Alver

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Tja, finns det några sådana samhällen beskrivna egentligen? Men vi har förstås gråalverna i Faltraxbukten!
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Gunther skrev:Tja, finns det några sådana samhällen beskrivna egentligen? Men vi har förstås gråalverna i Faltraxbukten!
Inte vad jag vet, och de finns inte med kartan över större bosättningar i Erebboxen. Vi får helt enkelt anta att både grottalver och eventuella andra bosättningar är små. Samma gäller kanske Faltraxalverna. Hur många bor där? Åtminstone för får del kan det vara bra att sätta en slags undre gräns för hur stor en bosättning är.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Nu funderar jag bara
Grottalver? var omnämns de egentligen finns det inga samhällen beskrivna
och de förekommer inte annars än i ras beskrivningen, finns de då? :?:
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Boris skrev:Nu funderar jag bara
Grottalver? var omnämns de egentligen finns det inga samhällen beskrivna
och de förekommer inte annars än i ras beskrivningen, finns de då? :?:
Det finns bara alver numera. Inga subraser finns annat än i eventuella kulturella skillnader.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Jag tror Boris menade i dom gamla böckerna. Men nej, jag tror inte att man någonsin placerat ut större samhällen med alver som inte är skogsalver. Det är ju dock fritt att lägga till. Dock så bör vi väl fråga oss hur stor del av alverna som bor i skogen. Utifrån det och en befolkningsmängd i skogarna så får vi ut en ungefärlig siffra på hur stora samhällen vi kan göra utanför skogarna.
Senast redigerad av Gunther den 2007-03-03 17:26, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Gunther skrev:Dock så bör vi väl fråga oss hur stor del av alverna som bor i skogen. Utifrån det och en befolkningsmängd i skogarna så får vi ut en ungeäfrlig siffra på hur stora samhällen vi kan göra utanför skogarna.
Majoriteten bor i skogen. Erebs befolkning är ca 15 miljoner. Det bor 3000 älvfolk i Jorduashur (vilket får antas vara alvbosättningen i Kardskogen). Säg att 50% av alla älvfolk är alver så ger det en siffra på 1500 alver. Alvbefolkningen är då totalt 13500 fördelade över Ereb. Den här siffran är inte inkluderad i Erebs befolkning förutom de 1500 i Jorduashur.

Detta är gissningar utifrån siffrorna i Erebboxen. Jag vet inte om de motsägs någon annanstans, men rent spontant tycker jag att det låter bra.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Skogen i Zorakin tror jag är Brynhildurs skog (har alverna en mer"alvisk namn på den tro?).

Sen finns det evt alver kvar i Sivoa.

Frostalverna som utvandrade från Barbia borde finnas nånstans i norr.

Månalverna i Cereval försvann väl allihopa, eller...?
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Alvers Ålder

Inlägg av Otvin Käkslite »

Jag har en personlig åsikt om alver och ålder som jag inte vet om någon annan delar med mig då jag inte haft någon att diskutera DoD med på ganska länge.

Jag börjar out of the blue...

Alver lever hur länge som helst ifall de inte blir dödade. De motstår sjukdomar et.c, et.c... I grundreglerna till DoD räknas alla alver oavsett ålder som Mogna vad gäller ep, max FV och grundegenskapsmodifikationer (Wow, that is a long motherf**ker of a word).

IMHO är detta helt käpprätt åt håvete... min uppfattning om, ja jag vet inte men jag får det inte att gå ihop att Teval Ailindurbom, 469 år gammal kommer att vara lika stark, snabb och smidig när han passerat sin tiotusende födelsedag. Visst visst... orimligt med RP's i den åldern och SLPS kan vara precis så starka, snabba och smidiga som SL behöver. Men ändå... Det känns fel nånstans.

Jag ska se om jag kan klistra in ett utdrag ur mina house rules ang alvers och andra långlivade folkslag.

