Alver

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Alver

Inlägg av Psipo »


Ansvarig:

/Spelknepe
Behöver inte alverna en twist? I sagan om ringen är melankolin helt rätt. Alverna håller på att försvinna och de vet om det. I Ereb måsta alverna vara intressantare än ett gäng goda vildmarksvarelser. Vad driver alven? Varför skiljer de sig markant från andra raser?

Förslag att brainstorma kring:

*Alverna är förbannade. De kan inte längre föröka sig. Vem som förbannat dom vet man inte men i bästa fantsyanda kan det vara en drake, en gud eller en trollkarl. Eller nått.
*Alverna är inte goda scouter, de är elaka ekoterrorister. Moder Jorddyrkan liknar fanatism och alverna dräper alla som närmas ig skogen. Alltså så som alla bönder tror att alver är i alla fantasyvärldar.
*Alverna är inte odödliga, de är förtrollade. Bieffekterna är många och otäcka. Bla tvingas de samarbeta med mäktiga demongudar för att deras kraft inte ska sina.
*Alverna bor inte i träd, de är av trä. Alltså, alverna är ett med skogen och hugger man ner den så dör alverna. Givetvis innebär det att alverna kan byta till träskepnad, tala med träden och vara allmänt luriga.
*Alver kan inte bruka magi.
*Alver är inte högresta och finlemmade utan påminner mer om alverna i Elfquest eller varför inte Link i Zeldaspelen.
*Alla alver har en totem. Frostalver har isbjörn, skogsalver har varg, gråalver har späckhuggare o.s.v. De flesta alver ärver en hel del djuriska drag från sin totem.

O.s.v.

Vad är en alv och vad gör Erebs alver unika?

Edit:
Arbetet med alver har kommit en bra bit. Kika här för en senaste sammanställningen
Senast redigerad av Psipo den 2007-03-16 13:50, redigerad totalt 1 gånger.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Psipo skrev:Behöver inte alverna en twist? I sagan om ringen är melankolin helt rätt. Alverna håller på att försvinna och de vet om det. I Ereb måsta alverna vara intressantare än ett gäng goda vildmarksvarelser. Vad driver alven? Varför skiljer de sig markant från andra raser?

Förslag att brainstorma kring:

*Alverna är förbannade. De kan inte längre föröka sig. Vem som förbannat dom vet man inte men i bästa fantsyanda kan det vara en drake, en gud eller en trollkarl. Eller nått.
*Alverna är inte goda scouter, de är elaka ekoterrorister. Moder Jorddyrkan liknar fanatism och alverna dräper alla som närmas ig skogen. Alltså så som alla bönder tror att alver är i alla fantasyvärldar.
*Alverna är inte odödliga, de är förtrollade. Bieffekterna är många och otäcka. Bla tvingas de samarbeta med mäktiga demongudar för att deras kraft inte ska sina.
*Alverna bor inte i träd, de är av trä. Alltså, alverna är ett med skogen och hugger man ner den så dör alverna. Givetvis innebär det att alverna kan byta till träskepnad, tala med träden och vara allmänt luriga.
*Alver kan inte bruka magi.
*Alver är inte högresta och finlemmade utan påminner mer om alverna i Elfquest eller varför inte Link i Zeldaspelen.
*Alla alver har en totem. Frostalver har isbjörn, skogsalver har varg, gråalver har späckhuggare o.s.v. De flesta alver ärver en hel del djuriska drag från sin totem.

O.s.v.

Vad är en alv och vad gör Erebs alver unika?
Tja jag vet inte jag tycker. det är ganska drastiska grejer du funderar på,
jag tycker att de inte behöver så mycke mer twist utan mycke mer djup som behövs
Så unika tycker jag inte de behöver vara mer trovärdiga bara
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Boris skrev:
Psipo skrev:Behöver inte alverna en twist? I sagan om ringen är melankolin helt rätt. Alverna håller på att försvinna och de vet om det. I Ereb måsta alverna vara intressantare än ett gäng goda vildmarksvarelser. Vad driver alven? Varför skiljer de sig markant från andra raser?

