Presentation och förändring av innehåll

Här diskuterar vi arbetet, framgångar, bakslag, kakrecept och planering.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Presentation och förändring av innehåll

Inlägg av Spelknepe »

Jag har lite funderingar på att ändra om förstasidan (http://www.erebaltor.se) till mer välkomnande och inbjudande. Kanske presentera en annan sorts information, ändra färger och text, etc.

Har ni några ideér eller tankar? Vad tycker du som är ny, vad tycker du som har varit här länge?

Min tanke är...

• Locka hit fler folk som faktiskt kan få chansen att upptäcka vilket fantastiskt arbete vi alla (även de som har försvunnit eller bidragit mindre) har gjort.
• Skapa en tydligare bild och presentation om vad det egentligen är vi håller på med.
• Göra det tydligare att vem som helst kan skriva och bidra med text.

Har även haft funderingar på att göra en sorts "Så-här-många-%-färdigt-är-X" så att man får en överblick om vad som är nära att slutföras, eller vad som ligger och väntar.

Exempel:
Ljusna: 5% färdigt
Senast uppdaterat: 2008-nånting-nånting

På detta sättet kan Kalle Kulspetspenna känna att "Oh, här finns kanske något som jag kan skriva om. Det är ingen annan som har rört i detta och jag trampar ingen på tårna!"
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

- Tycker sidan är fin.
- %-idén tycker jag låter som en bra idé just för nykomlingar, men även andra.
- Jag kan erbjuda mig att skriva om våran upphovsrättsliga notis.
:D
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

En grej kan vara att på något vis påskina hur "organisationen" funkar samt att vi gärna vill ha fler aktiva (samt vilka trådar som behöver en huvudansvarig).
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Det här med "huvudansvarig" är jag nog lite allergisk mot. Det innebär att när folk försvinner, tröttnar eller inte har tid, så vet man inte hur man ska gå vidare för man vill ju inte styra och ställa ifall det finns en huvudansvarig för ett ämne. Och man vet ju inte om eller när personen i fråga kommer tillbaka.

Det är en god idé, men det blir ett arbetsmoment extra för oss att hålla koll och kontakta ansvariga.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Jag tyckte den dåvarande informationen var ok. En hemsida har max tio sekunder att fånga en surfandes uppmärksamhet, så informationen ska vara kort. Däremot ska det finnas information för den som vill läsa mer. Vi har redan Filarkivet som en inkörsport för det, men den är bristfällig då den enbart visar resultatet av våra ansträngningar.

Så gör en knapp på framsidan som heter Nytillkomna eller liknande, där man mer noggrant går in på hur arbetet går tillväga.

Gör en klistrad tråd i alla foum som heter "Information för nytillkomna" där du presenterar arbetet på ErebAltor.se mer noggrant. Knappen Nytillkomna på framsidan kan gå till en av de sidorna.

Ha auto-PM när någon registrerar sig där du presenterar hur arbetet går till eller länkar till redan nämnda fiktiva klistrad tråd.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tydlighet och information om hur arbetet går känns viktigt. Inte bara för den nytilkomna, även om framsidan bör vara riktat till dessa, utan även för oss som redan hittat hit. :wink:

Information eller en knapp som leder direkt till den Nytillkomna låter som en bra ide.

Systemet med Huvudansvarig fungerar väldigt olika. Bra när en ansvarig faktisk skriver saker och diskuterar saker, gärna svarar på frågor och tar in ideer från andra. Mindre bra när en ansvarig som av olika skäl inte är aktiv och kanske hindrar andra från att föra ämnet vidare och framåt.
Är ett system med bara Skribenter i ett ämne bättre lösning? Ett ämne kan ha flera skribenter och nya kan tillkomma samtidigt som gamla försvinner. Vad vi spikat och rödmarkerat gäller men ämnet kan vidareutvecklas från detta av nya skribenter? :?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Sådär! Ta en titt på http://www.erebaltor.se. Nu har förstasidan fått sig en schving!

(klicka på F5 ifall du fortfarande ser den gamla startsidan)

Vad tycks?
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Stiligt, kanske lite stora bilder/kartor som bläddrar förbi. Jag missade först att det fanns text under, syntes inte på min skärm.

Borde inte kartorna läggas upp i nedladdnings-delen?
The Artist Formerly Known as Boris
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Kanonsnyggt!!! Bilderna bläddrar lite för fort för att det ska hinnas med att läsa. :D
Oden
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 47
Blev medlem: 2009-11-13 23:16

Inlägg av Oden »

Gillar det nya utseendet skarpt.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Mikael skrev:Kanonsnyggt!!! Bilderna bläddrar lite för fort för att det ska hinnas med att läsa. :D
Heh, det är meningen att det ska vara en teaser! ;)
Oden skrev:Gillar det nya utseendet skarpt.
Gott! :)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Supertjusigt! :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Apschysst!
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Har bara kunnat se från mobilen men det ser riktigt tjusigt ut. Bra med en förnyelse och helt rätt att kartor och illustrationer visas upp direkt. :)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

birkebeineren skrev:Har bara kunnat se från mobilen men det ser riktigt tjusigt ut. Bra med en förnyelse och helt rätt att kartor och illustrationer visas upp direkt. :)
Ja jag skulle vilja att några av Fafnirs teckningar var på framsidan, men de har försvunnit?! :/
Skriv svar