Alver

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mycket interessant i denna tråd. :)

Skrivs om en alvernas guldålder längre bakåt (nånstans). När var denna och är det nåt som har dykt upp här på forumet eller finns dem nämd i nån modul?

Boken om alverna är ochså jag lite tveksam till, många konstigheter, men den inngår ju i det officiella materialet. Kanske bra att bedriva lite mer av Spelknepes tankar om varsam redigering just här?

Dock gillar jag det alviska språket som används på namn och föremål. Satarialver och rumilalver känns bra, som alvernas egna ord på sina olika... tja,hur blir det nu; folk, stammar, grupperingar? Jag är ochså rätt svag för herr Ackegårds alver!

Nån som kommer ihåg nåt om en stor alvstad kallad Rumilgrond föresten? Kobbling till rumil(grott)alver kanske?
Eller svamlar jag...?

Kommer visst innlägg medans jag försöker stava mig fram på svenska ( inte så lätt for en norrmann)... guldålder; 9000fO altså.
Senast redigerad av birkebeineren den 2007-03-01 21:30, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

birkebeineren skrev: Skrivs om en alvernas guldålder längre bakåt (nånstans). När var denna och är det nåt som har dykt upp här på forumet eller finns dem nämd i nån modul?
Ereb Altorboxens kampanjbok s.4. :)
birkebeineren skrev:Boken om alverna är ochså jag lite tveksam till, många konstigheter, men den inngår ju i det officiella materialet. Kanske bra att bedriva lite mer av Spelknepes tankar om varsam redigering just här?
Ja den handlar ju mer om alvpylar och yrken och andra "fräcka" saker än alverna själva. Ingen höjdarmodul. Jag kommer inte att använda den i någon större utsträcning. Inte minst för att den i sig krockar med mycket annat så varför betrata den som viktigare, mer rätt än någon annan källa?
birkebeineren skrev:Jag är ochså rätt svag för herr Ackegårds alver!
Håkan har mer än någon annan visat mig Ereb. Vi borde snacka med honom om att använda hans bilder.
Senast redigerad av Psipo den 2007-03-01 21:57, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Förslagsvis "föddes" de i Landori,
Var inte Melukha alvernas urhem?
Annars var Psipos idéer rätt lagom. Inte för flippat för att låta rimligt... Men som Bergdahl påpekade är ju Silveralverna ett problem... Om de tog sin tillflykt till molnen, var tusan fick de vingarna ifrån? Mitt förslag löste ju det på ett rätt bra sätt...
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Adragoor skrev:
Förslagsvis "föddes" de i Landori,
Var inte Melukha alvernas urhem?
Annars var Psipos idéer rätt lagom. Inte för flippat för att låta rimligt... Men som Bergdahl påpekade är ju Silveralverna ett problem... Om de tog sin tillflykt till molnen, var tusan fick de vingarna ifrån? Mitt förslag löste ju det på ett rätt bra sätt...
Det står något i stil med "...Melukha och de stora skogarna i Ereb...". Typ. Men jag har tolkat lite som jag vill.

Silveralverna ja. Det finns två sätt att lösa det på. Antingen hade vingar från början för att Moder Jord gav det till dom. Problem är att jag inte uppfattar himmeln och stjärnorna som Tevatenus domän. De har alltså inget där att göra. Det är iofs lätt att ändra men då kommer andra följdfrågor, som varför hon inte skapade vattenalver, grottalver m.fl med en gång. Och det föredrar jag att hon inte gjorde. Hon skapade alven.

Det andra alternativet är att silveralverna fixade vingarna själva. Kanske tog de hjälp av älvorna eller magi? Jag vet inte.

Gråalver, seglar de i trädskepp (Alver) eller smäckra oceangående fartyg (Ereb Altor)? Eller någon slags blandning?
Senast redigerad av Psipo den 2007-03-01 22:08, redigerad totalt 1 gånger.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

"Förhistorien 10000 – 9000 f.O., tiden för den första konfluxen.
En mängd katastrofer inträffade under den här tiden som har satt spår på Altors yta för all framtid. T.ex. kan man se kratrar vid Kargombergen på Palamux i Trakorien, förstenade skogar och uttorkade havsbottnar är andra fenomen som finns kvar från denna tid. Inga lämningar efter civilisationer från denna tid har någonsin påträffats varför man antar att det inte fanns några. Caranor, silveralvernas flygande ö, skapas. " från historiatråden

Enligt detta skapades Caranor då, man behöver kanske inte förknippa silveralverna med övriga alv grupperingar det kanske finns någon helt annan anledning att silveralverna finns, kanske inte ens de övriga alver vet
om man ser de andra alverna som olika kultur grupper så kanske silveralverna är en subras vars syft bara moderjord vet
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Angående Gråalvernas sjöfart så är det så att öarna fungerar som deras hem (baser) varifrån deras Goldiner utgår.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Gunther skrev:Angående Gråalvernas sjöfart så är det så att öarna fungerar som deras hem (baser) varifrån deras Goldiner utgår.
Aha. Jag skulle föredra någon annan lösning. Det känns inte helt rätt. Både goldiner och flytande öar känns...fel. Åtminstone om man vill behålla min historia. Dessutom är det lite trist att alver alltid ska bemästra sitt element bättre än alla andra. Iom Alver så kunde de smida lika bra som dvärgar, segla lika bra som felicier och rida lika bra som zorakier. Jag ser hellre gråalver i diaspora och att de mönstrar på skepp här och var och lever ett kringflackande och rotlöst liv. Eller? Är goldiner och flytande öar fräckt?
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

