Uppdatering

Kartor samt kartrelaterade inlägg
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Spelknepe skrev:Nå... är Samkarna-kartan till belåtenhet? Annars tar jag tystnaden som ett ja, och spikar kartan. :)
Ge mig ett par dagar till på Sam-kahrnae kartan...sitter illa till :oops:
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Ge mig ett par dagar till på Sam-kahrnae kartan...sitter illa till
Ska ske! :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Har inte kunnat zooma in för detaljer men...
Åsikter:
*Krystalersjöarna skulle jag vilja ha fler och fylla ut mer av området fram till Drakryggens fot.
*Gärna också en ganska stor sjö (som de största nu är bland Krystalerna) i skärningspunkten Krystaler, träsk och djungeln.
*Lite floder kanske? Floderna Ulimen, Ghaldoil och Maur som avvattnar djungeln och sjöarna. De fanns floder med på äldre karbitar som visade Samkarna, de låg bra. Kanske finns men syns dåligt?
*Jag vill inte ha jättesjöar i södra Samkarna. De små/stora sjöarna ligger dock bra till.
* Vill däremot att Drakryggens västsida följs av en remsa skog, kan vara flcäkigt, men skog längs hela bergsryggen (innan regnvattnet rinner ut i träsken). Träsken skall nå så långt söderut som på kartan, det ser bra ut. Träsken övergår så gradvis till en uttorkad lerslätt i söder.
*Bactulge nordväst om Melukha fick inte plats?

Ser ut som du kikat på mina Samkarnakartor (inkl. Melukha, Morelvidyn och niferland) och jag är själv rätt nöjd med dem som riktlinjer, skall dock se över namnen på kartorna. :oops:
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Har organiserat om alla kartorna, ändrat lite utseende i Ereb, har varit ett drygt 10-timmars projekt. Ska fixa till dina önskemål Mikael.

Har NÅGON invändningar mot att jag använder Mikaels kartor som utgångspunkt, även om det inte är från officiella källor?

Klicka här för Mikaels material.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Absolut inte... Rent geografiskt funkar de utmärkt...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Spelknepe skrev:Har organiserat om alla kartorna, ändrat lite utseende i Ereb, har varit ett drygt 10-timmars projekt. Ska fixa till dina önskemål Mikael.
In your own good time Spelknepe.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Spelknepe skrev:Har NÅGON invändningar mot att jag använder Mikaels kartor som utgångspunkt, även om det inte är från officiella källor?
Kartorna ser mycket trevliga ut så jag tycker vi använder dem, det går ju alltids att ändra om vi vill det sen, eller...?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

http://www.erebaltor.se/kartor/samkarna ... _clean.jpg
*Krystalersjöarna skulle jag vilja ha fler och fylla ut mer av området fram till Drakryggens fot.
Krystalerna är nu "fler" och sträcker sig längre ner
*Gärna också en ganska stor sjö (som de största nu är bland Krystalerna) i skärningspunkten Krystaler, träsk och djungeln.
Stor sjö fixad
*Lite floder kanske? Floderna Ulimen, Ghaldoil och Maur som avvattnar djungeln och sjöarna. De fanns floder med på äldre karbitar som visade Samkarna, de låg bra. Kanske finns men syns dåligt?
De finns, syns dåligt. Syns utmärkt i fullversionen. :)
*Jag vill inte ha jättesjöar i södra Samkarna. De små/stora sjöarna ligger dock bra till.
Minskat "jättesjön" till en stor sjö
* Vill däremot att Drakryggens västsida följs av en remsa skog, kan vara flcäkigt, men skog längs hela bergsryggen (innan regnvattnet rinner ut i träsken). Träsken skall nå så långt söderut som på kartan, det ser bra ut. Träsken övergår så gradvis till en uttorkad lerslätt i söder.
Skogen är planterad...
*Bactulge nordväst om Melukha fick inte plats?
Tar den ser när jag fixar öarna
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Spelknepe skrev:http://www.erebaltor.se/kartor/samkarna ... _clean.jpg
*Minskat "jättesjön" till en stor sjö
Toppen och nu har jag lyckats zooma också! :) Tack för det.

