar och oändligt mycket bättre än den platta och ointressanta "Alver". Jag förordar något i samma anda, men givetvis avpassat för det tjugoförsta århundradet. Enkelhet är en dygd, och jag ser ingen andlening till att ha olika alvfolkslag.

Alver blir lätt en trött kliché och kräver inspirerad och insiktsfull behandling. Av t.ex. Psipo 8)
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

De alver jag helst ser är:

Skogsalver
Gråalver
Blodsalver
Frostalver

Då med den reservationen att de egentligen alla är samma alver, alltså bara ett alvfolkslag.

Skogsalverna som männsikorna kallar dem kan vara ursprungsalverna sedan har en del alver sökt sig till kusterna och under årtusena har deras kultur kommit att skilja sig något från dem som stannade kvar i skogen, dock ser jag dem som kustalver och inte som havsalver. Frostalver är de alver som vandrat längst norr ut på Ereb, och precis som med gråalverna har deras kultur kommit att förändras från skogsalvernas under årtusena som gått. Möjligt att de också skett vissa fysiska förändringar men inga stora förändringar.

Blodsalverna däremot har genomgått en hel del fysiska förändringar genom sitt svek gentemot Tevatenu och deras kultur skiljer sig radikalt från sina alvsläktingar.

Även om jag inte är så stormförtjust i silveralverna kan jag förstå att de kan ha en plats i Ereb (även om de då måste integreras mer i Erebs historia då, nu nämns de väl knappas någonstans förutom i monster och män i Erebaltor?) Dock blir väl frågan hur det kommer sig att vissa alver har vingar. Antingen kan väl man göra som Psipo skrev tidigare och säga att de inte är alver, även om de är ett älvfolk. En annan lösning är väl att vingarna kan vara någon form av belöning som en alv fick någongång i forntiden av någon gudom (iaf kan myten om vingarna vara så, för er alla som är alergiska mot gudomar. :wink: ) och att belöningen också gällde alvens avkomma, vilket kan förklara varför de är så få och haft så litet spår i historien.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Dock blir väl frågan hur det kommer sig att vissa alver har vingar
Enkelt... en skogsalv parade sig med en fiskmås! :D
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Olika alvsläkten.

Inlägg av Adragoor »

Så här ser jag det:
Alverna skapades för att ta hand om Moder Jord. Moder Jord är planeten Altor inkluderande hav, berg, skogar osv. Så ser iaf alverna själva på saken. De olika alvsläktena placerades från början i olika miljöer för att ta hand om och vårda dessa. Vissa alver lever således på jordytan för att vårda växtligheten och djurlivet där (skogsalver och frostalver), andra vid eller på havet (gråalver), andra i bergens grottor (grottalver) och ytterligare andra i luften (silveralver). Blodsalverna är skogsalver som bröt med Tevatenu och sina fränder. Allihop är alver men silveralverna har fått vingar för att kunna leva uppe i luften. De andra älvfolken skapades för mer specifika uppgifter. Älvor t.ex. kanske för naturvård i mindre skala än skogsalverna...

Ljusalver, injir, högalver, stjärnalver och havsalver kan man nog strunta i att ha med alls, möjligen med undantag för stjärnalver och havsalver, men dessa två släkten lär inte ha någon som helst inverkan på Ereb och kan därför även om de finns glömmas utan att någon blir förbaskad. (Om någon tycker annorlunda så säg till)

Således håller jag med er andra i stora drag, även om jag anser att grottalverna ska finnas kvar. Förmodligen är de rät sura på dvärgarna som bryter en massa mineraler som tar eoner för att bildas.

Att det sen finns fler folkslag under jord ser jag inte som ett problem...
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Instämmer med Adragoor. Enkelt koncept.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

En möjlig vinkel som jag hämtar från tråden om dvärgar är att ha ett mindre "modernt" koncept om moder jord. Så som hon beskrivs i Ereb Altor framstår hon som designad av den moderna gröna rörelsen för att symbolisera vår planet.

För att ge lite mer karaktär till denna gudinna skulle man dels kunna göra henne mer fysisk: hon är inte "naturen" utan den faktiska jorden under våra fötter. Bergen är hennes ben, och mineralerna hennes märg. Därav alvernas ilska över dvärgarnas tunnelbygganden. Som en kthonsk underjordsgudinna behöver hon inte heller vara lika ljus (platt?) som i ursprungsversionen, utan kan istället lika mycket vara en dödsgudinna som en livsgudinna. Eftersom trädens rötter sträcker sig ned i jorden är dessa heliga växter för skogsalverna, men övriga alvers värnande om liv och natur inskränker sig som att se ytvärldens växter och djur som Moder Jords "barn". Hon är fortfarande den ultimata livgiverskan och framföderskan, den mulla ur vilken allt liv uppstått, men är inte detta liv i sig.

Detta är visserligen möjligen en ganska stor kosmologisk omvälvning av Altor...
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Om man nu vill problematisera moder jord något är det ju inte självklart att luften, havet och kanske bergen hör till hennes domäner. Haven skulle ju lika väl kunna vara någon annan gudomlighets domän. Det sagt så om man vill ha emd alla alvslagen så är väl Adragoors förslag enkelt och ypperligt. Även om jag kanske helst hade sett henne något mer begränsad.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Re: Olika alvsläkten.