Urklipp:

Ras...........Ung..........Mogen........Medelålders......Gammal

Skogsalv...16-80.......81-10’........11’-20’..............21’+
Havsalv.....10-25.......26-20’........21’-30’..............31’+
Högalv.......16-249.....250-30’......31’-54’..............55’+
Isalv..........12-30.......31-10’........11’-20’.............21’+
Skuggalv....10-25......26-20’.........21'-30’.............31’+

osv.... det lilla '-tecknet markerar tusental

ungefär så här tänkte jag mig det rent regelmässigt sätt... som alv är man alltså fortfarande vid sin fysiska hälsas topp när man är 10'000 bast men nån gång måste kroppen säga ifrån... imho...

detta plus det där med EP om man nu nödvändigtvis måste ha en RP som är 10k+ år gammal.


Urklipp:

När man valt vilken åldersgrupp man tillhör får man ett visst antal EP. Till det antalet lägger man antalet år man levt. Två specialfall i denna regel finner vi hos alverna och hos Karkionerna. En alv som är mellan 300 och 3’000 år får 300 extra EP och alver som är över 3’000 år får EP om de dividerar antalet fyllda år med 10, avrundningsregler gäller..
Ex. 5’000 = 500EP 10’000 = 1000EP 8774 = 877EP 8776 = 878EP
En Karkion som är över 300 år får inte mer än 300EP

Hur mycket man lärt sig genom livet har ju naturligtvis med ens ålder att göra. En liten skit på sjutton år har ju inte lärt sig ens i närheten så mycket som t.ex. farfar Heston. Detta innebär regelmässigt sett att man dividerar sin ålder med tio (avrunda nedåt) och får därmed möjlighet att välja så många sekundära färdigheter från början. Grundkostnad på 5 medföljer som vanligt.

.......


Det senare stycket ang. färdigheter gäller även för andra raser som inte lever i över 1000 år.


Nu har jag säkert dragit in en massa off-topic regelsnack men jag vill bara få er att förstå var jag kommer ifrån (svengelska, jag vet...).

Egentligen kan man ställa en enkel fråga: Alver. Fysiskt påverkade av ålder eller inte? Om ja: I vilken utsträckning? När kommer åldern ikapp en alvs fysiska hälsa?

Ursäktar mig om det vart för mycket tabeller och regler men jag ville som sagt bara klargöra så mycket som möjligt hur jag har tänkt och funderat i min ensamhet.


//M
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

birkebeineren skrev:Skogen i Zorakin tror jag är Brynhildurs skog (har alverna en mer"alvisk namn på den tro?).

Sen finns det evt alver kvar i Sivoa.

Frostalverna som utvandrade från Barbia borde finnas nånstans i norr.

Månalverna i Cereval försvann väl allihopa, eller...?
Nej, det verkar vara Nordbergskogen, eller något sådant. Brynhildurs skog är visserligen med befolkad av älvfolk men det ligger dels i Kardien och finns inte heller med på befolkningskartan i Ereb Altor. Därför utgår jag ifrån att alverna där är färre än den lägre gränsen för att räkas som bosättning (rent formellt alltså).

Siova ja, stämmer. Där finns det alver kvar och alla månalver förintades, så vitt vi vet. Texten om månalverna beskriver alverna på ett lite annorlunda sätt så jag vet inte riktigt hur jag ska hantera den. Den är inte helt jämkad med övriga texter om alver och även hur alverna beskrivs är annorlunda (krigiska, skattsamlande m.m.).

Men både Melukha och Cerskogens alvcivilisation funkar perfekt som de förlorade paradis som de beskrivs som. Ännu mer sorgsna händelser som alverna kan begråta. :)
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Re: Alvers Ålder

Inlägg av Psipo »

Otvin Käkslite skrev: Egentligen kan man ställa en enkel fråga: Alver. Fysiskt påverkade av ålder eller inte? Om ja: I vilken utsträckning? När kommer åldern ikapp en alvs fysiska hälsa?
Nej, rent fysiskt påverkas inte alver nämnvärt. Men, alver är inte odödliga, de kan bara bli väldigt. väldigt gamla. Gudarna har skapat Altor på sådant sätt att inget varar för evigt. Åtminstone enligt oficiella källor men jag er ingen anledning till att bryta mot dom i det här fallet. Vidare är alvsläktet knappt 10 000 år så det är onödigt att formalisera åldrandet över det. Kanske vet inte ens alverna själva vad som händer när de blir äldre än så?