Det ser mycket snyggt ut, kan man få städerna markerade även om de inte alla har namn ännu?

Tycker fortfarande de stora sjöarna på Samkarnas södra slätter är för stora. Endast mindre vattentillflöden kan finnas så långt söderut, så ta bort dem eller låt dem krympa till samma storlek som sina mindre grannar. Alternativt motivera varför de finns där. Låt slätten också bli något torrare om möjligt så att den närmare sig Solunas söder.

Kan man också göra östkusten något torrare och halvera antalet floder mellan Krilloan och Drakryggens södra utlöpa?

Är jag gnällig? :oops:
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Är jag gnällig?
Nejdå.. .det tar bara ca 2½ timmar att göra minsta lilla ändring. ;)
Det ser mycket snyggt ut, kan man få städerna markerade även om de inte alla har namn ännu?
Kommer senare i en annan version av kartan...
Tycker fortfarande de stora sjöarna på Samkarnas södra slätter är för stora. Endast mindre vattentillflöden kan finnas så långt söderut, så ta bort dem eller låt dem krympa till samma storlek som sina mindre grannar. Alternativt motivera varför de finns där.
Tycker nog att de ska vara kvar. De ligger med massa klippor runt omkring sig, vore ballt om det är riktigt varmt vatten, med ett tillflöde underifrån.
Låt slätten också bli något torrare om möjligt så att den närmare sig Solunas söder.
Njaee... hade den faktiskt röd först. Soluna är längre ner än Samkarna, faktiskt en bra bit längre ner. Det får vara någon skillnad. Just nu är Samkarna i passande klimat med soluna på samma breddgrad. Skillnaden är att det är öken i Soluna.
Kan man också göra östkusten något torrare och halvera antalet floder mellan Krilloan och Drakryggens södra utlöpa?
Floderna hittade jag på kartan du har gjort... ser inget problem med de andra floderna öster om Drakryggen. Kan inte de få vara där?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

OK bra motiveringar. Det accepterar jag och jobbar in. 8)

Dock vill jag insistera på att Samkarnas södra delar blir en aning torrare än idag. Behöver inte vara öken, men det är aningen för grönt nu. Detsamma med östkusten, även om flodområdena kan vara kvar. Östkusten skall vara såpas torr att jordbruk inte är mödan värt, eftersom i princip allt regn faller på bergens västsida. Står någt om det i krilloan tror jag. I alla fall från Ormsjön i höjd med Niferland och norr över.

När du får tid...
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Nu får det vara bra! :?

http://www.erebaltor.se/kartor/samkarna ... _clean.jpg

* Tagit bort skog och gjort kustremsan öster om Drakryggen torrare
* Tagit bort lite grön i södra Samkarna
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Spelknepe skrev:Nu får det vara bra! :?

http://www.erebaltor.se/kartor/samkarna ... _clean.jpg

* Tagit bort skog och gjort kustremsan öster om Drakryggen torrare
* Tagit bort lite grön i södra Samkarna
Tackar.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Uppdarering: En ny världskarta!http://www.erebaltor.se/kartor/ereb/03_ ... _clean.jpg

* Putsat till Ereb, lagt till träsk, plains, etc.
* Lagt till de norra delarna (obs, endast ett första utkast, berg, skog, flod, etc, ska till). Lägg märke till alla tusentals små sjöar!
* Uppdaterad Solunakarta
* Uppdaterad Samkarnakarta
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Spelknepe skrev:Uppdarering: En ny världskarta!http://www.erebaltor.se/kartor/ereb/03_ ... _clean.jpg

* Putsat till Ereb, lagt till träsk, plains, etc.
* Lagt till de norra delarna (obs, endast ett första utkast, berg, skog, flod, etc, ska till). Lägg märke till alla tusentals små sjöar!
* Uppdaterad Solunakarta
* Uppdaterad Samkarnakarta
Börjar se riktigt vackert ut mäster Spelknepe! :D

Jag har förövrigt listat ut att du bor på Caranor och att uppdateringen av kartorna beror på hur snabbt silveralverna (som förmodligen alla jobbar åt dig) kan få vindarna att blåsa flygön efter dina direktiv. :wink:

Hur går det föresten med Nargur-kartan?
Skriv svar