Alver

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Adragoor skrev:
...det fick väl ske när gudarna hade fria händer att trixa. Innan den första konfluxen?
Exakt, och eftersom alverna skapades i samband med den andra skapelsen är det mest logiskt att de från början skapades så som de ser ut idag...
Nu skulle jag vilja be herrarna att försöka hitta en lösning på just den frågan så att vi kan få någon orsak till at det finns olika alver. Jag har fogat mig som ett litet lamm, men ge gärna tillbaka lite. :)

Alltså, hur kan vi lösa det så att Moder Jord placerade ut sina barn efter 9000 FO?

Inget i materialet motsäger att hon gjorde det, inget motsäger att grottalver är yngre än skogsalver. Är det inte möjligt att hitta en öppning för konceptets skull?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Är det så nödvändigt att alvfolken behåller sina fysiska attribut? Själv tycker jag att det är olyckligt att det finns fler alv"raser" än alv"kutlurer" (för allvarligt talat, vad är den kulturella/sociala skillnaden mellan grottalver och skogsalver annat än att grottalver bor i grottor och är smeder?). ALLA alvfolk skulle kunna förklaras med diasporateorien om man helt enkelt ympar bort de ganska begränsade fysiska skillnaderna, förutom silveralverna. Dessa förklaras snyggast genom att de är magiska varelser som bebor en animerad, flygande ö. Antagligen som personliga tjänare till en halvgud eller alvisk ande som välsignat dem med vingar som tevatenus mellanhand. (Detta ginge ju relativt väl i hand med vad som står i Monster och Män). En annan, radikalare förändring vore att se dem som förvuxna älvor.

Personligen tycker jag att alver förklaras bäst om de inte ses som varsin "sort" utan istället som specifika kulturer. Det är inte så att det finns en särskild sorts frostalver som lever där det är kallt, däremot finns det en alvbosättning i, säg, Orighin, som anpassat sig till det hårda klimatet. Det skulle också reducera antalet alver till ett hanterbart och lämpligt fåtal. Finns det egentligen skogsalver? Eller rör det sig om invånarna i Goiana och Landori?

Lite lösa tankar. Tycker att psipos diaspora-idé är rolig och intressant och ger en mening till alvfolken.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

För inte så länge sedan var de flesta överns om att de fysiska attributen inte var vad som skiljde alverna åt:
Boris skrev:Det jag skulle vilja se är inte en massa underraser till tex. alver typ havsalver(gråalver) utan mer ut av kulturella skillnader mellan dem beroende på var dom bor och sånt
och man skulle göra lite fler raser lite mer spelvänliga beskriva svartalfers kultur och sånt.
Adragoor skrev:Jag har alltid uppfattat det som att "underraserna" till alver som du pratar om är just kulturella skillnader.
Spelknepe skrev:Jag tycker inte att vi ska ha de olika "sub-raserna" som raser i sig själva.

Det ska finnas alv, dvärg, halvlängsman, orch. Det som skiljer dem ska inte vara grundegenskaper. Det ska vara kulturella skillnader och kanske mindre fysiska egenskaper som de har anammat genom alla år i sin miljö.
osbjer skrev:Jag håller med Boris och Spelknepe i detta fall.
Så jag föreslår att jag knåpar vidare på min idé. Kanske är det fel att disskutera sig fram. Jag gillar det själv, men här får det snarast omvänt syfte. Er ståndpunkt från början var betydligt mer intressant än den ni har nu, 8 sidor senare...:)
Lazarous
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-02 15:08

Inlägg av Lazarous »

Psipo skrev:Alltså, hur kan vi lösa det så att Moder Jord placerade ut sina barn efter 9000 FO?

Inget i materialet motsäger att hon gjorde det, inget motsäger att grottalver är yngre än skogsalver. Är det inte möjligt att hitta en öppning för konceptets skull?
Kanhända fanns de redan före den tidpunkten?

Som jag förstod det när jag läste Mörkrets Hjärta så fanns det redan före Alver, Dvärgar och Människor en mäktig ras "som i brist på bättre ord skulle kunna beskrivas som gudar". Dessa gick under i ett ofantligt krig mellan ljus och mörker och lämnade bara efter sig enskilda spår - såsom väl dolda ruiner och föremål. Till exempel Densel och Vicotnik skulle kunna härledas hit.

Kanhända förhindrade blotta närvaron av denna högkultur uppkomsten av andra intelligenta varelser. När gudarasen sedan försvann så kom stammar av lägre varelser fram ur skogar och berg och välsignades av ensamma gudar med högre medvetande och kunskap.

Just denna "upphöjning" kan vara vad alverna kallar att de skapades av Moder Jord. Isåfall har säkerligen även dvärgar, jättar och halvlängdsmän liknande berättelser. Jag förutsätter att människor skapades på något annat sätt, alternativt var för barbariska för att alls förstå vad som hände.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

En möjlighet är att man inte beskriver en möjlighet som den enda sanningen utan att man snarare säger något i stil med att:

Vissa av Erebs lärde menar att de olika alvsläktena uppstod genom att alverna flydde och spreds över världen pga människans framfart, medan andra har invändningar mot denna teori och menar att alverna skapades med olika utseenden för att kunna passa in i de miljöer där de lever. Åsikterna går isär även mellan olika alvstammar. De allra äldsta alverna skulle möjligen kunna berätta hur det egentligen förhåller sig, men eftersom dessa är fåtaliga och ytterst sällan beger sig bort från sina boningar eller talar om de minnen de eventuellt har kvar från en sådan avlägsen forntid är det mycket få som känner till sanningen ens bland alverna själva.