Förslag att brainstorma kring:

*Alverna är förbannade. De kan inte längre föröka sig. Vem som förbannat dom vet man inte men i bästa fantsyanda kan det vara en drake, en gud eller en trollkarl. Eller nått.
*Alverna är inte goda scouter, de är elaka ekoterrorister. Moder Jorddyrkan liknar fanatism och alverna dräper alla som närmas ig skogen. Alltså så som alla bönder tror att alver är i alla fantasyvärldar.
*Alverna är inte odödliga, de är förtrollade. Bieffekterna är många och otäcka. Bla tvingas de samarbeta med mäktiga demongudar för att deras kraft inte ska sina.
*Alverna bor inte i träd, de är av trä. Alltså, alverna är ett med skogen och hugger man ner den så dör alverna. Givetvis innebär det att alverna kan byta till träskepnad, tala med träden och vara allmänt luriga.
*Alver kan inte bruka magi.
*Alver är inte högresta och finlemmade utan påminner mer om alverna i Elfquest eller varför inte Link i Zeldaspelen.
*Alla alver har en totem. Frostalver har isbjörn, skogsalver har varg, gråalver har späckhuggare o.s.v. De flesta alver ärver en hel del djuriska drag från sin totem.

O.s.v.

Vad är en alv och vad gör Erebs alver unika?
Tja jag vet inte jag tycker. det är ganska drastiska grejer du funderar på,
jag tycker att de inte behöver så mycke mer twist utan mycke mer djup som behövs
Djup är också en twist och du vet vad man säger om att brainstorma? Dissa när vettiga alternativ börjar utkristallisera sig...:) Och framför allt, kontra. Djup? När det gäller religion, fysionomi, språk eller vad? Nu kanske jag lät grinig, men det är jag inte. Jag skrev ovanstående på 5 minuter och förväntade mig inte att det skulle bli färdiga koncept, men faktum kvarstår - gråalv är ett passande epitet för Erebs alver eftersom de är är...ingenting.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Du har rätt ja vadå djup? låter ju bra
nä de jag menar är nog att alverna inte behöver vara så speciella
annat än att de lever ganska annorlunda jämfört med människan
Det man behöver göra är att beskriva deras historia kultur relation gentemot varanndra och andra raser

Kanske inte så mycke bättre men ändå
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Boris skrev:Du har rätt ja vadå djup? låter ju bra
nä de jag menar är nog att alverna inte behöver vara så speciella
annat än att de lever ganska annorlunda jämfört med människan
Det man behöver göra är att beskriva deras historia kultur relation gentemot varanndra och andra raser

Kanske inte så mycke bättre men ändå
Problemet är att jag gillar alver. Jag gillar att spela alver i de flesta spel. Men man måste ha något att hänga upp dom på. Som någon skrev om alver i WFRP, "de är människor med +50 i WS". För en oinvigd betyder det att enda skillnaden var rent regeltekniska. Samma gäller i Ereb. Ger man alverna en väl beskriven religion och kultur så de fortfarande "människor" i skogen med en väl beskriven religion och kultur. Varför är bara alver odödliga? Varför betraktas de som goda? Vad är det med alver och naturen? Vissa av dessa frågor måste ha supernaturliga avar. Det är knappast för att de äter youghurt de blir gamla. :) Så vad är det som är så speciellt med alver egentligen? Att svara inget på den frågan är ju att diskvalificera hela rasen. Varför ska vi ens ha med alver om de inte utmärker sig på något annat sätt än med annan regligion, språk och kultur?

Jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst. Alver behandlas nämligen alltid som ett givet inslag men ingen verkar ha funderat djupare på vad de är för några. Som jag nämde tidigare har de i SoR en given plats, syfte och inte minst dramaturgisk funktion. Vad man sedan har gjort är att stryka all det som gjorde dom vettiga och kopierade bågen, öronen och de androgyna dragen.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Jo du har nog rätt
det kanske måste till något lite mer en twist då
jag tror att man ska jobba mer med religionen och moder jord och vilken koppling som finns där
har dom en direkt koppling till naturen och hämtar kraft därifrån?
och div. annat
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Boris skrev:Jo du har nog rätt
det kanske måste till något lite mer en twist då
jag tror att man ska jobba mer med religionen och moder jord och vilken koppling som finns där
har dom en direkt koppling till naturen och hämtar kraft därifrån?
och div. annat
Moder Jords koppling till alver är absolut något som måste fördjupas. Vad får alvera i gengäld för att skydda sin härskarinna? Varför drar de sin strka från jorden och inte stjärnorna eller haven? De finns ju där med? Eller gör de det?

Både Eon och nu DoDT har förstått att alver inte bara finns utan gett dem en egen plats i respektive värld. Och nu är det äntligen Erebs tur!