Men jag har teorier. Alver åldras inte så som människor men odödligheten påverkar dom ändå på en massa olika sätt, men främst pysiskt (i brist på bättre ord). Alver är en del av Moder Jords helhet och ju äldre de blir dessto mindre intresserade blir de av värdsliga händelser. Det vanliga är att de riktigt gamla återvänder till Landori för att leva nära Moder Jord (enligt alverna är Tevatenu själva Landoris själ). Dessa alver är introverta, märkligt harmoniska, homogena och glider bara omkring i ett halvdrömskt tillstånd. Det är lite svårt att sätta ord på detta då jag inte tänkt färdigt riktigt. Ju längre från Landori alverna är dessto längre från Moder Jord är de. De blir mer individuella, spontana och får överhuvudtaget mer "mänskliga" drag. Detta är vad författarna av alvboken förklarar som det smått töntiga friåret då alver åker ut och upptäcker världen. Det är visserligen inte helt uppåt väggarna men måste beskrivas på ett annat sätt så man inte upplever alvskogarna som härliga kollektivkollon eller nått.

Allt detta hänger samman med att alver är delvis magiska varelser. De får inte krumma ryggar eller dimmig blick, men påverkas ändå på andra sätt.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Nej, det verkar vara Nordbergskogen, eller något sådant. Brynhildurs skog är visserligen med befolkad av älvfolk men det ligger dels i Kardien och finns inte heller med på befolkningskartan i Ereb Altor. Därför utgår jag ifrån att alverna där är färre än den lägre gränsen för att räkas som bosättning (rent formellt alltså).
Å andra sidan finns ju inte vissa dvärgriken utmärkta heller. Dom kan mycket väl ha missat detta.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Psipo skrev: och alla månalver förintades, så vitt vi vet. Texten om månalverna beskriver alverna på ett lite annorlunda sätt så jag vet inte riktigt hur jag ska hantera den. Den är inte helt jämkad med övriga texter om alver och även hur alverna beskrivs är annorlunda (krigiska, skattsamlande m.m.).

Men både Melukha och Cerskogens alvcivilisation funkar perfekt som de förlorade paradis som de beskrivs som. Ännu mer sorgsna händelser som alverna kan begråta. :)
Cerskogens månalver sägs ha bebott underjordiska städer har jag för mig det står. En fråga är då; var detta deras egentliga bostäder eller bara dem sista försvarsvärken som slutligen föll för trollen och drakarna? Skogsalver eller grottalver?

Skulle det vara ett alternativ att kopla ihop månalverna med grottalverna? Dagens få "grottalver" är egentligen månalver som överlevde eller ättlingar till dessa, alver som söker sitt förlorade paradis?

Och glöm inte frostalverna i norr (Orghin? Sanitshid?) och deras förlorade Månskensskog.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev: Skulle det vara ett alternativ att kopla ihop månalverna med grottalverna? Dagens få "grottalver" är egentligen månalver som överlevde eller ättlingar till dessa, alver som söker sitt förlorade paradis?
Låter som en mycket bra idé. Det ger grottalverna en tydligare plats, och månalverna mer karaktär och inverkan på spelet.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Ja gillar också månalvs grottalvs idén. Grottalvernas största problem är väl att de inte har haft någon riktig plats på Ereb men ett sådant upplägg löser ju den biten. Att det också ger grottalverna lite intressant historia också är ju ingen nackdel precis.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

birkebeineren skrev: Skulle det vara ett alternativ att kopla ihop månalverna med grottalverna? Dagens få "grottalver" är egentligen månalver som överlevde eller ättlingar till dessa, alver som söker sitt förlorade paradis?
Bra idé!
birkebeineren skrev:Och glöm inte frostalverna i norr (Orghin? Sanitshid?) och deras förlorade Månskensskog.
De hade jag missat. Allt det här sammantaget ger ju en intressant bild av alverna då faktiskt praktiskt taget var den mest framstående cicivilisationen fram till ca 1000 fO. Efter det var förfallet ett faktum. Jag tänker mig också att Jorpagnas krig mot "skogsfolken" blev lite av sista spiken i kistan.
Skriv svar