Alver

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

leinder skrev:Eller om en skogsalv bestämmer sig för att han tycker skogen är dötrist och går på sjön i stället 8)
Då blir det rörigt
Det hade ju bara varit rörigt enligt det gamla systemet. "Was, en gråalv som blir sjösjuk: unmöglich!"
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jag kom på ett sätt komma runt dina renhetslagar Peter. :D


Jag skapar en gaggig, senil antropolog på Mandelorden, eller de Lärdes skara, som snörvlat fram diverse suspekta teorier om de olika alv"raserna" han har klassifiserat. Givetvis med fullständigt uppmätningar (iakttagelser) av respekive "ras" Sty, Fys och Kar etc. Mätningar han gjorde enligt eget mönster (som bär förvånansvärt stora likheter med statistik i diverse Drakar och demonerhandböcker, Monsterhandbok, Alvgalmatiashandbok etc) som gubbtjyven gjorde i sin ungdoms dagar. Sedan lägger jag hela medevippen i Persongalleriat under Monster och män. :twisted:

Detta har givetvis inget med den "officiella" beskrivningen av Alver att göra. :roll:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Peter skrev:Tycker inte att det är ett problem om termen skogsalver används för att skapa variation i text. t.ex: "I Torildskogens djup bor spridda alver, som sedan århundranden samlats i ensliga trädtoppsbyar. När människor beger sig in i skogen är det inte ovanligt att de lämnar en gåva till dessa mystiska skogsalver." Däremot inte "I Torildskogen finns det Skogsalver"... om du är med på skillnaden
Peter, kristallklart fångat! :D
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

kristallklart fångat
För dem som uppskattar det slaktade alvkonceptet ja :P
*kunde inte låta bli*
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Peter skrev:
leinder skrev:Eller om en skogsalv bestämmer sig för att han tycker skogen är dötrist och går på sjön i stället 8)
Då blir det rörigt
Det hade ju bara varit rörigt enligt det gamla systemet. "Was, en gråalv som blir sjösjuk: unmöglich!"
Peters citat kommer från den gången Arlbet och Helbet av Faltrax såg ett av gråalverna i Achenas skepp där dussintals alver hängde över relingen i den halvhöga sjön. (Vad de inte visste var att detta var en större grupp alver från Goianas skogar som var på resa till Landori.)

Så rörigt blir det väl inte? En skogsalv som seglar med gråalver blir ju när han väl har fått sjöben (inte ett yterligare ben som just Gråalver har för stabilitet) och tål sjön som övrig besättning på skeppet. Simma kan man också lära sig. Vingar utvecklas nog inte så enkelt dock... så därför fasade Psipo ut mina gullgrisar silveralverna till "några tog till himlarna". Surt sa jag om majoritetens val, varför var du inte här då kamrat leinder.
Senast redigerad av Mikael den 2009-08-05 13:05, redigerad totalt 2 gång.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

leinder skrev:
kristallklart fångat
För dem som uppskattar det slaktade alvkonceptet ja :P
*kunde inte låta bli*
öh :o
är Peters åsikt mindre tydlig när man inte håller med?
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Kan jag få adminstatus så att jag kan få tyst på er nu?
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jan Erik Söderman skrev:Kan jag få adminstatus så att jag kan få tyst på er nu?
Politbyrån är för tillfället fulltalig. Dess försök till stopp hörsammas ändock inte av de illojala kamraterna.
Senast redigerad av Mikael den 2009-08-05 13:06, redigerad totalt 1 gånger.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Det är antingen det eller brevbomber. :twisted:
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

leinder skrev:Eller om en skogsalv bestämmer sig för att han tycker skogen är dötrist och går på sjön i stället 8)
Då blir det rörigt
Det blir en alv som kommer från skogen men går till sjöss ;)
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Det blir en alv som kommer från skogen men går till sjöss
Den utbredda svenssonalven? aha. i see :wink:
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

är Peters åsikt mindre tydlig när man inte håller med?
Tydlig och kristallklar. Men det är inte det samma som hålla med :idea:
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Jeezus, här försvinner man i ett år eller så och genast kommer en ungtupp och vill utmana hövdingen! :)

En kort fråga bara, leiner, har du läst på wikin? Jag skrev avsiktligt så löst som möjligt så att det skulle vara möjligt att tolka lite hur man vill. Det skulle nog underlätta för alla du pratar med här om du istället för att spamma pekar på det du upplever som ett problem. Är det bara nomenklaturen alltså? För allt du är ute efter finns beskrivet på wikin, men istället för gråalv står det havslevande alv, eller liknande. Och när det gäller regler så är det väl fortfarande en uttalad policy att inte blanda in sånt. Alltså, i din värld kan de havslevande alverna ha 14T6 i STY om det roar dig.

Jag har inte orkat läsa floden av inlägg i tråden och utgår från att någon annan redan har sagt det här, men jag upplever inte diskussionen som speciellt konstruktiv.

På min tid hade f.ö Mikael raderat inläggen och spärrat ett konto eller två. ;)
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Jeezus, här försvinner man i ett år eller så och genast kommer en ungtupp och vill utmana hövdingen!
Hehe. Utmana är nog inte ordet. Snarare ifrågasätta varför man inte kunde använda sig av de olika underraserna i alver utan vara låst i en typ av svennsonalv bara.

Mer att jag gillar modulen alver och tycker det känns bättre med det systemet.

14T6 Har nog ingen av dem dock :wink:
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

leinder skrev: Hehe. Utmana är nog inte ordet. Snarare ifrågasätta varför man inte kunde använda sig av de olika underraserna i alver utan vara låst i en typ av svennsonalv bara.
De olika underraserna gjordes om till subkulturer, efter ett enhälligt beslut. Om du läser hela tråden så finns det nog med argument varför för att fylla 40 alvböcker. Och wikin. Läs wikin.
Skriv svar