Jag skulle kanske passa på att knipa det lediga ämnet. :)

Och lite historiemytiska funderingar:
Moder jord/natur är ofta förknippad med fertilitet, jordbruk och liknande. Enligt grekiska filosofer exkluderas det supernaturliga (alltså himlakroppar). Moder Jord är ofta grym och oförlåtande. Gudinnan Gaia personifierar jorden. Allt djurliv och hela universum kan ingå i hennes sfär. Moder Jord är sprungen ur Kaos.

Vad nu det kan betyda för Erebs alver...:)
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Du det låter bra
Kniiip på bara
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Psipo. Använd dig först och främst av det officiella materialet (I denna fråga; boken "Alver") och använd den som utgångspunkt. Kanske är det så att boken är komplett och bra som den är. Hypotetisk fråga, men det är dock den första frågan man måste ställa sig innan man börjar revolutionera om allt.

Lycka till ;)
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Spelknepe skrev:Psipo. Använd dig först och främst av det officiella materialet (I denna fråga; boken "Alver") och använd den som utgångspunkt. Kanske är det så att boken är komplett och bra som den är. Hypotetisk fråga, men det är dock den första frågan man måste ställa sig innan man börjar revolutionera om allt.

Lycka till ;)
Absolut. Efter att ha jobbat med flera moduler till Mutant: Undergångens Arvtagare är jag helt på det klara med värdet av gamla källor. Men även hur torftigt ÄS material kunde vara. Det finns inget egenvärde i en nostalgisk hyllning om man inte tillåter sig att uppdatera den.

Alltså, punkterna ovan var menade att mana till ifrågasättande och diskussion och behöver inte alls vara exempel på sådant jag tycker ska finnas med. Det var bara en enkel frågeställning. Går det att problematisera alven, och bör man inte göra det.

Jag ska lusläsa Alver och återkomma.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Psipo skrev: Jag ska lusläsa Alver och återkomma.
Just det, den där Sinkadusen också där alver och vättar beskrevs. Jag har för mig att de båda källorna krockade. Men, men det ska bli kul att göra något vettigt av detta.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Ser fram emot detta! ;)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

En av de väsentliga delarna med odödlighet måste ju vara att den inte krockar med maktlystnad.

Ponera att Hitler/Stalin varit odödliga. Att dom inte behövde leka blitzkrig och koncentrationsläger för att dom hade all tid i universum på sig att dupera etc. Det hade fått dagens historielektioner att framstå som bolibompa.

Alltså, alver bör inte sträva efter totalt och egocentriskt maktövertagande. Eller? :wink:

Detta är väl också tanken som skall göra "rasen" mer svårspelad än en människa med WS50+. Varför kasta sig huvudstupa in i en situation som sannolikt löser sig själv på en eon eller två.

Undantaget verkar vara vid naturskövling å dyl.

Varför? Enligt ovanstående perspektiv så kanske människostammaen utplånar sig självt genom dåraktiga krig nationer emellan inom loppet av några årtusenden, naturen återväxer, end of story?
Tydligen inte då alverna titt som tätt tillochmed vandrar ut i fältslag utanför skyddande skogar.

Som jag ser det så borde hamlighete ligga i religonen. Är Tevatenu svag/döende och måste därför skyddas? I sådana fall, varför?

Talar träden med alverna om hennes plågor så som berget ranz med ranzinermunkarna?

Varför missionerar inte alver?

Varför är odöda en styggelse för Tevatenu? Hur kan dom påverka naturen och jordmodern? Drar nekromantin sin kraft från Tevatenu kanske?

I övrigt gillar jag idén med totendjur. Tror att det varit nämnt i tidigare moduler också. Hursom hellst så låter det som om det ligger nära hamnskiftarna.

Och så en paradox... Om nu alver går bärsärk närhellst en bonnlurk bryter en kvist i skogen. Vad använder dom för material till spjut och bågar? Om nu elaka jägare skall nedmejas och hackas till maskföda, varför framställs vanligtvis alver som jägare. Och om dom inte är det, när är tanken att dom ska använda sina pilbågar. Enkom för väpnad strid av ett gäng spetsörade hippies?
Vad använder dom för material i sina superdojjor. Läder? näver? orchöron?

Bara att reda ut och skriva bakgrund till paradoxerna kan vara tillräckligt för en hel modul ;)
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Fafnir skrev:En av de väsentliga delarna med odödlighet måste ju vara att den inte krockar med maktlystnad.

Ponera att Hitler/Stalin varit odödliga. Att dom inte behövde leka blitzkrig och koncentrationsläger för att dom hade all tid i universum på sig att dupera etc. Det hade fått dagens historielektioner att framstå som bolibompa.

