Uppdatering

Kartor samt kartrelaterade inlägg
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Uppdatering: Norra kartan är färdig. Även Marjura är färdigt. Den vita skogen i Orghin/norra delarna är "Vitskog" (påträffas på Marjura).

http://www.erebaltor.se/kartor/ereb/03_ ... _clean.jpg
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Spelknepe skrev:Uppdatering: Norra kartan är färdig. Även Marjura är färdigt. Den vita skogen i Orghin/norra delarna är "Vitskog" (påträffas på Marjura).
Trevligt! Att du "knyter ihop" Altor med en företeelse från en källa och låter den förekomma även andra platser, i det här fallet "Vitskog", ger mer realism. Bra! :)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Tack Birke!

Nu får ni andra latmaskar ta och kommentera lite? Peter, Psipo, Gunther...? 8)

Det finns fortfarande chans för er att lägga till bergskedjor, skogar eller öar! Inga kommentarer?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Spelknepe skrev:Tack Birke!

Nu får ni andra latmaskar ta och kommentera lite? Peter, Psipo, Gunther...? 8)

Det finns fortfarande chans för er att lägga till bergskedjor, skogar eller öar! Inga kommentarer?
Mmmm 8) Riktigt cool! Både Marjura och Orghin ser bra ut, men bäst är isbältet i norr! (som sagt har jag fullt upp med modulskrivande så jag har lite ont om kreativa resurser. Allt läggs på MUA just nu, men jag återkommer :) )
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Ser bra ut Spelknepe! Har inget jag vill lägga till, men en liten fråga. Varför är inte helt istäkt som de andra områdena på samma breddgrad? Är det någon form av varmvattenström som värmer upp stället, eller beror det på något annat, magi? Nu kanske det står något i det officiella om detta som jag glömt, var länge sedan jag läste om Marjura, men om inte så kan det ju vara värt att fundera lite kring.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Bergdahl: Vet inte om det är en varmvattenström... enligt kartan över Marjura finns där en varm och röd vulkan mitt på ön. Kanske någon sorts värme underifrån? Annars låter en varmvattenström bra.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Spelknepe skrev:Bergdahl: Vet inte om det är en varmvattenström... enligt kartan över Marjura finns där en varm och röd vulkan mitt på ön. Kanske någon sorts värme underifrån? Annars låter en varmvattenström bra.
Marjura ligger som "Den Femte Konfluxen" visar inte helt stilla utan vrids sakta runt på ryggen till Jorddragaren Jaghernatan och kanske detta håller Marjura isfritt?

Annars kanske söderns Salamandrar här gör en offensiv mot nordens Isherrar?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Ok, det verkar helt enkelt finnas en hel del möjliga förklaringar till Marjuras "isfrihet". Orsaken är väl inget vi behöver bestämma direkt men det kan ju va bra att vi ändå har tänkt lite på varför det ser ut som det gör iaf.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Err... marjura skall vara isfritt därför att ön ligger på en sydlig breddgrad, istäcket har sträckt sig söderöver för att delvis täcka ön på magisk väg...
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Efter att ha läst ditt inlägg Peter kollade jag i Trakorienmodulen och där står det att Marjura ligger "vid polarisens kant". Om så är fallet är det ju snarare varför områdena norr om Orghin, men på sydligare breddgrader än Marjura, som behöver en förklaring varför de täcks av is. I Trakorienmodulen står det att Sanithsids/Orghins trakter är "nedisade". En möjlig förklaring skulle ju kunna vara att de blåhudade orghingarnas tillbedjande av köld/is elementen/andarna/gudarna har gjort att isen sträckt sig längre söderut i deras trakter. Står iaf att de har en religiös stat där, så tillbedjan av dessa kan ju vara rät utbredd hos dem, om inte total.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Skall jag vara helt ärlig misstänker jag att Marjura var tänkt att ligga söder om Sanithsid och Origin. Det bär mig emot att yttra en reservation ang kartan pga det stora arbete som lagts ned på den, men så är nog fallet :(

Vet inte om det är i Svavelvinter eller i Den Femte Konfluxen som mekanismerna bakom Marjuri nedisande förklaras. Svavel"vinter" har ju f.ö. med denna onaturliga kyla att göra.

Och vad gäller isherrar: anledningen till att det är kallt i norr ö.h. är väl deras närvaro? Eller är det tvärtom så att de håller till i norr för att det är kallt där uppe? Det är så klurigt med elementarkrafter :P
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Kan vi inte helt enklt öka Kmordas inflytande och låta "all" is vara onaturlig? Hur det var tänkt är egentligen oväsentligt. Visserligen vore det coolt med en istunga som löper söderut till ett mer sydligt Marjura. Att det står 30 dagars seglats i modulen kan vi ju skita i.

Kan man öht taget inte knyta samman Marjura med Orghin mer? Isherrar är ett ganska fantasilöst namn men kanske är det kmordaprästinnornas syter/broderorden?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag ska höra med Erik när han kommer hem från semestern vad hans tankar har varit.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Psipo skrev:Kan man öht taget inte knyta samman Marjura med Orghin mer? Isherrar är ett ganska fantasilöst namn men kanske är det kmordaprästinnornas syter/broderorden?
I Svavelvinter-boken låter herr Granström Marjura besökas av orghiner men boken skiljer sig ju på en del punkter från spel-modulerna.

Vore trevligt om vi kunde få en åsikt från "Berättaren" själv!

Isherrarna kopplade samman med isdruider och Kmorda låter intressant...
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Brior: Vart ligger Marjura, och vad är tankarna om isen på Marjura? Är det samma is som kopplas ihop med det norra istäcket?

Se karta: http://www.erebaltor.se/kartor/ereb/03_ ... _clean.jpg
Skriv svar