För det första kan alverna inte egentligen smida lika bra som dvärgarna. Om man går till roten så kan endast dvärgar arbeta i mithril och göra helkroppsrustningar i metall. Här tycker jag gott att vi kan frångå Alverboken och se till dom gamla böckerna.

Om man bortser från Injir så är alverna inga exceptionella ryttare vad jag vet?

Flytande öar kan man ta bort om man vill. Men gråalverna måste ju ha någon slags...hem. Goldiner tycker jag är häftiga. Dom har ju sina fruktade korpioner som är väldigt eftertraktade på marknaden. Jag skulle dock vilja ge Goldinerna ett syfte. Vad gör gråalverna med sina vackra jätteskepp?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Gunther skrev:Här tycker jag gott att vi kan frångå Alverboken och se till dom gamla böckerna.
Medhåll.
Gunther skrev:Flytande öar kan man ta bort om man vill. Men gråalverna måste ju ha någon slags...hem. Goldiner tycker jag är häftiga. Dom har ju sina fruktade korpioner som är väldigt eftertraktade på marknaden. Jag skulle dock vilja ge Goldinerna ett syfte. Vad gör gråalverna med sina vackra jätteskepp?
Man kan ju minska ned storleken på goldinerna en del. Som det är nu borde ju gråalverna utgöra en faslig makt till sjöss. Det är inte riktigt min tanke. Små goldiner och så driver de runt?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Trädskepp fanns med redan i Monsterbok 1.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Silveralverna ja. Det finns två sätt att lösa det på. Antingen hade vingar från början för att Moder Jord gav det till dom. Problem är att jag inte uppfattar himmeln och stjärnorna som Tevatenus domän. De har alltså inget där att göra. Det är iofs lätt att ändra men då kommer andra följdfrågor, som varför hon inte skapade vattenalver, grottalver m.fl med en gång. Och det föredrar jag att hon inte gjorde. Hon skapade alven.
Nej, det verkar vara det som är problemet. Min idé är att Moder Jord är så mycket mer än bara skogarna... Hela världen som sådan tycker jag är rätt bra...
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Det blir problem att minska ner storleken på goldinerna. Det krockar så pass mycket med KK och sjöstridsreglerna. Jag tänker mig att Goldinerna tar en evighet att bygga och att dom är ytterst få. Det känns som att vi borde kunna hindra dom från att bli en marin stormakt.

EDIT: Bygger dom dessutom av havslind, så har dom ju ett problem där med mängden tillgängligt material.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Adragoor skrev:Nej, det verkar vara det som är problemet. Min idé är att Moder Jord är så mycket mer än bara skogarna... Hela världen som sådan tycker jag är rätt bra...
Visst kan det vara så. Men det förklarar ju inte varför alverna seglar omkring i jättefartyg med avancerad beväpning. Det handlar om en omitiverad marin know how. Så fort alverna ska ha tillgång till någon utrustning så är det det vackraste och bästa som finns (enligt vissa källor).
Gunther skrev:Det blir problem att minska ner storleken på goldinerna. Det krockar så pass mycket med KK och sjöstridsreglerna.
Nu tar du i. :) De som använder de reglerna är nog flexibla nog att använda goldiner som andra fartyg eller bara låta gråalverna sitta i en annan båt om de vill använda dem.

Dessutom:
Adragoor skrev: Trädskepp fanns med redan i Monsterbok 1.
Det rör sig om en krock här med. Varför har de inte trädskepp i KK?
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Det rör sig om en krock här med. Varför har de inte trädskepp i KK?
Tja, Ereb är ju tyvärr fullt med sådana här grejer. Här måste vi bestämma oss! MB är visserligen mycket äldre (och i mitt fall i gandalfskick), men jag tror att man inte lagt ner alltför mycket tanke på det. Det är ju trots allt bara en kort text. Eftersom vi i princip har en motsägelse här, så måste vi välja sida.

Om vi gör så att gråalverna lever ombord på Goldinerna då? Att dom används som bas, som hem. Man skulle ju iofs kunna låta gråalvsmagikerna forma havslind till goldiner. Då blir det ju "trädskepp". Dessutom blir ju detta väldigt jobbigt, vilket förklarar deras låga antal.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Gunther skrev: Om vi gör så att gråalverna lever ombord på Goldinerna då? Att dom används som bas, som hem. Man skulle ju iofs kunna låta gråalvsmagikerna forma havslind till goldiner. Då blir det ju "trädskepp". Dessutom blir ju detta väldigt jobbigt, vilket förklarar deras låga antal.
Något sådant ja.
Skriv svar