Alltså, alver bör inte sträva efter totalt och egocentriskt maktövertagande. Eller? :wink:
Möjligtvis, men då gäller att alven känner sig så trygg i sin situation och övertygad om att den inte kommer att förvärras. Om en alv vill erövra världen kan blitzkrieg vara nog så effektivt, men ögonblicket då det börjar är noga avvägt och vältajmat. Maktlystnad och stress hör väl inte ihop. Men jag kanske missar din poäng?
Fafnir skrev:Detta är väl också tanken som skall göra "rasen" mer svårspelad än en människa med WS50+. Varför kasta sig huvudstupa in i en situation som sannolikt löser sig själv på en eon eller två.
Gör den det då? Många situationer kräver att man handlar omgående annars försvinner möjligheten för alltid. Däremot kanske alver föredrar att vänta på en bättre möjlighet? Men det är inte alls säkert. Omvärlden har ju sitt tempo och de gånger alver vill agera i samklang med den får de allt skynda sig. Men jag ser inte alverna som några enter som bräker ur sig långsamheter tills ingen längre orkar lyssna. Däremot skulle en skön twist vara om alverna av någon anledning betraktade ögonblicket som redan borta. Ett ögonblick när alverna kunde förändra allt men inte gjorde det, och nu spelar inget längre någon roll. Helt klart är iaf att tid är centralt.
Fafnir skrev:Som jag ser det så borde hamlighete ligga i religonen. Är Tevatenu svag/döende och måste därför skyddas? I sådana fall, varför?
Det tycker jag. Melankolin och det sorgsna hör liksom ihop med en klassisk fantasialv. Vi vill ju inte komma för långt från mallen men tillräckligt långt för att den ska bli intressant. En döende gud är skönt. Och varför? Ja inte vet jag men det går nog att hitta på något. :)
Fafnir skrev:Varför är odöda en styggelse för Tevatenu? Hur kan dom påverka naturen och jordmodern? Drar nekromantin sin kraft från Tevatenu kanske?
Något har vi ju där. Om nu Tevatenu offrat sig för att hindra något liknande är det nu upp till alverna att se till att hennes offer inte var förgäves.
Fafnir skrev:Och så en paradox... Om nu alver går bärsärk närhellst en bonnlurk bryter en kvist i skogen. Vad använder dom för material till spjut och bågar? Om nu elaka jägare skall nedmejas och hackas till maskföda, varför framställs vanligtvis alver som jägare. Och om dom inte är det, när är tanken att dom ska använda sina pilbågar. Enkom för väpnad strid av ett gäng spetsörade hippies?
Vad använder dom för material i sina superdojjor. Läder? näver? orchöron?

Bara att reda ut och skriva bakgrund till paradoxerna kan vara tillräckligt för en hel modul ;)
Ja, knepigt det där. Men har inte alver "trädvävare" som kan forma träden utan att de tar skada? Då är det besvärligare med jakten. Äter de kött? Eller har Moder Jord givit dem hennes kropp att bruka som de vill, men bara dom och ingen annan?

Jag tror att mycket kommer att ge sig självt när man kollat alla källor. Kvällslektyren är given.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Psipo skrev:
Fafnir skrev:En av de väsentliga delarna med odödlighet måste ju vara att den inte krockar med maktlystnad.

Ponera att Hitler/Stalin varit odödliga. Att dom inte behövde leka blitzkrig och koncentrationsläger för att dom hade all tid i universum på sig att dupera etc. Det hade fått dagens historielektioner att framstå som bolibompa.

Alltså, alver bör inte sträva efter totalt och egocentriskt maktövertagande. Eller? :wink:
Möjligtvis, men då gäller att alven känner sig så trygg i sin situation och övertygad om att den inte kommer att förvärras. Om en alv vill erövra världen kan blitzkrieg vara nog så effektivt, men ögonblicket då det börjar är noga avvägt och vältajmat. Maktlystnad och stress hör väl inte ihop. Men jag kanske missar din poäng?
Hmmm, jag flummade nog ut lite mycket. Poängen var; Ve Ereb Altor om alverna strävade efter total dominans. Jag har svårt att hitta ngt förutom gudar och möjligen drakarna som skulle kunna stoppa dem om de gav sig in på den banan.
Således i ovanstående exempel, ponera att Hitler/Stalin hade spetsiga öron och var odödliga. Då skulle sannolikt världen se annorlunda ut idag...
Skriv svar