Inlägg av Psipo »

Adragoor skrev:Så här ser jag det:
Alverna skapades för att ta hand om Moder Jord. Moder Jord är planeten Altor inkluderande hav, berg, skogar osv. Så ser iaf alverna själva på saken. De olika alvsläktena placerades från början i olika miljöer för att ta hand om och vårda dessa. Vissa alver lever således på jordytan för att vårda växtligheten och djurlivet där (skogsalver och frostalver), andra vid eller på havet (gråalver), andra i bergens grottor (grottalver) och ytterligare andra i luften (silveralver). Blodsalverna är skogsalver som bröt med Tevatenu och sina fränder. Allihop är alver men silveralverna har fått vingar för att kunna leva uppe i luften. De andra älvfolken skapades för mer specifika uppgifter. Älvor t.ex. kanske för naturvård i mindre skala än skogsalverna...
Jag håller med, med vissa kosmetiska skillnader.

1. Alverna skapades inte för att ta hand om Moder Jord, de skapades av Monder Jord. Skillnaden kan tyckas hårfin men alverna är inte trädgårdsmästare. Deras uppgifter kan vara en massa olika. Ibland tar de hand om Moder Jord (de skyddar henne alltid) och ibland gör de annat. För att hålla det enkelt.

2. De placerades inte ut på olika ställen, de valde själva att ta sig dit av olika anledningar. Förslagsvis "föddes" de i Landori, vilket vi också har stöd för i Erebboxen (iofs även den andre teorin med)

Och för att utveckla:
Alverna skapades kring 9000 FO. Till en början levde de i harmonisk samklang med sin omgivning. Som vi kan läsa i Erebboxen är detta att betrakta som alvernas guldålder. Tevatenu frodades och alla de fria folken vördade henne. Sedan kom krigen. Människofurstarna roffade girigt åt sig av alvernas länder, rikedomar och hemligheter. De lyckades inte helt och alverna drog sig tillbaka in i sina skogar. Tevatenu hade offrat en stor del av sin kraft när hon sjänkte sin barn evigt liv och nu när de dog, en efter en, minskades hennes kraft ytterligare. Och med det även alvernas. Många av Moder Jords folk lämnade nu skogarna för att söka efter orörda nejder där de kunde leva i harmoni. Från det köldslagna norr till det solstekta söder vandrade alverna och de slog sig ner i mindre stammar där de fann tillfällig frid. Några alver gav sig av ut på havet, de lämnade Tevatenus trygga famn för att skapa sin egen lycka. Andra tog sin tillflykt bland molnen och åter andra djupt under jorden. En grupp, förhärdade av kriget mot människorna, vände sig mot Tevatenu (exakt vad eller hur det gick till vet jag inte än). Denna grupp fördrev och slog sig slutningen ner i Nargurs skogar. Idag känner vi dom som blodsalver, för det brott de begick mot sin blodslinje.
Tiden gick och alverna framlevde sina liv på de platser där de slagit sig ner. Tvärt om mot vad de alla trodde så återhämtade sig inte Moder Jord utan hon förblev i sitt svaga tillstånd (nu är ju Moder Jord en gud så det är alltså svag i förhållande till hur hon var innan). De alver som levde långt från urskogen Landori eller kring Goianas heliga lunder fjärmades allt mer från sida fränder. Gråalverna blev impulsiva och förlorade en del av sina gåvor, grottalverna gömde sig djupt ner i sina hallar och blev inåtvända och hårda som den sten de formade. Skogslaverna höll sig nära sin moder och skyddade henne.
Men med tiden blev Tevatenu allt svagare. Människorna och dvärgarna skövlade hennes nejder. Dvärgarna drev djupa sår i berget och människorna skövlade skogarna för att bygga städer. Även svartfolken, med feg list, stal vad de kunde av alverna. För varje dag som går drivs alverna djupare in i sina skogar, för varje dag som går blir Tevatenu svagare.

Ja, typ något sådant gick det till. Fortfarande ska det till nyanser, och eftersom jag inte hunnit kolla alla källor (men de flesta) så kan det finnas en och annan krock. Vissa krockar är visserligen avsiktliga för att få materialet att funka bättre och andra krockar har ÄS ordnat själva. Hur som helst så tycker jag själv att det är en bra grund. Många företeelser ska förklaras bättre och sånt. Se det som ett betautkast helt enkelt.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Låter bra, men då jag läste det ställde jag mig genast frågan hur de tog sin tillflykt till molnen? Hade de redan vingar eller fixade de fram dem på nått sätt? Men det är kanske att gå händelserna i förväg, du har säkert nått smart pågång angående silveralverna. :)
Senast redigerad av Bergdahl den 2007-03-01 21:19, redigerad totalt 1 gånger.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Bra Psipo jag tycker att det ser riktigt bra ut, gillar att inte allt är hipp hipp hurra för alverna, att dom lider lite.
Bra att sätta in det i historien konkret det blir lättare att förhålla sig till det då
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Ser ju riktigt bra ut Psipo. Fortsätt skriv du bara. 8)
Skriv svar