Fördelen med att inte framställa det hela som att det finns en sanning är ju att forntiden känns mer grå och mystisk då...
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Adragoor skrev:En möjlighet är att man inte beskriver en möjlighet som den enda sanningen...
Bra! Så gör vi!
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Bra! Så gör vi!
Lysande!
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Låter kanon!
För inte så länge sedan var de flesta överns om att de fysiska attributen inte var vad som skiljde alverna åt:
Psipo: Det fungerade ju bra tills silveralven kom in i bilden... ;)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Psipo skrev:Alltså, hur kan vi lösa det så att Moder Jord placerade ut sina barn efter 9000 FO?

Inget i materialet motsäger att hon gjorde det, inget motsäger att grottalver är yngre än skogsalver. Är det inte möjligt att hitta en öppning för konceptets skull?
Melukha sägs vara alvernas urhem (och ochså människornas). Kan inte en lösning vara att alverna först placerades/vaknade/fick liv på denna ö, levde här under en tid, och sen utvandrade till övriga Altor där dem eftervart utveklade olika kulturer?

Frostalvernas ursprung indikerar ju på en sådan utvekling. I Monsterboken II och i Barbia-modulen står det att frostalverna utveklades från skogsalver som drog norrut.

Då baserar vi våra tolkningar på officiella källor och utveklar dessa försiktigt, något som väl är tanken med detta projekt?

Fysiska attribut som särskiljer kulturerna kan ha utveklats senare. När alverna bosätter sig i en ny miljö studerar dem sin Gudinnas skapelse (les: naturen) och hur den är anpassat till dem naturliga förutsättningen som ges. Sen har några av alverna bedt Gudinnan om liknande egenskaper som djur som är särskilt lämpade för den aktuella miljön, grottalverna har fått fladdermössens sonarförmåga, luftalverna fåglarnas vingar.

Metamorpher som svanmör, örnmän och sällingar kan ha utveklats på samma sätt, från alver som har velat förstå och leva som vissa djur. Tevatenu har sen gett, dessa fåtal individer, förmågan att förvanla sig.

Kan passa inn med det som nån här skrev om totemdjur för vissa alver.

Det kan fungera, eller? :?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Metamorpher är väl älvfolk, inte alver?

Två ändringar i det officiella materialet skulle göra våra älvfolk konsistentare och i linje med diasporateorien: det finns inga fysiskt skilda alvsorter, och det finns en "alternativ" förklaring till silveralverna. (antingen att de är älvfolk snarare än alver, eller att det finns en magisk förklaring).

Själv tycker jag att det är elegant om alver är just... alver. Varelser med varierande fysiska attribut kan istället vara just älvfolk. Sedan kan skiljelinjen mellan alver och t.ex. nymfer eller (då möjligen) silveralver vara hårfin.

Som jag ser det är det här inte någon större förändring av ursprungsmaterialet. Det är bara en annan synvinkel.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Peter skrev: Två ändringar i det officiella materialet skulle göra våra älvfolk konsistentare och i linje med diasporateorien: det finns inga fysiskt skilda alvsorter, och det finns en "alternativ" förklaring till silveralverna. (antingen att de är älvfolk snarare än alver, eller att det finns en magisk förklaring).
Ja, eftersom silveralven inte verkar vara så populär kan vi göra ngt sådant. Jag kör samma princip på dom som med alvernas tidiga historia, håller det luddigt och osäkert.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Alvers bosättningar:
  • Landori
    Goiana
    Ljusna
    Kardskogen
    Gwondel Leigu
    Och skogen i Zorakin som jag tyvärr inte vet vad den heter.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Ja, eftersom silveralven inte verkar vara så populär kan vi göra ngt sådant. Jag kör samma princip på dom som med alvernas tidiga historia, håller det luddigt och osäkert.
Silveralverna är ju dock med en del i Nidländska Reningen. Men jag antar att deras roll inte är nog stor för att behålla dom.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Psipo skrev:Alvers bosättningar:
  • Landori
    Goiana
    Ljusna
    Kardskogen
    Gwondel Leigu
    Och skogen i Zorakin som jag tyvärr inte vet vad den heter.
Sedan har vi väl även Melukha. Mikael har väl dessutom en gråalvshamn i Samkarna. Ska vi ha med den?
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Psipo skrev:Alvers bosättningar:
  • Landori
    Goiana
    Ljusna
    Kardskogen
    Gwondel Leigu
    Och skogen i Zorakin som jag tyvärr inte vet vad den heter.
nu är det säker bara jag som inte har koll
som jag fattar det så är det bara en massa skog (jag har dålig koll)

var håller de beryktade grottisar o frostisar hus

Man är ganska långsam på att skriva :?
Skriv svar