Uppdatering

Kartor samt kartrelaterade inlägg
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Uppdatering

Inlägg av Spelknepe »

Jag har uppdaterat alla kartorna under kartoteket...
Vad tycker ni om Solunas landsgränser?

Kolla på nya kartor
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

I det stora hela ser det bra ut. Kanske att t.ex. gränsen mellan Efaro och Thegul inte känns så naturlig, samma mellan Efaro och Sombatze. Du kanske skulle funder på nått sätt att markera gränser som är mer flytande där gränsen är mer osäker/omtvistad så att säga. När det finns floder eller bergskedjor som utgör en naturlig gräns är ju detta dock inget problem. Nu kom jag att tänka på att även Poktis och Traxilmes gränser mot öknen kanske skulle vara mer flytande...

Men som sagt i det stora hela ser det bra ut.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Bergdahl: Klurade mycket med gränserna, och hur ska man kunna dra en gräns i en öken? Min enkla tanke vore att vi kanske inte ser de landmärken som utgör en gräns, men nomadfolket i Traxilmes öknar samt regnskogens jägare i Sombatzes djungel säkerligen vet vart gränserna går.

I beskrivningen över Thelgul så ligger det "i höjd med Nivralerna". Därför ville jag inte sätta Thelgul för högt upp. Alternativet var att följa regnskogen, men det skulle isåfall komma för högt.

Efaro - Sombatze ser jag mindre problem med. Gränsen är ju enkelt regnskogen.

Ta inte detta som att jag försvarar mig eller kritiserar din kritik, ville bara belysa att jag faktiskt hade en tanke... :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag tycker Sombatze skall ha mer Golwyndakust, Golwyndakulturens centralland.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

När det gäller Pokti, ser jag gärna att detta område inte är ett land alls... I Krilloan sägs det något i stil med att kusten söder om Thelgul övergår i ett gytter av småstater med varierande styre som ibland tillsammans benämns "Pokti", ett feliciskt ord för oordning...
Alltså, mot söder och öster borde Pokti inte ha särskilt definierade gränser...
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Mikael skrev:Jag tycker Sombatze skall ha mer Golwyndakust, Golwyndakulturens centralland.
Hmm... okej
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

ville bara belysa att jag faktiskt hade en tanke...
Spelknepe: det antog jag att du hade. :P

Mikeal har en viktig poäng med att Sombatze nog borde ha mera golwyndakust, om nu inte efaro har erövrat områden från sombatze under den långa tid som gått sedan golwyndakulturen.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev:När det gäller Pokti, ser jag gärna att detta område inte är ett land alls... I Krilloan sägs det något i stil med att kusten söder om Thelgul övergår i ett gytter av småstater med varierande styre som ibland tillsammans benämns "Pokti", ett feliciskt ord för oordning...
Alltså, mot söder och öster borde Pokti inte ha särskilt definierade gränser...
Instämmer.

Pokti mer stadsstater byggda kring oaser ute vid kusten, bebodda av "civiliserade" ökenmän.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Ska fixa till Soluna så snart jag får tid.
Under tiden får ni gärna kommentera Samkarna. Kartan finns längst ner i Kartoteket.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Finns det inga berg i södra Samkarna? Iofs är det rätt coolt om Mosgilak är en gigantisk högplatå i storlek med USA där ödlemännen sitter och jäser i den gassande hettan...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev:Finns det inga berg i södra Samkarna? Iofs är det rätt coolt om Mosgilak är en gigantisk högplatå i storlek med USA där ödlemännen sitter och jäser i den gassande hettan...
En högplatå skulle till och med kanske ge en lite svalare luft så att det skulle gå att överleva som äventyrare här :D (om det går att klättra upp förstås, utan att ramla ner eller att ödlefolken kastar sten i huvudet på en)?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Som variation till Soluna så tänkte jag att det inte skulle finnas några berg. Men precis som ni nämner så såg jag framför mig en sprucken stenplatå... mil efter mil, med ödlar som bor i de norra delarna av träsket, ner till kusten över hela stenslätten. De kan ha lite underliga stenbyggnader/städer kanske. Det är iaf väldigt varmt och kargt.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Nå... är Samkarna-kartan till belåtenhet? Annars tar jag tystnaden som ett ja, och spikar kartan. :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tystnad? Tidsbrist heter det! :P

Vi kanske skulle skicka iväg någon genom De Grå Hallarna, till Bythos, och fråga Demiurgen om assistans?

Samkarna bra, spika iväg du!
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Japp, spika på
Skriv svar